فواید و کاربردهای گواهینامه SSL

فواید و کاربردهای گواهینامه SSL

آیا تابه‌حال به این نکته دقت کرده‌اید که آدرس بعضی از وب‌سایت‌ها با http:// و آدرس برخی دیگر با https:// شروع می‌شود؟ چنانچه کاربر مرورگر کروم باشید و به سراغ وب‌سایت‌هایی رفته باشید که حاوی فرم یا فرم‌هایی برای درج اطلاعات هستند (مثلاً فرم پرداخت) این موضوع بیشتر به چشمتان خورده است.  

اما این s اضافی از کجا می‌آید و چه معنایی دارد؟ 

به زبان ساده، آن s اضافی به این معنی است که وب‌سایت مزبور امن و رمزگذاری شده است و اطلاعاتی که با آن مبادله می‌کنید فقط بین خودتان و همان وب‌سایت باقی خواهد ماند. فناوری پشتوانه آن s کوچک با نام SSL شناخته می‌شود که مخفف عبارت Secure Sockets Layer به معنی «لایه سوکت های امن» است. اما آیا دقیقا می‌دانید که SSL چیست؟ 
در این مطلب قصد داریم که مبحث SSL را بیشتر باز کنیم، ببینیم که این قابلیت امنیتی چه منفعتی دارد .
اطلاعاتی که عموما در وب سایت ها رد و بدل میشن بر اساس پروتکل (HTTP (Hyper Text Transfer Protocol منتقل میشن که یک پروتکل استاندارد است اما چون داده ها در این پروتکل رمزگذاری نشده اند برای شخص دیگه ای هم قابل خواندن هست. 
مثلا اگر در این پروتکل شما پسورد خودتون و به یک سرور منتقل کنید، ممکن است این اطلاعات از طرف سرویس دهنده اینترنت قابل دیدن باشد. 
بنابراین پروتکل http از لحاظ امنیتی برای کارهایی که به اطلاعات حساسی مثل شماره حساب ها یا اطلاعات شخصی مشتریان مربوط می شود، اصلا مناسب نیست. 
به خاط همین وب سایت های فروشگاه های اینترنتی یا بانکها که امنیت کاربران برایشان بسیار پر اهمیت است از پروتکل دیگه ای به اسم (HTTPS (Hyper Text Transfer Protocol Secure استفاده میکنن. 

SSL به چه معناست؟ 

کلمه SSL مخفف عبارت Secure Socket Layer به معنای “لایه امن پروتکل” است و با نام‌های زیر شناخته و ربط داده می‌شود: 
  1. Https (پروتکل امن) 
  2. Hypertext transfer protocol over secure layer (پروتکل انتقال ابر داده از طریق لایه امنیتی) 
  3. s-HTTP 
  4. Secure HTTP 
SSL  در اصطلاح به سیستم امن و رمزی انتقال داده اطلاق می شود، ssl را ابتدا  در تاریخ ۱۹۹۶ میلادی شرکت Netscape به منظور نقل و انتقال امن و رمزی اطلاعات ایجاد نمود و اکنون تقریبا تمام مرورگرهای استاندارد از جمله فایر فاکس، اینترنت اکسپلورر، اپرا، گوگل کروم و سافاری آن را پشتیبانی می کنند؛ همچنین در این رابطه شرکتهایی وجود دارند که گواهی ssl  ارائه می کنند. (برای مطالعه انواع گواهینامه SSL کلیک کنید)

مزایای SSL چیست؟ 

یکی از بزرگترین پروسه ها در مورد اینترنت، امکان ارسال و دریافت اطلاعات به صورت آنلاین است. اگر این اطلاعات محرمانه نباشند، در هنگام انتقال آن ها ممکن است رعایت جوانب احتیاط و موارد امنیتی چندان ضروری نباشد. اما مقوله امنیت بسیار ضروری است و مهم تر اینکه باید به ایمن سازی اطلاعات شخصی حساس در برابر مشاهده و دسترسی های غیر مجاز اقدام کنید. مسلما هیچ مدیر وب سایتی تمایل ندارد که اطلاعات حساس کاربرانش مانند داده های کارت اعتباری مشتریان و… در اختیار اشخاص سودجو قرار بگیرد. 
این جایی است که ضرورت وجود لایه امنیتی (SSL) مشخص می شود. این پروسه تامین امنیت حاوی مکانیسمی است که بین مرورگر کاربر و وب سایت فعال می شود. مرورگرهای وب (به عنوان مثال Internet Explorer، Firefox و Chrome) این گواهینامه ها را تشخیص می دهند و از آن ها پشتیبانی می کنند. 

تامین امنیت 

بطور کلی گواهینامه های دیجیتال SSL دو مورد بسیار مهم زیر را در جهت تأمین امنیت ارتباط در شبکه فراهم می سازند:اولین مورد رمز گذاری بسته های اطلاعاتی در هنگام تبادل آنهاست که این امکان را به سرویس دهنده و کاربر آن می دهد که ارتباط خود را در بستری امن و به دور از مداخله دیگران بصورت رمز شده و غیر قابل خوانش برای دیگران برقرار سازند و از صحت رد و بدل اطلاعات اطمینان حاصل کنند.
بدون وجود این پروتکل، تمامی اطلاعات تبادل شده به سادگی توسط افراد ثالث در گره های (Node) بین راه قابل رویت، تغییر و سوء استفاده هستند. 

تایید هویت 

مورد دیگر تایید هویت وبسایت و یا سرویس نرم افزاری است که گواهینامه دیجیتال بروی آن نصب گردیده است. بدین معنی که مراجعه کننده به سایتی که دارای گواهینامه معتبر است می تواند از جعلی نبودن سایت و صحت هویت آن اطمینان حاصل کند و مطمئن باشد که سایت مذکور بر مبنای گواهینامه معتبرش واقعآً همان است که ادعا می نماید؛ نه یک سایت جعلی که شبیه به سایت اصلی ایجاد شده و با روشهای متعددی که برای انحراف مسیر و هک کردن وجود دارد کاربر را به سمت خود هدایت کرده است. 

SSL اعتماد به همراه می آورد. 

هنگامی که مرورگرها نشانه های بصری همانند قفل سبز را به بازدیدکنندگان وب سایت نمایش می دهند، باعث می شود که کاربران حس امنیت داشته و احتمال خرید آنها از وب سایت شما بیشتر می شود. 

SSL باعث بهبود جایگاه وب سایت در نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر می شود. 

یکی از مزایای استفاده از SSL تاثیر آن در نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر می باشد. طبق اعلام موتورهای جستجوگر، وب سایت هایی که دارای SSL باشند از نتایج بهتری برخوردار بوده و در هنگام نمایش نتایج جستجو، الویت بالاتری خواهند داشت. 
به منظور انتخاب بهترین نوع گواهینامه SSL و خرید به آسان رایان مراجعه نمایید

SSL گواهینامه ssl SSL به چه معناست SSL چیست ؟ فواید و کاربردهای گواهی SSL گواهی SSL مزایای SSL

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities