Ruby یا روبی چیست؟

Ruby یا روبی چیست؟

در دنیای بزرگ برنامه نویسی، می توان تعداد زیادی برنامه نویسی با اهداف مختلف یافت که هر کدام ویژگی های خاص  خود را داراست. یکی از این زبان های برنامه نویسی که تقریبا همه نام آن را شنیده اند، زبان برنامه نویسی روبی  است. این زبان برنامه نویسی شاید برای خیلی ها نامی آشنا داشته باشد ولی بهتر است تا آن را زیر ذره بین برده و آن را به طور کامل توضیح دهیم، تا ببینیم برای برنامه نویس شدن در زبان روبی چه کار هایی را باید انجام داد. 

Ruby یا روبی چیست؟

  Ruby یا روبی یکی دیگر از زبانهای برنامه نویسی انعطاف پذیر و شی گرا می باشد . زبان روبی توسط یوکیهیرو ماتسوموتو معرفی شد. او دنبال ساخت زبانی بود که امکانات متعادلی برای برنامه‌ نویسی تابعی و برنامه‌ نویسی دستوری برای برنامه‌ نویس فراهم آورد. ماتسوموتو درباره انگیزه‌اش برای ساخت روبی می‌گوید: «در جستجوی زبانی بودم که از پایتون شیءگراتر و از پرل قدرتمندتر باشد. برای همین تصمیم گرفتم خودم آن را بسازم».  روبی ویژگی‌های نگارشی پرل و شی گرایی اسمال‌تاک را با هم در خود دارد. زبان روبی در سال‌های میانی دهه ۱۹۹۰ توسط یوکیهیرو ماتسوموتو در ژاپن اختراع شد. ویژگی‌های گوناگون زبان‌های پرل، لیسپ، اسمال‌تاک و آیفل الهام‌بخش ماتسوموتو در ساخت روبی بودند.  زبان برنامه نویسی روبی از پارادایم های(شیوه های) مختلف برنامه نویسی از جمله تابعی و شیءگرا و بازتابی پشتیبانی می کند. 

متن باز 

یکی از ویژگی های برتر یک برنامه نویسی، متن باز بودن آن است که برنامه نویسی روبی آن را داراست. این ویژگی باعث می شود تا یادگیری این برنامه نویسی هم آسوده و هم بدون هزینه انجام شود. 

انعطاف پذیر 

یکی از ویژگی های برتر زبان برنامه نویسی روبی انعطاف پذیری آن است. انعطاف پذیری در زبان برنامه نویسی یعنی پیچیدگی برای یادگیری و کد زنی درون فضای آن وجود ندارد و به طور کلی آن زبان برنامه نویسی، خیلی نزدیک به زبان گفتار انسان  هاست و اصلا نیازی به حفظ کد های سخت نیست. این ویژگی دقیقا در زبان برنامه نویسی روبی یافت می شود و یکی از دلایل عمده محبوبیت و معروف بودن آن است، ویژگی ای که تقریبا در سایر برنامه نویسی های دیگر یافت نمی شود. 

شی گرا 

ویژگی شی گرا بودن تقریبا در تمامی زبان های برنامه نویسی یافت می شود و زبان برنامه نویسی روبی نیز شی گرا می باشد. برنامه نویسی شی گرا یک شیوه برنامه نویسی است که ساختار یا بلوک های اصلی آن، همگی شی می باشند، یا به عبارت دیگر برنامه به یک یا چندین شی باز می گردد. 

پارادایم 

پارادایم به طور کلی به شیوه های برنامه نویسی می گویند که شکل های مختلفی را داراست. پارادایم تابعی یعنی کد هایی که برنامه نویس می نویسد، مانند توابع ریاضی عمل می کنند و روابط خاصی بین آنها جاری است. از طرفی، زبان برنامه نویسی روبی حافظه خود را به صورت خودکار مدیریت می کند و نیازی به هدایت دستی آن برای حفظ پارادایم یا کد های خود نیست، که این ویژگی جز عالی ترین ویژگی های هر برنامه نویسی محسوب می گردد.  اما ویژگی های برتر روبی فقط در خود ساختار آن نیست، بلکه یکی از عوامل مهمی که توانست در دنیای برنامه نویسی جایی  برای خود باز کند بخاطر الهام گرفتن از برنامه نویسی های دیگر بود. این زبان برنامه نویسی بخاطر الهام از سایر برنامه نویسی ها مانند پایتون و پرل، توانست از پیچیدگی خود بکاهد و آن را برای عموم ساده سازد.  در آخر  برنامه نویسی روبی می تواند یکی از جذاب ترین و آسان ترین کار در حوزه برنامه نویسی باشد، ولی بهتر است برای شروع کار در این زمینه  ابتدا شرایط این زبان و زبان های دیگر را لحاظ کرد تا بتوان بهترین خروجی را به ارمغان آورد. پیشنهاد آسان مگ : آشنایی با اصطلاحات رایج در برنامه‌نویسی

Ruby Ruby یا روبی Ruby یا روبی چیست؟ روبی

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities