آشنایی با دامنه و انواع آن

آشنایی با دامنه و انواع آن

آشنایی با دامنه

دامنه (Domain) که در فرهنگ فارسی با تلفظ  دامین بکار برده می‌شود در لغت به معنی «گستره» می‌باشد و در اینترنت به نامی اختصاصی گفته می‌شودکه هر وب‌سایت برای تمایز و قابل دسترسی بودن نسبت به سایر وب‌سایت‌ها به خود می‌گیرد مانند ."Google.com":هردامنه از یک یا چند قسمت تشکیل شده استکه با نقطه (دات) از هم جدا شده‌اند که قسمت اول ماهیت آدرس 'www' قسمت دوم نام دامنه (به انگلیسی: Domain Name) به قسمت سوم پسوند موضوعی یا جی تی ال دی (Generic) و به قسمت آخرپسوند کشوری یا محلی یا سی تی ال دی (Country) می‌گویند نام دامنه همان نام سایت است (مانندasanrayan) و پسوند دامنه شما بیانگر نوع سایت شما خواهد بود (مانند com). گاه در مورد دامنه ‌های جهانی (چی تی ال دی، این با حرف G به معنی Global) این ترتیب معکوس می‌شود یعنی سی تی ال دی قبل از جی تی ال تی می‌آید مانند ru.com که برای روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد

دامنه چه کاربردی دارد

هر صفحه وبی که در مرورگرتان مشاهده می‌کنید دارای یک url یا آدرس متنی می‌باشد. url یک سایت، یک متن حاوی آدرس سایت را نشان می‌دهد که می‌تواند با یک عبارت مانندasanrayan.com یا یک آدرس پروتکل اینترنت مانند 90/196/163/185 نوشته شود. اکثر کاربران اینترنت، هنگام جست‌وجو کردن صفحات وب موردنظرشان، برای نوشتن آدرس از نام‌ها استفاده می‌کنند زیرا که حفظ کردن نام‌ها از اعداد آسان‌تر است. ما در این مقاله قصد داریم انواع پسوند دامنه را معرفی کرده و شما کاربران عزیز را با کاربردها و خدماتی که هریک از آن‌ها ارائه می‌دهند، آشنا سازیم. یک آدرس وب یا url شامل پروتوکل، اسم دامنه و مسیر می‌باشد که از قاعده زیر پیروی می‌کند: https://www.asanrayan.com 1/پروتوکل ( protocol )
  • http یا https
2/زیردامنه (subdomain)
  • www
3/نام سایت یا دامنه سطح دوم (second-level domain)
  • asanrayan
4/دامنه سطح بالا (top-level domain)
  • com
دامین یا دامنه دارای انواع مختلفی می باشد که هر یک معمولا برای منظور خاصی مورد استفاده قرار می گیرند که متداولترین آنها عبارتند از :
 

info , .biz , .ir , .org , .net , .com

  com : مخفف Commercial به معنای تجاری است که اکثراْ جهت استفاده هایی که به شکلی به اموری مانند خرید و فروش، معرفی محصولات، خدمات و مانند آن مربوط می باشند، اختصاص می یابد، اگرچه امروزه بسیاری از سایتهای همه منظوره نیز از نوع com استفاده میکنند. net : (مخفف Network) این نوع Domain معمولاْ توسط شبکه هائی مانند شبکه های اطلاع رسانی، شرکتهای اینترنتی و سایر موارد مشابه مورد استفاده قرار می گیرد . org : (مخفف Non-Profit Organizations) این نوع Domain معمولاْ توسط مؤسسات و سازمانهای غیر انتفاعی که غالباْ فعالیت غیر تجاری (یا حتی تجاری) دارند مورد استفاده قرار می گیرد . biz : (مخفف Business). این نوع Domain خــاص سایتهای شغلی – تجارتی به ویژه خدمات مربوط به تجارت الکترونیکی که به زودی ارزشی بیش از پیش در اینترنت خواهد یافت، ایجاد گشته است . info : (مخفف Information). این نوع Domain در سایت هایی مورد استفاده قرار می گیرد که به نحوی با امر اطلاع رسانی در هر موردی، مرتبط می باشند. این اطلاع رسانی می تواند موارد تجاری و غیر تجاری را شامل گردد. سایتهایی که به اموری از قبیل انواع اطلاع رسانی در رشته هایی مانند علوم، معرفی محصولات، معرفی خدمات و … اختصاص یافته اند، می توانند دارای دامنه ای مانند info. باشند . name : این اولین نوع Domain ای است که خاص افراد (اشخاص حقیقی) ایجاد شده است. در حقیقت کلیه افرادی که به هر منظور شخصی می خواهند برای خودشان Website ایجاد کنند میتوانند از این دامنه استفاده کنند . ws : این نوع Domain مخصوص به دامنه ملی یک کشور است ولی بخاطر مشابهت آن با مخفف کلمه (WebSite) مورد توجه فراوان قرار گرفته است و همانطور که از نامش بر می آید، می تواند هر نوع وب سایتی را در بر گیرد . tv:  همانند مورد قبل پسوند دامنه ملی کشور توالو است. اما این پسوند نیز به دلیل شباهتی که به مخفف televesion دارد، برای ایجاد وب سایت های تلویزیونی مورد استفاده قرار می گیرد. int : این پسوند مخفف کلمه international به معنی بین المللی است. از int. برای ساخت دامین سازمان های بین المللی استفاده می شود. travel: به معنای سفر است. به همین دلیل برای شرکت هایی که در زمینه خدمات مسافرتی فعالیت دارند انتخاب مناسبی است ac : پسوند ملی مجموعه جزایر آسکنشن است. اما به دلیل شباهتی که به مخفف کلمه academy به معنای تحصیلات عالی دارد، مورد توجه سازمان های آموزشی می باشد. ir : این پسوند انحصارا متعلق به دامنه های ایرانی است. کسانی می توانند برای ثبت این دامنه اقدام کنند که به شکل رسمی مقیم کشور ایران هستند. این پسوند به دلیل ایرانی بودن و همچنین رایج بودن به یکی از پسوندهای محبوب برای ثبت انواع دامنه سایت ها تبدیل شده است. دقت داشته باشید برای ثبت این دامنه به شناسه ایرنیک نیاز دارید، و قبل از ثبت باید نسبت به ساخت شناسه ایرنیک اقدام نمایید

ir. انواع مختلفی دارد که در ادامه آنها را معرفی خواهیم نمود:

  • پسوند gov.ir. از این پسوند برای ساخت نام دامین مراکز دولتی و سایر ارگان های نظام مثل وزارتخانه ها، قوه مقننه یا قوه قضاییه استفاده می شود. درخواست کتبی در سربرگ موسسه متقاضی باید ارائه شود.
  •  پسوند co.ir. کسانی که شرکت خود را ثبت کرده اند و می خواهند پسوند ملی مخصوص به حوز فعالیت خود را داشته باشند، می توانند از co.ir. استفاده نمایند. این پسوند برای ثبت دامنه شرکت های غیردولتی گزینه بسیار مناسبی است. به یاد داشته باشید که برای ثبت این domain باید مجوز دریافتی را ارائه دهید.
  •  پسوند ac.ir. ac مخفف academy است. به همین دلیل از این پسوند در کنار ir. برای موسسات آموزش عالی که مجوزهای لازم را دریافت کرده اند و به شکل قانونی فعالیت می کنند مناسب است. ارائه کپی مجوز دریافت شده الزامیست.
  • پسوند sch.ir. استفاده از پسوند sch.ir. برای نام دامنه موسسات آموزشی دارای مجوزهای لازم از وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بسیار مناسب می باشد. ارائه کپی مجوز دریافت شده و همچنین درخواست کتبی در سربرگ موسسه ضروری می باشد.
  • پسوند org.ir. org مخفف کلمه organization است. معمولا مراکز علمی یا موسسات آموزشی ثبت شده از پسوند ملی org.ir. برای ثبت دامین خود استفاده می کنند. موسساتی می توانند از این پسوند استفاده نمایند که دولت ایران را به عنوان یکی از اعضای خود داشته باشند. همچنین متقاضیان می بایست کپی روزنامه رسمی موسسه خود را نیز ارائه دهند.
  • پسوند net.ir. از این پسوند می توان برای ساخت دامنه شرکت هایی که خدمات شبکه یا ISP ارائه می دهند، استفاده نمود. به خاطر داشته باشید که داشتن مجوز ISP برای کار با پسوند net.ir. ضروری است.
  • پسوند id.ir. اشخاص حقیقی که تابعیت ایران را دارند، می توانند با ارائه تصویر شناسنامه خود برای ثبت دامنه خود با پسوند id.ir. اقدام نمایند.

نحوه ثبت دامین

برای خرید و ثبت دامنه فقط کافیست ابتدا وارد سایت یکی از نمایندگان ایرنیک و جوکر مانند آسان رایان  شوید یک نام برای خود انتخاب کنید ، سپس  در صفحه خرید دامنه موجود بودن آن را بررسی کنید، اگرموجود بود و قبلا کسی آن را خریداری نکرده بود میتوانید اقدام به خرید آن کنید، اما قبل انتخاب نام دامنه بهتر است چند نکته را بایک دیگر مرور کنیم نکات انتخاب نام دامنه
  • اولین نکته نامی است که انتخاب میکنید مشابه یک برند و معروف نباشد زیرا در هنگام سئو و بهینه سازی به مشکل میخورید یا ممکن است به دلیل مسائل برندیگ دومین شما توقیف شود.
  • نام domain باید بسیار کوتاه باشد، بنا بر این تاجای ممکن آن را خلاصه کنید.
  • باید قابل تلفظ آسان و حفظ کردن باشد تا کاربران را به درده سر نیندازد.
  • تا جای ممکن سعی کنید نام فیلد کاری شما در آن گنجانده شود برای مثال اگر شما در فروش مبل هستند از mobl یا Sofaدر نام دامنه استفاده کنید.
  • و همچین تاجای ممکن از فاصله (یعنی خط تیره یا دش) و اعداد استفاده نکنید.

آموزش خرید و ثبت دامین در آسان رایان :

ابتدا  وارد پنل کاربری خود در آسان رایان  می شوید و ثبتنام می کنید  سپس از تب دامنه ها بر روی ثبت دامنه جدید کلیلک نمایید و  در قسمت منوی جستجو ، دامنه مورد نظر خود را تایپ کنید.   امید وارم این مطلب برای شما آموزنده و مفید واقع شده باشد. شما میتوانید در آسان رایان دامنه خود را با ارزان ترین قیمت و قویترین پشتیبانی خریداری کنید .

domain انواع دامنه آشنایی با پسوندهای دامنه انواع پسوند دامنه پسوند دامین دامنه چیست آموزش ثبت دامنه جدید

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities