بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی (Online Marketing) چیست؟

بازاریابی اینترنتی (Online Marketing) که به آن بازاریابی الکترونیکی، بازاریابی تحت وب یا بازاریابی آنلاین نیز گفته می شود، به کسب در آمد، فروش محصولات و ارائه خدمات از طریق اینترنت اطلاق می شود. بازاریابی اینترنتی حوزه وسیعی را شامل میشود زیرا نه تنها شامل بازاریابی از طریق اینترنت می شود، بلکه شامل کلیه فعالیتها و بازاریابی ها از طریق رسانه و ابزار آنلاین مانند ایمیل و دیگر وسایل از راه دور است. مدیریت داده های مشتریان و ارتباط الکترونیکی با مشتریان نیز در حوزه بازاریابی اینترنتی خلاصه می شود. بازاریابی اینترنتی، ویژگیهای فنی و خلاقانه اینترنت را با هم گره می زند که شامل طراحی، توسعه، تبلیغات و فروش است. پیدایش اینترنت، این امکان را تقریبا برای همگان بوجود آورده است که هر کسی کالاها، محصولات یا خدمات خود را تنها با فشار چند کلیک از سوی خریداران بفروش برساند. بازاریابی اینترنتی یا آنلاین مارکتینگ، ذاتا ادامه ای از بازاریابی سنتی در سالهای گذشته است. فروش از طریق اینترنت، برای کلیه کسب و کارهای کوچک و بزرگ می تواند سودمند باشد. تنها می بایست نکاتی را رعایت کرد که هسته اصلی بازاریابی اینترنتی را تشکیل می دهند که عبارت است از بررسی بازار هدف، ابزارهای مورد نیاز مانند وب سایت کارآمد و شبکه های اجتماعی و بررسی مخاطب جهت فروش بهتر. بازاریابی اینترنتی شامل مجموعه کامل و هماهنگ فعالیتهای هدفمندی می باشد که در رابطه با معرفی و عرضه محصولات شما از طریق مستقیم (وب سایت شما) و غیر مستقیم (وب سایتهای معروف و پر بیننده، موتورهای جستجو و دایرکتوری های تخصصی) به بازار عمل می نماید.

بازاریابی آنلاین ۷ زیر شاخه اساسی زیر را شامل می شود:

۱) سئو (SEO) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو ۲) بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM ۳) بازاریابی محتوایی ۴) بازاریابی شبکه های اجتماعی ۵) تبلیغات کلیکی یا PPC ۶) بازاریابی وابسته یا همکاری در فروش (Affiliate Marketing) ۷) بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

بازاریابی موتور جستجو

بازاریابی موتور جستجو (با کلمهٔ اختصاری SEM شناخته می‌شود) به هر فعالیت مرتبط با بازاریابی‌ای اطلاق می‌شود که به منظور دسترسی بیشتر و راحت‌تر کاربران به وب‌سایتِ کسب‌وکاری بخصوص به هنگام جستجو در پلتفرم‌هایی چون گوگل انجام می‌گیرند. بهینه‌سازی موتور جستجو (یا همان سئو) و پلتفرم‌های جستجوی هزینه‌بری چون گوگل ادوردز هر دو به عنوان بخش‌هایی بسیار مهم و اساسی (و البته مجزا از هم) از بازاریابی موتور جستجو شناخته می‌شوند. امروزه دیدن آموزش بهینه سازی سایت برای هر وبمستری بسیار حیاتی است. شما با به‌کارگیری سئو، وب‌سایتی درست می‌کنید که به منظور داشتن رتبه‌ای خوب در میان سایر سایت‌ها در موتورهای جستجو طراحی شده باشد. سئو که استفاده از آن رایگان است (ولی پیاده‌سازی آن رایگان نیست)، به شما کمک می‌کند تا بدون نیاز پرداخت هزینه به موتورهای جستجو، کاربران آن‌ها وب‌سایت شما را در جستجوهای‌شان ببینند. به منظور داشتن رتبه‌ای خوب و قابل‌قبول در میان سایر وب‌سایت‌ها، باید تحقیقات گسترده‌ای برای شناسایی کلمات کلیدی مهم انجام دهید و از چگونگی نوشتن محتوای با کیفیتی که متمرکز بر کلمات کلیدی شناسایی شده باشند، آگاهی داشته باشید. برای داشتن این آگاهی مطلب اصول سئو بسیار کاربردی است. به‌علاوه به هنگام استفاده از سئو دربارهٔ چگونگی استفاده از تکنیک‌هایی از قبیل لینک‌سازی هم باید مطلع باشید (این تکنیک‌ها نیز سبب بالا رفتن رتبهٔ وب‌سایت می‌شوند). با وجود اینکه باید به‌طور منظم کلمات کلیدی مورد استفادهٔ خود را مورد بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید سئوی وب‌سایت شما در وضعیت خوبی به سر می‌برد، سئوی وب‌سایت اصلی شما، برخلاف سایر پلتفرم‌های بازاریابی به بازبینی و بررسی مداوم احتیاجی ندارد. برای آموزش سئو وردپرس اما ابزارهایی چون یواست سئو (یواست سئو یکی از افزونه‌های رایگانی است که در محیط وردپرس مورد استفاده قرار می‌گیرد و در تصویر بالا می‌توانید محیط آن را مشاهده کنید) وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا وب‌سایت خود را به منظور استفاده از سئو بهینه‌سازی کنید؛ حتی اگر اطلاعات چندانی راجع به سئو نداشته باشید.

تبلیغات کلیکی

بازاریابی کلیکی یا پرداخت به ازای کلیک (CPC) نوعی تبلیغات است که در آن بازاریاب‌ها ابتدا تبلیغ مورد نظر خود را طراحی می‌کنند، سپس آن را به منظور معرفی به مخاطبان هدف‌شان با استفاده از پلتفرم تبلیغاتی معرفی می‌کنند و در نهایت بابت نتیجهٔ حاصل شده هزینه‌ای پرداخت می‌کنند. بسته به عواملی از جمله پلتفرمی که برای تبلیغ انتخاب می‌شود، هزینهٔ پرداخت شده در پایان کار ممکن است به ازای کلیک‌های صورت گرفته، تبدیل‌های صورت گرفته، اقدامات صورت گرفته توسط مخاطبان یا تعداد نمایش وب‌سایت در موتورهای جستجو محاسبه شود. بازاریابی پرداخت به ازای کلیک با دو گونهٔ مختلف از تبلیغات به کار گرفته می‌شود: تبلیغات وابسته به جستجو و تبلیغات نمایشی یا تبلیغات همسان . در تبلیغات وابسته به جستجو این امکان را خواهید داشت تا تبلیغات در گوگل داشته باشید تا متن‌های تبلیغاتی خود را در معرض دید کاربرانی بگذارید که با استفاده از کلمات کلیدی مورد انتخاب شما اقدام به جستجو می‌کنند. برای نمونه اگر کاربران به دنبال خرید «بلیط هواپیما» باشند و شرکت شما کمپین تبلیغاتی‌ای به منظور فروش بلیط راه انداخته باشد، پس از وارد کردن عبارت جستجو، بسته به قیمت کلیکی که انتخاب کرده‌اید، نخستین وب‌سایت به نمایش در آمده برای آن‌ها متعلق به تبلیغ شما خواهد بود.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، هم شامل بازاریابی ارگانیک (بدون پرداخت هزینه) می‌شود و هم شامل تبلیغات هزینه‌بر که دستهٔ دوم به وسیلهٔ برنامه‌های تبلیغاتی پرداخت به ازای کلیک همسان پلتفرم مورد نظر صورت می‌گیرد و اغلب در ایران کاربرد چندانی ندارد هم به دلیل گرانی دلار و هم به لیل تحریم‌ها و هم عدم نمایش به مخاطبان ایرانی . اغلب، هدف از راه‌اندازی کمپین‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، معرفی بیشتر و بهتر برند و برقراری روابط مؤثر با مشتری‌ها است. محبوب‌ترین پلتفرم مورد استفاده برای بازاریابی در میان شبکه‌های اجتماعی در ایران اینستاگرام و تلگرام هستند. برای موفقیت در بازاریابی در اینستاگرام یا همان اینستاگرام مارکتینگ مطالبی که منتشر می‌کنید در جذب فالوئرها بسیار حیاتی هستند که برای اثرگذاری مطالب نیاز دارید تا نوشتن کپشن اینستاگرام را با عکس تبلیغاتی مناسب همراه کنید.

بازاریابی ایمیلی

همانگونه که از نام آن برمی‌آید در بازاریابی ایمیلی سعی بر آن است تا با ارسال ایمیل با مشتری‌ها ارتباط برقرار شود و به این صورت تعداد مشتری‌های راغب و میزان فروش را افزایش داد. در بازاریابی ایمیل، همانند شبکه‌های اجتماعی، هدف، قرار دادن محصولات در معرض دید کاربران است تا به این وسیله شما و کسب‌وکارتان را فراموش نکنند، اما بر خلاف شبکه‌های اجتماعی، صاحبان مشاغل به هنگام استفاده از ایمیل، دستشان در استفاده از تکنیک‌های مرتبط با فروش بازتر است، چراکه در قالب ایمیل می‌توان پیشنهادهای فروش مختلف، اعلان فروش محصولات، فراخوان برای اقدام و دیگر مسائل این چنینی را لحاظ کرد. چه به هنگام خرید کردن مشتری‌ها و چه پیش از انجام فرایند خرید توسط آن‌ها باید برای ارسال ایمیل به آن‌ها اقداماتی را در نظر داشت. برای نمونه می‌توان برای کسانی که با ذکر آدرس ایمیل خود ثبت‌نام می‌کنند تخفیفی در نظر گرفت تا انگیزه‌شان برای این کار بیشتر شود. به‌علاوه توصیه می‌شود از سرویس‌های مدیریت ایمیلی همچون «میل‌چیمپ یا میرلایت» استفاده کنید؛ کارکرد این سرویس‌ها به این صورت است که متن‌های از پیش طراحی شده توسط شما را در موقعیت‌هایی بخصوص (برای نمونه به هنگام ثبت‌نام کاربر؛ ایمیل خوشامدگویی) به صورت خودکار و در قالب ایمیل ارسال می‌کنند. برای جلوگیری از اشتباه ایمیل مارکتینگ و از دست رفتن هزینه و زمان تیم بازاریابی حتما مطلب آموزش ایمیل مارکتینگ را مطالعه کنید.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا به فعالیت‌هایی اشاره دارد که طی آن‌ها محتوایی به منظور جذب مشتری‌های راغب و جلب اعتماد کاربران در اینترنت منتشر می‌شود. محتوای تولیدی شما بسته به فعالیت و نیازهای‌تان ممکن است در قالب یکی از موارد زیر باشد: مطالبی که در وب‌سایت خود منتشر می‌کنید؛ مطالبی که به عنوان مهمان برای سایت‌های دیگر منتشر می‌کنید و در آن‌ها به سایت خود لینک می‌دهید؛ دیگر انواع محتوایی که به منظور جذب مشتری‌های راغب مورد استفاده قرار می‌دهید (کتاب‌های الکترونیکی، مطالعه‌های موردی و … ). هدف استفاده از این گونه محتواها دریافت اطلاعات مشتری‌های راغب است؛ اینفوگراف‌ها یا ویدئوهایی که امکان به‌اشتراک‌گذاری‌شان در پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی وجود داشته باشد. پیش از شروع بازاریابی محتوا باید اهداف مورد نظر خود را مشخص کرده باشید؛ به‌علاوه محتوای منتشر شده باید در هماهنگی با فعالیت‌های مرتبط با بهینه‌سازی موتور جستجو باشد. زمانی که برنامهٔ انتشار محتوا را طرح‌ریزی می‌کنید، به خاطر داشته باشید که محتوا باید به‌طور منظم منتشر شود؛ در غیر این صورت به نتایج مطلوب نخواهید رسید. مطلب بازاریابی محتوایی چیست به شما کمک می‌کند تا بدانید چه مواقعی سراغ سفارش تولید محتوا بروید و چه زمانی خودتان شروع به مثلاً تولید محتوا فروشگاه اینترنتی کنید. به عنوان یک نمونه می‌توانید تولید محتوای بلاگ یکتانت را به عنوان نمونه ببینید.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، هم شامل بازاریابی ارگانیک (بدون پرداخت هزینه) می‌شود و هم شامل تبلیغات هزینه‌بر که دستهٔ دوم به وسیلهٔ برنامه‌های تبلیغاتی پرداخت به ازای کلیک همسان پلتفرم مورد نظر صورت می‌گیرد و اغلب در ایران کاربرد چندانی ندارد هم به دلیل گرانی دلار و هم به لیل تحریم‌ها و هم عدم نمایش به مخاطبان ایرانی . اغلب، هدف از راه‌اندازی کمپین‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، معرفی بیشتر و بهتر برند و برقراری روابط مؤثر با مشتری‌ها است. محبوب‌ترین پلتفرم مورد استفاده برای بازاریابی در میان شبکه‌های اجتماعی در ایران اینستاگرام و تلگرام هستند. برای موفقیت در بازاریابی در اینستاگرام یا همان اینستاگرام مارکتینگ مطالبی که منتشر می‌کنید در جذب فالوئرها بسیار حیاتی هستند که برای اثرگذاری مطالب نیاز دارید تا نوشتن کپشن اینستاگرام را با عکس تبلیغاتی مناسب همراه کنید.

بازاریابی ایمیلی

همانگونه که از نام آن برمی‌آید در بازاریابی ایمیلی سعی بر آن است تا با ارسال ایمیل با مشتری‌ها ارتباط برقرار شود و به این صورت تعداد مشتری‌های راغب و میزان فروش را افزایش داد. در بازاریابی ایمیل، همانند شبکه‌های اجتماعی، هدف، قرار دادن محصولات در معرض دید کاربران است تا به این وسیله شما و کسب‌وکارتان را فراموش نکنند، اما بر خلاف شبکه‌های اجتماعی، صاحبان مشاغل به هنگام استفاده از ایمیل، دستشان در استفاده از تکنیک‌های مرتبط با فروش بازتر است، چراکه در قالب ایمیل می‌توان پیشنهادهای فروش مختلف، اعلان فروش محصولات، فراخوان برای اقدام و دیگر مسائل این چنینی را لحاظ کرد. چه به هنگام خرید کردن مشتری‌ها و چه پیش از انجام فرایند خرید توسط آن‌ها باید برای ارسال ایمیل به آن‌ها اقداماتی را در نظر داشت. برای نمونه می‌توان برای کسانی که با ذکر آدرس ایمیل خود ثبت‌نام می‌کنند تخفیفی در نظر گرفت تا انگیزه‌شان برای این کار بیشتر شود. به‌علاوه توصیه می‌شود از سرویس‌های مدیریت ایمیلی همچون «میل‌چیمپ یا میرلایت» استفاده کنید؛ کارکرد این سرویس‌ها به این صورت است که متن‌های از پیش طراحی شده توسط شما را در موقعیت‌هایی بخصوص (برای نمونه به هنگام ثبت‌نام کاربر؛ ایمیل خوشامدگویی) به صورت خودکار و در قالب ایمیل ارسال می‌کنند. برای جلوگیری از اشتباه ایمیل مارکتینگ و از دست رفتن هزینه و زمان تیم بازاریابی حتما مطلب آموزش ایمیل مارکتینگ را مطالعه کنید.

مزایا بازاریابی آنلاین

کم ریسک بودن کم بودن هزینه‌ها امکان نتیجه گرفتن سریع از کار؛ هم برای بازاریاب و هم کاربر امکان اندازه‌گیری و جمع‌آوری داده‌ها فراهم بودن شرایط تعامل امکان شخصی‌سازی به راحتی در معرض دید بودن دسترسی بی حد و مرز جهانی

معایب بازاریابی آنلاین

وابستگی به تکنولوژی مشکلات مربوط به امنیت و حریم خصوصی هزینه‌های نگهداری به دلیل تحول مداوم ابزار کار لزوم شفافیت در قیمت‌گذاری و افزایش رقابت در خصوص قیمت‌ها وجود رقابت جهانی  

شبکه های اجتماعی ایمیل مارکتینگ تبلیغات کلیکی بازاریابی محتوا بازاریابی اینترنتی

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities