گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس

به احتمال زیاد اگر در حوزه‌ی کسب‌ و‌ کارهای اینترنتی و یا حوزه‌های آنلاین کار کرده باشید واژه‌ی گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیز را شنیده‌اید که در ابتدا هیچ تصوری نسبت به آن نداشتید.بهتر است بدانید اگر شما: وب‌مستر حرفه‌ای باشید؛ یک وب‌سایت راه‌اندازی کرده باشید؛ دریک استارتاپ فعالیت داشته باشید؛ به دنبالسئو وبهینه سازی وب‌سایت خود باشید؛ قصد استفاده از تبلیغات گوگل وگوگل ادوردز راداشته باشید؛ و یا خلاصه، هر فعالیتی که در رابطه با مدیریت و بهبود وب‌سایت خود بخواهید انجام دهید، بدون شک به گوگل آنالیتیکس نیاز خواهید داشت. گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)، یکی از ابزارهای تحلیلی قدرتمند شرکت گوگل می‌باشد که کاربران ایرانی آن را با نام‌های مختلف می‌شناسند. این تحلیل‌گر می‌تواند ترافیک‌های ورودی بر روی وب سایت‌ها را جمع آوری کند و این اطلاعات را در اختیار مدیران وب سایت قرار دهد. اطلاعاتی که نقش بسیار مهمی در بهینه سازی و پیشرفت یک سایت دارند. اما این ابزار با تمام اطلاعات ارزشمندی که در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و آن را به یک ابزار لازم برای صاحب هر وب سایتی تبدیل می‌کند، خلاصه نمی شود، بلکه از همه مهم‌تر رایگان بودن آن برای کاربران است که آن را منحصربفرد می‌کند. البته استفاده از آن نیز بسیار راحت می‌باشد در حدی که اگر شما تسلطی به زبان انگلیسی نداشته باشید، به راحتی با یک آموزش ساده می‌توانید با آن کار کنید. با تمام این تفاسیر متاسفانه بسیاری از وب سایت‌های فارسی از این تحلیل‌گر یا تحلیل‌گرهای مشابه استفاده نمی‌کنند.

چرا باید گوگل آنالیتیکس را راه‌اندازی کرد؟

گوگل آنالیتیکس اطلاعات ارزشمندی را به کاربر ارائه می‌دهد که شامل موارد زیر می‌باشد: تعداد بازدیدکننده‌های سایت در روز شناخت مخاطبان سایت خود شناخت علایق مخاطبان شناخت مخاطبان شهرهای مختلف میزان بازگشت و علاقه مخاطبان به صفحات سایت میزان ماندن بازدیدکننده‌ها در سایت میزان نرخ پرش کاربران در سایت میزان ترافیکی که به سایت شما وارد می‌شود تمامی موارد بالا از جمله اطلاعات ساده‌ای هستند که توسط گوگل آنالیتیکس در اختیار شما قرار می‌گیرد و حتی آمارهای بسیار حرفه‌ای‌تر را شما می‌توانید از آن دریافت نمایید. بدین ترتیب تحلیل‌های صورت گرفته در این ابزار، رفتار بازدیدکنندگان از لحظه ورود تا خروج از وب‌سایت را به ما نشان می‌دهد. هنگامی که بدانید بیشتر ترافیک سایتتان به صورت ارگانیک است یا خیر، و یا به صورت مستقیم هستند یا از وب‌سایت‌های دیگر ارجاع داده شده‌اند، به راحتی می توانید نقاط قوت و ضعف وب‌سایت خود را شناسایی کنید و نسبت به رفع ایرادات آن اقدام نمایید. زمانی که به این نتیجه رسیدید که بازدیدکنندگان بیشتر به سراغ چه محتوایی از وب‌سایتتان می‌روند و نحوه حرکت آن‌ها در بین صفحات مختلف وب‌سایت شما به چه صورت است، این امکان برای شما فراهم می‌شود که مسیرهای پرترافیک را تقویت کنید و مسیرهایی که باعث دور شدن بازدیدکنندگان می‌شوند را حذف نمایید. حالا می‌توانید گوگل آنالیتیکس را حرفه‌ای‌تر تعریف کنید و آن را به مانند یک تلسکوپ قوی در نظر بگیرید که به طور ویژه به دنبال بازدیدکنندگان وب‌سایت شما و تحلیل رفتارهای آن‌ها به شکل‌های مختلف است.

چند نکته مهم قبل از شروع کار با گوگل آنالیتیکس

قبل از شروع کار با گوگل آنالیتیکس لازم است به چند نکته توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین و بیشترین بازدهی ممکن را از آن دریافت نمایید. گوگل آنالیتیکس در ایران غیر فعال است و تنها راه ورود به آن،استفاده از فیلترشکن‌ها و یا نرم افزارهای مختلف تغییر آی پی است. متاسفانه به دلیل تحریم گوگل، امکان استفاده از این ابزار برای ایرانی‌ها و چند کشور دیگر وجود ندارد. اگر برای ورود به Google Analytics با مشکل مواجه شدید باید بلافاصله به سراغ استفاده از فیلترشکن‌های مختلف بروید. برای استفاده از گوگل آنالیز تا حدودی به ترجمه انگلیسی نیاز دارید زیرا که همه بخش‌های آن به زبان انگلیسی هستند. اگر از فیلم آموزشی یا از روش‌های آموزش مختلف برخوردار نیستید، مجبور خواهید بود که با اصطلاحات و واژه‌های مختلف آن بیشتر آشنا شوید. به دنبال رفتار بازدیدکنندگان در گوگل آنالیز باشید.ابزارگوگل آنالیز بیشتر به تحلیل رفتار بازدیدکنندگان می‌پردازد و اگر می‌خواهید کسب‌ و‌ کار آنلاین خود را بهبود ببخشید و در رقابت با رقبا موفق باشید، بهتر است که تمرکز خود را بیشتر بر روی رفتار بازدیدکنندگان و عکس العمل آن‌ها نسبت به محتوای وب‌سایت معطوف نمایید.
قدم بعدی چیست؟
حال که میدانید گوگل آنالیتیکس چیست و چه کاربردهایی دارد نوبت به نصب آن می‌رسد. یک حساب گوگل یا جیمیل بسازید. تمامی سرویس های گوگل با اکانت جیمیل کار می‌کنند و اگر جیمیل دارید پس نیاز به انجام کار دیگری نیست و اگر ندارید می‌توانید به راحتی یک حساب جیمیل بسازید. دسترسی به مدیریت وبسایت مورد نظر را داشته باشید تا بتوانید کد گوگل آنالیتیکس را در جای مناسب قرار دهید. آسان رایان میزبان امن کسب و کار آنلاین شما

دیجیتال مارکتینگ گوگل گوگل آنالیتیکس

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities