آموزش نحوه کار با ادیتور نانو در لینوکس

آموزش نحوه کار با ادیتور نانو در لینوکس

ما قصد آشناییِ کامل با یکی از این ویرایشگرها  را داریم(ادیتور نانو در لینوکس). این ویرایشگر nano نام دارد که برای فراخوانی آن در خط فرمان لینوکس هم باید از همین دستور استفاده کنید. یعنی اگر این نرم افزار را همینک روی سرور خود نصب کردید، می‌بایست nano را بنویسید و Enter را بزنید تا محیط این نرم افزار باز شود. مثل دیگر نرم افزارهای رایانه‌ای، شما باید دستورات کار با nano را بیاموزید. چرا که به هر حال در هر مرحله از مدیریت سرور لینوکس، ما نیاز داریم یک یا چند پرونده را ویرایش کنیم که ما این کار را با nano انجام خواهیم داد. در ابتدا برای اجرای دستور نانو کلمه nano را در محیط ترمینال تایپ کنید. اگر با خطا مواجه شدید احتمالا nano بر روی لینوکس نصب نیست. برای نصب نانو میتوانید از دستورات زیر استفاده کنید.

نصب نانو در لینوکس CentOS و RHEL

yum install -y nano

نصب نانو در لینوکس Debian و Ubuntu

apt-get install nano بعد از نصب نانو شما میتوانید از آن به صورت زیر استفاده کنید مثلا برای ویرایش فایل asan.txt میتوانید دستور را به شکل زیر وارد کنید: nano asan.txt پس از باز شدن فایل می‌توانید به راحتی تغییرات خود را اعمال کرده و فایل را ذخیره کنید. برخی از دستورات nano Ctrl+G :رفتن به بخش help دستور نانو Ctrl+A :رفتن به اولین خط سند Ctrl+E :رفتن به آخرین خط سند Ctrl+Y : همانند page down در ویندوز ، یک صفحه به پایین هدایت خواهید شد. Ctrl+V :همانند Page up در ویندوز ، یک صفحه به بالا هدایت خواهید شد. Ctrl+C :پیدا کردن courser برای تایپ کردن Ctrl+W : جستجو در سند Ctrl+D : پاک کردن کاراکتری که courser بر روی آن است. Ctrl+K :پاک کردن تمام خطی که courser بر روی آن قرار دارد. Ctrl+O : ذخیره سند Ctrl+X :خارج شدن از سند با پیغام جهت ذخیره سازی سند.

برای اطلاع از جشنواره ها و تخفیف ها آسان رایان کلیک کنید

nano آموزش کار با ادیتور نانو آموزش کار با ویرایشگر نانو ادیتور nano ادیتور nano در لینوکس طریقه کار با ویرایشگر نانو کار با ادیتور nano نانو نحوه کار با ویرایشگر نانو ویرایشگر nano

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities