لایت اسپید چیست؟

لایت اسپید چیست؟

LiteSpeed یا لایت اسپید وب سروری با سرعت و عملکرد بالا میباشد. این وب سرور شباهت بسیاری به وب سرور آپاچی دارد بطوری که میتوانید آن را جایگزین آپاچی کنید. برتری این وب سرور نسبت به آپاچی سرعت آن است که حدود 6 برابر آپاچی میباشد. اکثر شرکت های هاستینگ وب سرور لایت اسپید را جایگزین آپاچی در سرور های میزبانی و اشتراکی خود کرده اند زیرا سرعت و امنیت بالایی دارد.لایت اسپید برای محتوا های استاتیک از TUX ‚ THTTPD و BUA استفاده میکند. همچنین برای محتوا های داینامیک به علت استفاده از mod_php تا 50% سریع تر از آپاچی در سرویس های نوشته شده در php است.لایت اسپید از ورژن 3 به بعد از کنترل پنل های سیپنل cPanel , دایرکت ادمین Direct Admin و …. پشتیبانی میکند. شرکت LiteSpeed واقع در نیوجرسی کشور امریکا یکی از شرکت های پیشرو در خدمات وب سرور ها و امنیت سرور های میزبانی وب میباشد . این شرکت اوایل سال ۲۰۰۲ تاسیس شد.

مزایای وب سرور لایت اسپید LiteSpeed

1) سازگاری با آپاچی

وب‌سرور لایت اسپید، با وب‌سرور آپاچی سازگار است. LiteSpeed حتی می‌تواند پرونده‌های پیکربندی Apache را بارگیری کند و به نوعی به عنوان یک جایگزین مستقیم برای Apache عمل کند.

2) عملکرد

این وب سرور به خاطر سیستم منحصر به فرد خود عملکرد سیستم عامل‌های میزبانی وب را افزایش می‌دهد. لایت اسپید این قابلیت را دارد که همزمان با حداقل استفاده از منابع سرور مانند حافظه و CPU به هزاران مشتری سرویس دهی کند. کد منحصر به فرد، توسعه یافته و بهینه شده وب سرور LiteSpeed؛ ​​باعث افزایش عملکرد PHP می‌شود. این قابلیت برای کنترل افزایش ناگهانی ترافیک استفاده می‌شود. همچنین به مدیریت در برابر حملات DDOS بدون هیچگونه سخت افزار اضافی کمک می‌کند. 

3) امنیت 

وب سرور لایت اسپید ​​با ویژگی mod_security سازگار است و دارای قابلیت ضد DDoS داخلی است. با ویژگی‌های قابل تنظیم مانند اتصالات per-IP و کاهش پهنای باند، IPهایی که ارتباطات یا درخواست‌های زیادی ایجاد می‌کنند یا پهنای باند زیادی را درخواست می‌کنند مسدود می‌شوند.

4) جا به جایی از آپاچی به لایت اسپید

جابه‌جایی از آپاچی به لایت اسپید بسیار ساده است و از نظر هزینه پشتیبانی نیز مقرون به صرفه خواهد بود. هزینه‌های صدور مجوز وب سرور لایت اسپید ​​در مقایسه با هرگونه ارتقاء سخت افزاری مورد نیاز برای بهینه سازی سرورهای آپاچی بسیار کم‌تر است. علاوه بر این، ویژگی‌های منحصر به فرد LiteSpeed ​​با ارائه یک سیستم میزبانی بهینه، به کاهش هزینه‌های پشتیبانی کمک می‌کند.

 

علاوه بر مزایای فوق لایت اسپید از ویژگی های زیر نیز برخودار است:

  • Proxy، Servlet/JSP، PHP، LSAPI، FastCGI، CGI
  • افزونه سرور MS FrontPage
  • SSL، IPV4، IPV6
  • قابلیت پشتیبانی از Apache compatible URL Rewrite Engine
  • پشتیبانی از htaccess
  • قابلیت فیلترینگ mod-security
  • پشتیبانی مناسب از Ruby on Rail
  • پرکاربرد در هاستینگ به دلیل سرعت بالا

اکنون لایت اسپید یکی از محبوب ترین وب سرور ها می باشد و مورد توجه ویژه شرکت های هاستینگ قرار دارد. این وب سرور رایگان نیست، اما با توجه به قابلیت های فوق العاده خود، نظر کاربران را به خود معطوف کرده است. از جمله ویژگی های LiteSpeed می توان به امنیت بالا و سهولت کاربری آن اشاره نمود.


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities