voip چیست؟ ارتباط تلفنی از طریق اینترنت محقق می‌شود!

voip چیست؟ ارتباط تلفنی از طریق اینترنت محقق می‌شود!

 

درباره VoIP چه می‌دانید؟ فن‌آوری پیشرفته‌ای که راه آسان و کم‌هزینه‌ای برای تعامل پیش روی شما می‌گذارد. استفاده از سیستم VoIP، نه‌تنها می‌تواند هزینه‌های‌تان را کاهش دهد، بلکه قابلیت‌های متنوعی هم در اختیار شما و کسب‌وکارتان می‌گذارد.

شاید یاد تماس‌های تصویری در فضای واتسپ و اپلیکیشن‌های مشابهش افتاده باشید؛ اما سرور ویپ فرایا این موضوعات است. بیشتر کسب‌وکارها از راه اندازی VoIP سرور سود می‌برند. در این مقاله به مزایا و معایب و در کل همه‌چیز این سرورها را بررسی خواهیم کرد خواهیم؛ اما اول باید ببینیم سرور ویپ چیست؟

VoIP چیست؟

 VoIP (Voice over Internet Protocol) یا همان تماس صوتی از طریق اینترنت، خدماتی است که به کاربر اجازه می‌دهد از طریق پهنای باند اینترنت تماس صوتی برقرار کند. این تماس فقط به اینترنت پرسرعت نیاز دارد و سیم و کابل برای برقراری آن لازم نیست.  VoIP قابلیت‌های متعددی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این قابلیت‌ها که جلوتر به آن‌ها می‌پردازیم، به تناسب سرور ارائه‌دهنده متفاوت هستند. درواقع می‌توان گفت فناوری VoIP به تلفن‌های سنتی کمک می‌کند به‌روز شوند و از طریق شبکه‌های کامپیوتری کار کنند.

البته به‌طور کلی، سازوکار VoIP متفاوت با خط تلفن سنتی است. از آن‌جایی که این خدمات از طریق اینترنت و با آی‌پی سیستم شما ارائه می‌شود، به آن تلفن پهنای باند و خدمات تلفنی اینترنتی نیز گفته می‌شود. درضمن اگر قبلاً عبارت IP Phone را شنیده‌اید و برای‌تان سؤال است که IP Phone چیست، خوب است بدانید منظور همان Voip است.

حالا بیایید ببینیم سرور ویپ یا خدمات تلفنی اینترنتی چطور عمل می‌کند.

سرور ویپ چگونه کار می‌کند؟

برخلاف تلفن‌های سنتی که صدا را به‌شکل صوتی و آنالوگ جابجا می‌کنند، در سرور ویپ، صوت به بسته‌های حاوی اطلاعات تبدیل می‌شود (دیتای دیجیتال) و سپس ارسال می‌گردد. در واقع عملکرد VoIP را می‌شود در این 5 مرحله خلاصه نمود:

  1. تلفن شما به سوییچ در LAN متصل می‌شود.
  2. پس از وارد کردن شماره مخاطب مورد نظرتان، از IP تلفن شما با طرف مقابل تماس گرفته می‌شود.
  3. برای برقراری تماس VoIP، صوت شما از حالت آنالوگ به دیجیتال تبدیل شده و به‌صورت بسته‌های داده مبادله می‌شود.
  4. پس از دریافت بسته‌های دیجیتال صوت، سیستم مجددا آن‌ها را به آنالوگ تبدیل می‌کند تا قابل شنیدن باشند.
  5. این فرآیند در طول مکالمه دائماً تکرار می‌شود.

شاید حالا معنی کلمه VoIP را بهتر متوجه شده باشید. این تکنولوژی درواقع انتقال صدا از طریق IP دستگاه شما است. دستگاه گفته‌شده می‌تواند یک نرم‌افزار نصب شده بر روی کامپیوتر شما باشد یا تلفن IP مخصوصی که تهیه کرده‌اید. مورد دوم را در ادامه مقاله معرفی خواهیم کرد؛ اما ابتدا اجازه دهید مزایای این سرویس را زیر ذره‌بین ببریم.

 

استفاده از VoIP چه مزایایی دارد؟

با استفاده از سرور ویپ، امکانات بیشتری را در ازای پرداخت هزینه کمتر دریافت می‌کنید. به‌طور کلی، می‌توان این مزیت‌ها را برای سرور VoIP نام برد:

1. کاهش قابل توجه هزینه‌ها

هر کسب‌و‌کاری که داشته باشید، تهیه تعدادی خط تلفن سنتی می‌تواند هزینه قابل توجهی روی دست‌تان بگذارد. حالا فکر کنید با همین خطوط تلفن بخواهید روزانه بارها و بارها تماس بگیرید! اگر این‌ تماس‌ها بین‌ شهری و بین‌المللی هم باشد که هزینه چندین برابر قبل خواهد شد.

VoIP تماس‌ها را روی بستر شبکه و اینترنت می‌برد و قاعدتا مخارج شما را تا حد قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. با تلفن‌های سنتی، به ازای هر دقیقه تماس بیشتر باید هزینه بالاتری هم پرداخت می‌کردید، اما برای VoIP تنها هزینه ثابتی به‌صورت ماهانه می‌پردازید.

2. استفاده از امکانات بیشتر

می‌توانید فرمت‌های مختلفی از رسانه، یعنی تصویر، متن یا ویدیو را در حین تماس خود ارائه بدهید! از سوی دیگر، برقراری تماس گروهی به کمک VoIP سرور هم ممکن است. بنابراین، خیلی راحت می‌توانید با کمک این سرویس کنفرانس‌ برگذار کنید. همچنین امکان پیام‌رسانی فوری، ذخیره تماس‌ها و به‌اشتراک گذاشتن صفحه نمایش هم وجود دارد.

3. افزایش کیفیت صدا

قبول دارید یکی از بدترین مکالمه‌های تلفنی، گفتگویی است که در آن بارها از طرف مقابل می‌خواهید حرفش را تکرار کند تا آن را واضح بشنوید؟ این نگرانی با تکنولوژی VoIP وجود ندارد چرا که کیفیت صدا در این مکالمات HD است. البته اغلب ممکن است لازم باشد هزینه بیشتری هم برای کیفیت بالاتر صدا بپردازید.

4. قابلیت جابه‌جایی

هر زمان که بخواهید می‌توانید جابه‌جا شوید؛ ویپ یک سیستم قابل حمل است و هر کجا که باشید می‌توانید از آن استفاده کنید. با وجود VoIP نیازی نیست نگران جابه‌جایی کدها یا تغییر آن‌ها باشید. نیازی به خطوط فیزیکی ندارید و به‌راحتی می‌توانید از جایی به جای دیگر منتقل شوید؛ چراکه هرچه به آن نیاز دارید، بر روی سرور VoIP است.

5. امکان استفاده از خدمات ابری

با نصب اپلیکیشن ویپ برای تلفن همراه و نرم افزار ویپ برای سیستم‌عامل‌تان، می‌توانید از خدمات این سرویس بر روی سیستم‌های دیگر نیز استفاده کنید. به‌علاوه می‌توانید اطلاعات‌تان را بر روی فضای ابری نگهداری کنید. در این صورت با هر سیستمی که کار کنید به اطلاعات قبلی و فایل‌های مورد نیاز دسترسی خواهید داشت.

6. امنیت بالاتر

تماس‌ها در سرور VoIP رمزگذاری می‌شوند. امنیت در این سرور حرف اول را می‌زند. از شماره کارت و اطلاعات حساب، رمزها، مکالمات و اطلاعات محرمانه کاملاً مراقبت خواهد شد و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

7. بدون نیاز به سیم‌کشی

برخلاف تلفن‌های سنتی که نیاز به زیرساخت و سیم‌کشی داشت، سرور VoIP به کابل و سیم نیازی ندارد. تلفن IP به‌صورت بی‌سیم عرضه شده است و نوع نرم‌افزاری ویپ هم که به شکل یک برنامه بر روی سیستم‌عامل مدنظرتان نصب می‌شود.

8. نصب آسان

همان‌طور که می‌توانید تلفن همراه‌تان را به کابل شارژر وصل کنید، امکان انجام چنین کاری برای سرور VoIP هم وجود دارد.

9. ارتباط بهتر

منظورمان از ارتباط بهتر، بهینه‌سازی تعامل بین کارکنان یک شرکت است! یکی از ویژگی‌های جذاب VoIP، انعطاف‌پذیری تنظیمات آن است. برای مثال، اگر می‌خواهید همیشه در دسترس باشید یا به کارکنان خود دسترسی دائمی داشته باشید، می‌توانید دستگاه را جوری تنظیم کنید که با چند بار زنگ خوردن بر روی تلفن و عدم پاسخگویی، تلفن همراه، تبلت یا لپ‌تاپ نیروها نیز زنگ بخورد.

در کنار این 9 مزیت، VoIP معایبی هم دارد!

استفاده از VoIP چه معایبی دارد؟

مانند هر تکنولوژی و ابزار دیگری، ویپ هم ایراداتی دارد. ناگفته نماند که معایب VoIP در برابر مزایای متعدد آن، قابل چشم‌پوشی است.

1. ناکارآمدی هنگام قطع برق

با قطع برق، سرور VoIP نیز قطع خواهد شد. البته این مسئله برای همه سرورها صادق نیست، اما می‌توان گفت فعالیت اکثریت آن‌ها وابسته به جریان برق است.

2. عدم پشتیبانی از شماره‌های اضطراری

اغلب سرورهای ویپ از شماره تماس‌های اضطراری مانند 110 پشتیبانی نمی‌کنند. اولاً که شما نمی‌توانید با این شماره‌ها تماس بگیرید، دوما لوکیشنی که برای دستگاه شما ثبت می‌شود همان محل نصب اولیه آن است و با جابه‌جایی لوکیشن آن تغییر نخواهد کرد.

3. نیاز به اینترنت پر سرعت

محدودیت بعدی ویپ، نیاز آن به اینترنت پرسرعت است. اگر اینترنت شما ضعیف است باید قید استفاده از سرور VoIP را بزنید.

4. محدودیت‌های متغیر

برخی از خدمات VoIP در بعضی از سرورها، تنها قابل استفاده بین مشترکین ویپ هستند؛ اما بعضی سرورها این اجازه را به کاربر می‌دهند که با هر شماره‌ای در هر منطقه‌ای تماس بگیرد. همچنین بعضی از سرورهای VoIP را می‌توان بر روی تلفن‌های ساده مجهز به آداپتور مخصوص استفاده نمود. در حالی که بعضی دیگر از سرورها، تنها بر روی تلفن IP مخصوص یا بر روی کامپیوترها قابلیت راه‌اندازی دارند.

حالا بیایید با توجه به نکاتی که تا الان گفتیم، جمع‌بندی‌ای داشته باشیم از تفاوت‌های بین ارتباط تلفنی از طریق اینترنت با سیستم سنتی تلفن‌ها.

ویپ چه تفاوت‌هایی با خط تلفن آنالوگ دارد؟

احتمالا تفاوت‌های بسیاری را تا این بخش از نوشته، بین سیستم تلفنی سنتی و VoIP متوجه شده باشید. برای مشخص کردن بیشتر این تفاوت‌ها، می‌توانیم به موارد دیگری اشاره کنیم.

برای نمونه، تلفن آنالوگ برخلاف VoIP، نیاز به سیم‌کشی دارد و از طریق خطوط مسی ارتباط را برقرار می‌کند. به‌علاوه برای هر بار تماس با خطوط تلفنی آنالوگ، باید هزینه بپردازید. هزینه هر تماس به تناسب فاصله شما با مخاطب محاسبه می‌شود. ویپ نیاز به سیم‌کشی ندارد و هزینه‌های اولیه و ثابت آن تمام تماس‌های شما را پوشش می‌دهد. قابلیت‌های متعدد ویپ را خطوط تلفن عادی ندارند. قابلیت‌هایی مانند ضبط مکالمات بر روی فضای ابری، امنیت بالای مکالمات و امکان برگزاری کنفرانس صوتی یا تصویری، تنها به کمک ویپ امکان‌پذیر هستند.

در بخش بعدی می‌خواهیم ببینیم منظور از تلفن ویپ یا دقیق‌تر بگوییم، IP Phone چیست؟

تلفن ويپ چيست؟

تلفن ویپ یا تلفن IP (IP Phone)، دستگاهی مخصوص است که در سیستم VoIP استفاده می‌شود. این دستگاه دارای کانکتور مخصوص است و آدرس IP مستقلی دارد. به کمک همین IP مستقل، امکان شرکت در کنفرانس، چک کردن صندوق پیام صوتی و ایمیل و مواردی از این دست ممکن می‌شود. ظاهر این تلفن شباهت زیادی به گوشی‌های همراه دارد، اما عملکرد آن متفاوت است. تلفن ویپ مزایای قابل توجهی دارد که می‌توانیم از آن‌ها به چند مورد زیر اشاره کنیم:

  1. نصب آن‌ها بسیار آسان است. با اتصال به شبکه به‌طور خودکار تنظیمات بالا می‌آید و نصب انجام می‌شود.
  2. نیازی به سیم‌کشی مجدد در این تلفن‌ها نیست.
  3. مدل‌های پیشرفته‌تر به دوربین مجهز هستند. با تهیه مدل‌های پیشرفته‌تر، می‌توانید از کنفرانس تصویری استفاده کنید.
  4. امکان اتصال هدفون و هدست به آن‌ها وجود دارد.
  5. می‌توانید هم‌زمان چند شماره داخلی را ثبت کنید.
  6. می‌توانید کلیدهای میان‌بر تعریف کنید.
  7. بعضی از انواع آن از VPN هم پشتیبانی می‌کنند.

تقریباً راجع‌به همه‌چیز تلفن و سرور ویپ صحبت کردیم. بیایید پاسخ چند سوال رایج در این حوزه را بررسی کنیم.

پاسخ به چند سوال متداول راجع‌به سرور ویپ

برای تکمیل این بحث به چند پرسش پرتکرار پاسخ می‌دهیم. شاید یکی از این سوالات برای شما نیز مطرح شده باشد:

· برای راه اندازی سرور VoIP به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

برای راه‌اندازی سرور ویپ، اول از همه به اینترنت پرسرعت نیاز است. اینترنت با مودم، کابل یا ADSL فراهم می‌شود. اگر نمی‌خواهید IP Phone تهیه کنید اشکالی ندارد، می‌توانید از یک سیستم و هدست استفاده کنید. به‌علاوهT بعضی از تلفن‌ها به‌کمک آداپتور مخصوص به دستگاهی که نیاز داریم تبدیل می‌شوند.

· آیا نرخ تماس با مناطق دورتر از تماس در محدوده و محل متفاوت است؟

اغلب خیر. معمولا هزینه ثابتی بابت تماس تلفنی از طریق ویپ می‌پردازید که این مبلغ ارتباطی به میزان فاصله یا مدت زمان تماس ندارد. بالاتر هم به این موضوع به‌عنوان یکی از مزایای این نوع سرویس‌ها اشاره کردیم.

· آیا رایانه مجهز به ویپ باید روشن بماند؟

در طول تماس و استفاده از ویپ، سیستم مجهز به این سرویس باید روشن باشد. بعضی معتقدند نباید از این سیستم استفاده دیگری بکنید، اما بعضی دیگر می‌گویند مشکلی در این کار وجود ندارد و امکان استفاده هم‌زمان از سیستم را یکی دیگر از مزایای سرور VoIP می‌دانند.

· آیا استفاده از سرور VoIP سخت است؟

نصب و استفاده سرور VoIP، نیاز به اینترنت پرسرعت و بودجه دارد. با این حال، مراحل آن به‌سادگی انجام می‌شوند و نیاز به داشتن تخصص خاصی نیست. استفاده از تلفن‌های VoIP حتی ساده‌تر هم هستند. با وصل شدن به شبکه، گوشی‌های مخصوص به‌صورت خودکار برنامه موردنظرشان را دانلود و نصب می‌کنند و برای استفاده آماده می‌شوند.

· هنگام خرید سرور ویپ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

حتما از مراکز معتبر و شناخته‌شده سرور را تهیه کنید. دقت داشته باشید که سرویس VoIP چه مدت در دسترس و قابل استفاده است؟ (Uptime آن چقدر است؟) بررسی کنید که گزارش تماس‌ها ظرف چه مدتی به دست شما خواهد رسید.

این هم از این!

جمع‌بندی

کاهش هزینه‌ها در کنار افزایش قابلیت‌ها! این مهم‌ترین خصوصیتی است که سرور ویپ به ارمغان می‌آورد.


منبع: ایران سرور

voip سرور ویپ تلفن ويپ راه اندازی سرور VoIP IP Phone VoIP چیست؟ سیستم VoIP

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities