آموزش سئو مقدماتی_بخش اول

آموزش سئو مقدماتی_بخش اول

سئو چیست؟ چرا SEO مهم است؟

سئو یا SEO مخفف عبارت انگلیسی “Search Engine Optimization” است به معنی “بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو” نظیر گوگل. به عبارت دیگر به کمک تکنیک سئو ما می‌توانیم به شکل طبیعی رتبه یک وبسایت را در نتایج، بالاتر بیاوریم. دو راه وجود دارد تا وبسایت شما در رتبه‌های برتر گوگل مشاهده شود. 
  • سئو SEO
  • ادوردز Adwords
تفاوت سئو و ادوردز برای اینکه روند انجام سئو را بشناسیم، ابتدا لازم است کمی درباره نحوه کار موتورهای جستجو بدانیم. پیش از پیدایش موتورهای جستجو،‌ هر کس میخواست اطلاعاتی را در وب پیدا کند، باید آدرس سایتی که اطلاعات مورد نظر در آن بود را از قبل بداند. با بزرگ تر شدن اینترنت و گسترش وب و افزایش تعداد وبسایت ها، عملا درصد بسیار بالایی از وبسایت ها کاملا ناشناخته می ماندند، حتی اگر اطلاعات بسیار نابی در آنها بود. خلاصه از تعریف سئو این است که:سئو یک روش مناسب و پایدار برای افزایش بازدید هدفمند در یک وبسایت است.  

مزیت‌های سئو چیست؟

در اینجا تعدادی از مزایای مهم سئو را با هم مرور می کنیم:
  • سئو باعث افزایش بازدید از سایت می‌شود.
  • باعث برند شدن و بالا رفتن اعتبار وب‌سایت می‌شود.
  • باعث فروش بیشتر و در نتیجه کسب سود می‌شود.
  • اغلب کاربران موتورهای جستجو تنها روی یکی از 5 نتیجه اول از صفحه نتایج کلیک می‌کنند؛ بنابراین اگر برای مطالب خود به دنبال خواننده هستید یا برای فروشگاه خود به مشتری نیاز دارید، ناچارید که در رتبه‌های بالای نتایج جستجو باشید.
  • سئو تنها برای سازگاری با موتورهای جستجو نیست، بلکه یک سئوی خوب موجب بهبود تجربه کاربری و کاربرد بیشتر یک وب‌سایت می‌شود.
  • سئو برای دیده شدن وب‌سایت شما در شبکه‌های اجتماعی مفید است. نزدیک به سه میلیارد نفر از مردم جهان حداقل در یکی از شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. محتوای شما اگر در نتایج جستجو جایگاه مناسبی داشته باشد و کاربر آن را انتخاب کند، به‌احتمال زیاد در یکی از شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و توییتر به اشتراک گذاشته می‌شود و این اشتراک به معنای یک لینک مفید برای بهبود رتبه وب‌سایت شماست.
  • سئو ماندگاری بسیار بالاتری نسبت به دیگر روش‌های بازاریابی دارد.
  • هزینه‌ای که برای سئو می‌شود،‌ چندین برابر بازگشت سرمایه در پی خواهد داشت
 

اصطلاحات پایه‌ای در سئو

  • سئو داخلی و سئو خارجی
  • سئو کلاه سیاه، سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سفید

سئو داخلی و خارجی

سئو داخلی: “سئو داخلی سایت” و یا به عبارت دیگر “سئو داخلی صفحه” که به انگلیسی On-Page SEO یا On-Site SEO گویند به معنای بهینه سازی داخل سایت برای موتورهای جستجو است، بهینه سازی محتوا، لینک سازی داخلی، بهبود کدنویسی سایت و هر آنچه که دست شما است و مربوط به داخل سایت شما می‌شود. برخی تکنیک های سئو داخلی: متاتگ ها عنوان‌ها ساختار آدرس‌ها عکس‌ها محتوا سرعت سایت و بسیاری از فاکتورها و... سئو خارجی: سئو خارجی صفحه/سایت که به انگلیسی Off-Page SEO گفته می‌شود به تمام بهینه سازی های خارج از وبسایت شما گویند. برخی عمل‌ها در سئو خارجی سایت: تبادل لینک خرید لینک پست مهمان و رپُرتاژ شبکه‌های اجتماعی همکاری با اینفلوئنسرها و راه‌ کارهای دیگر. باید دقت داشته باشید. از نظر من سئو خارجی همانند چاقو است، اگر از آن درست استفاده نکنید ممکن است به وبسایت خود آسیب بزنید و اگر درست استفاده کنید طبیعتا راه‌گشای بسیار خوبی خواهد بود.  

سئو کلاه سیاه، سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سفید

طبیعتا شما به دنبال راه‌های مفید هستید و روش های سیاه را دوست ندارید، ولی یک پلیس خوب کسی است که از ساز و کارهای خلاف‌کاران به خوبی اطلاع داشته باشد. به همین منظور باید روش‌های سیاه و مخرب در زمینه سئو را بدانید. زمانی که شما قصد دارید از مسیر A به B حرکت کنید هم می‌توانید به روش مثبت این مسیر را بروید و هم می‌توانید به روش سیاه بروید ولی حالت اول پایداری دارد و حالت دوم دردسر و ریسک. به عبارت دیگر در سئو برای اعمال فاکتورها می‌توان با روش‌های مختلفی پیش رفت. می‌توانید سئو کلاه سیاه را انتخاب کنید و یا سفید را. و بدانید که مرز بین این روش‌ها یک قدم بیشتر نیست و گاهی تشخیص اینکه آیا این روش سیاه است و یا سفید، سخت است.  

سئو کلاه سفید White Hat SEO چیست؟

به مجموع روش‌هایی که در سئو براساس اصول سئو پیاده سازی می‌شود و در روند طبیعی سئو تاثیری ندارد، “سئو کلاه سفید” یا “سئو اخلاقی” گویند. گوگل همواره بر سئو کلاه سفید تاکید می‌کند. اصولا نتایج حاصل از سئو کلاه سفید ممکن است سال‌ها طول بکشد چون هدف جذب کاربر به صورت طبیعی است و براساس مشتری‌مداری پیش می‌رود، به عبارت دیگر شما به سمت کاربر نمی‌روید، محتوا و محصول خوب تولید می‌کنید و کابر خود به سمت شما می‌آید و در این روند هم هیچ نوع دستکاری نکرده باشید. هر چند باید قبول داشته باشیم که با روش کلاه سفید به دلیل طولانی بودن روند پروژه سئو، تسلیم تاخیر زمانی در کسب رتبه می‌شویم. روش ها و تکنیک های سئو کلاه سفید عبارت‌اند از: تولید محتوای باکیفیت، کدنویسی اصولی، انتخاب عناوین و توضیحات مناسب، لینک سازی داخلی اصولی، ایجاد بک لینک طبیعی بدون دخالت صاحب کسب و کار به شکل مستقیم، بررسی کلمات کلیدی و …

سئو کلاه سیاه Black Hat SEO چیست؟

به مجموع روش‌هایی که در سئو براساس اصول سئو پیاده سازی نشده‌اند و هدف، تغییر روند طبیعی سئو است تا سریع‌تر به رتبه‌های برتر گوگل دست یابند. که در اکثر موارد گوگل متوجه و با سایت خاطی برخورد می‌کند. و اگر نیاز باشد سخت‌گیرتر رفتار کند صفحه آن وبسایت خاطی را حتی پنالتی می‌کند. به عبارتی از نتایج به شکل طولانی مدت و یا حتی دائمی در کلمات کلیدی مورد نظر حذف می‌کند. هدف اصلی سئو سیاه این است که بر نتایج تاثیرگذار باشند درحالی که فاکتورهای تجربه کاربری و یا اصول کدنویسی و لینک سازی را رعایت نمی‌کنند. همانند زرد نویسی در رسانه‌ها عمل می‌کنند و از روش‌های مبتذل برای جذب مخاطب استفاده می‌کنند معمولا از معیارهای روشنفكرانه و علمی تبعیت نمی‌كند و به دنبال نتایج زودگذر هستند.

سئو کلاه خاکستری Gray Hat SEO چیست؟

  مابین سئو سفید و سئو سیاه است، اصولا یک متخصص سئو در این بخش قرار دارد و سعی دارد به روش‌های سئو کلاه سفید سرعت ببخشد، ولی نه در حدی که باعث حساسیت موتورهای جستجو شود. همانند یک کاتالیزور عمل می‌کنند. مرز بین یک سئو کلاه خاکستری با سفید و سیاه بسیار نزدیک است و گاهی یک روش ممکن است حتی در یک زمانی خاکستری به نظر برسد ولی الان سیاه شناخته شده است و یا حتی ممکن است یک متخصص سئو روش x را انجام دهد ولی به شکل خاکستری ولی یک متخصص سئوی دیگر همان روش x را به شکل سئو سیاه انجام دهد هر چند شاید ناخودآگاه و یا خودآگاه صورت گرفته باشد. در دوره سئو تخصصی که ما برگزار می‌کنیم اصولا این روش را پیش می‌بریم و البته در همه دوره ها حتی بهترین دوره های سئو در ایران و جهان از روش های کلاه خاکستری استفاده می‌کنند، روشی که سعی می‌شود بوی کلاه سفید بدهد و دور از کلاه سیاه باشد. این کار را میتوان گفت ایده‌آل است.

seo سئو

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities