آشنایی با الگوریتم اینستاگرام

آشنایی با الگوریتم اینستاگرام

  سال ۲۰۲۰ در الگوریتم اینستاگرام تغییرات زیادی ایجاد شد. به نظر می‌رسد که این الگوریتم، کار را برای دیده شدن پست‌های شما سخت‌تر می‌کند. علی رغم اعتراضات شدید، هیچ نشانه‌ای از بازگشت به روش قبلی دیده نمی‌شود بلکه قواعد بازی کاملاً جدید است! خب، چطور با این تغییرات ادامه دهیم؟

به زبان خودمانی الگوریتم اینستاگرام چه وظیفه‌ای دارد؟

در واقع الگوریتم اینستاگرام دقیقاً همان چیزی است که تصمیم می‌گیرد وقتی کاربر فید خودش را باز می‌کند، چه پست‌هایی را مشاهده کند. با یادگیری نحوه عملکرد این الگوریتم این فرصت را خواهید داشت که 27 دقیقه در طول روز که مردم به صورت میانگین زمان خود را به این شبکه اجتماعی اختصاص می‌دهند، محتوای خود را به آن‌ها نمایش دهید. البته 27 دقیقه در طول روز مربوط به سال 2019 است و هنوز اطلاعاتی در سال 2020 منتشر نشده است. در سال 2020 شیوع کرونا میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی را به شکل سرسام‌آوری افزایش داد و احتمالاً این میانگین افزایش چشمگیری داشته است. شبکه اجتماعی اینستاگرام برای کسانی که به دنبال بازاریابی هستند، یک فرصت استثنایی محسوب می‌شود. جالب است بدانید که در سال 2020، 75درصد از کسب و کارهای آمریکایی در اینستاگرام بازاریابی می‌‌کنند و 90 درصد از حساب‌های اینستاگرامی حداقل یک کسب و کار را دنبال می‌کنند. احتمالا دقت کرده‌اید که در گذشته، اینستاگرام پست‌ها را براساس زمان انتشار آن‌ها به شما نشان می‌داد، اما حالا پست‌ها را براساس الگوی دیگری به شما نشان می‌دهد. به عبارتی الگوریتم جدید اینستاگرام دیگر به حالت وقایع‌نگاری (کرونولوژی) عمل نمی‌کند. بلکه عامل‌های دیگری مانند علاقه شما به موضوع پست، میزان ارتباط شما با صاحب حساب کاربری و … در زودتر نشان داده شدن پست به شما موثرتر هستند.

چند نکته مهم درباره الگوریتم های اینستاگرام

۱- تفاوت ویدیو و تصویر

بسیاری فکر می‌کنند اگر بیشتر از تصویرهای ثابت، محتواهای ویدیویی منتشر کنند، اینستاگرام آن‌ها را بیشتر به مخاطبان نشان خواهد داد. پس از پخش شایعات در این زمینه، اینستاگرام با توضیحاتی به این شایعه پایان داد. ویدیو و تصویر از نظر الگوریتم اینستاگرام نسبت به هم برتری ندارند. اینستاگرام تلاش می‌کند محتوایی را به شما نشان بدهد که کاربران زمان بیشتری را برای دیدن آن صرف کرده‌اند. محتواهای ویدیویی طولانی‌تر هستند و کاربران زمان بیشتری روی آن‌ها مکث می‌کنند. اگر تفاوتی میان ویدیو و تصویر وجود دارد، از رفتار کاربران ناشی می‌شود.

۲- تعامل (اینتراکشن) فیک

الگوریتم اینستاگرام می‌تواند مواردی مانند استفاده از بات برای جمع کردن لایک و کامنت را شناسایی کند. پس تا حد امکان برای جذب فالوورهای واقعی تلاش کنید!

۳- طول کامنت

مهم نیست که کامنت‌ها شامل چند پاراگراف باشند یا تنها یک ایموجی. تمام کامنت‌ها صرف نظر از طولشان ارزش یکسانی برای الگوریتم اینستاگرام دارند و به عنوان اینتراکشن محسوب می‌شوند.

۴- نوع اکانت‌

اگر برای تغییر اکانتتان از شخصی به بیزنسی تردید دارید، این تردید را کنار بگذارید. اینستاگرام رسما اعلام کرده است که الگوریتمش تفاوتی میان انواع اکانت‌ها قائل نمی‌شود. به عبارتی، نوع اکانتی که دارید به خودی خود روی میزان نشان داده شدن محتوای شما به کاربران تاثیری ندارد. بار دیگر در اینجا مسئله رفتار کاربران در میان است. اگر شما صاحب یک اکانت بیزنسی باشید اما کاربران مرتب با شما تعامل داشته باشند، همچنان در صدر محتواهای اینستاگرام آن‌ها خواهید بود.

۵- ۳۰ دقیقه اول

شایعه ۳۰ دقیقه اول به مدت چند سال وجود داشت، تا این که اینستاگرام به این شایعه پاسخ داد. براساس این شایعه، میزان تعاملی که یک پست در نیم ساعت اول بعد از پست شدن دارد، در تعیین جایگاه آن در فید برای الگوریتم اینستاگرام مهم است. اینستاگرام این شایعه را رد می‌کند. به عبارت دیگر، اگر پست شما در دقایق اول چندان دیده نشود، باعث نمی‌شود که اینستاگرام آن را به فالوورهای پیگیر شما نشان ندهد. هرچند باید زمان پست کردن را در نظر داشته باشید.

8 نکته برای هماهنگ شدن با الگوریتم جدید اینستاگرام

در این بخش مجموعه‌ای از مهم‌ترین و بهترین نکات را بیان می‌کنیم. با به کارگیری نکات زیر مطمئن باشید که اساس و مبنای حساب اینستاگرامی شما عالی است و در آینده نزدیک با سیلی از مخاطبان روبرو می‌شوید.

1. به صورت مستمر و مداوم پست بگذارید

اگر می‌خواهید با ساز و کار اینستاگرام همراه شوید باید به صورت مستمر و مداوم پست‌های خود را منتشر کنید. نباید این طور باشد که یک روز ده پست منتشر کنید و ده روز هیچ پستی از شما در صفحه اینستاگرامتان منتشر نشود. منظور از مستمر و مداوم این نیست که حتماً هر روز پست منتشر کنید بلکه مهم این است که بسته به کسب و کار و مخاطبانی که دارید اجازه ندهید که بین پست‌هایتان فاصله زمانی زیادی بیفتد. باید تلاش کنید که مخاطب خود را به صورت منظم با تبلیغات و محتوای خوب خودتان تغذیه کنید.

2. تجزیه و تحلیل‌های صفحه اینستاگرامی خودتان را با دقت بررسی کنید

اینستاگرام امکان دیدن تجزیه و تحلیل مربوط به پیج‌های کسب و کار یا تجاری را برای کاربران فراهم کرده است. اینستاگرام آنالیتیکس به شما این اجازه را می‌دهد که ببینید کاربرانتان چه احساسی نسبت به محتوای شما دارند. ابن تجربه و تحلیل‌ها به شما می‌گوید که کاربران شما در چه سن و سالی هستند. وقتی این جزئیات را بدانید می‌توانید برنامه‌ریزی کنید و محتوای خودتان را متناسب با نیاز مخاطب بهبود ببخشید.

3. استفاده مجدد از محتوای پربازدید

نکته‌ای که خیلی از افراد و کسب و کارها به آن اهمیتی نمی‌دهند این است اگر محتوای آن‌ها بازدید خوبی داشت و با تشویق و تعامل بالای مخاطبان همراه شد می‌توانند باز هم از آن استفاده کنند و آن را دوباره پست کنند. همچنین می‌توانند از آن در قالب استوری یا همراه با سایر پست‌ها استفاده کنند. اشتباه بسیاری از پیج‌های تجاری این است که تصور می‌کنند محتوای صفحه آن‌ها باید منحصر به فرد باشد و فقط حق دارند یک بار از یک محتوای جذاب استفاده کنند. این در حالی است که باید سعی کنند در پست‌های خود جستجو کنند و علاقه و میل مخاطب را بیابند و سعی کنند با انتشار دوباره آن توجه مخاطبان را هر چه بیشتر جلب کنند. در ادامه چند ایده برای استفاده از محتواهای مختلف بیان شده است: 1.تبدیل یک ویدیو به گیف 2.تبدیل یک سری از تصاویر به ویدیوهای اسلایدی 3.استفاده از تصاویر مختلفی که از یک رویداد گرفته‌اید 4.تصاویر را با یک طراحی جدید و خاص به صورت استوری منتشر کنید. مهم نیست که حتماً محتواهای جدید و متفاوتی منتشر کنید مهم این است که خلاق باشید و محتواهایی که کاربر می‌پسندد را در قالب‌های مختلف به او نشان دهید و او را به مشارکت و تعامل وادارید.

4. به مخاطبان خودتان برای انتشار محتوای تولیدشده توسط کاربر پاداش بدهید

یکی از قابلیت‌های مهمی که باید مد نظر داشته باشید، استفاده از محتوای تولیدشده توسط کاربران است. محتوای تولیدی کاربران در واقع به آن دسته از محتوا گفته می‌شود که افراد مختلف بدون این‌که پولی از شما بگیرند در مورد برند شما منتشر می‌کنند. وقتی صحبت از الگوریتم اینستاگرام به میان می‌آید، اهمیت این نوع از محتوا چند برابر می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که شما برای مخاطبتان آن‌قدر سودمند بوده‌اید که تصمیم گرفته است در مورد شما محتوا تولید کند و به همین خاطر الگوریتم اینستاگرام برای چنین مسائلی ارزش و اهمیت زیادی قائل می‌شود. در واقع وقتی کاربران شما را تگ می‌کنند یا برای شما کامنت می‌گذارند، در واقع رابطه خیلی خوبی با شما دارند. باید محتوای خودتان را به گونه‌ای تولید کنید که بتوانید مخاطبان زیادی جذب کنید و همچنین خدمات خود را با کیفیتی بالا به آن‌ها ارائه دهید تا تصمیم بگیرند در مورد شما محتوا تولید کنند.

5. همکاری با صفحات فعال در حوزه خودتان را جدی بگیرید

سعی کنید با کسانی که به نوعی با کسب و کار شما در ارتباط هستند، تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید که شما را به مخاطبان خودشان معرفی کنند. این کار باعث می‌شود که شما هم به مخاطبان آن صفحه دسترسی پیدا کنید و به صورت کاملاً ارگانیک در معرض دید یک سری از مخاطبان که به دنبال شما هستند قرار بگیرید. در صورتی که این همکاری به درستی انجام شود الگوریتم به صلاحیت شما برای قرار گرفتن در بالای فید مخاطبان جواب مثبت می‌دهد و پیج شما با رشد چشمگیری مواجه خواهد شد. سعی کنید به این روابط و همکاری‌ها اهمیت بدهید؛ زیرا یکی از بهترین راه‌ها برای هماهنگی با الگوریتم اینستاگرام و بهره‌مندی از مزایای آن است. امروزه بسیاری از صفحات تجاری و کسب و کار در اینستاگرام تلاش می‌کنند از این راهکار برای افزایش مخاطبان و دنبال‌کنندگان خودشان استفاده کنند. کسانی که می‌خواهید برای همکاری انتخاب کنید حتماً قرار نیست پیج کسب و کار داشته باشند. در صورتی که شخصی وجو د دارد که در حوزه شما فعالیت می‌کند، می‌توانید با او همکاری کنید و مخاطبان او را جذب نمایید.

6. به روش قدیمی روابط باکیفیت بالا ایجاد کنید

در حال حاضر دیگر اینستاگرام تعداد لایک‌ها را به نمایش نمی‌گذارد و کاربران نمی‌توانند ببینند که یک پست چه تعداد لایک خورده است. یکی از دلایل این مسئله آن است که کاربران با دیدن تعداد لایک‌ها تحریک نشوند و روابط خود را به شکلی ارزشمند شکل دهند. الگوریتم اینستاگرام تمایل دارد که روابط اصیل باشد و بر اساس آمار و ارقام صورت نگیرد. در ادامه به بخشی از معیارهایی که الگوریتم جدید اینستاگرام برای ارزش‌گذاری روابط و تعیین اهمیت آن‌ها در نظر می‌گیرد، اشاره شده است: 1.فقط وقتی از کاربران خودتان سوال بپرسید که پاسخ به آن سوال واقعاً برایتان مهم باشد. 2.به پیام‌های دایرکت اهمیت بدهید. الگوریتم جدید به این پیام‌های توجه می‌کند و آن‌ها را به عنوان معیاری برای روابط اثربخش تلقی می‌کند. 3. خیلی سریع به کامنت‌ها و نظرات جواب بدهید. البته مشخص نیست که این سرعت چقدر باید باشد ولی چیزی که مهم است این است که اینستاگرام عقیده دارد که شما باید به کامنت‌ها تا حد امکان جواب بدهید. 4.به هیچ عنوان لایک و فالوور (دنبال‌کننده) نخرید. اینستاگرام این موضوع را متوجه می‌شود و برای شما امتیاز منفی در نظر می‌گیرد. سعی کنید همه چیز در پیج شما طبیعی اتفاق بیفتد.

7. استفاده صحیح از هشتگ‌ها

اینستاگرام از هشتگ‌ها استفاده می‌کند تا محتوا به دست مخاطبانی که دنبال چنین محتوایی می‌گردند برسد. قرار نیست که از این هشتگ‌ها برای بالا بردن بازدید پست‌هایی که محتوایشان با هشتگ‌ها مطابقتی ندارد استفاده شود. بنابراین باید هشتگ‌هایی که برای هر پست قرار می‌دهید دقیقاً منطبق با محتوای آن پست باشد. نکته‌ای که در مورد هشتگ‌ها باید رعایت کنید این است که به هیچ عنوان از هشتگ غیر مرتبط استفاده نکنید؛ زیرا در این صورت مشمول جریمه الگوریتم اینستاگرام خواهید شد.

8. برای انتشار پست و استوری یک جدول زمانی تنظیم کنید

سعی کنید با استفاده از تجزیه و تحلیل‌هایی که خود اینستاگرام به شما می‌دهد بهترین زمان ممکن برای انتشار پست‌ها را پیدا کنید. وقتی این زمان را پیدا کردید سعی کنید همه کارها را بر اساس زمان‌بندی و برنامه‌ریزی انجام دهید. الگوریتم اینستاگرام از این نظم و ترتیب استقبال خواهد کرد. از طرفی وقتی پست‌هایتان را زمانی منتشر کنید که کاربرانتان آنلاین هستند می‌توانند خیلی سریع پست‌های شما را ببینند و به آن‌ها واکنش نشان دهند. این الگوریتم علاقه خاصی به پست‌های جدید دارد و بیشتر آن‌ها را نمایش می‌دهد. به طور کلی زمان‌بندی برای انتشار پست‌ها نظم و ترتیب خاصی به مخاطبان و کاربران شما خواهد داد. پس از ذهن کاربران تنظیم می‌شود که در یک ساعت مشخص قرار است یک پست یا یک استوری از شما منتشر شود.

الگوریتم اینستاگرام برای استوری

الگوریتم استوری اینستاگرام تا حد زیادی مانند الگوریتم اینستاگرام در فید عمل می‌کند؛ هرچند در اینجا زمان انتشار استوری مهم‌تر است. اینستاگرام تلاش می‌کند تا جدید‌ترین استوری‌ها را به شما نمایش بدهد. اگر با چند اکانت تعامل بالا دارید و آن اکانت‌ها به صورت منظم محتوا تولید می‌کنند، احتمالا همیشه آن‌ها را در صدر استوری‌های خود خواهید داشت. همچنین الگوریتم اینستاگرام به تازگی به میزان تعامل کاربران با استوری‌ها توجه می‌کند. نکته‌ای که احتمالا بخواهید برای اینستاگرام مارکتینگ آن را مورد نظر قرار بدهید.

الگوریتم اینستاگرام برای اکسپلور

صفحه اکسپلور نیز الگوریتم مخصوص خود را دارد. اکسپلور شما احتمالا با اکسپلور دوست صمیمی‌تان بسیار متفاوت خواهد بود. چرا که الگوریتم اینستاگرام تلاش می‌کند تا این صفحه را برای هر کاربر تا حد امکان شخصی‌سازی کند. هدف اکسپلور این است که محتواهای احتمالا دلخواه کاربر را به او پیشنهاد بدهد. اگر درباره موضوع یا هشتگی در اینستاگرام سرچ کرده‌اید، شکی نیست که به زودی محتواهای مربوط به آن هشتگ را در صفحه اکسپلور خواهید دید. در ادامه میتوانید مطلب اینستاگرام مارکتینگ را مطالعه کنید. با ما در آسان رایان همراه شوید …

دیجیتال مارکتینگ آموزش اینستاگرام اینستاگرام اینستاگرام مارکتینگ الگوریتم اینستاگرام

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities