لینوکس( Linux ) چیست و چه کاربردی دارد؟

لینوکس( Linux ) چیست و چه کاربردی دارد؟

همانطور که می دانید، هر سیستم کامپیوتری برای برقراری ارتباط بین کاربر و قطعات سخت افزاری نیاز به سیستم عامل دارد که این سیستم عاملها وظیفه تبدیل دستورات کاربر را به کدهای قابل فهم سیستمی بر عهده دارند. یکی از این سیستم عاملها لینوکس نام دارد که به صورت متن باز (Open Source) ارائه شده است.

منظور از متن باز بودن

شرکت های سازنده سیستم عامل همیشه سیستم رو طوری طراحی می کردند که خودشون قادر به تغییر بودند و کاربران نمیتوانستند تغییری اعمال کنند که اصطلاحا به این روند "کدبسته" میگویند. در اوایل دهه ۱۹۸۰ برنامه نویس ها هر برنامه ای که به ثبت میرساندند به هیج وجه دست کسی دیگه ای قرار نمیدادند و قاعدتا هم کسی قادر به ایجاد تغییر هم در آن برنامه ها نبود، در همین اوضاع کم کم به تولد متن باز ها نزدیک شدیم چیزی که همه بتوانند آن رو تغییر بدهند ، این تولد اجازه هایی به کاربر میداد همچون دخل و تصرف توی تغییر محتوا ، توزیع مجدد برنامه ، شخصی سازی محیط ، این اتفاق باعث شد تا کاربر هم جزئی از توسعه دهندگان حساب شود و توی پیشرفت آن تاثیر زیادی داشته باشد! پس قطعا پیشرفت اینگونه برنامه ها زیاد خواهد بود چون نیروی انسانی به نرم افزار دسترسی دارد و حتی مشکلاتش رو حل میکند کلیه کاربران هم جزء این دسته قرار میگیرند پس می توانیم این را یکی از دلایل اصلی محبوبیت لینوکس دانست.

تولد لینوکس

در سال ۱۹۹۱، در دانشگاه هلسینکی فنلاند دانشجوی جوانی به نام لیناز تروالدز تحصیل می کرد که در آن زمان بر روی سیستم عامل مینیکس (Minix) که نسخه محدودی از یونیکس بشمار می رفت، مشغول بکار بود. با در نظر گرفتن محدودیت ها و مشکلات این سیستم عامل، وی تصمیم گرفت که سیستم عاملی را بر پایه هسته یونیکس ایجاد کند تا موارد دلخواه و مورد نیاز خود را در آن لحاظ کند. از این رو در اواخر سال ۱۹۹۱، با انتشار نسخه ۰٫۰۲، تولد این سیستم عامل به دنیای رایانه جشن گرفته شد. پیشرفت این سیستم عامل به لطف متن باز بودن آن بسیار چشمگیر بوده است.

توزیع لینوکس چیست؟

توزیع لینوکس (به اختصار distro) یک سیستم عامل است که از یک مجموعه نرم افزاری بر اساس هسته لینوکس و اغلب یک سیستم مدیریت بسته‌ای ساخته شده است. کاربران لینوکس معمولاً با بارگیری یکی از توزیع‌های لینوکس، سیستم عامل خود را به دست می آورند. لینوکس برای طیف گسترده‌ای از سیستم ها اعم از دستگاه های تعبیه شده (مثل OpenWrt) و رایانه‌های شخصی (مانند Linux Mint) گرفته تا ابر رایانه های قدرتمند (به عنوان مثال، توزیع‌های Rocks Cluster) توزیع دارد. توزیع معمولی لینوکس شامل هسته لینوکس، ابزارها و کتابخانه‌های GNU، نرم افزار اضافی، اسناد و مدارک، یک سیستم پنجره‌ای، یک مدیر پنجره و یک محیط دسک تاپ است.

برخی از معروفترین توزیع های لینوکس عبارتند از:

Ubuntu Gentoo Mint CentOS Redhat Arch Linux Deepin Debian Fedora openSUSE Slackware

هسته لینوکس چیست؟

لینوکس هسته یا همان قلب سیستم شما است، اما از چه چیز‌هایی تشکیل شده است؟ هسته رابط نرم‌افزاری برای سخت‌افزار کامپیوتر است. هسته با پردازشگر مرکزی (CPU)، حافظه و دیگر اجزای پشتی نرم‌افزار‌های در حال اجرای کامپیوتر ارتباط برقرار می‌کند. در واقع هسته پایین‌ترین مرحله از اجزای نرم‌افزای سیستم است که البته از اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار است. اهمیت کرنل به قدری بالاست که اگر مشکلی برای آن پیش آید، هر قطعه نرم‌افزاری در حال اجرای روی کامپیوتر نیز دچار مشکل خواهد شد. هسته لینوکس، یک هسته‌ی یک پارچه است که همه سرویس‌های اصلی سیستم عامل را درون خود اجرا می‌کند. مدل جایگزین این هسته، میکروکرنل است که بسیاری از کار‌ها را فرآیند‌های خارجی انجام می‌دهند و هسته تنها کمی بیشتر از هماهنگی‌ها را انجام می‌دهد. در حالی که هسته‌های یکپارچه در روزهای ابتدایی که کاربران برای سخت‌افزار خود هسته را کامپایل می‌کردند، بسیار خوب عمل می‌کردند اما این روزها ترکیب‌های زیادی از سخت‌افزار‌ها وجود دارد که ساخت آن‌ها به درون یک هسته نتیجه‌ای جز ساخت یک فایل عظیم ندارد.

لینوکس برای چه مواردی استفاده می شود؟

به دلیل انعطاف پذیری، لینوکس راه خود را در بازار، از محصولات تعبیه شده گرفته تا سرورهای رایانه ای فوق العاده پیدا کرده است. طی یک دهه گذشته، تعداد محصولات مستقر در لینوکس انفجاری رخ داده است که تأثیر عمده ای در فضای IT داشته اند، از جمله: Kubernetes: مدیر کلاستر container در گوگل OpenStack: بستر نرم افزاری برای زیرساخت ها به عنوان یک بستر ابری خدمات Open Daylight: پروژه جاوا بنیاد لینوکس برای تسریع در پذیرش SDN ها و مجازی سازی عملکردهای شبکه (NFV) Docker: برنامه نرم افزاری container Open vSwitch (OVS): سوئیچ چند لایه مجازی توزیع شده برای تهیه پشته سوئیچینگ در محیط های مجازی سازی. OVS به خصوص جالب توجه است زیرا مجموعه ای غنی تر از ویژگی های شبکه را نسبت به قابلیت های اساسی در هسته لینوکس ارائه می دهد. اگر OVS حتی در حد متوسطی موفقیت آمیز باشد، می تواند پیش زمینه ای عالی برای شکل دادن چیزهایی باشد که در شبکه ایجاد می شود. شبکه برای پذیرش لینوکس بسیار کند بوده است، اما هرچه مشاغل وابسته به شبکه بیشتر شود، بیشتر دامنه های شبکه و سرورها به هم فشار می یابند. برای مهندسان شبکه، دسترسی به پوسته بومی لینوکس آنها را قادر می سازد از ابزارها و نرم افزارهایی استفاده کنند که زمانی فقط برای سرورها در دسترس بودند. این امر باعث می شود تا با تغییر در سرورها و برنامه ها، سرویس های شبکه را آسان تر کنید.

چرا از لینوکس استفاده کنیم؟

همانطور که ذکر شد لینوکس توسط توسعه هزاران توسعه دهنده ساخته شده است و به همین دلیل تا حد زیادی پاسخ نیاز کاربران را می دهد. همچنین در این نوع سیستم عامل امکانات مختلفی قرار گفته که نیاز کاربران به سهولت در آن پاسخ داده می شود. همین باعث شده لینوکس کاربران بسیاری در سرتاسر دنیا پیدا کند. با توجه به تمام این نکات و نکات ذکر شد در بخش قبل به نظر می رسد استفاده از لینوکس بسیار بهتر و راحت از دیگر سیستم عامل ها باشد و برای شما هزینه کمتری داشته باشد. لینوکس با ارائه توزیع های مختلف و انواع نرم افزار با موضوعات مختلف و همچنین ارائه بسته های گرافیکی جذاب باعث شده این سیستم عامل نسبت به دیگران محبوبیت بیشتری بدست آورد. در حقیقت شما با استفاده از لینوکس علاوه بر این که هزیه کمتری پرداخت می کنید خدمات بیشتری نیز دریافت کرده و سختی کمتری نیز برای خود ایجاد می کنید. پس دیگر هیچ دلیلی ندارد که از لینوکس استفاده نکنیم. با خدمات وب آسان رایان گام های موفقیت در دنیای وب را با خیال آسوده بردارید.

Open Source لینوکس Linux توزیع لینوکس چرا از لینوکس استفاده کنیم؟ منظور از متن باز بودن لینوکس هسته لینوکس

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities