چگونه دامنه خود را پارک کنیم ؟

چگونه دامنه خود را پارک کنیم ؟

پارک دامین چیست؟

هر سایتی علاوه‌ بر یک دامنه‌ی اصلی میتواند چند دامنه‌‌ی پارک شده داشته باشد. دامنه‌های پارک شده در واقع همان محتوایی که روی دامنه اصلی قرار دارد را نمایش می‌دهند. یعنی حتی اگر کاربر دامنه‌ی پارک شده را هم در مرورگر سرچ کند، همان محتوای دامنه‌ی اصلی به او نمایش داده می‌شود. در واقع مفهوم پارک دامین این است که بتوانیم یک محتوا را بر روی دو دامنه‌ی متفاوت نمایش دهیم. معمولا صاحبان سایت ها این کار را با اهداف تبلیغاتی انجام می‌دهند. دامنه ها قبل از پارک شدن باید توسط یک مرکز معتبر ثبت شوند. علاوه بر این، یک دامنه بر روی هاست شما کار نخواهد کرد تا زمانی که نام سرور های آن (DNS) به سرورهای شما اشاره کند.

دلایل استفاده از پارک دامنه چیست؟

از دلایل عمده‌ی استفاده از پارک دامنه در سایت‌های مختلف و علاقه وبمستران به پارک دامنه، می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:
  • دسترسی راحت کاربران به سایت و بازدید از سایت با هر دامنه ممکن و رایج
  • جلوگیری از استفاده‌ی URL سایت با دامنه‌های مختلف توسط رقبا
  • تصور اشتباه برخی از وبمستران برای افزایش کلمات کلیدی و ارتقا سئو سایت
  • استفاده از چندین سیستم مدیریت محتوا
در ادامه به آموزش پارک دامنه در سی پنل و دایرکت ادمین می پردازیم .

پارک دامنه بر روی سی پنل:

ابتدا با استفاده از اطلاعات ارسالی شرکت هاستینگ وارد سی پنل شده و پس از ورود ،در ناحیه Domains بر روی Park Domains و در تم جدید سی پنل بر روی Aliases کلیک نمایید. سپس در صفحه ی جدیدی که برای شما باز می شود، در ناحیه ی Create a new alias نام دامنه ی مورد نظر خود را به صورت کامل نوشته و سپس روی دکمه ی Add Domain کلیک نمایید. خواهید دید که دامنه ی پارک شده در لیست پایین صفحه به نمایش در خواهد آمد.
توجه داشته باشید که قبل از پارک دامنه DNS های دامنه جدید را طبق DNS های هاست تنظیم نمایید.
اگر از dns های هاست وب سایت خود خبر ندارید می توانید این اطلاعات را از شرکت فروشنده ی هاست دریافت نمایید، زمانی که dns های هاست مورد نظر بر روی دامنه ی اصلی ست شد توصیه می شود اجازه دهید زمانی حدود 6 ساعت از انجام تغییرات گذشته و سپس نسبت به پارک کردن دامنه ی مورد نظر خود روی هاست اقدام نمایید.

پارک دامنه بر روی دایرکت ادمین :

برای پارک دامنه در دایرکت ادمین باید از امکان دومین پوینتر (Domain Pointers) استفاده نمود. بدین منظور پس از وارد شدن به پنل هاست خود که در اینجامنظور همان دایرکت ادمین است از بخش Advanced Features بر روی گزینه ی Domain Pointers کلیک کنید. سپس در بخش Add New Domain Pointer در فیلد مربوطه دامنه ی خود را وارد کرده و بر روی دکمه ی Add کلیک نمایید. البته یک گزینه ی Create as an Alias نیز در این میان وجود دارد که بهتر است تیک آنرا که به طور پیش فرض زده شده است را بردارید زیرا این گزینه به معنای مستقل بودن دامنه ی جدید و تغییر مسیریا ریداریکت نکردن دامنه به آدرس دامنه ی اصلی است . این مساله برای جلوگیری از سردرگمی کاربران و همچنین جلوگیری از اختلال در کار موتورهای جستجو مفید است.زیرا بهتر است همواره کاربران و موتورهای جستجو شما را تنها با یک آدرس و پسوند بشناسند. پس از انجام این کار دامنه در قسمت پایین  صفحه لیست خواهد شد. ولی در هنگام پارک دامنه در دایرکت ادمین باید به چند نکته توجه داشته باشید:
  1. باید هاست شما قابلیت پارک دامنه را داشته باشد و به بیان دیگر باید پشتیبان هاست شما این امکان را در هاست شما تعبیه نموده باشد.
  2.  پیش از انجام این کار می بایست دی ان اس های دامنه ی خود را بر روی هاستی که قصد پارک آن دامنه را بر روی آن دارید تنظیم نموده باشی و یا اگر به تازگی و بعد از پارک کردن دامنه در دایرکت ادمین ممکن است لازم باشد مدتی صبر کنید تا دی ان اس ها تنظیم شده و سایت شما از طریق آن قابل دسترس باشد.

اثرات منفی پارک دامنه بر سئو

اغلب این تصور اشتباه وجود دارد که در صورتی که اگرپسوند دامنه فعلی سایت مثلا com باشد و یک دامنه جدید با همان نام ولی با پسوند دیگر مثلا ir خریداری و روی دامنه اصلی پارک شود برای سئوی سایت بسیار مفید است و رتبه سایت را در گوگل بالامی برد. در حالی که این کار کاملا به ضرر سئوی سایت است و باعث افت رتبه سایت می شود.چون این دو دامنه با وجود این که نام یکسان دارند ولی پسوند مختلف دارند و مجزا به حساب می ایند. با ایجاد پارک دامنه و دامنه‌های متعدد برای سایت، با دست خودتان سند مرگ سئو‌ی سایت خود را امضا خواهید کرد. چرا که برای سایت خودتان یک رقیب کاملا هم رده با سایت خود که محتوای یکدست مشابه‌ای با شما دارد را تولید کرده‌اید.در زمان پارک دامنه، هریک از دامنه‌هایی که ایجاد می‌کنید از نظر گوگل و موتورهای جستجوگر یک سایت کاملا مجزا از سایت اصلی شما خواهد بود.گوگل با شناسایی کپی بودن یکی از دامنه‌ها، پی به تقلب شما و عدم رعایت کپی رایتینگ می‌برد. همین موضوع باعث جریمه شدن یکی از دامنه‌ها و کاهش سئو سایت شما می‌شود. امید وارم این مطلب برای شما آموزنده و مفید باشد .

آموزش پارک دامنه در سی پنل آموزش پارک دامین پارک دامین پارک دامین در سی پنل آموزش پارک دامنه در دایرکت ادمین Park Domain پارک دامین در دایرکت ادمین

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities