جایگزین های گوگل آنالیتیکس بررسی و تحلیل

جایگزین های گوگل آنالیتیکس بررسی و تحلیل

جایگزین های گوگل آنالیتیکس بررسی و تحلیل

آنالیز و تحلیل وب سایت را می‌توان یک قدم حیاتی در پروسه ی بهینه ‌سازی کسب و کارهای اینترنتی دانست. پس شناخت ابزارهای آنالیز وب سایت نیز اهمیت ویژه ای دارد. حال باهم جایگزین های گوگل آنالیتیکس بررسی و تحلیل میکنیم. جایگزینی گوگل آنالیتیکستحلیل و آنالیز وب‌سایت به ابزار خاص خود نیازمند است تا داده‌هایی که در اختیار شما قرار می‌گیرد، از ارزش خوبی نیز برخوردار باشند. استفاده یک ابزار خوب هم خود بخشی از موفقیت در حوزه دیجیتال مارکتینگ به حساب می‌آید. گوگل در اکثر زمینه‌ها فعالیت می‌کند که بی‌شک می‌توان آنرا شرکتی بزرگ و بی‌نظیر در بیشتر زمینه‌ها نیز دانست. سرویس گوگل آنالیتیکس از معروف‌ترین ابزار آنالیز یک وب‌سایت شناخته می‌شود. درست است که سرویس گوگل یکی از برترین‌هاست، اما محدودیت‌های اعمال شده به روی آن، دسترسی کاربران ایرانی با اختلال همراه است و این سرویس در ایران تحریم شده است، در ادامه ابزارهایی را برای جایگزینی گوگل آنالیتیکس معرفی می‌کنیم از طرفی بدیهی است که گوگل تنها ارائه دهنده ابزار آنالیز و تحلیل یک وب‌سایت نیست، به همین علت تصمیم به معرفی چند سرویس دیگر که بتوانند جایگزینی گوگل آنالیتیکس را انجام بدهند گرفتیم. سرویس‌های مختلف با دریافت هزینه‌های ماهیانه و سالانه نسبت به ارائه خدمات اقدام می‌کنند اما سرویس‌هایی در این میان وجود دارند که این خدمات را به رایگان در اختیار شما قرار دهند. ما اولویت را بر رایگان بودن ابزار گذاشتیم زیرا امکان تبادل راحت پول به صورت آنلاین معمولاً با سرویس‌های خارجی کمی دشواری در پی دارد. جایگزین های گوگل آنالیتیکس بررسی و تحلیل

ابزارهای تحلیل و آنالیز وب‌سایت برای جایگزینی گوگل آنالیتیکس

در ادامه چند نمونه از ابزارهای تحلیل و آنالیز وب‌سایت در اختیار شماست که به دلخواه می‌توانید یک نمونه را انتخاب کنید.

سرویس Open Web Analytics

به مختصر از آن با نام OWA یاد می‌کنند که ابزاری متن‌باز(open source) به حساب می‌آید. این ابزار از طریق جاوا اسکریپت، پی اچ پی یا REST امکان تجزیه و تحلیل ترافیکی وب‌سایت را برای شما فراهم می‌کند. رابط کاربری این سرویس مشابه با سرویس آنالیتیکس گوگل است و با کمی زمان گذاشتن به راحتی می‌توانید به تمام بخش‌های این سرویس تسلط پیدا کنید. جایگزینی گوگل آنالیتیکس با OWA رابط کاربری OWA مشابه با سرویس آنالیتیکس گوگل است [caption id="attachment_3341" align="aligncenter" width="1924"]سرویس Open Web Analytics سرویس Open Web Analytics[/caption]

ویژگی‌های خوب این سرویس بدین صورت است:

بدون هزینه و رایگان دارای افزونه برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس دارای قابلیت ردیابی کلیک‌ها و حرکات ماوس کاربران امکان شخصی سازی و سفارشی کردن گزارشات

سرویس Piwik

[caption id="attachment_3343" align="aligncenter" width="1917"]سرویس Piwik سرویس Piwik[/caption] Piwik به ثبت ریزترین جزئیات فعالیت کاربران می‌پردازد و اطلاعات را در اختیار وب‌مسترها قرار می‌دهد. همین نکته این سرویس را یکی از پرکاربردترین‌های این زمینه تبدیل کرده است. یکی از خوبی‌های این سرویس مشابه بودن امکاناتش با آنالیتیکس گوگل است. یک تفاوت بزرگ که در آن وجود دارد این است که تنها در صورتی قادر به استفاده از Piwik هستید که آن را روی سرور خودتان سوار کرده باشید. مشکل سرویس Piwik و خیلی از سرویس‌های مشابه آن در بحث AdSense و AdWords است. متاسفانه به جز آنالیتیکس گوگل، دیگر سیستم‌های مشابه همکاری خوبی با این دو ندارند که خود باعث ایجاد برخی مشکلات برای وبسمتران حرفه‌ای است. با همه این‌ها، پشتیبانی از زبان فارسی در Piwik یک مزیت بزرگ در ایران به حساب می‌آید.

سرویس Clicky

[caption id="attachment_3342" align="aligncenter" width="1927"]سرویس Clicky سرویس Clicky[/caption] نقطه قوت این ابزار در ساده بودن کار با آن است. کمی جست وجو و گشت و گذار در منوهایش سریعاً منجر به یادگیری شما و دریافت داده‌های مورد نیازتان می‌شود. ظاهر ساده‌اش، امکانات کمی را نیز در برخواهد داشت، البته در نسخه پرو با پرداخت هزینه امکانات بیشتر نیز در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. باید توجه داشته باشید که این سرویس برای وب‌سایت هایی با سه هزار بازدید روزانه برای هر صفحه رایگان است. جایگزینی گوگل آنالیتیکس با Clicky Clicky برای وب‌سایت هایی با سه هزار بازدید روزانه برای هر صفحه رایگان است بی‌شک سرویس‌های زیادی دیگری نیز در سطح وب وجود دارند که در تحلیل داده‌ها امکانات خوب و شاید ویژه خود را ارائه دهند، اما با هزینه اندک سرویس‌های نامبرده عملکرد خوبی را دارند و اطلاعات آماری خوبی را از فعالیت بازدیدکنندگان در اختیار شما قرار می‌دهند. تحلیل و آنالیز این داده‌ها را جدی بگیرید، پس از اندکی زمان خودتان متوجه رشد و موفقیت کسب‌ و کار می شوید.

سرویس Mint

[caption id="attachment_3344" align="aligncenter" width="1923"]سرویس Mint سرویس Mint[/caption] ماینت آنالیتیکس یکی از ابزارهای جدید و بروز تحلیل داده های سایت هاست. برای استفاده از این ابزار یک بار برای همیشه باید حق عضویت ناچیزی را پرداخت کنید. برای این کار برای هر وبسایت باید ۳۰ دلار به صورت سالانه پرداخت کنید و در نظر داشته باشید که این وبسایت برای هیچ هزینه آینده ای از شما پولی دریافت نخواهد کرد. (https://haveamint.com) جایگزینی گوگل آنالیتیکس با Mint Mint دارای طراحی فوق العاده خوب و ساده است. نمودارها و اینفوگرافیک های آن بسیار ساده است این یک مزیت بزرگ است که سازندگان این ابزار آن را برای دیگران در نظر گرفته اند چرا که تنها ابزار تحلیلی خوب دنیاست که تنها به صورت سالانه آن هم مبلغ معقولی را دریافت می کند چرا که برای استفاده از دیگر ابزارها باید معمولاً به صورت ماهانه حق عضویتی را پرداخت نمایید. Mint نه تنها قیمت خیلی خوبی دارد، بلکه محصولی فوق العاده نیز هست. این ابزار دارای طراحی فوق العاده خوب و ساده است و نمودارها و اینفوگرافیک های آن بسیار ساده است و اطلاعاتی که لازم دارید بدانید را به راحتی و به صورت کاملاً قابل درک به شما نشان می دهد.

سرویس KISSMetrics

یکی از بهترین ابزارهای تحلیل که همچنین دارای یکی از بهترین بلاگ های دنیا نیز هست کیس متریکس است. این کمپانی توسط چندین جوان خلاق ایجاد شد که یکی از آنها صاحب بلاگ خیلی مشهوری در سطح دنیاست که شاید اسم آن را شنیده باشید، کوییک اسپراوت. کیس متریکس سیستمی عالی برای شناسایی بازدیدکنندگان را در خود تعبیه کرده است اگرچه به نظر ما نقطه قوت این ابزار بیشتر برای تحلیل داده های فروش بیزینس های آنلاین است تا بخش بلاگ. البته که این بدین معنی نیست که این ابزار برای تحلیل داده های آماری بلاگ ها خوب نیست، اتفاقاً این ابزار برای بلاگ هایی که درونشان پیشنهادی برای دادن به مخاطبان هستند بسیار خوب است، اما کارایی کلی این ابزار بیشتر برای سایت های فروش و بیزینسی که محصولات زیادی در خود دارند است.

سرویس Clicktale

[caption id="attachment_3345" align="aligncenter" width="1906"]سرویس Clicktale سرویس Clicktale[/caption] اگر واقعاً می خواهید بدانید که مخاطبان شما در سایت شما چه رفتاری از خود نشان می دهند، با استفاده از کلیک تیل به صورت کاملاً دقیق می توانید این رفتارها را در وب سایت خود رصد کنید. با استفاده از این ابزار شما می توانید ببینید بازدیدکنندگان وقتی در سایت شما بوده اند چه کارهایی انجام داده اند و همچنین می توانید فعالیت های آنان در صفحات محتوایی تان را تصویرسازی کنید تا ببینید کدام قسمت های وبسایت شما توجه بیشتری را به سمت خود جلب می کند و کدام بخش ها به صورت کامل نادیده گرفته می شوند. جایگزینی گوگل آنالیتیکس با Clicktale با استفاده از Clicktale شما می توانید ببینید بازدیدکنندگان وقتی در سایت شما بوده اند چه کارهایی انجام داده اند یکی از بهترین تجربیاتی که یکی از کاربران این ابزار استفاده می کرد در بلاگ خود دید این است که وی با استفاده از کلیک تیل متوجه شد که مخاطبان هنگام خواندن مطالب بلاگ وی نشانگر موس را برروی عکس هایی که به عنوان منبع در مطلب قرار داده بود نگه می داشتند اما برروی آن کلیک نمی کردند، این موضوع باعث شد تا وی متوجه شود که عکس های قرار داده شده در این بخش برای مخاطبان حس تبلیغات را بوجود می آوردند و بخاطر همین به کلی نادیده گرفته می شدند. اگر به دنبال این چنین تحلیل هایی هستید که دقیقاً بدانید چه اتفاقی از زمان حضور بازدیدکنندگان در وبسایت شما تا زمان ترک آن می افتد، کلیک تیل قطعاً می تواند ابزار مناسب شما باشد.

سرویس CrazyEgg

[caption id="attachment_3346" align="aligncenter" width="1897"]سرویس CrazyEgg سرویس CrazyEgg[/caption] اگر با دنیای دیجیتال مارکتینگ آشنایی کم و بیش داشته باشید قطعاً نیل پتل را می شناسید؛ یکی از بزرگترین کارآفرینان بریتانیا و یکی از بزرگترین افراد صنعت دیجیتال مارکتینگ. کریزی اگ یکی دیگر از کمپانی های نیل پتل است که ابزار تحلیلی آن برای شما با استفاده از راه های تصویری متنوع نحوه رفتار بازدیدکنندگان در سایت شما را نشان می دهد. جایگزینی گوگل آنالیتیکس با crazyegg crazyegg امکانات بی نظیری دارد که هیت مپ یکی از آن ها است این ابزار به شما چندین نقشه را پیشنهاد می کند تا با استفاده از هر کدام نحوه حرکت بازدیدکنندگان در وبسایت خود را ببینید: هیت مپ: هیت مپ در واقع نقشه و عکسی از سایت است که به شما نشان می دهد کاربران بیشتر برروی چه نقاطی از سایت شما کلیک کرده اند. شما با دیدن نقاط گرم و نقاط سرد وبسایت خود متوجه می شوید که کدام بخش ها نیاز به ویرایش دارند تا نرخ تبدیل شما افزایش پیدا کند. اسکرول مپ: این نقشه با استفاده از یک عکس به شما نشان می دهد که عموماً کاربران تا چه قسمتی از سایت شما را به پایین اسکرول می کنند و می بینند و به شما کمک می کند تا بدانید آنها در چه نقطه ای سایت شما را ترک می کنند. کانفتی: با استفاده از کانفتی، شما می توانید میزان کلیک هایی که دریافت می کنید را براساس موضوعات خاصی که مشخص می کنید طبقه بندی کنید، به عنوان مثال تعداد کلیک هایی که برروی منابع شده است، کلیک هایی که برروی کال تو اکشن شده است، کلیک هایی که براساس جستجوهای خاص شده است و … اُورلی: هنگامی که به داده های اورلی نگاه کنید، می توانید تعداد کلیک های منحصر به فرد انجام شده برروی هرکدام از المان های وبسایت خود را ببینید. نکته ای که باید از کریزی اگ به خاطر داشته باشید این است که این ابزار یکی از بهترین ابزارهای تصویرسازی (اگر بهترین نباشد) تمام کلیک های مهم در وبسایت شماست. دنبال کردن میزان ترافیک و پیشرفت سایت یکی از مهمترین کارهایی است که همیشه باید آن را انجام دهید. اگر می خواهید در آینده ای نزدیک وبسایت خود را به یک بیزینس تبدیل کنید، شما باید مانند یک بیزینس من رفتار کنید، چرا که هیچ صاحب بیزینس موفقی نخواهید یافت که آمارها و داده های مهم وب سایت خود را نادیده بگیرد، و مخصوصاً برای بیزینس های وبسایتی، رصد کردن سایت و داده های آن و همچنین خود بازدیدکنندگان و فعالیت های آنان کلید موفقیت است.

جمع بندی

بنابراین لازم است که یکی از ابزارهای تحلیلی معرفی شده در این مطلب را انتخاب کرده و آنرا امتحان کنید، موفقیت خود را با استفاده از داده هایی که به شما ارائه می دهند اندازه گیری کنید، اگر احساس کردید که ابزار انتخاب شده اطلاعاتی که شا لازم دارید را برایتان فراهم نمی کند آن را تغییر دهد و سعی کنید همیشه وبسایت خود را در مسیر درست هدایت کنید.

دیجیتال مارکتینگ آنالیز سایت جایگزین های گوگل آنالیتیکس بررسی و تحلیل

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities