مفاهیم مربوط به سایت و هاست و دامنه و DNS

مفاهیم مربوط به سایت و هاست و دامنه و DNS

سایت چیست؟

site در لغت به معنی مکان است و در دنیای مجازی یعنی مکانی که به شما اجاره داده میشود تا به فعالیت بپردازید. وب سایت، مجموعه ای از صفحات مرتبط به یکدیگر است که انبوهی از اطلاعات را در قالب متن، تصویر، صدا، و فیلم در اختیار بیننده قرار می دهد.طراحی وب سایت، مکان حضور هر شخص یا شرکت در شبکه اینترنت است. طراحی یک وب سایت می تواند علاوه بر ایجاد ارتباط و معرفی دارنده سایت، امکان اطلاع رسانی بروز، بازاریابی و معرفی بین المللی را نیز فراهم آورد.طراحی وب سایت می تواند محلی برای تجارت باشد جهت عرضه محصولات. وب سایت می تواند رزومه و معرفی توانایی باشد یا نمونه کار و یا حتی محلی برای نوشته ها و تحقیقات و مقالات.

دامنه چیست؟

دامنه نام منحصر بفردی است که برای شناسایی سایت اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، و از یک یا چند قسمت تشکیل شده‌ است که با نقطه از هم جدا شده‌اند که قسمت اول ماهیت آدرس ‘w w w’ قسمت دوم نام دامنه به انگلیسی: Domain Name به قسمت سوم پسوند موضوعی یا جی تی ال دی (Generic) و به قسمت آخر پسوند کشوری یا محلی یا سی تی ال دی (Country) می‌گویند، نام دامنه همان نام سایت است و پسوند دامنه بیانگر نوع سایت خواهد بود مانند org. و com. و… DNS مانند آجرهای یک خانه است. آدرس DNS ها ممکن است به صورت زیر باشد : ns1.server.com ns2.server.com DNS برای این که هاست به دامنه مربوط شود ، تنظیم می شود. سرور های ns1 ممکن است قطع باشند به همین دلیل باید ns2 کار کند. اگر به هر دلیلی Data Center هاست از بین برود ، DNS ها نیز از بین می روند تا دامنه بدون هاست دزدیده نشود.

هاست چیست؟

هاست (Host) در زبان انگلیسی به معنی میزبان است. یعنی میزبانی سایت برعهده شرکتی است که انتخاب می شود. Host یک کامپیوتر تحت شبکه است که توسط cpanel سایت کنترل می شود. محتوای این کامپیوتر یک سیستم عامل است که انتخاب کردید لینوکس یا ویندوز. و در درایوهای دیگر محتوایی که از طریق cpanel برای سایت خود ریخته اید وجود دارد. پس Host هم یک کامپیوتر است که با وسایل جانبی پیشرفته و مودم های مخصوص ، به cpanel متصل شده و در شبکه اینترنت پخش می شود. برای این هاست ها باید حتما DNS دامنه تنظیم شود. ممکن است بگویید من و دوستم از یک هاست خریده ایم ولی DNS هایمان فرقی ندارد. چرا؟ DNS پروتکل خاصی ندارد و تنظیمات DNS نیز توسط مرورگر ها قابل مشاهده نیست DNS فقط شامل یک نشانی نیست بلکه به طور اتوماتیک یوزرنیم و پسورد هاست مربوطه نیز در هاست ها به آدرس DNS فرستاده می شود تا بتوان کنترل DNS را در دست گرفت. برخی از خصوصیاتی که در هنگام اجاره سرویس هاستینگ باید به آن توجه داشت عبارت اند از : •میزان فضا (Quata) : مثلا ۱۰۰ مگابایت، ۱ گیگابایت، … •نوع هاست : ویندوز یا لینوکس •کشوری که سرور هاستینگ در آن قرار دارد. •تعداد اکانت‌های ایمیل •تعداد دیتابیس‌ها •میزان پهنای باند (bandwidth) : حجم اطلاعاتی که در یک ماه می‌توان ارسال و دریافت کرد. •پشتیبانی از زبان‌های برنامه نویسی : مثل PHP, ASP و …

تعریف DNS

DNS یا Domain Name Server تعیین می کند که یک دامنه به چه هاستی متصل شود.

نکات انتقال دامنه

قبل از انتقال (دریافت ) دامنه DNS ها یادداشت شود تا ایمیلها یا تنظیمات هاست قبلی به مشکل بر نخورد.

نکات انتقال هاست (تغییر DNS )

با تغییر dns ایمیلها از کار خواهند افتاد. سایت قبلی از دسترس خارج می شود. و در صورت وجود نرم افزارهای جانبی روی هاست قبلی آنها نیز در دسترس نخواهند بود.

روش جدا کردن هاست ایمیل از هاست فایلها (سایت) :

با استفاده از a record یا mx record می توان این کار را انجام داد.
برای دسترسی به ثبت و تمدید دامنه و میزبانی وب از طریق آسان رایان اینجا را کلیک نمایید.

هاست دامنه DNS هاست و دامنه تعریف DNS دامنه چیست سایت چیست مفاهیم مربوط به هاست و دامنه نکات آموزشی مربوط به هاست و دامنه هاست چیست

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities