بزرگترین فروشگاه های اینترنتی جهان

بزرگترین فروشگاه های اینترنتی جهان

در مقالات دیگر راجع به بازاریابی اینترنتی صحبت کردیم پیش از آشنایی با بزرگ ترین فروشگاه های اینترنتی جهان ابتدا با مفهوم فروشگاه اینترنتی آشنا میشویم.

فروشگاه اینترنتی چیست؟

خرید آنلاین نوعی تجارت الکترونیکی است که به مصرف کنندگان این امکان را می دهد تا مستقیماً با استفاده از مرورگر وب، کالا یا خدمات را از طریق اینترنت از فروشنده خریداری کنند. مصرف کنندگان با مراجعه مستقیم به وب سایت خرده فروش یا جستجوی فروشندگان جایگزین با استفاده از موتور جستجوی خرید ، کالای مورد علاقه خود را پیدا می کنند که این امر در دسترس بودن و قیمت گذاری همان محصول در خرده فروشان مختلف الکترونیکی است. از سال 2020 ، مشتریان می توانند با استفاده از طیف وسیعی از رایانه ها و دستگاه های مختلف ، از جمله رایانه های رومیزی ، لپ تاپ ها ، رایانه های لوحی و تلفن های هوشمند ، به صورت آنلاین خرید کنند. در این لیست به ۱۰ عدد از برترین فروشگاه‌های جهان اشاره خواهد شد که فعالیتی گسترده دارند؛ بازار فروشگاه‌های اینترنتی از منظر نوع کالا، حوزه‌ی جغرافیایی فعالیت و نوع مدل تجاری تنوع بالایی دارد و هرکدام از این فروشگاه‌ها در بخشی از بازار پیشرو اند.

۱- Amazon: غول تجارت الکترونیک جهان

آمازون در طی فعالیت خود از یک کتاب‌فروشی کوچک آنلاین به یک غول اینترنتی تبدیل‌شده است. آمازون فقط کالاهایی که در انبار خود ذخیره کرده را به مشتریان فراهم ارائه نمی‌کند بلکه به سایر فروشندگان هم اجازه می‌دهد که با استفاده از بستر آمازون کالاهای خود را بارگذاری کنند و به فروش برسانند. وب‌سایت آمازون به‌طور جداگانه برای هر کشور بهینه‌سازی شده و ویژگی‌های خاص خود را دارد. از آمازون استرالیا تا آمازون هند هر نوع کالایی برای مخاطبان فراهم‌شده است و آمازون در هر کشوری با رقبای محلی که درزمینه‌ی فروش آنلاین فعال‌اند رقابت می‌کند؛ و با توجه به مخاطبان زیاد و عملکرد مطلوبی که نظر کاربران داشته است می‌تواند سود بسیار زیادی به دست آورد.

۲- eBay: بزرگ‌ترین حراجی آنلاین جهان

این شرکت در سال ۱۹۹۵ و با نام AuctionWeb شروع به کار کرد در ابتدا به‌عنوان یک وب‌سایت برای فروش یک نوع آبنبات عروسکی خاص به نام PEZ که مورد علاقه کلکسیون داران است فعالیت می‌کرد؛ اما با رشد پیوسته تبدیل به بزرگ‌ترین حراجی آنلاین جهان شد. مدل تجاری این وب‌سایت C2C است و قصد ایجاد ارتباط تجاری بین کاربران را دارد؛ مؤسس و رئیس eBay یک فرد ایرانی-آمریکایی به نام پیرامیدیار است؛ حدوداً هر کالایی را می‌توان در eBay پیدا کرد همچنین به‌راحتی می‌توان تبدیل به فروشنده شد و با فروش اجناس خود کسب درآمد کرد. برای کسانی که به دنبال جمع‌کردن کلکسیون هستند eBay اولین جایی ست که باید سر بزنند با این‌وجود اجناس نو هم در eBay فروخته می‌شوند و کالاهای عرضه‌شده تنوع زیادی از لوازم منزل تا بازی‌های ویدیویی را در برمی‌گیرد. در جستجوی eBay می‌توان فیلترهای زیادی از قبیل برند، قیمت، رنگ، نو یا دست دوم بودن را اعمال کرد.

۳- Walmart: والمارت تنها بزرگ‌ترین فروشگاه فیزیکی جهان نیست

والمارت در سال ۱۹۶۲ تاسیس شد و در حال حاضر بیش از ۱۱ هزار شعبه در ۲۷ کشور جهان دارد و با استخدام دو میلیون و دویست هزار نفر بیشترین کارمند را در بین تمامی شرکت های جهان داراست و بزرگترین خرده فروش جهان است. با این وجود والمارت به فروش در فروشگاه های فیزیکی اکتفا نکرده است و هم‌زمان فروشگاه آنلاین نیز دارد و تعداد زیادی کالا را به‌صورت آنلاین به فروش می‌رساند. درواقع تعدادی از کالاهایی که والمارت به‌صورت آفلاین در شعب خود به فروش می‌رساند توأمان به‌صورت آنلاین هم عرضه می‌شوند؛ و مشتریان والمارت می‌توانند به‌جای ایستادن در صف‌های طولانی فروشگاه، خرید خود را به‌وسیله اینترنت انجام دهند؛ والمارت با توجه به گستردگی شبکه‌ی توزیع می‌تواند مشتریان زیادی جذب کند.

۴- Alibaba: مهم‌ترین بازیگر تجارت الکترونیک در آسیا

علی‌بابا با آدرس اینترنتی Alibaba.com یکی از محبوب‌ترین وب‌سایت‌های خرید اینترنتی است که تحت مالکیت شرکت چینی Alibaba Group قرار دارد و مدل تجاری آن B2B (بنگاه به بنگاه) است؛ این وب‌سایت به‌منظور کمک به انجام خریدهای کلی و باهدف ایجاد پیوند بین تولیدکننده و تأمین‌کننده فعالیت می‌کند و مشتریانی از سراسر جهان دارد و حدوداً هر کالایی که تصور کنید را پوشش می‌دهد. شرکت Alibaba Group زیرمجموعه‌های دیگری نیز دارد که درزمینه‌ی فروش آنلاین فعالیت می‌کنند اما بازار هدف متفاوتی دارند که در زیر به آن‌ها اشاره‌شده است:

Tmall.com

سایت فروشگاهی با مدل تجاری B2C است که مشغول خرده‌فروشی آنلاین طیف وسیعی از کالاهای مختلف است و در گستره چین، تایوان، ماکائو و هنگ‌کنگ فعالیت می‌کند.

Taobao.com

یک پلتفرم فروش آنلاین C2C است که در بازار چین فعالیت می‌کند و به‌منظور ایجاد ارتباط بین مردم برای فروش کالا ایجادشده است.

Aliexpress.com

این فروشگاه آنلاین به‌منظور فعالیت در عرصه بین‌المللی توسط گروه شرکت های علی‌بابا راه‌اندازی شده است و در بازار چین فعالیتی ندارد؛ علی‌اکسپرس در ابتدا تنها به دنبال پیاده سازی مدل B2B و اتصال بنگاه‌های اقتصادی به هم بود اما اکنون درزمینه‌ی B2C و C2C نیز فعال است. وب‌سایت آن علاوه بر انگلیسی‌، زبان‌های زیادی ازجمله اسپانیایی، فرانسوی، ایتالیایی و هلندی را پوشش می‌دهد.

۵- Target: کمپانی تارگت با یک قرن سابقه در خرده‌فروشی

تارگت یک کمپانی فعال در حوزه خرده‌فروشی است که بیش از یک قرن سابقه دارد و دارای تعداد زیادی فروشگاه فیزیکی است. اولین فروشگاه تارگت در سال ۱۹۶۲ افتتاح شد اما اکنون در سراسر آمریکا شعبه دارد و مشغول فروش کالا به مشتریان است. یکی از مزیت‌های رقابتی این شرکت مشتریان وفادار زیادی است که تنها از Target خرید می‌کنند. با راه‌اندازی فروشگاه آنلاین این شرکت وارد عرصه تجارت الکترونیک شد و بازار خود را گسترش داد؛ این فروشگاه علاوه فروش تنوع زیادی از کالا در حوزه کلی‌فروشی نیز فعال است؛ و قابلیت ارسال کالا به بسیاری از کشورهای جهان را دارد.

۶- Bestbuy: پیشرو در فروش لوازم الکترونیکی

بست بای بر روی فروش لوازم الکترونیکی مانند موبایل، دوربین دیجیتال، بازی، نرم‌افزار و … تمرکز دارد؛ و به ارائه قیمت‌های رقابتی شهرت دارد. همان‌طور که اسم وب‌سایت نشان می‌دهد این شرکت به دنبال ارائه بهترین تجربه خرید به مشتریان است. بست بای در سال ۱۹۶۶ و با نام Sound of Music شروع به کار کرد و تمرکزش بر روی فروش لوازم صوتی باکیفیت بود. این شرکت در سال ۱۹۸۳ به بست بای تغییر نام داد و هم‌اکنون علاوه بر فروش آنلاین بیش از ۱۲۰۰ شعبه فیزیکی در آمریکا، کانادا و مکزیک دارد.

۷- Flipkart: بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین در بازار هند

Flipkart یک وب‌سایت هندی است که به‌مرور کار خود را توسعه داد و اکنون در تمام جهان سرویس‌دهی می‌کند. فیلیپ کارت در بازارهای آسیا محبوبیت زیادی دارد و افراد زیادی از آن خرید می‌کنند؛ و بدین‌وسیله حجم عظیمی از پول را به دست میاورد. امروزه در بازار تجارت الکترونیک هند، فیلیپ کارت به‌عنوان یکی از رقبای آمازون شناخته می‌شود. فیلیپ کارت در ابتدا تنها یک کتاب‌فروشی کوچک بود اما با یک رشد انفجاری تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های آنلاین شده است. فیلیپ کارت در سال ۲۰۰۷ راه‌اندازی شد و در ابتدا تنها روی بازار کتاب تمرکز داست و سپس با تمرکز بر روی فروش لوازم الکترونیکی به رشد خود ادامه داد در سال ۲۰۱۸ والمارت ۸۲ درصد از سهام فیلیپ کارت را تصاحب کرد و فیلیپ کارت تبدیل به یکی از زیرمجموعه‌های والمارت شد.

۸- Etsy: مهم‌ترین فروشنده لوازم خاص و دست‌ساز

در زمینه‌ی فروش لوازم دست‌ساز اولین بازیگر بدون شک Etsy است؛ این فروشگاه از سال ۲۰۰۵ کار خود را آغاز کرده است و تمرکزش بر روی فروش لوازم دست‌ساز، کلاسیک و خاص است. درست است که تعداد بازدیدکننده‌های آن از بعضی رقبا مانند eBay کمتر است اما با توجه به اینکه تنها روی یک حیطه‌ی خاص تمرکز کرده است فروش بالایی دارد؛ این فروشگاه از مدل C2C استفاده می‌کند و هر کس به‌راحتی می‌تواند فروشگاه خود را ایجاد کند و لوازمی که تولید کرده است را به فروش برساند.

۹- Groupon: اولین ایده پرداز خرید گروهی

Groupon اولین و بزرگ‌ترین وب‌سایت خرید گروهی جهان است ایده‌ی خرید گروهی اولین بار توسط این وب‌سایت مطرح شد این نوع فروشگاه به کاربران اجازه می‌دهد درازای خرید دسته‌جمعی کالا یا خدمات تخفیف قابل‌توجهی دریافت کنند در این سایت گاهی اوقات حتی تا ۵۰ درصد تخفیف داده می‌شود. این نوع فروشگاه‌های اینترنتی در ایران هم مورد تقلید قرارگرفته‌اند وب‌سایت‌های نت برگ و تخفیفان از همین ایده استفاده می‌کنند. وب‌سایت Groupon از سال ۲۰۰۷ شروع به فعالیت کرده است و کالاها و خدمات مختلف و حتی تورهای مسافرتی را در ۱۵ کشور مختلف به فروش می‌رساند.

۱۰- IKEA: یکه‌تاز بازار مبل و لوازم آشپزخانه

برای خرید مبل و لوازم چوبی به‌صورت آنلاین قطعاً IKEA اولین گزینه است این وب‌سایت که مقر اصلی آن در سوئد قرار دارد به‌طور تخصصی به فروش لوازم آشپزخانه و اکسسوری های خانگی می‌پردازد؛ محصولات این فروشگاه به‌صورت آماده‌ی مونتاژ به فروش می‌رساند و قابلیت سرهم کردن توسط مشتری را دارند. ایکیا یک کمپانی پر سابقه است که در سال ۱۹۴۳ افتتاح‌شده است و دارای ۴۳۳ فروشگاه فیزیکی در ۵۲ کشور جهان است و در تمام این کشورها به‌صورت آنلاین نیز خدمات می‌دهد.

فروشگاه طراحی سایت فروشگاهی

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities