لینک سازی داخلی چیست؟

لینک سازی داخلی چیست؟

لینک سازی داخلی (Internal Link-building)

یکی از اصول مهم در سئو است که معمولاً کمتر از حدی که شایسته‌ی آن است، جدی گرفته می‌شود. البته منظور ما این نیست که کسی به لینک سازی داخلی توجه نمی‌کند، بلکه مسئله این است که لینک سازی به شکل حرفه‌ای و جدی پیگیری نمی‌شود. حتی گاهی افرادی که با تولید محتوا درگیر هستند، به لینک سازی‌های اتوماتیک که در بسیاری از پلتفرم‌های مدیریت محتوا وجود دارد، اکتفا می‌کنند و معتقدند که همین اندازه، می‌تواند برای بهبود جایگاه مطالب آن‌ها در صفحه‌ی نتایج جستجو کافی باشد.

انکر تکست anchor text چیست؟

قبل از تعریف دقیق لینک سازی داخلی و خارجی باید با انکر تکست anchor text آشنایی داشته باشید. انکر تکست همان کلماتی است که به صفحه دیگر لینک می شود. به زبان ساده تر می توان گفت کلمات انتخاب شده و لینک شده را anchor text می گویند. کلماتی که به‌طور معمول در متن با تغییر رنگ همراه هستند و یا خطی به عنوان جلب توجه و مهم تر جلوه دادن کلمه زیر کلمه می افتد انکر تکست ها هستند و با کلیک کردن روی آن به صفحه ی جدیدی می رویم. گوگل به راحتی متوجه معنی واقعی، تعداد لینک های مشابه و آدرس لینکی که به انکر تکست ها داده شده می شود و با استفاده از همین ویژگی ها می تواند موارد زیر را تشخیص دهد:

یک صفحه چه قدر اهمیت دارد؟

چه موضوعی دارد و هدف از تولید محتوای سایت معرفی چه خدماتی است؟ مطلب تا چه اندازه مفید است و آیا برای کاربران نیز کاربردی است؟ لینک سازی به روش صحیح انجام شده یا صرفاً برای محبوب نشان دادن صفحه به گوگل محبوبیت مصنوعی ایجاد شده؟ و ...

تعریف لینک داخلی چیست؟

پیش از این‌که به اهمیت لینک سازی داخلی در سئو بپردازیم، مناسب است لینک داخلی یا Internal Link را تعریف کنیم: هر لینکی در سایت شما که به صفحه‌ای دیگر از سایت‌تان اشاره می‌کند، یک لینک داخلی نامیده می‌شود. به عبارت دیگر، لینک داخلی صفحه‌ای روی یک دامین مشخص را به صفحه‌ی دیگری روی همان دامین پیوند می‌دهد.

چرا لینک های داخلی از اهمیت بالایی برخوردار هستند؟

هدف گوگل در استفاده از لینک های داخلی دسترسی به محتوای جدید و درک ارزشمندی یک صفحه در سایت است. فرض کنید یک صفحه با محتوای تازه ای ایجاد کرده اید اما هیچ لینک داخلی از سایر صفحات سایت شما برای آن ایجاد نشده است. همچنین این صفحه جدید در نقشه سایت (Site map) نیز قرار نداشته و بک لینکی هم از سایت های دیگر دریافت نکرده است. در چنین شرایطی ربات های خزنده گوگل هرگز از وجود چنین صفحه ای مطلع نمی شوند و عملا با انتشار این صفحه هیچ تغییری در جایگاه و ترافیک ورودی سایت مشاهده نمی کنیم. اگر به مثال برج 100 طبقه برگردیم، میتوان گفت شما یک اتاق جدید ساخته اید که هیچ مسیر دسترسی از آسانسور، راهروها و راه پله برای آن وجود ندارد و عملا کسی از وجود این اتاق اطلاع نخواهد داشت. دیدگاه گوگل در مورد اهمیت و کارایی لینک های داخلی جالب است: گوگل همواره در جستجوی صفحات جدید است و تمام صفحاتی که توسط ربات های گوگل بررسی میشوند ایندکس خواهند شد. صفحات جدید زمانی توسط ربات های گوگل دیده می شوند که از صفحه ای ایندکس شده، لینکی به آنها وجود داشته باشد. پس مهمترین دلیل استفاده از لینک های داخلی شناساندن صفحه به ربات های گوگل و ایجاد دسترسی برای کاربران است. در صورتیکه صفحه ای فاقد هرگونه لینک داخلی باشد از نظر گوگل به عنوان صفحه یتیم یا orphan pages شناخته می شود. وجود لینک های داخلی زیاد برای یک صفحه از سایت لزوما به معنی کسب جایگاه بهتر در نتایج جستجو نیست! در این فرآیند باید به ارتباط موضوعی صفحات و عبارات استفاده شده برای لینک سازی نیز توجه ویژه داشته باشیم.

انواع لینک سازی داخلی

1. لینک سازی اتوماتیک داخلی (automatic internal links)

نوعی لینک سازی است که در سیستم وردپرس با استفاده از افزونه ی Automatic SEO Links می توانید کلماتی را به عنوان کلمه‌ی کلیدی معرفی کنید و هر موقع در متن از کلمات کلیدی استفاده کردید به طور خودکار به صفحه ی هدف (landing page) لینک داخلی انجام شود. هم چنین می توانید از برنامه نویس سایتتان بخواهید که این ویژگی را به راحتی برایتان کد نویسی کند. به طوری که هم مطالب مرتبط و هم محصولات مرتبط را بر اساس کلمات کلیدی موجود در محتوا به کاربران خود پیشنهاد دهید. با این روش همه صفحاتی که کلمه کلیدی تولید محتوا را داشته باشند به یک صفحه هدف لینک خواهند شد و این موضوع باعث می شود کاربر هم با استفاده از این ویژگی با مطالعه هر مطلب بتواند مطالب مرتبط را هم مطالعه کند و در نتیجه زمان بیشتری نیز در سایت باقی خواهد ماند. به طور مثال کاربر در سایت مدیر وب با مطالعه ی مطلب ارتباط بازاریابی محتوا با سئو دقیقاً چیست؟ می‌تواند تمام مطالب مرتبط با کلمه کلیدی تولید محتوا را مطالعه کند و حتی محصولات فروشگاه که با این مطلب در ارتباط می باشد نیز برایش نمایش داده می شود. به این شیوه لینک سازی، لینک سازی اتوماتیک (automatic internal links) می گویند.

2. لینک سازی دستی داخلی یا لینک سازی در داخل محتوا (manual internal links)

اگر بدون افزونه و کد نویسی لینک سازی داخلی انجام شود به لینک های تولید شده در مقالات، (لینک سازی دستیِ داخلی) می گویند. لینک هایی که خودتان می سازید و به دیگر مطالب مرتبط سایتتان لینک می کنید از جمله این لینک ها هستند که با استفاده از آن ها به کاربرانتان می فهمانید که در این حوزه اطلاعات بیشتری در سایت دارید که می توانند به آنها نیز مراجعه کنند. این نوع لینک سازی تأثیر بسیار خوبی بر روی گوگل و بازدید دیگر صفحات توسط کاربران دارد.

3. لینک سازی عکس ها

لینک سازی تصویری برای معرفی عکس و موضوع عکس ها به گوگل استفاده می شود و اگر از تگ Alt برای عکس ها استفاده کنید برای سئو سایت شما مفید است. تگ Alt کمک می کند که اگر کاربر شما به هر دلیلی نتوانست عکس را لود کند با استفاده از متنی که در این عکس به عنوان موضوع قرار داده اید متوجه شود که چه عکسی را نتوانسته مشاهده کند. دلیل اصلی استفاده از تگ Alt شناسایی عکس با عنوان وارد شده به گوگل است. مثلا اگر عکسی در رابطه با طبیعت در سایت بگذاریم و در Alt تصویر بنویسیم گردشگری در جنگل گوگل متوجه می شود که این عکس به چه چیزی اشاره دارد. با این حال می توان گفت تأثیر لینک سازی با عکس به اندازه ی لینک سازی متنی نیست و شما صرفاً برای انجام موارد سئو داخلی (On Page Seo) باید برای متن ها لینک سازی انجام دهید.

4. لینک سازی در صفحه اول سایت

مهم ترین صفحه هر سایت، صفحه اصلی آن است. اگر صفحه اصلی سایت را صرفاً جهت افزایش درآمد و معرفی هر آنچه فقط برای شما سودآور است طراحی کنید و به فکر ارتباط برقرار کردن کاربر با سایت خود نباشید باعث نابودی سایتتان می شوید. صفحه اصلی سایت شما از اهمیت و امتیاز بالایی برخوردار است و همین موضوع باعث می شود، لینک هایی که در صفحه اصلی سایت شما قرار می گیرد،‌ اهمیت بسیار بالایی داشته باشد و رتبه صفحات لینک شده برای انکر تکست آن لینک در گوگل افزایش یابد. صفحه اصلی سایت باید دارای دسته بندی مرتب و ساختار یافته باشد. مقالات، محصولات، درباره ما و تماس با ما، هر کدام نیازمند صفحه ای مجزا هستند که لینک های هر صفحه باید در هدر یا فوتر صفحه ی اصلی سایت قرار گیرد. با توجه به این موضوع که در هر صفحه ی داخلی نیز هدر و فوتر سرجای خود ثابت هستند این گزینه ها همیشه در دسترس کاربر قرار خواهند داشت و از طرف دیگر نیز تکرار این بخش ها در دیگر صفحات باعث می شود اعتبار صفحه اصلی نیز متمرکز به لینک های داخلی محتوای آن شود.

5. لینک سازی در منو

کلمات کلیدی سایتتان را بررسی کنید اگر هر کلمه، صفحه هدف (Landing Page) مخصوص به خودش را ندارد، برای آن ها صفحه ای مجزا بسازید. لینک سازی در منوی سایت های فروشگاهی بسیار اهمیت دارد. بطور مثال سایت فروش موبایل باید در منو از کلمه ی کلیدی برندهای موبایل استفاده کرده باشد و عملیات سئو نیز روی این صفحات انجام شده باشد تا کاربر به راحتی به صفحه ی هدف مربوط به آن برند (Landing Page) وارد شود و برای سایت شما افزایش رتبه و بازدید داشته باشد. کلماتی که برای منو انتخاب می کنید روی سئو سایت نیز بسیار اهمیت دارند و گوگل به این کلمات توجه بیشتری نشان می دهد. زیرا این کلمات دقیقا کلماتی هستند که با درست انتخاب کردن و درست قرار دادن آن ها در منو بیشترین ورودی سایت خود را برایشان اختصاص خواهید داد.  

محتوا سایت

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities