آشنایی با برخی از اصطلاحات مهم و متداول در میزبانی وب

آشنایی با برخی از اصطلاحات مهم و متداول در میزبانی وب

با توجه به اینکه اصطلاحات زیادی در وب وجود دارد و بخشی از آنها مربوط به سایت ها و هاست آنهاست تصمیم بر آن گرفتیم تا یکسری مفاهیم و اصطلاحات را عنوان و آنها را برای شما توضیح دهیم.

هاست چیست؟

هاست ( host) در اصطلاح به معنای میزبان می باشد ولی در زمینه ی سایت و اینترنت، عموما به معنای فضای اختصاص داده شده به وب سایت، هاست گفته می شود؛ همه ی فایل ها، عکس ها و ... یک وب سایت روی هاست قرار می گیرد تا به صورت شبانه روزی از هر کجای جهان از طریق اینترنت قابل دسترسی باشد. این فضا دقیقا مانند فضایی است که روی هارد دیسک کامپیوتر شما می باشد، با این تفاوت که فضا روی هارد دیسک های سرور قرار دارد و فایل هایی که توسط صاحب سایت روی هاست قرار می گیرد، از سراسر دنیا قابل دسترس هستند. برای مدیریت هاست، یک کنترل پنل در اختیار صاحب سایت قرار می گیرد. این کنترل پنل یک آدرس اینترنتی، همراه با یک نام کاربری و رمز منحصر به فرد برای ورود به آن می باشد.

سرور چیست؟

سرور کامپیوتری است که خدماتی را برای کامپیوترها (یا کاربران آن) فراهم می‌کند. در تعریفی دیگر سرور کامپیوتری است که درخواست‌ را پردازش کرده و داده را به کامپیوتر دیگری در بستر اینترنت یا شبکه انتقال می‌دهد. در یک دیتاسنتر، یک کامپیوتر فیزیکی که برنامه‌ی سرور بر روی آن اجرا می‌شود را سرور می‌نامند. اساس کار سرور مبتنی بر انتظار به درخواست کاربر و برآورده کردن آن است. معرفی برخی از اصطلاحات مهم در میزبانی وب  :
  • پهنای باند یا ترافیک : به مجموعه تراکنش های اطلاعاتی هاست که سایت بر روی آن قرار دارد گفته می شود.
  • دانلود، آپلود، بازدید و مانند اینها جزو ترافیک هاست محسوب می شوند.
  • دیتابیس : بانک اطلاعاتی یا دیتابیس که برای سایت های پویا (دینامیک) استفاده می شود.
  • امکان ساخت و مدیریت دیتابیس از طریق کنترل پنل هاست وجود دارد.
  • کنترل پنل هاست : رابط کاربری برای ابزارهای موجود در هاست. مانند سی پنل، دایرکت ادمین، پلسک و …
  • سی پنل : کنترل پنل مخصوص هاست لینوکس که از لحاظ کاربری و امکانات در سطح بسیار بالایی بوده و محبوبیت بالایی دارد.
  • دایرکت ادمین : کنترل پنل مخصوص هاست لینوکس که از لحاظ کاربری و امکانات  محبوبیت بالایی دارد.
  • دی ان اس : مقادیری که با قرار دادن آنها در پنل مدیریت دامنه می توان دامنه را به یک هاست معرفی کرد.
  • بکاپ گیری : به عملیاتی گفته می شود که طی آن از اطلاعات سایت پشتیبان گیری شده و برای مواقع مورد نیاز نگهداری می شود.
  • ادان دامین : امکان راه اندازی یک سایت دیگر بر روی هاست که از فضا بصورت اشتراکی با دامنه اصلی استفاده می کنند.

منظور از پارک دامین چیست؟

به سرویسی که با استفاده از آن یک سایت، با ۲ یا چند دامین مجزا باز می شود، پارک دامین(Parked Domain) یا دامین الیاس(Domain Alias) گفته می شود. افزودن پارک دامین شرایطی دارد از جمله اینکه دامین مورد پارک لازم است فعال باشد و دی.ان.اس های آن به درستی و مطابق با هاست اولیه تنظیم شده باشند. با استفاده از سرویس Parkdomain می توانید به یک محتوای سایت چندین دامنه اختصاص دهید. بطور مثال اگر دامنه اول مربوط به سایتی با موضوع پزشکی باشد، دومین دوم هم دقیقا همان محتوا را خواهد داشت.

منظور از Sub Domain چیست ؟

یک زیر دامنه خود دامنه ای است که بخشی از یک دامنه بزرگتر می باشد. به عبارت دیگر نامی است که قبل از Domain اصلی قرار می گیرد و با نقطه از آن جدا می شود به عنوان مثال asanrayan.com یک Domain است و sub.asanrayan.com یک Sub Domain است .

منظور از Addon Domain چیست ؟

با استفاده از Addon Domain شما قادر هستید در فضای سایت خود ، اقدام به میزبانی چندین دامنه با محتوای متفاوت از یکدیگر کنید. برای هر دامنه که در قسمت Addon Domain اضافه شود ، در فضای سایت تان شاخه ای با همان نام دامنه ایجاد می گردد که می توانید فایل های مربوط به آن سایت را در آن قسمت قرار دهید. البته Addon Domain تفاوت ظاهری خاصی ندارد.فرض کنید شما صاحب دامنه http://main-domain.com هستید. اکنون ، یک دامنه به نام http://add-on-domain.com ثبت می کنید. ولی می خواهید مطالب متفاوتی با سایت دیگرتان داشته باشد. این کار با استفاده از Addon Domain امکان پذیر است.

منظور از Registrar چیست؟

Registrar ها مراکز رسمی ثبت و نگهداری دامنه و تحت نظارت سازمان ICANN می باشند که ثبت دامنه های متداول (gTLD) را باید از طریق آنها انجام داد. تعدادی از فعال ترین این Registrarهاعبارتند از :Network Solutions ،OpenSRS (Tucows) ،Directi ،nlineNIC ،Domain People ، Enom ، BulkRegister،Register.com ، Yahoo و ..

منظور از gTLD چیست؟

gTLD مخفف Generic Top Level Domain و به معنی Domain های سطح بالای عمومی می باشد. مانند: mobi , .info , .biz , .org , .net , .com. , ..

WHOIS چیست؟

Whois امکانی است که به شما اجازه می دهد نام و اطلاعات تماس مالک دامین را مشاهده کنید و همچنین از آزاد بودن Domain مورد نظر جهت ثبت مطلع شوید.   امیدوارم این مطلب برای شما مفید و آموزنده باشد . شما میتوانید در آسان رایان هاست مورد نیاز خود را با بهترین پشتیبانی تهیه کنید .

هاست دایرکت ادمین سرور addon domain registrar پارک دامین کنترل پنل هاست سی پنل cpanel Sub Domain

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities