هر جستجوی گوگل 2 دهم و هر ایمیل 4 دهم گرم CO2 تولید می کند!

هر جستجوی گوگل 2 دهم و هر ایمیل 4 دهم گرم CO2 تولید می کند!

پشت پرده اکثر کلاهبرداری های آنلاین، سرقت ID ها، نفوذ به اطلاعات محرمانه و جرایم دیگر سایبر، هرزنامه ها یا همان ایمیل های ناخواسته هستند. اما تحقیقات اخیر شرکت بین المللی مشاوره امنیتی ICF که با حمایت مالی McAfee ، انجام شده نشان می دهد که ایمیل های ناخواسته علاوه بر اینکه فضای مجازی را آلوده می کنند، یکی از منابع اصلی انتشار گاز CO2 در دنیای واقعی نیز به شمار می روند. محققان با ارزیابی انرژی مصرفی سرورها و کامپیوترها برای دریافت حجم اطلاعات در اینترنت دریافته اند که هرزنامه ها منبع اصلی مصرف انرژی هستند. بر اساس این تحقیق، هر پیام الکترونیکی ناخواسته به طور میانگین 3 دهم گرم گاز دی اکسید کربن تولید می کند. اگر فرض کنیم که 62 تریلیون هرزنامه در سال 2008 ارسال شده، با یک حساب سرانگشتی درمی یابیم که تنها در این سال، 17 میلیون تن گاز CO2 حاصل از فعالیت اسپمرها منتشر شده که این میزان 2 دهم درصد انتشار کل این گاز را تشکیل می دهد. این امر تا حدودی نگران کننده است. اما آیا این اعداد و ارقام صحت دارند و اگر هرزنامه ای نبود، آیا مشکل اساسی انسان در مورد محیط زیست حل می شد؟

آن روی سکه

بررسی اینکه خود ایمیل ها به طور کلی چقدر در تخریب محیط زیست تاثیر دارند، روی دیگر سکه را نیز به ما نشان می دهد. مرکز ICF دریافته که هر ایمیل معمولی به طور میانگین 4 دهم گرم گاز دی اکسید کربن تولید می کند که این میزان 30 درصد بیشتر از میانگین گازی است که توسط پیام های اسپم منتشر می شود. کودی تیلور، مشاور ارشد انرژی و اوضاع جوی می گوید: حجم پیام های ناخواسته در مقایسه با ایمیل های سالم معمولا کمتر است؛ به همین دلیل هم ارسال اسپم سروری به سرور دیگر صرف انرژی کمتری نیاز دارد. به ویژه اینکه اسپم ها اغلب ضمیمه ای به همراه خود ندارند در حالی که بیشتر ایمیل های امروزی حاوی تصاویر و عکس هایی هستند که برای بارگذاری و یا ذخیره انرژی بسیاری مصرف می کنند. تیلور خاطرنشان می کند که میزان مصرف انرژی در سایت های به اشتراک گذاری تصویر، همانند picasa و snipfish خیلی بیشتر از این حرف ها است.  

در جست و جوی CO2

با مطرح شدن مساله تخریب محیط زیست توسط هرزنامه ها، کارشناسان به یاد گوگل، غول بزرگ جست و جو افتاده اند. بر اساس گزارشی که در ماه ژانویه در نشریه تایمز منتشر شد، آلکس وایزنر، فیزیکدان دانشگاه آکسفورد ادعا کرده بود که هر جست و جوی اینترنتی از طریق گوگل، 7 گرم دی اکسید کربن تولید می کند. البته پس از آنکه انتشار گزارش مذکور با موضع گیری شدید گوگل همراه شده و جنجال بزرگی به پا کرد، وایزنر حرف خود را پس گرفت و با تایید ادعای گوگل اعلام کرد که هر جست و جوی اینترنتی از طریق گوگل به طور میانگین تنها 2 دهم گرم گاز CO2 منتشر می کند. البته آمار میانگین معمولا جالب و خنده دار هستند، مثلا می گویند هر خانواده آمریکایی 2.1 خودرو و 3.1 فرزند دارد! حال بیایید فرض کنیم که ادعای گوگل درست است. یک جست و جوی اینترنتی چگونه می تواند کمتر از یک هرزنامه برق مصرف کند و کمتر از آن گاز CO2 تولید کند؟! خود گوگل که می گوید علت این امر نوع ساختار ایندکس جست و جوی این شرکت است. ولی مرکز ICF آن را رد می کند.  

حقیقت پشت پرده چیست؟

چارلز کینگ، مدیر شرکت تحلیلی Pund-IT می گوید: ابتدا باید دریابیم محققان چگونه میزان انتشار این گاز گلخانه ای را اندازه گیری کرده اند؟ وی می افزاید: نباید این موضوع را نیز فراموش کرد شرکتی که حامی مالی این تحقیق شده؛ یعنی مک آفی، خودش با فروش فیلترهای اسپم گذران می کند. تیلور در اینباره می گوید: ما ابتدا از هرزنامه هایی شروع کردیم که از آدرس های ایمیل جمع آوری کرده بودیم. سپس آنها را به کامپیوترهای زامبی و سرورهای ایمیل، سرورهای تجاری و سرورهای ISP (سازمان های ویروس دهنده اینترنتی) و دست آخر به کامپیوترهای شخصی ارسال کردیم. وی می افزاید: واحد اصلی اندازه گیری ما، مقدار انرژی است که برای انتقال یک مگابایت اطلاعات در فضای اینترنت مصرف می شود. محققان مرکز ICF از این طریق میزان انرژی را که انتقال یک هرزنامه در وب با حجم میانگین مصرف می کند، تخمین زدند. سپس میزان انرژی که یک کامپیوتر در حین خواندن ایمیل و اجرای دستورات مربوط به آن در یک سال مصرف می کند را محاسبه کرده و در نهایت میزان انرژی را که یک کامپیوتر در مراحل ارسال یا دریافت یک هرزنامه مصرف می کند را به دست آورده اند.  

کم مصرف تر از دو غول دیگر

حال اگر تمامی اسپم ها از فضای مجازی حذف شوند، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ می توان پیش بینی کرد که هرزنامه نویس ها دوباره به ارسال نامه های ناخواسته فیزیکی روی می آورند. البته نه همه هرزنامه نویس ها! زیرا ارسال نامه های فیزیکی خیلی هزینه برتر از نامه های الکترونیکی است. ولی اگر این اتفاق بیفتد، مطمئنا نامه های فیزیکی که دریافت خواهیم کرد بیشتر از نامه های ناخواسته الکترونیکی است که هم اکنون در صندوقچه ایمیل مان با آنها مواجه می شویم. از طرفی به گفته کینگ، در آن صورت میزان مصرف انرژی برابر می شود با مجموع میزان بنزینی که پستچی برای رساندن نامه مصرف می کند، همین طور میزان انرژی که صرف قطع کردن درختان، حمل الوارها، تولید کاغذ و همچنین چاپ و ساخت جوهر می شود. پس اسپم ها کمتر از نامه های فیزیکی و نامه های الکترونیکی انرژی مصرف می کنند.  

آسان رایان بستری امن برای کسب و کار اینترنتی شما


سرچ گوگل google الگوریتم های گوگل جست و جوی اینترنتی جستجوی گوگل جستجو در اینترنت سرچ در گوگل

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities