پروتکل FTP چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پروتکل FTP چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اگر برنامه نویس و یا وب مستر باشید، بدون شک FTP را زیاد شنیده اید اما شاید هیچ وقت به دنبال پیدا کردن معنی و کاربرد آن نبوده اید. FTP یا File Transfer Protocol یک پروتکل است که در سال ۱۹۷۱ در بستر اینترنت توسعه یافت. این پروتکل یکی از پرکاربردترین و قدیمی‌ترین پروتکل‌های اینترنت است.

FTP چیست؟

به طور ساده، FTP یک راه برای انتقال فایل‌ها به صورت آنلاین است. شاید با این تعریف، به وب‌سایت‌هایی که در مرورگرهای خود و در اینترنت می‌بینید فکر کنید. اما باید توجه داشته باشید که مرورگرها تنها از پروتکل HTTP استفاده می‌کنند، اما پروتکل‌های زیادی هستند که در کنار یکدیگر بستر اینترنت را تشکیل می‌دهند. برای مثال IMAP و POP، دو پروتکلی هستند که در ایمیل‌ کلاینت‌ها برای دریافت و ارسال پیام‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و یا XMPP پروتکلی است که برای ارسال و دریافت پیام‌های فوری (Instant Messages) به کار گرفته می‌شود و همچنین DNS یا Domain Name Service، پروتکلی برای ترجمه‌ی نام دامنه به IP آدرس است. به همین ترتیب، FTP یا File Transfer Protocol نیز یک پروتکل محسوب می‌شود. FTP به عنوان یکی از قدیمی‌ترین پروتکل‌هایی است که تا به امروز مورد استفاده گرفته است و یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای انتقال فایل‌ها محسوب می‌شود. یک سرور FTP، فولدرها و زیرفولدرهایی را برای انتقال فایل در دسترس کاربر قرار می‌دهد. کاربران به کمک اطلاعات کاربری به این سرور متصل شده و از طریق نرم‌افزارهای مختلف امکان دانلود فایل از سرور و به همین ترتیب آپلود به سرور را پیدا می‌کنند. بسیاری از کاربران هیچ‌گاه یک سرور FTP ندارند. اما اگر شما صاحب یک وب‌سایت هستید، سرور FTP یک ابزار ضروری و کارآمد برای شما محسوب می‌شود. از آنجا که FTP یک سرویس پایه‌ای و مهم در وب است، حتی اگر توسعه‌دهنده‌ی وب نیستید، آشنایی با آن مفید و کاربردی است. در ادامه‌، اطلاعاتی که لازم است به عنوان یک کاربر اینترنتی درباره FTP و کاربرد آن بدانید، آمده است.

راه‌های استفاده از FTP

به صورت کلی سه راه برای استفاده از FTP وجود دارد که عبارتند از :
  1. استفاده از نرم افزارهای گرافیکی : این روش از رایج‌ترین راه استفاده از FTP است. در این روش کاربر با نصب نرم افزارهایی مانند FileZilla، CuteFTP بر روی سیستم خود به راحتی می‌تواند به سرور FTP متصل شود. با استفاده از این نرم افزار‌ها کاربر می‌تواند به راحتی با عملیات کشیدن و رها کردن (Drag and Drop) فایل‌های خود را دانلود و یا آپلود کند. مزیت این روش عدم نیاز به دانش فنی است. زیرا محیط کار با نرم افزارها بسیار شبیه محیط پیش فرض سیستم عامل ویندوز می‌باشد.
  2. استفاده از مرورگرهای اینترنتی : برای اتصال به سرورهای FTP می‌توان از مرورگرهای اینترنتی مانند کروم و فایرفاکس موزیلا استفاده کرد. در این روش کافیست که آدرس FTP یک سایت (ftp.7learn.com) را در مرورگر وارد شود، سپس نام کاربری و رمز عبور وارد شود. مرورگرها فقط قادرند فایل‌‌ها و محتویات فضای مورد نظر را نمایش دهند ولی قادر به آپلود و یا ارسال فایل نیستند. بنابراین استفاده از این روش برای جست و جو و یا خواندن فایل‌ مناسب است. همچنین این روش نسبت به روش اول از سرعت و امنیت پایین‌تری برخوردار است.
  3. استفاده از خط فرمان (Command line) : در این روش می‌توان از خط فرمان سیستم عامل ها برای اتصال به سرور FTP استفاده کرد. اما این روش به دلیل نداشتن رابط گرافیکی کاربرپسند معمولا کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پروتکل FTP چه کاربردهایی دارد؟

از FTP برای انتقال فایل‌ها بین حساب‌های یک کامپیوتر، بین دو کامپیوتر مختلف و... در یک شبکه استفاده می‌ شود. معمولا وب مستران برای انتقال محتوای مختلف به سايت‌ها از FTP استفاده می‌کنند. زیرا معمولا زمانی که بخواهند یک فایل را از یک سیستم در هاست آپلود کنند، FTP بهترین گزینه برای این کار خواهد بود. همچنین از FTP می‌توان برای اشتراک‌ گذاری فایل‌‌ها استفاده کرد. مثلا زمانی که بخواهند دسترسی به یک فایل را از طریق لینک در اختیار سایر کاربران قرار دهند. کاربردهای این پروتکل به صورت کلی عبارتند از :
  • ارائه گزارش از فایل‌‌های موجود در سیستم مورد نظر
  • حذف، تغییرنام و جابجا کردن فایل‌ ها
  • جستجو در دایرکتوری ها
  • ایجاد یا حذف دایرکتوری روی سیستم مورد نظر
  • ایجاد امکان دانلود فایل از سیستم مورد نظر
  • ایجاد امکان آپلود فایل بر روی سیستم مورد نظر

امنیت در پروتکل FTP

همانطور که اشاره شد زمانی که پروتکل FTP ارائه شده بود، شبکه کامپیوترها بسیار کوچک و محدود بود. به همین دلیل در آن زمان صحبتی از امنیت سایبری و رعایت نکات امنیتی در برقراری ارتباطات به میان نیامده بود. این موضوع به این مساله اشاره می‌کند که ارتباطات در پروتکل FTP رمزنگاری (Encrypted) نمی‌ شوند. بر این اساس اگر کسی به مسیر ارتباطی FTP دسترسی پیدا کند به راحتی می‌تواند عملیات‌های انجام شده را بررسی کند. حتی امکان دارد به راحتی با تغییر و یا پاک کردن فایل ها، اطلاعات سایت را به خطر بیندازد. به همین دلیل امروزه اکثر کاربران از FTPS استفاده می‌کنند. FTPS اطلاعات و ارتباطات رمزنگاری می‌شوند تا هکرها، خراب‌کار‌ها و یا هر کاربر غیرمجاز دیگری نتواند به فایل‌های سرور دسترسی داشته باشد. آسان رایان بر روی تمامی هاست های خود اکانت FTP ارائه می دهد.

ftp پروتکل پروتکل FTP پروتکل انتقال فایل انواع پروتکل‌ها Ftp Account

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities