علت کندی برخی از سایت هایی که از هاست اشتراکی استفاده می کنند

علت کندی برخی از سایت هایی که از هاست اشتراکی استفاده می کنند

هاست اشتراکی چیست ؟

در هاست اشتراکی، منابع اصلی سرور مثل هارد، سی پی یو و رم بین کلیه کاربران به اشتراک گذاشته شده و بین آنها تقسیم می شود، به همین دلیل با نام هاست اشتراکی شناخته می شود.

هاست اشتراکی برای چه سایت یا اشخاصی مناسب است؟

  1. اشخاصی که دانش محدودی در زمینه ی میزبانی وب دارند.
  2. اشخاصی که می خواهند در هزینه ها صرفه جویی کنند.
  3. اشخاصی که می خواهند یک وب سایت را بدون دردسر مدیریت کنند.
  4. اشخاصی که برای مشاغل و وبسایت های کوچک یا اهداف شخصی به یک وب سایت ساده نیاز دارند.
  5. تا زمانی که سایت شما نوپا است و توسعه پیدا نکرده و تعداد کاربران شما زیاد نشده است یک هاست اشتراکی می تواند نیازهای وب سایت شما را برآورده کنند. 

در این مقاله به بررسی برخی دلایل محتمل کند بودن وبسایت ها می پردازیم.

دلایل زیادی برای کند بودن یک وبسایت می تواند وجود داشته باشد که برخی از آنها عبارت اند از :

  1. وجود یک عامل برای ایجاد ترافیک اضافی روی وبسایت
  2. سایت داینامیک بدون کش
  3. تصاویر بزرگ بهینه سازی نشده در وبسایت
  4. دیتابیس بزرگ بهینه سازی نشده
  5. تعداد بالای لینک دهی به وبسایت های اکسترنال
  6. اختلالات ارتباطی

موارد بالا، در 3 طبقه بندی اصلی قرار می گیرند : مشکلات مربوط به ترافیک سایت ، مشکلات مربوط به بهینه سازی سایت و مسائل مربوط به تنظیمات سایت

مشکلات مربوط به ترافیک سایت

 

یکی از مشکلات رایجی که باعث می شود یک وبسایت به طور ناگهانی کند گردد، میزان بازدید می باشد. درصورتی که وبسایت خوبی طراحی کرده باشید،متعاقبا با بازدید بالاتری رو به رو خواهید بود. با این وجود با توجه به پلان میزبانی شما، اسکریپت هایی که استفاده می کنید، و میزان بهینه بودن سایتتان تاثیر بازدید بالا را مشاهده خواهید کرد.

البته چندین راه برای مدیریت کردن  کندی مربوط به تعداد بازدید بالا وجود دارد.

  • ارتقا از سرویس اشتراکی به سرویس های اختصاصی مجازی و یا اختصاصی
  • استفاده از کش سروری مانند کلاد فلر برای کاهش حجم لود صفحات پربازدید
  • استفاده از ابزار هایی که درادامه معرفی خواهند شد به عنوان فاکتور کمکی برای مدیریت ترافیک

 

مشکلات ارتباطی

 

دلیل دیگری که باعث می شود شما وبسایت خود را کند لود کنید در حالی که در حقیقت وبسایت با سرعت قابل قبولی لود می گردد، اختلال اینترنتی می باشد. این مشکلات مسائل لوکال هستند. به این معنی که سایت تنها برای شما کند می باشد و دیگر افراد، سایت را با سرعت قابل قبولی لود می کنند. برای بررسی این مورد و بررسی اینکه سایت شما در چه مدت زمانی لود می گردد، می توانید از سایت های زیر استفاده نمایید.

  • Tools.pingdom.com : در این وبسایت، می توانید حجم و ... وبسایت خود را چک نمایید.
  • Gtmetrix.com : این وبسایت تمام المان های مربوط به وبسایت شما را بررسی می کند و نتیجه ی بررسی را در یک قالب گرافیکی قابل دانلود، ارائه می دهد.
  • internetsupervision.com : یک نرم افزار تحت وب که سرعت لود سایت شما را بررسی و تحلیل می کند.

بهینه سازی سایت

 

یکی از دلیل ها ی اصلی کند بودن سایت، بهینه نبودن سایت می باشد. وبسایت های زیادی نیاز  به بهینه سازی دارند. امروزه بسیاری از وبسایت ها ، دارای طراحی داینامیک می باشند. این بدین معنیست که حد اقل بخشی از محتوایی که کاربر مشاهده می کند، در زمان درخواست کاربر تولید می گردد. در بسیاری از مواقع تولید این محتوا نیاز به ارتباط با دیتابیس نیز دارد. حال درصورتی که اسکریپتی  که درخواست را به دیتابیس ارسال و دریافت می کند بهینه نباشد، باعث کندی وبسایت برای بازدید کنندگان می گردد.

 

ابزار های مختلفی برای بررسی بهینه بودن وبسایت و اینکه این وبسایت چگونه می تواند بهینه تر شود وجود دارد، برخی از این ابزار ها در لیست زیر معرفی می گردد:

  • Pagespeedgrader : این وبسایت سرعت وبسایت شما بررسی می کند و همچنین امکان مقایسه ی سرعت لود، قبل و بعد از بهینه سازی را نیز برای سایت شما دارد.
  • Webpagetest.org : این وبسایت نیز مانند وبسایت بالا، سرعت لود وبسایت شما را البته در قالب دیگری بررسی می کند.
  • Yslowplugin : یک پلاگین برای مرورگر اینترنت شما که سرعت لود وبسایت شما را به صورت لوکال بررسی می کند.
  • Google page speed : یک سرویس آنلاین و همچنین یک پلاگین برای browser که سرعت لود وبسایت شما را با متود هایی مانند webpagetest و pagespeedgrader ارزیابی می کند.

 

اگر بعد از استفاده از ابزار ها و راهنماهای بالا، دریافتید که وبسایت شما با مشکلاتی برای لود وبسایت مواجه است، می بایست با یک طراح وبسایت ویا یک برنامه نویس تماس حاصل فرمایید تا شمارا برای بهینه کردن اسکریپت ها و بهبود سرعت لود وبسایتتان راهنمایی  کنند. البته در برخی موارد نیز ممکن است نیاز وبسایت شما بیشتر از یک سرویس اشتراکی بوده باشد و مجبور به تغییر سرویس از اشتراکی به اختصاصی گردید.

 

مشکلات مربوط به ارائه دهنده ی اینترنت:

 

یکی دیگر از دلایلی که برخی کاربران سایت خود را با تاخیر مشاهده می کنند، مشکلات مربوط به ارائه دهنده ی اینترنت آنها می باشد. در این سناریو کاربر برای رسیدن به سرور از روتر هایی عبور می کند که یک یا چند روتر با اختلال مواجه است و به همین علت درخواست ها با تاخیر به سرور می رسند و سایت کند لود می گردد. در این موارد می توانید از دستور traceroute استفاده کنید و نتیجه ی traceroute  را با isp خود درمیان بگذارید.

 

مشکلات سرور

 

نادرترین دلیل برای کندی وبسایت، مشکل تنظیمات سرور و دامنه می باشد . با توجه به اینکه سرور های ایران هاست، به صورت روزانه و ممتد بررسی شده و سرعت لود سایت های تست که مربوط به خود شرکت می باشد روی سرور ها بررسی می گردد، احتمال اینکه کند بودن سایت ، مربوط به سرور باشد، بسیار کم می باشد. البته در برخی شرایط ممکن است به دلیل مصرف بالای cpu و یا منابع سرور در لحظه ، سایت ها با کندی مواجه شوند که این مشکلات اغلب لحظه ای بوده و سریعا شناسایی و رفع می گردد. با این وجود در هرزمانی که باور داشتید که مشکل کندی سایت شما مربوط به سرور ها می باشد می توانید مورد را به همراه جزییات دقیق با استفاده از راهنمای زیر به بخش پشتیبانی ایران هاست تیکت فرمایید تا پس از بررسی ، نتیجه خدمتتان اعلام گردد.


هاست اشتراکی کندی هاست هاست بهینه سازی سایت

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities