سایت مپ ( Sitemap ) چیست؟

سایت مپ ( Sitemap ) چیست؟

سایت مپ ( sitemap ) فایلی است که از طریق آن لیست کلیه صفحات وب سایت به موتورهای جستجو معرفی می شود. سایت مپ ساختار صفحات وب سایت و یا سازماندهی صفحات را در اختیار موتورهای جستجو قرار می دهد. توسط سایت مپ کرولرهای موتورهای جستجو می توانند به صفحات وب سایت دسترسی داشته باشند. اگر صفحات وب سایت در در سایت مپ وجود داشته باشند معمولا توسط موتورهای جستجو قابل دسترس خواهند بود و یا بعبارتی دیگر سایت مپ بهترین ابزار برای کرول شدن صفحات وب سایت است ولی گوگل اعلام کرده است که سایت مپ گارانتی نمی کند صفحات وب سایت شما شاخص گذاری شوند گوگل از سایت مپ برای تشخیص ساختار سایت استفاده می نماید. sitemap برای اولین بار در سال 2005 با نسخه 0.84 توسط گوگل برای برنامه نویسان معرفی شد. سپس در سال 2006 MSN، Yahoo به پروتکل سایت مپ پیوستند.

هدف از ایجاد سایت مپ چیست؟

همه می‌دانیم هدف از ایجاد یک وب ‌سایت، نمایش محتوای درون آن به مخاطبین هدف است، این هدف نیز تنها زمانی محقق می‌شود که سایت و محتوای آن برای گوگل قابل خواندن باشد. موتورهای جستجوی گوگل، با خزش روزانه، صفحات وب‌ سایت را بررسی کرده و آن‌ها را قابل خواندن می‌کنند. سایت مپ برای موتورهای جستجو، فایل XML سایت است که ساختار کلی وب ‌سایت را نشان داده و باعث پیدا شدن صفحات موجود در سایت شما توسط ربات‌های جستجوگر می‌شود. توجه به این نکته هم ضروری است که سایت‌ها بر اساس ساختار خود (ایستا و پویا)، می‌توانند یک نقشه سایت داشته باشند. البته نحوه ساخت sitemap، در سایت‌های پویا بسیار آسان‌تر است.

علت نیاز به سایت مپ چیست؟

وظیفه موتورهای جستجو مانند گوگل، نمایش دادن مرتبط‌ترین و نزدیک‌ترین نتیجه به کلمات یا عباراتی است که مخاطبان سرچ می‌کنند. برای انجام این کار آن‌ها از خزنده‌هایی برای خواندن، سازمان‌دهی و ایندکس کردن اطلاعات در فضای اینترنت استفاده می‌کنند. اما وظیفه گوگل sitemap چیست؟ فایل XML سایت مپ، کار خواندن محتوای سایت، سازماندهی و فهرست کردن مطالب را برای موتورهای جستجو راحت‌تر می‌کند. با طی شدن این فرایند، در نهایت شانس شما برای بهبود سئو سایت و کسب رتبه بالاتر از گوگل افزایش می‌یابد. بدون وجود یک sitemap درست و مناسب، ربات‌های گوگل ممکن است فکر کنند سایت شما حاوی محتوای تکراری و کپی شده است.

تأثیر نقشه سایت در سئو!! آیا نبود سایت مپ به سئو سایت ضربه میزند؟

برخی از افراد زمانی که در مورد سایت مپ مطالعه میکنند و متوجه میشوند که تا به حال آن را برای سایت خود فعال نکرده اند، با نگرانی تصور میکنند که این موضوع میتواند باعث شود تا آنها مورد جریمه گوگل قرار گیرند. به هیچ عنوان نگران نباشید. نبود سایت مپ در سایت باعث ایجاد جریمه از طرف گوگل و دیگر موتور های جستجو نمیشود اما مطمئنا وجود آن در سایت باعث کمک به خزنده های موتور جستجو و در نهایت بهبود سئو سایت میشود. اما این فایل متنی چطور به بهبود سئو سایت کمک میکند؟ یکی از موارد مهم بهینه سازی سایت، انتشار مقاله و پست در زمان بندی منظم است. به طور کلی گوگل سایت هایی که دائما مقالات مفیدی منتشر میکنند را دوست دارد و به آنها اعتبار بالایی میدهد. حال تصور کنید شما به صورت منظم در سایت خود به انتشار محتوا مشغول اید و انتظار دارید اعتبار گفته شده را از گوگل دریافت کنید. اما اگر ربات های گوگل نتوانند به خوبی مقالات شما را شناسایی و ایندکس کنند، عملا تمامی زحمات شما به باد میرود، حتی گاها ممکن است عدم وجود نقشه سایت باعث شود تا یک یا چند صفحه شما توسط گوگل فهرست بندی نشود. همینطور وجود آن باعث میشود تا تغییراتی که در قسمت های مختلف سایت خود ایجاد میکنید، سریعتر به گوگل اطلاع داده شود. استفاده از sitemap یک فعالیت غیر ضروری است اما اگر از آن دسته افرادی هستید که برای بهبود seo سایت خود هر فعالیتی را انجام میدهید، به شدت ساخت و معرفی نقشه سایت را پیشنهاد میکنیم. اگر سایت شما در یکی از شرایط پایین قرار دارد، پیشنهاد میشود تا بدون در نظر گرفتن هیچ شرطی، برای ساخت و ثبت نقشه سایت خود اقدام کنید:
  • به تازگی سایت خود را راه اندازی کرده و هنوز فرصت مناسبی برای ایجاد لینک های داخلی و لینک های خارجی پیدا نکرده اید.
  • سایت شما از صفحات دسته بندی (category) و تگ (tag) استفاده میکند و لینک های داخلی کمی به آنها وجود دارد. (گاها صفحات آرشیو با سرعت کمی ایندکس میشوند)
  • url های سایت شما به صورت داینامیک است.
  • سایت بزرگی دارید که تعداد صفحات آن به شدت زیاد است.
  • ساختار لینک سازی داخلی سایتتان از حالت مناسبی برخوردار نیست و صفحات بدون لینک زیادی دارید.
  • صفحاتی دارید که به دلیل به کار رفتن کد های ajax، flash و غیره در آن، به سختی توسط موتور های جستجو ایندکس میشوند.
  • میخواهید اهمیت یک یا چندی از صفحات سایت خود را نسبت به دیگر صفحه ها افزایش دهید.
  • دائما محتواهای خود را به روز رسانی میکنید و میخواهید هر بار سریعا گوگل از این بروز رسانی ها مطلع شود.

انواع سایت مپ

sitemap به دو نوع تقسیم بندی می شود:

سایت مپ از نوع XML

این نوع sitemap دارای ساختار سازمان یافته شده ای دارد و مخصوص موتورهای جستجو است و احتیاج به مشاهده کاربران وب سایت ندارد. سایت مپ از نوع XML می تواند در فایل Robots.txt آدرس دهی شود تا به موتورهای جستجو کمک نماید راحتر این فایل را پیدا نمایند.

سایت مپ از نوع HTML

این نوع sitemap مخصوی کاربران بازدید کننده وب سایت است و به آنها کمک می کند که محتویات صفحات مورد نظرشان را براحتی پیدا نمایند. سایت مپ از نوع HTML قابل استفاده در گوگل وبمستر نیست. مزایای سایت مپ از نوع XML برای سایت های فلش این نوع سایت مپ بهترین ابزار برای سایت هایی هستند که با فلش و یا زبان هایی که از نوع HTML نیستند، ساخته شده اند. موتور های جستجو صفحات این نوع وب سایت ها را بصورت پیش فرض نمی توانند کرول نمایند از این رو sitemap می تواند به عنوان بهترین ابزار برای معرفی صفحات این وب سایت ها باشد. اگر وب سایت شما دارای منوهایی است که با جاوا اسکریپت ساخته شده است sitemap از نوع XML می تواند کمک بسیاری در معرفی صفحات به موتورهای جستجو داشته باشد. آسان رایان بستری مناسب برای رونق کسب و کار شما  

سئو موتور جستجو گوگل بهبود سئو

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities