انواع کنترل پنل هاست

انواع کنترل پنل هاست

می خواهیم در این مقاله به صورت جزئی به بررسی انواع کنترل پنل های شناخته شده در حوزه هاستینگ بپردازیم، در ابتدا شاید این سوال برای شما پیش بیاید که کنترل پنل هاست چیست و چه کاربردی دارد؟  کنترل پنل هاست در واقع یک نرم افزار مدیریت قابلیت های هاست می باشد که توسط شرکت های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب ارائه می شود و به دارنده هاست اشتراکی امکان دسترسی و مدیریت تمامی امکانات هاست خود را در محیطی امن، فراهم می آورد. برخی از این قابلیت ها شامل: امکان ارسال و آپلود فایل ها، مدیریت ایمیل ها، طراحی و تغییر صفحات وب، مشاهده آمار بازدید کاربران سایت و لاگ های سیستمی با استفاده از نرم افزار های آنالیزور، مدیریت دامنه ها، مدیریت بازنشانی ها (Redirects)، مدیریت و دسترسی از طریق FTP و نصب نرم افزارهای تحت وب مانند سیستم های مدیریت محتوا می باشد. 

کنترل پنل های لینوکسی 

پنل های میزبانی لینوکس فضایی است روی سرور هایی که سیستم عامل آنها مبتنی بر لینوکس است. این سرویس برای راه اندازی سایت می باشد. فایل ها و اطلاعات سایت در این سرویس قرار می گیرد و با اتصال یک دامنه به هاست می توان به اطلاعات داخل هاست دسترسی پیدا کرد. برای استفاده از هاست لینوکس، نوع سیستم عامل سیستم شما مهم نیست چون معمولا کاربران این مورد را اشتباه می کنند که چون لینوکس است باید حتما روی سیستم خود لینوکس داشته باشند. میزبانی لینوکس کاربرد خیلی بیشتری دارد تا هاست ویندوز و معمولا اسکریپت هایی که در اینترنت وجود دارند با هاستینگ لینوکس بهتر قابل استفاده هستند.

نمونه هایی از کنترل پنل های لینوکسی 

کنترل پنل Cpanel
سی پنل (Cpanel) کنترلی پنلی بر مبنای unix است که یک رابط گرافیکی به همراه ابزار اتوماسیون در آن ارائه می شود تا فرآیند میزبانی یک سایت توسط آن تسهیل گردد.میلیون ها وب سایت در سراسر جهان سی پنل استفاده می کنند. Cpanel کنترل کاملی را به شما در مورد عملیاتی مانند ایجاد دیتابیس، مدیریت فایل های سایت، ایجاد اکانت ایمیل و پاسخگوی خودکار ارائه می دهد. Cpanel سه سطح ساختاری را ارائه می دهد. امکانات آن در سطوح نمایندگان، مدیران و کاربر نهایی وجود دارد تا بتوانند سایت را از جهت های مختلف و از طریق مرورگرهای استاندارد کنترل کنند. علاوه بر رابط گرافیکی، سی پنل دارای خط فرمان نیز می باشد که به فروشندگان نرم افزار، سازمان های وب هاستینگ و توسعه دهندگان اجازه می دهد تا فرآیندهای مدیریتی را به شکل اتوماتیک انجام دهند. 

کنترل پنل DirectAdmin 

DirectAdmin یکی از قوی ترین و بهترین کنترل پنل های موجود برای سرورهای لینوکس می باشد. دایرکت ادمین بگونه ای برنامه نویسی شده است که از سرعت خارق العاده ای در اجرا و لود درخواست ها برخوردار می باشد، رابط کاربری پنل دایرکت ادمین در عین قدرتمندی بسیار آسان و کاربر پسند است و عملکرد و کارایی را تا حد زیادی برای کاربر رضایت بخش می کند. کاربران با استفاده از این نرم افزار می توانند تمام امکانات سایت خود را از جمله ایمیل ها، بانک های اطلاعاتی، FTP، آمار و … مدیریت نمایند. از آنجایی که این نرم افزار کانادایی است، همانند کنترل پنل های آمریکایی مانند cPanel و … از ریسک پایین تری نسبت به تحریم و قطع شدن لایسنس برخوردار است. بسیاری از مدیران سرور ها بعد از تحریم های اعمال شده روی cPanel به DirectAdmin مهاجرت کردند. برای آموزش نصب کنترل پنل دایرکت ادمین بر روی لینوکس کلیک کنید.

کنترل پنل Lx Admin

از جمله ناشناخته ترین کنترل پنل هایی که می توان به آنها اشاره نمود Lx Admin می باشد که دربازار هاست ایران مورد استفاده قرار می گیرد اما لازم است بدانید به دلیل این که هزینه ی استفاده آن ناچیز است. در آینده شاید به عنوان بزرگ ترین رقیب Cpanel و plesk به شمار آید. این کنترل پنل قابل نصب بر روی لینوکس است و از امکانات کاملی برای مدیریت منابع وب سایت برخوردار است. از جمله پنل های میزبانی لینوکس دیگری که در بین کاربران به ندرت استفاده می گردد می توان به موارد ذیل اشاره نمود: ISPConfig ، ispCP SysCP، Usermin ، Virtualmin، Cortex ، H-sphere ،InterWorx ،MachPanel Kloxo eXtend، webmin DotNetPanel ، ispCP، DTC، Technologie کنترل پنل های فوق، عموما امکاناتی شبیه پنل های میزبانی توضیح داده شده دارند و ممکن است تنها در ظاهر کنترل پنل و یا سرعت و امکاناتی نظیر اسکریپت های ارائه شده بر روی پنل و ... تفاوت داشته باشند.

کنترل پنل ویندوزی 

میزبانی ویندوز بیشتر برای کسانی مناسب است که قصد استفاده از اسکریپت های asp یا asp.net و یا بانک اطلاعاتی (database) مایکروسافت یعنی همان sql server را داشته باشند.سرویس های هاستینگ ویندوز به دلیل رایگان نبودن ویندوز و نرم افزار های تحت آن و نیاز به خرید لایسنس برای آنها، نسبت به سرویس های میزبانی لینوکس قیمت و هزینه بیشتری دارند.

نمونه هایی از پنل های میزبانی ویندوز

کنترل پنل Plesk

پلسک محبوب ترین کنترل پنل هاستینگ بعد از سی پنل می باشد. این کنترل پنل بر روی انواع ویندوز ها قابل نصب و راه اندازی می باشد و از نظر پشتیبانی نیز ویندوز، بعد از لینوکس در رده ی دوم جای می گیرد. پلسک ورژن ها و انواع گوناگونی دارد که هر یک برای مدل خاصی از کاربری و میزبانی وب مناسب است. این کنترل پنل دارای محیطی ساده برای مدیریت منابع سرور می باشد و بسیار کاربر پسند است. پنل پلسک دارای امکانات بسیار پیشرفته ای جهت مدیریت بر هاستینگ اختصاصی و میزبانی اشتراکی و مجازی می باشد. بسیاری از برنامه ها بر روی این سرور قابلیت تنظیم و نصب خودکار را دارند.

کنترل پنل Helm

نرم افزاری محصول شرکت پاراللز ، کاربرد این نرم افزار مدیریت بر امکانات هاستینگ می باشد و به بیان دیگر، هلم کنترل پنل هاست می باشد. این کنترل پنل فقط بر روی سرور های ویندوز وجود دارد و با سایر سیستم عامل ها سازگاری ندارد. به دلیل توسعه این نرم افزار با استفاده از تکنولوژی ASP.NET ، عملکرد آن بر روی سرورهای ویندوز بسیار بهتر از سایر کنترل پنل های مشابه که با تکنولوژی های دیگر اجرا شده اند است.  

کنترل پنل Extend

این کنترل پنل دارای امکانات بسیاری است که مهم ترین آنها در زیر لیست شده اند: امکان backup & restore گرفتن از وب سایت خود، امکان بلوک کردن IP address، دسترسی به سرور در امنیت بالا و ... .

کنترل پنل  WebsitePanel 

WebsitePanel به عنوان یک کنترل پنل قدرتمند و انعطاف پذیر برای میزبانی ویندوز است. وب‌سایت پنل کاربران را قادر میسازد که محیط میزبانی خود را از طریق مدیریت ساده و کلیک بر روی سرورهای ابر خصوصی و برنامه های مختلف ویندوز سرور به راحتی کنترل کنند. ویژگی‌های کنترل پنل استاندارد با این برنامه کاربردی ارائه می‌شود. برای مثال: به کاربر اجازه می‌دهد تا یک دامنه ، زیر دامنه، وب‌سایت، حساب کاربری ایمیل، اکانت FTP، پایگاه داده SQL Server ایجاد و مدیریت کند. همچنین چندین اسکریپت مثل ASP.NET، Classic ASP و PHP 5x و غیره را فعال می‌کند. امکاناتی مانند ابزارهای پایگاه داده برای تهیه نسخه پشتیبان، بازگردانی و مدیریت SQL Server کاربران فراهم می‌کند. به علاوه به کاربران اجازه می‌دهد تا از طریق Microsoft Web App Gallery Service برنامه‌ های کاربردی نصب کنند. یکی دیگر از ویژگی‌ های WebsitePanel این است که کنترل پنل ریسلر (Reseller) اضافی را نیز فراهم می‌کند و اجازه می دهد نمایندگی مجاز و فروش برای ایجاد و مدیریت بسته ‌های میزبانی خود را برای مشتریان با کنترل پنل مخصوص خود به همراه نام تجاری منحصربفرد اضافه کنید. با ثبت هاست و دامنه از آسان رایان ، وبسایت مشترک بر روی سرور های سریع و قدرتمند لینوکس و ویندوز٬ با سخت افزار و پهنای باند نامحدود در ایران ،آلمان و فنلاند و ۲۰ کشور دیگر دنیا مجهز به سریع ترین شبکه های فیبر اینترنت داخلی و خارج کشور ٬ با امنیت بسیار بالا میزبانی شده و این کیفیت خدمات موجب افزایش رتبه سایت و بهبود سئو وبسایت میشود. تخصص و اراده ما ارائه سرویس های پر سرعت ، مطمئن و مطابق با تکنولوژی روز دنیاست .با آسان رایان همراه شوید.  

هاست هاست یکساله میزبانی وب cpanel DirectAdmin plesk آشنایی با کنترل پنل Plesk آشنایی با کنترل پنل پلسک هاست ارزان کنترل پنل دایرکت ادمین کنترل پنل سی پنل کنترل پنل ایمیل در کنترل پنل DirectAdmin Helm Lx Admin WebsitePanel

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities