کنترل پنل (Control Panel) هاست چیست؟

کنترل پنل (Control Panel) هاست چیست؟

در هنگام خرید سرویس های هاستینگ، واژه «کنترل پنل» را به دفعات شنیده اید. برای مدیریت آسان و راه اندازی وب سایت خود بر روی هاست نیازمند کنترل پنل هستیم تا بتوانیم سرویس هایی از جمله ایمیل وب سایت, فایل های وب سایت, دامنه وب سایت, دیتابیس ها و… را در یک محیط امن و گرافیکی مدیریت کنیم. در واقع کنترل پنل راه حلی برای کار کردن آسان با فضای میزبانی وب است. به احتمال زیاد نام های Cpanel (سی پنل) ، Plesk (پلسک)، DirectAdmin، وب سایت پنل (WebsitePanel) یا سایر کنترل پنل های هاستینگ و میزبانی را تا به حال زیاد شنیده اید. web hosting control panel ها به دو دسته ویندوزی و لینوکسی تقسیم بندی می شوند. امکاناتی که یک کنترل پنل مدیریت سایت به کابر می دهد بسته به نوع آن در انواع مختلف متفاوت است اما عموما کنترل پنل ها امکاناتی از قبیل: امکان مدیریت فایل ها، ساخت اکانت FTP، ساخت و مدیریت ایمیل ها، تنظیمات مربوط به dns های دامنه ها و زیر دامنه ها، ساخت و مدیریت زیر دامنه ها، طراحی و تغییر صفحات وب و نصب نرم افزارهای تحت وب ، ساخت و مدیریت دیتابیس و تهیه و بازگردانی بکاپ و .... را دارند. یکی از مهم ترین دلایل استفاده از کنترل پنل ها تقسیم سرور به بخش های کوچکتر از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری و به اشتراک گذاشتن آن بین کاربران می باشد. یک کنترل پنل، در زمینه میزبانی وب، یک محیط نمایشی تحت وب است که توسط شرکت ارائه دهنده خدمات میزبانی هاست اشتراکی ارائه می گردد تا کاربران بتوانند تمام خدمات هاست خود را به صورت یکجا مدیریت نمایند.

برای مثال موارد زیر برخی از این خدمات می باشد:

  •  مدیریت حساب کاربری مدیریت هاست
  •  مشاهده لاگ ها و گزارش های سرور
  •  جزئیات میزان مصرف شده و میزان خالی فضای حافظه هاست و همچنین میزان مصرف پهنای باند
  • تنظیمات مربوط به مدیریت حساب های ایمیل، فوروارد کردن، مشاهده ایمیل های دریافتی، ارسال ایمیل، تنظیمات امنیت و…
  •  ایجاد اکانت یا حساب کاربری برای دسترسی امنیتی FTP
  •  مدیریت مراکز داده یا دیتابیس (DataBase)
  • مشاهده آمار و اطلاعات بازدیدکنندگان به کمک نرم افزار آمار آنالیز یا بررسی لاگ های سایت
  • مدیریت فایل ها تحت وب به وسیله نرم افزار های مرتبط
  •  ایجاد ساب دامین (زیردامنه) برای دامنه اصلی هاست
  •  افزودن دامنه به فضای میزبانی
  •  تنظیمات مربوط به زبان های پشتیبانی شده
و بسیاری امکانات دیگر…

کنترل پنل های هاستینگ را می توان به دو دسته کنترل پنل های منبع باز (Open Source) و کنترل پنل های منبع بسته (Closed-source ) تقسیم نمود.

منظور از کنترل پنل های متن باز، کنترل پنل هایی هستند که شرکت های ارائه دهنده آن نرم افزار این کنترل پنل ها را به صورت رایگان و بدون اخذ هزینه در اختیار میزبانان خدمات وب قرار می دهند تا از آن استفاده کنند و منظور از کنترل پنل های منبع بسته (Closed-source )، کنترل پنل هایی هستند که شرکت های ارائه دهنده آن ها، لایسنس یا اجازه دسترسی به امکانات این کنترل پنل ها را به صورت ماهانه، سالانه و یا در بازه های زمانی مشخص دیگر به فروش می رسانند و استفاده از خدمات این نوع کنترل پنل ها شامل هزینه می شود. که البته در این زمینه مسائلی چون تفاوت در امکانات، سیستم عامل های پشتیبان کننده، لایسنس یا کرک، امنیت، نسخه مورد استفاده و… نیز حائز اهمیت می باشد.

انواع کنترل پنل ها

 انواع کنترل پنل های رایگان و منبع باز (OpenSource) و منبع بسته (Closed-source ) با نام های تجاری گوناگون Cpanel، Kloxo، Plesk، DirectAdmin، WebsitePanel، .Net Panel و…  می باشد. در میان کنترل پنل های موجود پنل های cPanel و Plesk و DirectAdmin بسیار مشهور هستند. در انتخاب کنترل پنل‌ هاست دو گزینه بسیار مهم را باید بررسی کرد:

سادگی کنترل پنل هاست :

سادگی رابط کاربری بسیار مهم است، در غیر این صورت کاربران سردرگم می شوند. کنترل پنل ها باید وظایف مدیر سیستم را ساده سازی کنند تا حتی افراد غیر فنی هم بتوانند وظایف خود را به راحتی انجم دهند.

رابط کاربری مناسب:

کنترل پنل هاست باید دارای رابط کاربری مناسبی باشد تا کاربران بتوانند تمام جنبه های میزبانی خود را به راحتی مدیریت کنند.

نحوه ورود به کنترل پنل هاست خود

در صورتی که کنترل پنل هاست شما دایرکت ادمین است می توانید با استفاده از پورت ۲۲۲۲ وارد دایرکت ادمین خود شوید. در صورتی که دی ان اس های دامنه شما روی سرور هاست شما تنظیم باشد، می توانید با استفاده از آدرس http://your-domain:2222 وارد دایرکت ادمین شوید. با کنترل پنل دایرکت ادمین آسان رایان، به آسانی فضای میزبانی خود را مدیریت نمایید.    

هاست هاستینگ DirectAdmin plesk کنترل پنل Kloxo Pane کنترل پنل هاست چیست؟l

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities