آموزش سئو _ بخش سوم

آموزش سئو _ بخش سوم

Meta tags

اگر شما وارد یک وبسایت بشید و دکمه Ctrl + U را فشار بدید، کدهای HTML آن سایت را می‌تونید ببینید، در بین کدهای HTML یک سری کد متاتگ Meta Tag وجود داره، درواقع متاتگ‌ها جزئی از کدهای مفهومی HTML هستند که در سئو تاثیرگذاره. شاید بپرسید متاتگ چه کاری می‌کنه؟ متاتگ‌ها محتوای وب سایت شما را برای ربات‌های گوگل توصیف می‌کنند. مهم ترین متاتگ‌ها عبارت اند از متاتگ توضیحات (Meta Description) و متاتگ عنوان (Meta Title). برخی متاتگ های مهم در سئو را در عکس مشاهده کنید. هر چند از نظر سئو فنی، پیاده سازی متاتگ ها کار سختی نیست. ولی کمک شایانی به درک و فهم بیشتر ربات ها می‌کنه. به نظر من متاتگ عنوان و توضیحات به تنهایی تاثیر زیادی در افزایش رتبه وبسایت شما و سئو نداره. برای ثابت کردن این موضوع کافیه از خودتون بپرسید چرا هر کسی در عنوان و توضیحات خود از کلمه کلیدی “خرید گوشی” استفاده می‌کنه رتبه برتر گوگل نیست؟ هر چند متاتگ به شکل کلی مهمه ولی نرخ کلیک یعنی CTR هم نیز بسیار بر اهمیت عنوان و توضیحات اثرگذاره. شاید بپرسید CTR چیه؟ CTR به درصد کلیک‌ها نسبت به دیده شدن‌ها است. مثلا اگر ۱۰۰ نفر سایت شما را در نتایج مشاهده کنند و ۱۰ نفر فقط کلیک کنند نرخ کلیک یا CTR می‌شود ۱۰ درصد. البته دقت داشته باشید که منظور ما این نیست که متاتگ عنوان Title و متاتگ توضیحات Description اهمیت نداره. بلکه در سئو بسیار مهمه ولی باید یاد بگیرید که چطور یک عنوان خوب و توضیحات خوب بنویسید. از طرفی گاهی گوگل عنوان و توضیحات را تغییر می‌ده تا به جستجوی کاربر نزدیک‌تر کنه، این کار گوگل بیشتر زمانی دیده می‌شه که شما یک عنوان مناسب و یا توضیحات مناسب ننویسید. و یا گاهی گوگل برای بهبود تجربه کاربری بازدیدکنندگانش، چنین کاری را می‌کنه.  

جایگاه عنوان و توضیحات در SERP گوگل

یادتون می‌آید SERP چی بود؟ به صفحه نتایج در موتور جستجو SERP گفته می‌شه. ابزارهای بسیاری هستند که به شما در نحوه بهینه سازی عنوان، توضیحات، آدرس وبسایت، محتوا و … کمک می‌کنند ولی بدونید که صرفا این ابزارها نقش یادآوری را دارند. افزونه معروف یوآست سئو Yoast وردپرس و افزونه‌های مشابه دیگر یک پلاگین هستند و یا بهتره بگیم شبیه یک ربات که صرفا فاکتورهایی را یادآوری می‌کنند و در بسیاری از جاها انعطاف‌پذیر نیستند. ذهن را وابسته به ربات‌ها نکنید، از آن‌ها استفاده کنید و بذارید ربات‌ها و افزونه‌ها وابسته به ذهن خلاق شما باشند. عنوان و توضیحات در یوآست سئو وردپرس توجه داشته باشید که در زمان نوشتن عنوان جدا از آنکه فاکتورهای سئو را رعایت می کنید به تجربه کاربری هم اهمیت بدید.

چک لیست سئو داخلی

به یک سری چک لیست در سئو داخلی را اشاره خواهیم کرد که می‌تونید در هر نوع سایتی از آن استفاده کنید و دقت داشته باشید که این مقاله صرفا آموزش سئوی وردپرس نیست و برای هر نوع سایتی چه اختصاصی و چه غیر اختصاصی کاربردیه.

۱ – قبل از نوشتن مقاله به دنبال جستجوی کاربران باشید

شما می‌دونید کاربران چه چیزی جستجو می‌کنند تا بتوانید براساس جستجوی آن‌ها در گوگل، مطلب را انتشار بدید؟ آیا برای تولید محتوای خود استراتژی مشخصی دارید؟ به عبارت دیگه آیا برنامه برای تولید محتوا دارید و مثلا می‌دونید که هفته آتی و ماه‌های آتی چه چیزی باید نویسنده و یا کارشناس تولید محتوای شما انتشار بده؟ آیا به فکر ارزش گذاری برای کاربران در محتوای خود هستید؟ تولید محتوا به همین راحتی نیست. به همین منظور باید هدفمند به فکر تولید محتوا باشید و برای رسیدن به این هدف باید کلمات کلیدی مناسبی پیدا کنید. باید به سوالات بالا به دقت پاسخ بدید و مهم نیست که وبسایت شما مقاله محوره و یا یک فروشگاه محصول. راه‌های زیادی برای پیدا کردن کلمه‌های کلیدی وجود داره و بدونید که تحقیق درباره کلمات کلیدی یک امر اجتناب ناپذیره.  

۲ – عنوان صفحه و زیرعنوان‌ها

سعی کنید عنوان (Title) ، توضیحات (Description) و هدینگ های (منظور H1 الی H6 است) جذاب خلق کنید. و همینطور در تلاش باشید تا از کلمه کلیدی هدفمند خود به شکل اصولی و با منطق در جایگاه‌های اشاره شده استفاده کنید. به یاد داشته باشید که توضیحات و عنوانی که می‌نویسید تاثیر بسیاری بر روی نرخ کلیک یا همان CTR خواهد داشت. عنوان و توضیحات، ابزارهای متقاعد کننده خوبی برای کاربر و همینطور ربات‌ موتورهای جستجو هستند تا از بین وب سایت‌های موجود، وبسایت شما را بیشتر کلیک کنند. نکات آموزشی مهم: گوگل به اندازه ۷۰ کاراکتر عنوان و تقریبا ۱۵۵ کاراکتر هم از توضیحات یک وبسایت را در نتایج نشان می‌دهد. سعی کنید از تگ های مهمی همچون h1 تا h6 و … به شکل اصولی استفاده کنید و خوانایی کاربر را در اولویت قرار دهید. همچنین یک سری ابزارهایی وجود دارند که به شما قبل از انتشار مقاله‌تان در گوگل، پیش نمایش آن را در نتایج فرضی خودشان نشان می‌دهند. همانند ابزار seositecheckup و یا یک سری پلاگین ها همانند افزونه یوآست Yoast  

۳ – داشتن یک URL کاربرپسند

www.example.com/2019/01/23/post332320f2 فرض کنید شما شبیه به آدرس بالا را در سایتی مشاهده کنید. طبیعتا با دیدن آدرس متوجه نمیشید که در آن صفحه درباره چه چیزی صحبت شده و از طرفی به خاطر سپردن آن هم سخت خواهد بود www.example.com/blog/seo-training-topics/ ولی در آدرس بالا به خوبی مشخص است که یک محتوا وجود داره (blog) و در آن محتوا درباره سرفصل های آموزش سئو صحبت شده (seo training topics). اگر یک سایت اختصاصی دارید سعی کنید در آدرس از عبارات مفهومی کلیدی استفاده کنید. حال می‌تونه آدرس فارسی باشه و یا انگلیسی، به نظر من پوریا آریافر آدرس انگلیسی تجربه کاربری (UX) بهتری داره و علاقه به استفاده از این نوع آدرس را دارم با این حال آدرس فارسی هم می‌تونه مناسب باشه. اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید در قسمت تنظیمات -> پیوندهای یکتا را انتخاب کنید. و پیشنهاد می شه بر روی گزینه «نام نوشته» تنظیم کنید. تنظیم پیوندهای یکتا در وردپرس مهم اونه که آدرس کوتاه باشه و به خوبی در ذهن مخاطب نقش ببنده.  

۴ – تاثیر تصاویر و عکس در سئو

استفاده از عکس، اینفوگرافیک، نمودارها، ویدیوها و کلا محتوایی که به شکل سمعی و بصری عرضه شود، بیشتر مورد پسند کاربران است تا محتوای متنی. چرا که استفاده از تصاویر و عکس نرخ تعامل و مشارکت کاربران را افزایش می‌دهد. نکات آموزشی مهم: سعی کنید تصاویر را بهینه سازی کنید، به عبارت دیگر برای تصاویر alt (در وردپرس متن جایگزین می‌گویند) و نام مناسب انتخاب کنید و همینطور حجم و اندازه مناسب در خروجی‌های عکس تولید کنید. تصاویر موجود میزفا را بررسی کنید، برخی تصاویر با اندازه ۱۰۰۰ پیکسل هستند و کیفیت بالایی دارند ولی حجم کمی دارند. سعی کنید متن ویدیو را در پایین آن درج کنید چرا که خزنده‌ها نمی‌توانند متوجه شوند که چه چیزی داخل آن ویدیو است.

۵ – لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی

لینک سازی خارجی یعنی ساختن لینک در سایر وبسایت‌ها؛ سعی کنید در سایت‌هایی لینک سازی کنید که قدرت بیشتری از شما دارند و همینطور هر چقدر آن سایت مرتبط‌تر باشد لینک ساخته شده ارزش بیشتری نزد گوگل دارد. لینک سازی داخلی بهترین ابزار برای نشان دادن و تبلیغ کردن سایر صفحات است، وقتی لینک داخلی مناسبی داشته باشید کاربران در بین صفحات شما می‌چرخند و تعامل افزایش پیدا می‌کند، از طرفی خزنده‌های موتور جستجو (ربات‌ها) بیشتر و سریع‌تر  می‌توانند صفحات وبسایت شما را خزش کنند. نکات آموزشی مهم: گاهی ساخت لینک خارجی ممکن است به صورت مستقیم تاثیری بر روی آن صفحه نداشته باشد ولی ممکن است بر روی دامنه اثر گذار باشد. سعی کنید به شکل اصولی از لینک سازی داخلی استفاده کنید و با توجه به طول محتوا لینک سازی داخلی را انجام دهید، در یک محتوای ۳۰۰ کلمه‌ای جالب نیست ۱۰ تا لینک درست کنیم. دلایل بسیاری دارد ولی در همین حد بپذیرید. از ساخت لینک اسپم خودداری کنید، لینک ها توسط ربات های گوگل بررسی می‌شود و سعی کنید به فکر دور زدن و یا تقلب برای کسب رتبه نباشید چرا که پایدار نیست.  

۶ – تعامل یعنی معجزه

تعامل یعنی چه؟ مثلا کاربر، یک محتوا را به اشتراک بگذاره، کامنت درج کنه، لایک بکنه، عضو خبرنامه بشه، تماس بگیره و … . محتوای عالی خودش به شکل اتوماتیک به اشتراک گذاشته می‌شه و تعامل را ایجاد می‌کنه. سعی کنید دکمه به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی را در صفحات خود درج کنید و همینطور قسمت نظرات را در سایت فعال نگه دارید، همانند ما سعی کنید به تمام نظرات پاسخ بدید حتی اگه کاربر صرفا سلام می‌کنه. هر چند اگر فقط از بُعد فرهنگی کشورمان نگاه کنیم، جواب نظری که فقط سلام کرده هم واجبه. شرایط تعامل کاربران را فراهم کنیم

چک لیست سئو تکنیکال

۱ – ابزار سرچ کنسول گوگل

بهترین ابزار سئو برای بهینه سازی وبسایت، ابزار سرچ کنسول گوگل به نشانی Search.Google.com ، البته نام قدیمی آن وبمستر تولز (Webmaster tools) بوده. این ابزار قدرتمند و البته رایگان یک مانیتورینگ قوی از وبسایت شما در نتایج گوگله. به عبارت دیگر به شما کمک می‌کند تا وبسایت خود را در نتایج نظارت کنید و مورد ارزیابی قرار بدید. گزارش‌هایی نظیر اینکه چه تعداد ربات‌های گوگل وارد سایت ما می‌شوند، چه خطاهایی در سایت شما وجود داره، چند نفر با چه کلمه‌ای کدام صفحه را در چه تاریخی کلیک کرده‌اند و کلی گزارش دیگر که موجوده پیشنهاد می‌شه هر هفته یک بار وارد سرچ کنسول وبسایت خود بشید و گزارش این هفته را با هفته قبل مقایسه کنید. شما با ابزار سرچ کنسول نمی‌تونید رقبا را آنالیز کنید و صرفا داده‌های وبسایت شما قابل اندازه‌گیریه. سرچ کنسول گوگل

۲ – ابزار سرعت وبسایت

مهم، افزایش سرعت سایت یک قسمت بسیار حیاتی برای بهبود سئو سایت است، اگر فرض بگیریم سئو ۲۰۰ فاکتور دارد سرعت سایت هر ساله جزء ۱۰ فاکتور مهم بوده و هست. هر سال گزارش‌های مختلفی انتشار پیدا می‌کند مبنی بر اینکه اگر سرعت لود سایت ۲ ثانیه طول بکشد و یا ۳ ثانیه طول بکشد و یا ۵ ثانیه طول بکشد؛ کاربران آن سایت را ترک می‌کنند. زمانی که شما سرعت وبسایت را افزایش می‌دهید انگار بر روی تجربه کاربری سرمایه گذاری می‌کنید. سعی کنید یک هاست قوی و با تنظیمات بهینه سازی شده تهیه کنید، سعی کنید عکس‌ها را بهینه سازی شده در وبسایت درج کنید. اگر به دنبال افزایش سرعت سایت هستید ابزار قوی GTmetrix.com را به شما پیشنهاد میکنم. gtmetrix

۳ – بهینه سازی وبسایت در گوشی

بهینه سازی موبایل یک امر ضروری است، و این ضرورت هر سال بیشتر ملموس می‌شود، تعداد کسانی که در گوشی جستجو می‌کنند هر روز بیشتر از تعداد کسانی می‌شوند که در دسکتاپ (لپ تاپ و یا PC) جستجو می‌کنند. در مقاله Rolling out mobile-first indexing گوگل رسما اعلام کرد که الگوریتم رتبه بندی براساس گوشی خواهد بود، یعنی هر آنچه وبسایت شما در گوشی نمایش دهد، ملاک خواهد بود؛ به همین منظور باید به فکر واکنشگرا بودن (رسپانسیو بودن) وبسایت خود باشید. البته شما می‌توانید صفحات AMP هم داشته باشید، ای ام پی مخفف Accelerated Mobile Pages است، تکنولوژی AMP حدودا سال ۲۰۱۷ توسط گوگل معرفی شد و هدف آن بهبود و سبک کردن کدها بود.  

۴ – سایت مپ

سایت مپ (Sitemap) به ربات جستجو کمک می‌کند تا بهتر بتواند محتواهای سایت را ببیند و آن را خزش کند. سایت مپ یک روش عالی برای معرفی قسمت‌های مختلف سایت است. مخصوصا اگر یک وبسایت بزرگ و با ساختار پیچیده داشته باشید یک روش عالی برای معرفی همه قسمت های سایت است. البته باید دقت داشته باشید که وجود سایت مپ به معنای کسب رتبه برتر در نتایج نیست ولی ربات‌ها دوست دارند و برای بهتر و بیشتر دیده شدن صفحات سایت ما وجود سایت مپ خوب است و شاید بهتر است بگوییم اثرات غیرمستقیم بر سئو دارد. اگر سایت اختصاصی دارید باید به برنامه نویس بگویید برای شما سایت مپ بزند. اگر از سیستم‌های آماده همانند وردپرس استفاده می‌کنید افزونه های خوبی همانند Google Sitemap Generator پیشنهاد می‌شود. البته در افزونه یوآست سایت مپ موجود است. سایپ مپ یک سری محدودیت ها دارد مثلا داشتن حداکثر حجم ۵۰ مگابایت  هر سایت مپ ۵۰ هزار صفحه را معرفی می‌کند. هر چند این مورد مهم نیست و می‌توان چندین سایپ مپ داشت. فرمت سایت مپ .xml است و اصولا شبیه به آدرس زیر باگذاری می‌شوند.  

۵ – فایل Robots.txt

Robots.txt یک فایل متنی با فرمت txt است و شما می‌توانید با نرم افزار ساده Note ویندوز چنین فرمتی را بسازید. کاری که می‌توان در این فایل انجام داد تعریف یک سری خط‌مشی‌ها برای خزنده‌ها و ربات ها است. اینکه به ربات بگویید این صفحات از سایت من را خزش نکن و یا این صفحات را فقط خزش بکن را می‌توانید در این فایل تعریف کنید. اصولا ربات‌هایی که حرف گوش کن باشند (اسپم نباشند) به این فایل توجه می‌کنند. نوشتن فایل Robots.txt یک سری ساختار استاندارد دارد که باید رعایت شود.   سئو

seo سئو آموزش سئو

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities