آشنایی با ایمیل مارکتینگ

آشنایی با ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ  (EMAIL MARKETING) یعنی چی؟

ایمیل مارکتینگ یعنی بهتر کردن رابطه با مشتری به کمک ایمیل. ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی شاید تعریف سخت و پیچیده‌ای نداشته باشد. در واقع ایمیل مارکتینگ یعنی استفاده از ابزار ایمیل و ارسال پیام به مخاطبان هدف در راستای جذب مشتریان جدید و حفظ رابطه با مشتریان قدیمی. محتوای پیام شما می‌تواند شامل تبلیغات، محتوای کاربردی، تخفیف‌ها و پیشنهادات جذاب و متفاوت و… باشد. شما در هر مرحله از استراتژی خود می‌توانید سراغ ایمیل مارکتینگ بروید. در واقع می‌توانید برای برندسازی و آگاهی از برند، ترغیب به خرید، وفادارسازی، حفظ مشتریان و… سراغ بازاریابی ایمیلی بروید. استفاده از ایمیل ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد در بسیاری از موارد از آنها بی‌خبر هستیم و نمی‌توانیم به درستی از ایمیل مارکتینگ سود ببریم. با این اوصاف به نظر می‌رسد پیش از شروع هر موضوعی باید ابتدا به تاریخچه ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی بپردازیم و با چه هدفی شکل گرفته است. بعد از اطلاع از مباحث مقدماتی است که می‌توانید قسمت‌های پیشرفته و حرفه‌ای ایمیل مارکتینگ را به خوبی پیاده‌سازی کنید.
اگر بخواهیم کمی واضح‌تر تعریف کنیم، این مثال‌ها مفید هستند:
  1. ارسال ایمیل اطلاع‌رسانی تخفیف‌ها یا محصولات جدید
  2. فرستادن خبرنامۀ مقالات یا هر نوع محتوای جدید
  3. گرفتن نظر مشتری درباره محصول یا خدمات
  4. یادآوری خریدهای تکمیل نشده
  5. تبریک تولد یا هر نوع سالگرد
  6. ارسال فاکتور خرید

انواع ایمیل در بازاریابی ایمیلی

با یک جستجوی اینترنتی ساده به راحتی می‌توانید وبسایت ها و منابع مختلفی بیابید که هر کدام از آنها انواع بازاریابی ایمیلی را به شکلی خاص معرفی می‌کنند. برخی از آنها یک فهرست 12 موردی و برخی نیز فهرست‌های 16 موردی برای انواع آن، ارائه داده‌اند که بیشتر آنها مواردی تکراری و حاشیه‌ای هستند. ما انواع مختلف ایمیل مارکتینگ را در 6 گروه قرار داده‌ایم: ایمیل‌های خبری یا خبرنامه‌ها (Email Newsletters): این ایمیل‌ها به‌صورت اخبار کوتاه و حاوی پیام‌های تبلیغاتی از هستند که شرکت‌ها برای مخاطبان خود ارسال می‌کنند و از این طریق ارتباط خود را با آنها حفظ می‌کنند. ایمیل‌های تبلیغاتی یا اسپانسری (Sponsorship Emails): این نوع ایمیل بیشتر برای شرکت‌هایی کاربرد دارد که هنوز جامعه هدف خود را تشکیل نداده و به دنبال جذب بازدید کننده و مشتری بیشتر هستند. در این ایمیل‌ها اطلاعاتی درباره خصوصیات شرکت،‌ محصولات و خدمات آن ارائه می‌شود تا از این طریق بازدیدکنندگان بیشتری برای کسب‌وکار خود جذب کنند. ایمیل‌های اختصاصی (Dedicated Emails): می‌توانیم اسم ایمیل‌های ویژه نیز برای آنها به کار ببریم و در مورد ایمیل‌های هستند که به طور ویژه درباره یک موضوع خاص یا یک هدف خاص برای کاربران ارسال می‌شوند. مثلاً ممکن است، یک شرکت از طریق ایمیل اختصاصی به مشترکین خود در رابطه با تخفیف‌های ماهانه یا سالانه اطلاع دهد. ایمیل‌های Digest: این ایمیل‌ها تقریباً همانند ایمیل‌های خبری هستند، اما به طور کلی اطلاعاتی در رابطه با فعالیت‌ها و خدمات شرکت‌ها ارائه می‌دهند که در زمان‌های گذشته انجام گرفته و در ماه‌های پیش رو نیز قرار است انجام بگیرد. در واقع، این ایمیل‌ها باعث می‌شود که کاربران در جریان فعالیت شرکت‌ها قرار گیرد. ایمیل‌های تبادلی (Transnational Email): این نوع ایمیل‌ها به تبادل اطلاعات بین شرکت‌ها و کاربران اختصاص می‌یابند. به عنوان مثال، زمانی که شما به عنوان مشترک یک خبرنامه ثبت‌نام می‌کنید، یا فرم عضویت یک وبسایت را پر می‌کنید، این ایمیل‌های تبادلی هستند که به شما در رابطه با ثبت نام و نحوه ادامه آن اطلاع می‌دهند. برخی از وب‌سایت‌ها، ایمیل‌های خوش‌آمدگویی را به صورت مجزا دسته بندی می‌کنند، این در حالی است که آنها هم در بین ایمیل‌های تبادلی قرار می‌گیرند. ایمیل‌های پرورش مخاطب (Lead Nurturing Emails): این روش از بازاریابی ایمیلی را می‌توان گام بعدی استفاده از ایمیل‌های تبلیغاتی یا اسپانسری در نظر گرفت. در واقع، شما در مرحله قبل بازدیدکننده و ترافیک مورد نظر خود را جذب کرده‌اید و در حال حاضر این کاربران به عنوان مشترک وب‌سایت شما شناخته می‌شود. در این مرحله، شما به سراغ ایمیل‌های پرورش مخاطب خواهید رفت و سعی می‌کنید پیشنهادهایی برای آنها مطرح کنید که شرایط برای تبدیل آنها به مشتری فراهم شود.
چطور اسپم نشویم!!
اسپم شدن ایمیل بدترین اتفاق ممکن در ایمیل مارکتینگ است. حتماً دیده‌اید که بعضی کسب‌وکارها یا افراد قبل از ارسال ایمیل می‌گویند حتماً پوشه اسپم را چک کنید اگر ایمیل ما اسپم شد آن را به عنوان ایمیل امن و غیراسپم علامت بزنید. بعضی وقت‌ها به خاطر عواملی که خارج از کنترل ما است چنین اتفاقی می‌افتد. اما به هرحال اگر از یک سرویس‌دهنده خوب استفاده می‌‌کنید، با رعایت این نکات احتمال اسپم شدن خیلی کم می‌شود.
نکاتی که در ادامه گفتیم برای هر سرویس‌دهنده و هر نوع ایمیلی مفید است:
  • از کاربران اجازه بگیرید و بگذارید داوطلبانه عضو لیست ایمیل شما شوند.
  • فرمی که کاربران با آن در لیست ایمیل عضو می‌شوند مشخص باشد.
  • تمام ایمیل‌ها باید لینک یا دکمه‌ای برای «لغو عضویت» داشته باشند.
  • اطلاعات تماس و آدرس فیزیکی (شرکت یا فرد) را در ایمیل بنویسید.
  • عنوان ایمیل ارسالی نباید فریبنده و گمراه‌کننده باشد.
  • از سرویس‌های ارسال ایمیل انبوه معتبر و مشهور استفاده کنید.
  • لیست مخاطبان خود را بهینه‌سازی کنید.
  • ایمیل‌های آزاردهنده و بی‌محتوا نفرستید. گزارش اسپم توسط کاربر باعث می‌شود سرویس‌های فرستنده یا گیرنده ایمیل شما را به عنوان اسپم بشناسند.
  • آدرس و نام فرستنده واضح و رسمی باشد.
  • از کلمات و عباراتی که بیشتر در ایمیل‌های اسپم استفاده می‌شوند دوری کنید.

ده گام برای طراحی ایمیل

خب تا این جای کار تعریف و اهمیت ایمیل مارکتینگ و زمان مناسب برای انجام آن را خواندیم. اما چگونه یک ایمیل مناسب بسازیم؟ این ۱۰ نکته کوتاه را رعایت کنید تا یک ایمیل موفق و به تعبیر Mailify، “خوشمزه” را تهیه کنید: عنوان: خیلی مختصر، مفید، مرتبط و بدون استفاده از کلماتی مانند سلام، روز به خیر و..!! ، یک عنوان برای ایمیل تان بنویسید. لوگو: لوگوی برندتان را در بالای ایمیل قرار دهید. شماره تماس: درگوشه راست بالای ایمیل، شماره تماس خود را قرار دهید. زیر عنوان مناسب: برای این که مشتری از موضوع ایمیل اطلاع بیشتری پیدا کند (در انتخاب زیر عنوان خیلی دقت به خرج دهید) شروع صحبت: همان ابتدا به مخاطب بگویید که چرا این ایمیل را برایش ارسال کرده اید. متن و تصویر: استفاده از چه متن و چه تصویر نباید بیش از حد باشد؛ تعادل میان عکس و متن را رعایت کنید. اطلاعات تکمیلی مورد نیاز: هر آن چه که مشتری باید بداند را بگویید (مثلا جزییات قرعه کشی تان یا جزییات صورت حساب مشتری) مناسب تلفن همراه: دقت کنید که ممکن است که مخاطبتان با تلفن همراهش ایمیل شما را بخواند. سعی کنید ایمیلی “واکنش گرا” یا “Responsive” طراحی کنید. دکمه لغو عضویت یا unsubscribe: یک دکمه لغو عضویت در انتهای ایمیل برای مخاطبتان تدارک ببینید تا اگر تمایلی به دریافت ایمیل ندارند به راحتی بتوانند عضویت خود را لغو کنند. سرور: ایمیلتان را طوری طراحی کنید که همه سرورهای ارائه دهنده سرویس ایمیل مثل Outlook، Gmail، Yahoo و… بتوانند آن را بخوانند (می دانید که در ایران هنوز هم خیلی ها از Yahoo استفاده می کنند.). یکی از بهترین منابعی که در آن می توانید تعداد زیادی قالب رایگان برای ایمیل هایتان بیابید وب سایت Mailify می باشد. برای این کار وارد بخش Free Email Templates از این وب سایت شوید. و در انتها دست به کار شوید! خب ایمیلتان را که طراحی کردید؛ درباره بازاریابی ایمیلی هم اطلاعات کسب کردید، حالا وقت آن است که دست به کار شوید و اولین کمپین ایمیل مارکتینگ خود را اجرا کنید! اگر در طی انجام کار به هر مشکلی برخوردید و یا قبل از آن برایتان سوالی پیش آمده، حتما آن را در بخش نظرات این پست درج کنید.   امیدوارم این مطلب برای شما مفید و آموزنده واقع شده باشد . با ما در آسان رایان همراه شوید ...

ایمیل مارکتینگ اسپم شدن ایمیل email marketing طراحی ایمیل

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities