مقایسه وردپرس با جوملا

مقایسه وردپرس با جوملا

وردپرس یا جوملا؟!

هر دو سیستم مدیریت محتوای وردپرس یا جوملا قادر به ساخت وبسایت هایی حرفه ای و جذاب هستند و هر دوی آن ها برای تولید محتوا سیستم های قدرتمندی محسوب می شوند. در هر دوی آن ها گسترش افزونه یا ماژول ها زیاد بوده است به طوری که به راحتی می توان افزونه های این سیستم ها را در گوگل سرچ کرده و به صورت رایگان از آن ها بهره مند شد. در هر دو سیستم می توان از قالب های متنوعی استفاده کرد و آن ها را سفارشی سازی کرد و مورد تغییر و تحول قرار داد. هر دو سیستم امکان نصب شدن بر روی سرور ها را دارند و نیازمند هاست خاص نیستند.حتی هزینه ای که برای مالکیت آن ها صرف می شود کاملا مشابه می باشد. هر دو سیستم کاملا رایگان هستند و دارای تیم توسعه ی قدرتمند برای بخش طراحی، ساخت و پشتیبانی می باشند و مواردی از این قبیل!

مزیت ها و کمبودهای وردپرس

مزیت ها کد باز - کد باز بودن وردپرس باعث می شود که بتوان از طریق وردپرس یک سایت بسیار ساده تا سایت بسیار پیشرفته را طراحی نمود. کد باز بودن نرم افزار به این معنا است که شما می توانید نرم افزار را دانلود نموده و آن را مطابق با نیازهای خود تغییر دهید. این به ابن معنا است که استفاده از نرم افزار هزینه ای ندارد. نصب آسان - شما به راحتی می توانید وردپرس را نصب نمایید. وردپرس در مدت 5 دقیقه قابل نصب است. سفارشی سازی - قالب های بسیاری وجود دارد – هم در خود سایت وردپرس و هم در سایت های قالب های وردپرس – که برای استفاده کنندگان از وردپرس در دسترس هستند. این امکان به کاربری که هیچ تجربه ای ندارد این امکان را می دهد که سایت خود به صورت دلخواه طراحی نماید. در کنار قالب های سایت پلاگین های بسیاری وجود دارند که به شما امکان مدیریت ظاهر و مطالب وب سایت را می دهد. نقص ها امنیت - امنیت بزرگترین چالش در سیستم های مدیریت محتوای رایگان در وب می باشد, و دلیل آن این می باشد که تمام افراد از نوع برنامه نویسی سایت شما مطلع هستند بنابراین می توانند با استفاده از حفره های امنیتی نرم افزار سایت شما را دچار مشکل نمایند. هزینه نگهداری - دانلود و استفاده از وردپرس 100% رایگان می باشد, اما نگههداری از وردپرس رایگان نیست. شما می بایست هزینه پشتیبانی، هاستینگ و استفاده از ابزارهای غیر رایگان را در وردپرس پرداخت نمایید. پیچیدگی در سفارشی سازی - در صورتی که قصد دارید طراحی سایت خود را به صورت دلخواه و خارج از محدوده ابزارهای دراگ و دراپ تغییر قالب انجام دهید می بایست این کار توسط طراحی سایت خبره انجام شود.

مزایا و معایب جوملا

مزیت ها نصب آسان - به مانند وردپرس جوملا بسیار آسان نصب می گردد. اکستنشن های قدرتمند - جوملا اکستنشن های بسیاری دارد که از طریق آن می توانید به قابلیت های سایت اضافه نمایید. این قابلیت های بسیارند و به شما امکان را برای ایجاد بخش های مختلف سایت می دهد. سطح دسترسی قدرتمند کاربری - در صورتی که سایتی دارید که کاربران بسیاری از آن استفاده می نمایند, بسیار مهم خواهد بود که بتوانید سطح دسترسی خواندن و نوشتن کاربران سایت را به بخش های مختلف تعیین نمایید، جوملا قابلیت انجام این کار را دارد. نقص ها سفارشی سازی های پیشرفته - در صورتی که تازه از جوملا استفاده می نمایید سفارشی سازی های پیشرفته برای شما بسیار مشکل می باشد. در صورتی که بخواهید قابلیت های سفارشی به مانند محتوای فلش و کلیدهای خاص در صفحه و ... را در سایت ایجاد نماید می بایست از توسعه دهنده جوملا کمک بگیرید. خیلی بهینه سازی شد نیست - جوملا نامناسب برای بهینه سازی سایت نیست, اما قابلیت های سئو آن به صورت اولیه در آن نیامده. اما در صورتی که شروع به استفاده از آن نمایید, نکاتی را برای بهینه سازی سایت جوملا خواهید آموخت.

ویژگی‌ها و قابلیت‌های مشترک  وردپرس و جوملا عبارتند از :

• به صورت متن باز (Open source) منتشر شده اند. • از قابلیت نصب قالب‌های شخصی و تجاری پشتیبانی می‌کنند. • از نصب افزونه‌ها به منظور افزودن امکانات مختلف پشتیبانی می‌کنند. • توسعه دهندگان و برنامه نویسان مختلف در سرتاسر جهان می‌توانند به توسعه آن بپردازند. • کاملا رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. • بر پایه زبان برنامه نویسی PHP توسعه یافته اند. • تحت لیسانس GPL انتشار یافته‌ اند. • از Mysql برای مدیریت داده‌ها استفاده می‌کنند. • قابلیت شخصی سازی و توسعه دارند. • از زبان‌های بسیار زیادی از جمله زبان فارسی پشتیبانی می‌کنند. • برای سئو سایت بهینه شده اند. نکته : جوملا و وردپرس نقاط مشترک فراوانی با یکدیگر دارند، اما ممکن است ویژگی‌ها و امکانات مشترک آن‌ها با نگرش‌های متفاوتی پیاده سازی شده باشد که همین تفاوت نگرش در آن ها، می‌تواند عامل بروز سایر تفاوت‌ها میان این دو CMS شود.
از نظر سئو و بهینه سازی:
اگر به نسخه خام این دو پلتفرم نگاهی بیندازیم جوملا به خاطر در دسترس قرار دادن آسان متا دیسکریپشن برای هر مطلب و منویی کمی در جایگاه بالاتریست. اما در حالت واقعی توانایی های سئو هر یک از این دو پلتفرم بدون نصب پلاگین های اضافه نمود پیدا نمی کند. در وردپرس پلاگین قدرتمند Yoast SEO وجود دارد که دارای ویژگی های بسیاریست و مهمتر از همه هر کسی با هر توانایی می تواند در چند دقیقه آن را راه اندازی کند. افزونه Yoast SEO نمره سئو هر صفحه را با استفاده از رنگ های قرمز، زرد و سبز نشان می دهد. حتی این پلاگین در صورت قرمز بودن وضعیت سئو یک صفحه، راهنمای مستقیم برای حل آن ارائه می دهد. همچنین خوانایی هر پست را نیز با یک عدد نشان می دهد. مشابه با Yoast SEO در جوملا نیز پلاگین EFSEO وجود دارد که عملکردی مشابه با Yoast دارد. با استفاده از این پلاگین می توانید متای توضیحات یک صفحه را به صورت مستقیم در Front End سایت ویرایش کنید و به صورت اتوماتیک نیز می تواند این قسمت ها را پر کند. همچنین قابلیت های مشابه دیگری نیز با Yoast SEO دارد. در مورد بهینه سازی داخلی نیز هر دو پلتفرم دارای گزینه های بسیار خوبی هستند. در وردپرس افزونه Autoptimize و در جوملا نیز پلاگین JCH optimize به بهینه سازی فایل های جاوا اسکریپت و CSS پرداخته و کمک زیادی در افزایش سرعت سایت می کنند. یوآر های وردپرس به صورت پیشفرض بهینه هستند اما در جوملا می بایست با فعال کردن Search Engine Friendly URLs و mod_rewrite به این مهم دست یافت. در حالت کلی سئو وردپرس نسبت به سئو جوملا ساده تر بوده و با نصب چند افزونه میتوان به این مهم دست یافت، اما در جوملا نیاز به کمی کار بیشتری دارد و از این حیث هر دو پلتفرم بسیار عالی عمل می کنند. اما برای کسانی که آماتور هستند و برای اولین بار می خواهند دست به ساخت وبسایت بزنند، وردپرس به خاطر سادگی گزینه بهتری برایشان خواهد بود.
بومی سازی و قابلیت فارسی سازی:
وردپرس: به خوبی توسط برخی شرکت های ایرانی فارسی شده و نیاز شما را از نظر فارسی سازی برطرف کرده. و حتی قالب های فارسی سازی فراوانی را می توان به راحتی دریافت کرد. جوملا: کاملا فارسی و راست چین هست برنده: هردو سیستم به خوبی فارسی شده اند.
از نظر امنیت سیستم
هر سه سیستم مدیریت محتوای ذکر شده از نظر امنیت در حد بالایی هستند و اگر نکات امنیتی را رعایت کنید ، هر سه سیستم غیر قابل نفوذ هستند. و امکانات و بروز رسانی امنتی به راحتی در هر سه سی ام اس دیده می شود.
مقایسه توانایی مدیریت و کنترل محتوا در وردپرس و جوملا
اگر چه وردپرس اغلب با وبلاگ های ساده همراه است و اگر تاریخچه آن را بررسی کنیم در ابتدا به عنوان یک سیستم مدیریت وبلاگ بود که شروع به کار کرد اما با گذشت زمان حالا میتونیم تا با استفاده از وردپرس هر نوع سایتی را راه اندازی کنیم؛ این موضوع نیز یک راه حل عالی برای صفحات فرود و سایت های گوناگون است تا بتونند با استفاده از یکی از سیستم های مدیریت محتوا اقدام به راه اندازی سایت خود کنند. جوملا هم به دلیل پیچیدگی بالایی که داره مشهوره و بر اساس آمار منتشر شده از انعطاف پذیری بالایی برای راه اندازی هر نوع وبسایت برخوردار است. اما تفاوتی که با وردپرس داره در اینه که منحنی یادگیری در جوملا برای کاربران مبتدی و آماتور زمان‌بر و طولانی است. درواقع کار با جوملا برای بسیاری از کاربران که یا کدنویسی و توسعه وبسایت آشنا نیستند پیچیدگی خاص خودش را دارد. با وجود اینکه هر دو سیستم مدیریت محتوای وردپرس و جوملا در مقایسه با پتانسیل بالقوه‌ای که دارند برابر هستند، میتوان خیلی منصفانه گفت که وردپرس کاربران را قادر می سازد محتوای خود را با سهولت نسبی و بهتری مدیریت کنند. هر کسی می تواند سیستم مدیریت محتوای وردپرس را نصب کند و چگونگی افزودن نوشته در وردپرس، صفحات یا انواع پست های سفارشی را در عرض چند دقیقه با استفاده از آموزش هایی که در سراسر وجود داره یاد بگیره، در حالی که این وضعیت در جوملا کمتر به چشم میخوره و برای یادگیری و کار با اون به فرصت و مدت زمان بیشتری نیاز داریم. بنابراین با در نظر گرفتن مسئله توانایی مدیریت و راحتی کار با سیستم های مدیریت محتوای وردپرس و جوملا به دلیل اینکه وردپرس راحت تر عمل میکنه و کاربر در طول مدت زمان خیلی کمتری میتونه تا سایت خودش را مدیریت و سفارشی سازی کنه راند چهارم هم با پیروزی وردپرس به پایان خواهد رسید.
هزینه‌ها و قیمت
هزینه استفاده از وردپرس در مقابل جوملا اندکی متفاوت است. هر دو CMS گزینه‌های میزبانی رایگان را به همراه پلن‌های پولی ارائه می‌دهند. همچنین شرکت‌های زیادی هستند که خدمات میزبانی وردپرس را ارائه می‌دهند و اغلب آن‌ها نیز فرایند نصب تک کلیک را عرضه کرده‌اند. خدمات پولی نیز از ماهانه چند دلار تا صدها دلار بسته به نیازهای شما وجود دارد. در واقع از نظر قیمتی هر دو گزینه عملکرد یکسانی دارند.
پس اگر بخواهیم بر اساس تجربه کار با این CMS ها، یک جمع بندی داشته باشیم باید چنین بگوییم که:
وردپرس : وردپرس برای کسانی که قصد راه اندازی یک استارتاپ و ورودی سریع به بازار کار را دارند، انتخاب بسیار مناسبی است. زیرا راه اندازی آن آسان و سریع است و علاوه بر داشتن تعداد بی شماری از افزونه‌ها و قالب‌های متنوع، نیازی به دانش فنی بالایی ندارد. همچنین وردپرس می‌تواند گزینه مناسبی برای ساخت سایت‌های وبلاگی، فروشگاهی کوچک تا متوسط، اتوماسیون و... باشد. جوملا : جوملا نیز کاربردی مشابه وردپرس دارد، اما بیشتر به کسانی برای ساخت و مدیریت سایت توصیه می‌شود که از دانش نسبتا خوبی برای طراحی و برنامه‌نویسی بهره می‌برند. زیرا این سیستم مدیریت محتوا نسبت به وردپرس از سادگی کمتری برخوردار است و برای اینکه شخصی سازی شود نیاز به کدنویسی و مهارت بیشتری دارد.

CMS طراحی سایت آشنایی با وردپرس طراحی سایت با وردپرس پلاگین وردپرس

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities