همه چیز درباره DNS

همه چیز درباره DNS

  DNS یا Domain Name System در واقع یک ابزار قدرتمند است که نقش مهمی در روند نام دامنه ها و اینترنت ایفا می کند. dns اغلب به عنوان یک سرویس اینترنتی شناخته می شود که نام دامنه را به یک آدرس IP تبدیل می کند. به عنوان مثال ما گوگل را با آدرس google.com میشناسیم که در حقیقت آدرس ایپی ۱۷۳٫۱۹۴٫۳۲٫۱۹۵ آدرس دقیق گوگل میباشد و آدرس google.com فقط به خاطر راحتی کار مردم میباشد تا به راحتی به خاطر بسپارند.

آدرس IP چیست؟

یک آدرس IP یا internet protocol، اساسا یک شناسه منحصر به فرد اختصاص داده شده به هر کامپیوتر یا دستگاه در اینترنت است. از یک آدرس IP می توان برای پیدا کردن و مسیریابی داده ها و پیام ها به یک کامپیوتر استفاده کرد، یعنی به ما امکان می دهد که به نام، آدرس IP، لوکیشن یک کامپیوتر دسترسی داشته باشیم. یک آدرس IP مانند عبارت زیر است که از ۴ اوکتت تشکیل شده است:                                                                                              ۱۷۳٫۱۹۴٫۳۲٫۱۹۵ هر اوکتت اعدادی از ۰ تا ۲۵۵ را شامل میشود که با نقطه از هم جدا شده اند. شما میتوانید از یک آدرس IP برای دسترسی به یک وب سایت در مرورگر خود استفاده کنید. برای مثال میتوایند آی پی ۱۷۳٫۱۹۴٫۳۲٫۱۹۵ را در نوار آدرس مرورگر باز کنید که صفحه اصلی Google بارگیری میشود. پس با داشتن dns دیگر لازم نیست برای هر سایت یک ادرس ایپی را به خاطر بسپاریم. آدرس های IP توسط سازمان IANA یا Internet Assigned Numbers Authority مدیریت می شوند و تعداد آنها تقریبا به ۴ میلیارد میرسد. گاهی اوقات آدرس IP یک وب سایت با خراب شدن سخت افزاری وب سرور یا تغییر میزبان سایت توسط صاحب آن تغییر خواهد کرد که در اینصورت بدون dns، نمی توان به آدرس اینترنتی قدیمی با آیپی دسترسی پیدا کنید. پس برای مشاهده آن حتما باید آدرس IP جدید وب سایت را پیدا کنید. اما DNS از جزئیات آدرس IP مراقبت می کند و فقط باید نام دامنه را به یاد داشته باشید.

سرور DNS چیست؟

ابتدا با سرور آشنا می شویم که می توان گفت یک سرور، کامپیوتری در اینترنت است که خدماتی را به صورت آنلاین ارائه میدهد. به عنوان مثال، یک کامپیوتر که وبسایتی را میزبانی می کند و هنگام درخواست برای یک صفحه وب سایت، در پاسخ به درخواست شما، آن صفحه را برای شما بارگزاری می کند. انواع دیگر سرورها نیز وجود دارند. به عنوان مثال: سرورهای ایمیل(mail servers) و سرورهای پروتکل انتقال داده (FTP) که ارسال و دریافت فایل ها را آسان می کند.

وظیفه ی اصلی یک سرور DNS چیست؟

به سرور DNS هایی که یک دامنه ی خاص را مدیریت می کنند، SOA یا Start Of Authority می گویند. با گذشت زمان نتایج جستجوی هاست ها در SOA در میان سرور های DNS دیگر نیز منتشر می گردد و در نهایت در سراسر اینترنت شناخته می شود. این انتشار به دلیل کش شدن نتایج برای مدت زمان مشخصی در هر سرور DNS که به آن TTL یا مدت عمر آن کش می‌گویند؛ رخ می‌دهد. کسی که مسؤولیت یک DNS را دارد می‌تواند TTL آن را تنظیم کند. مقدار TTL در هر سرور متفاوت خواهد بود.

Zone File چیست؟

تاکنون به این فکر کرده اید که Zone file در مقوله dns چیست ؟ DNS Server ها معمولاً به وسیله ISP ها مدیریت می‌شوند. DNS Server شرکت ISP شما بخشی از پیکربندی شبکه است که از طریق DHCP پس از آنلاین شدن کامپیوتر دریافت می کند. این سرورها در سمت دیتاسنترهای ISP شما قرار دارند و به این شکل عمل می کنند که: 1.نام دامین و آدرس IP که در مرورگرتان وارد نموده اید را در بانک اطلاعاتیشان جستجو نموده. 2.اگر اطلاعات موجود باشد تبدیلات لازم را انجام می دهند. 3.اگر در جستجو نتیجه ای حاصل نشد، با یک سرور DNS دیگر ارتباط برقرار کنند که در این صورت نتایج این مراجعه را برای یک مدتی محدود در کش خود نگهداری می کنند تا در صورت ارسال درخواست های بعدی برای همین نام دامنه سریع تر پاسخگویی کنند. حال اگر این جستجو هیچ نتیجه ای نداشته باشد سرور DNS خطایی مبنی بر غیر معتبر بودن یا عدم وجود این نام دامنه ارسال می کند. یک سرور DNS با یک فایل به نام Zone File برای هر دامنه تنظیم می شود که این فایل حاوی رکورد های مرجع / Resource Records می باشد.

Zone File کجا نگهداری می شود؟

اطلاعات مربوط به دامنه در فایل Zone روی سرور DNS نگهداری خواهد شد و هر دامنه/زیر دامنه یک Zone File دارد. کار Zone File ایجاد پیوند میان هر دامنه و زیر دامنه با آدرس های IP مربوط به آن می باشد. بیشتر شرکت های هاستینگ که خدمات خرید هاست و ثبت دامین را ارائه می دهند، برای این کار یک واسط تحت وب در اختیار شما قرار می دهند.

رکوردهای DNS

در زیر لیست برخی از رکوردهای DNS در دسترس است که عمدتا مورد استفاده قرار می گیرد:

A Record:

رکورد آدرس که یک دامنه را به آدرس IP فیزیکی سرور یا هاستی که دامنه را میزبانی می کند، اتصال می دهد.

رکورد CNAME:

رکورد نام استاندارد، یک نام مستعار است که به نام دامنه دیگری اشاره می کند. به عنوان مثال، www.asanrayan.com ممکن است www.asanrayan.com را به asanrayan.com پیوند دهد که در آن قسمت WWW یک CNAME واقعی است.

رکورد MX:

رکوردهای ایمیل (MX) برای هدایت ایمیل دامنه به سروری که میزبان حسابهای کاربری ایمیل است، استفاده می شود. رکورد MX مسئولیت سرور ایمیل را برای پذیرش پیام های ایمیل از طرف دامنه گیرنده تعیین می کند.

رکورد NS:

این رکوردها تعیین می کنند که کدام سرورها برای یک دامنه خاص معتبر هستند، بدین معنا که سرورهای DNS که به عنوان سرور های معتبر برای یک دامنه تعیین شده اند، مسئول انتقال اطلاعات DNS هستند.

رکورد TXT:

این رکورد اطلاعات متنی را با یک هاست یا نام دیگر در مورد یک سرور، شبکه، مرکز داده و غیره را برای منابع موجود در خارج از دامنه شما فراهم می کند.

رکورد TTL:

این رکورد یک مقدار در یک رکورد DNS است که حداکثر زمانی را تعیین می کند که سایر سرورهای DNS و برنامه های کاربردی باید رکورد را ذخیره کنند. به پایان مقاله «همه چیز درباره DNS» رسیدیم و امیدواریم که با مفهوم کلی و چیستی نیم سرور یا Name Server و Domain Name System یا سامانه نام دامنه آشنا شده باشید و توانسته باشیم به شما کمک کنیم. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities