قوانین چرخه حیات دامنه از دیدگاه ICANN

قوانین چرخه حیات دامنه از دیدگاه ICANN

امروزه برای شروع به نمایش در اوردن سایت خود، شروع فعالیت های هاستینگ، داشتن وب سایت و یا هر فعالیت مربوطه دیگری در ابتدا به یک دامنه برای سایتی که بر روی هاست یا سرور پیاده سازی میشود نیاز دارید. برای داشتن وب سایت ابتدا لازم است نام دامنه ی خود را انتخاب کرده سپس هاست مورد نظر را تهیه نمایید. دامنه یا دامین نامی است که وب سایت از طریق آن قابل دستیابی خواهد بود و از دو بخش نام دامنه و پسوند تشکیل شده. بخش اول : نام دامنه (Domain Name) بخش دوم : پسوند (TLD) ,مخفف Top Level Domain است که به آن دامنه سطح بالا نیز می گویند. برای ایجاد وب سایت و آدرس دهی به آن ابتدا می بایست برحسب نیاز خود پسوند را انتخاب کرده و سپس نامی برای بخش اول نام دامنه انتخاب نمایید و سپس توسط فروشندگان و طبق قوانین آنان دامنه خود را ثبت کنید. پس از طی مراحل ثبت دامنه طبق روال هر سرویس اینترنتی برای اعمال سایر تنظیمات یک پنل مدیریتی در کاربران قرار می گیرد. اما از کدام شرکت یا موسسه می توان دامنه تهیه کرد و یا این قوانین را کدام موسسات وضع می کنند؟ دو مؤسسه ICANN و IANA ، مؤسساتی هستند که شرایط و قوانین فعلی دامنه ها ، پسوندها و … را وضع کرده و همه مجاب به رعایت آن می باشند.

موسسه ICANN

آیکان (ICANN) مخفف عبارت  Internet Corporation for Assigned Names and Numbers به معنای “مؤسسه اینترنتی نام‌ها و شماره‌های واگذار شده” است که در مجموع این مؤسسه مسؤولیت هماهنگی سیستم شناسه های اینترنتی به‌خصوص آدرس‌های پروتکل IP (پروتکل اینترنت) و تخصیص بلوک‌های آدرس به ثبت‌کننده‌های محلی اینترنت در سراسر جهان و مدیریت فضای نام‌های دامنه‌ی سطح بالای اینترنت را بر عهده دارد.همچنین این سازمان وظیفه نظارت و قانون گذاری بر دامنه‌ها از زمان ثبت تا آزاد شدن شان را بر عهده دارد. ICANN به عنوان یک مؤسسه‌ی غیرانتفاعی خصوصی در سال ۱۹۹۸ با هدف مدیریت برخی از امور مربوط به اینترنت که تا پیش از این تاریخ مستقیماً از طرف دولت آمریکا و توسط سازمان‌های دیگری نظیر IANA انجام می‌شد تأسیس شده و دفتر مرکزی آن در شهر لوس‌آنجلس در ایالت کالیفرنیای آمریکا قرار دارد. اصول کلی خط‌ مشی ICANN چنان‌که خود این نهاد توصیف می‌کند عبارت است از کمک به حفظ کارکرد باثبات اینترنت، گسترش رقابت، نمایندگی جامعه‌ی جهانی اینترنت، و توسعه‌ی سیاست‌های متناسب با استفاده از سازوکارهای تصمیم‌گیری پایین به بالا و مبتنی بر اجماع جهانی.

آیکان چگونه کار می‌کند؟

در داخل ساختار آیکان، دولت‌ها و سازمان‌ها با همکاری کسب و کارها و افراد ماهر و درگیر در ایجاد و حفظ اینترنت جهانی همکاری می‌کنند. نوآوری و ادامه رشد اینترنت چالش‌های جدیدی را در زمینه حفظ ثبات اینترنت بوجود می‌آورد. کنترل آیکان برعهده هیئت مدیره‌ای بین‌المللی است که سرپرستی فرآیند توسعه سیاست را برعهده دارد. رئیس آیکان به‌همراه کارمندانش از سه قاره جهان به دنبال این هستند که بتوانند به تعهدات آیکان به جامعه اینترنتی عمل کنند. به منظور پاسخگویی به تقاضای اقتصاد و فناوری‌های به سرعت در حال تغییر، فرآیند توسعه سیاست‌گذاری با همکاری سه سازمان صورت می‌گیرد. کمیته‌های مشورتی از سازمان‌ها و جوامع فنی به منظور اتخاذ سیاست‌های مؤثر و مناسب، با این سه سازمان‌ همکاری دارند. بیش از ۸۰ دولت از طریق کمیته مشورتی دولتی GAC توصیه‌های خود را به هیئت مدیره آیکان منتقل می‌کنند. کمیته‌های فعال: کمیته مشورتی دولتی GAC، کمیته مشورتی امنیت و ثبات SSAC، کمیته مشورتی آزاد ALAC، کمیته مشورتی سرور ریشه RSSAC و گروه فنی ارتباط. سازمان‌ها: سازمان حمایـت از نام دامنه‌هایی با کد کشورها ccNSO، سازمان حمایـت از نام دامنه‌های عمومی GNSO، سازمان حمایـت از آدرس ها ASO. در رأس این کمیته ها و سازمان ها هیئت مدیره آیکان قرار دارد.

 موسسه IANA

آیانا (IANA) مخفف عبارت  Internet Assigned Numbers Authority یک دپارتمان یا یک بخش از آیکان است  که وظیفه  (DNS Root) و سرپرستی آدرس‌های پروتکل اینترنت (IP addresses) را بر عهده دارد. این دو مؤسسه با وضع قوانین و ارائه راه کارهای پیشبردی تا به امروز صنعت ثبت دامنه را برعهده داشته‌اند و هر روزه با نظارت دقیق بر دامنه های ثبت شده ، از هرج و مرج در سیستم Domain  ها جلوگیری به عمل می آورند.      

دامنه دامین ثبت دامنه دامنه آی آر ICANN چرخه حیات دامنه از دیدگاه ICANN

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities