وب سرور چیست؟

وب سرور چیست؟

وب سرور چیست ؟

به زبان ساده، یک web server وظیفه ی ذخیره سازی و ارسال محتوای یک وب سایت را به کلاینتی که آنرا درخواست کرده دارد. محتوای درخواست شده می تواند متن، عکس و فیلم و یا حتی اطلاعات یک اپلیکیشن باشد. رایج ترین نوع کلاینت نیز مرورگرها هستند. زمانی که سایت را بارگذاری می کنید یا روی لینک دانلود کلیک کرده و فایلی را دانلود می کنید، عملا مرورگر در حال ارسال درخواست شما به وب سرور آن وب سایت است. در پاسخ به web چیست بایستی گفت شبکه جهانی وب، که معمولاً با عنوان وب معروف است، یک سیستم اطلاعاتی است که در آن اسناد و منابع دیگر وب توسط منابع یکسان شناسایی می شوند، که ممکن است با ابر متن پیوند برقرار شود و از طریق اینترنت قابل دسترسی باشد.  

انواع وب سرورها

اصولأ چهار نوع وب سرور وجود دارد : Apache، IIS، NginX و LiteSpeed.

1.وب سرور Apache

وب سرور Apache یکی از معروف‌ترین وب سرورهایی است که توسط تشکیلات نرم‌افزاری Apache توسعه داده شده است. Apache که یک نرم‌افزار منبع باز است تقریبأ از تمام سیستم‌های عامل مثل Linux، Windows، Unix FreeBSD، Mac OS X و غیره پشتیبانی می‌کند. تقریبأ ۶۰% از ماشین‌ها در وب سرور Apache کار می‌کنند. به راحتی می‌توانید یک وب سرور Apache را سفارشی کنید زیرا دارای یک ساختار مدولار است. از آنجاییکه یک منبع باز است، اگر بخواهید اصلاحاتی متناسب با نیازمندی‌هایتان انجام دهید می‌توانید مدول‌هایتان را به سرور اضافه کنید. این وب سرور در مقایسه با وب سرورهای دیگر به شدت پایدار است و مشکلات اجرایی در آن به راحتی حل می‌شود. می‌توان Apache را با موفقیت در چند پلتفرم نصب کرد.  

2.وب‌سرور (IIS (Internet Information Services

  این وب‌سرور توسط مایکروسافت توسعه داده می‌شود و با یک وب‌سرور ویندوزی طرف هستیم که تنها به پلتفرم ویندوز خدمت می‌دهد. وب‌سرور Internet Information Services که به اختصار با نام IIS شناخته می‌شود به خوبی از پروتکل‌های HTTP, HTTPS, FTP, FTPS, SMTp و NNTP پشتیبانی می‌کند و از آنجایی که در نسخه‌های ویندوز سرور تعبیه شده است نمی‌توان گفت با یک وب‌سرور رایگان طرف هستیم. وب‌سرور IIS سازگاری خوبی با زبان‌های برنامه‌نویسی ASP.net و .Net دارد و با زبان PHP نیز سازگار است. محدود کردن مصرف پردازنده برای هر برنامه، ماژول‌های متنوع و پشتیبانی از پروتکل WebSocket را می‌توان از دیگر ویژگی‌های IIS نام برد. به این نکته نیز اشاره کنیم تنها باید زمانی وب‌سرور IIS را به خدمت بگیرید که برنامه شما با خانواده .Net توسعه داده شده باشد. در غیر این صورت اجرای IIS برای سایر زبان‌هایی که مایکروسافت از آن‌ها پشتیبانی نمی‌کند احتمال دارد شما را در آینده با مشکلات مختلفی روبرو کند.  

3.وب سرور Nginx

Nginx پس از Apache یک وب سرور منبع باز است. این سرور از پروکسی سرور IMAP/POP3 تشکیل شده است. ویژگی‌های قابل توجهی که Nginx ارائه می‌دهد عبارتند از عملکرد بالا، پایداری، پیکره‌بندی ساده و کاربرد منابع کم. Nginx برای پاسخ به تقاضاها به هیچ رشته‌ای نیاز ندارد، درعوض یک معماری رویدادمحورِ قابل مقیاس‌بندی که از مقدار کم و قابل پیشبینی از حافظه تحت بار استفاده می‌کند در اینجا کاربرد دارد. این سرور به تازگی معروف شده و به طور جهانی میزبان 7.5% از تمام دامنه‌ها است. بسیاری از شرکت‌های خدمات هاست لینوکس از این سرور استفاده می‌کنند.  

4.وب سرور LightSpeed

LiteSpeed یک جایگزین برای Apache با عملکرد بالا است و چهارمین وب سرور محبوب در اینترنت و یک وب سرور تجاری می‌باشد. وقتی وب سرورتان را به LiteSpeed ارتقا می‌دهید بهبود عملکرد زیاد را با هزینه عملیاتی کم تجربه خواهید کرد. این سرور با ویژگی‌های رایج Apache مثل .htaccess، mode_rewrite و mod_security سازگاری دارد. این سرور می‌تواند فایل‌های پیکره‌بندی Apache را بارگذاری کند و بصورت یک جایگزین برای Apache همراه با تمام پنل‌های کنترل از جمله هاست cPanel کار می‌کند. سرور LiteSpeed می‌تواند ظرف 15 دقیقه بدون هیچ خرابی با Apache جایگزین شود. LSWS تمام عملکردها و وظایف Apache را جایگزین می‌کند که هیچ راه حل پروکسی front-end دیگری نمی‌تواند این کار را انجام دهد تا تغییر حالت از Apache به LiteSpeed را راحت‌تر کند.  

5.وب‌سرور Lighttpd

در وب‌سرور Lighttpd با یکی از امن‌ترین وب‌سرورها طرف هستیم که سرویس بسیار خوبی در موقعیت‌های High Performance و High load عرضه می‌کند. از طرف دیگر این وب‌سرور نسبت به سایر وب‌سرورها نیاز به منابع بسیار کمی دارد و گفته می‌شود کمترین میزان رم را اشغال می‌کند. وب‌سرور Lighttpd به امکانات پیشرفته‌ای مانند FastCGI, CGI و URL-Rewriting مجهز است و این موارد باعث شده این وب‌سرور گزینه خوبی برای سرورهایی با حجم ترافیک بالا باشد. جالب است بدانید وب‌سایت معروف و پرترافیک یوتیوب در گذشته از این وب‌سرور خدمت می‌گرفته است. از طرف دیگر برخی از ماژول‌های آپاچی را می‌توان در وب‌سرور Lighttpd به کار گرفت. وب‌سرور Lighttpd از Chroot پشتیبانی می‌کند و به ابزار آماری RRDtool مجهز است. این وب‌سرور به صورت تک پردازشی ساخته شده و با چندین Thread مختلف تعامل برقرار می‌کند. اگر خاطر شما باشد گفتیم وب‌سرور Lighttpd امنیت بالایی دارد که در این زمینه می‌توان به ماژول مخصوص برای جلوگیری از حملات DDos اشاره کرد.  

6.وب‌سرور Nginx

  این وب‌سرور رایگان و متن‌باز است و همین دلایل باعث محبوبیت زیاد وب‌سرور Nginx شده است. این وب‌سرور به‌خوبی با پلتفرم‌های یونیکس، ویندوز و مک سازگاری دارد و گفته می‌شود چیزی حدود ۱۲ درصد از سایت‌های اینترنتی خدمات خود را از وب‌سرورهای Nginx دریافت می‌کنند. وب‌سرور Nginx امکانات جالبی دارد و می‌تواند بیشتر از ۱۰ هزار اتصال همزمان را با مصرف تنها ۲.۵ مگابایت حافظه برقرار کند. تعامل با فایل‌های Status، اجرای Load Balancing، قابلیت Fault Tolerance، سازگاری کامل با پروتکل IPV6، استریم فرمت‌های ویدئویی FLV و MP4، رصد کردن کاربران، پشتیبانی از پروتکل‌های IMAP, SMTP و POP3 را می‌توان از امکانات اصلی وب‌سرور Nginx نام برد. ناگفته نماند وب‌سرور Nginx از htaccess پشتیبانی نمیکند و این امر ممکن است در نگاه اول به عنوان یک ضعف به حساب بیاید اما دلایل زیادی را می‌شناسیم که وب‌سرور Nginx افزایش سرعت و کارایی بیشتری به دلیل عدم پشتیبانی از htaccess را به دنبال دارد.   برای خرید هاست از آسان رایان کلیک کنید.

آشنایی با انواع وب سرور انواع وب سرور اهمیت وب سرور وب سرور چیست وب سرور چیست و چگونه کار می کند؟

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities