آشنایی با سرور

آشنایی با سرور

سرور یکی از اصطلاحات بسیار پرکاربرد در دنیای وب بوده که بستر اینترنت را برای استفاده‌ی همگان امکان‌‌‍پذیر می‌کند. شاید برای خیلی از افراد این سوالات پیش بیاید که سرور چیست؟ سرور چه کاربردی دارد؟ چند نوع سرور در دنیا وجود دارد؟ سرور چیست ؟ سرور به کامپیوتری متصل به اینترنت گفته می شود که حاوی یک یا چند وب سایت می باشد. سرورها برای آنکه بتوانند به شبکه جهانی وب متصل شوند و در نتیجه آن، سایت های خود را در معرض عموم قرار دهند، بایستی تنظیمات خاصی را پشت سر گذارند. اول از همه اینکه، یک سرور برای آنکه از سرورهای دیگر در شبکه جهانی وب متمایز شود، نیاز دارد تا نام مخصوص بخود داشته باشد، درست همانند دنیای واقعی که هر فردی توسط نام خود، از فرد دیگر قابل تشخص می باشد. به این خصیصه سرورها، اصطلاحا، nameserver گفته می شود. حال که با مفهوم عبارت منظور از سرور چیست ؟ آشنا شدید اکنون به بررسی کاربرد سرور می پردازیم سرورها جهت ارائه خدمات به کاربران به چند دسته سرور اشتراکی، سرور مجازی و سرور اختصاصی، تقسیم‌می‌شوند که نحوه تخصیص منابع آن‌ها، متفاوت است. سرور اشتراکی: بر روی سرور اشتراکی با توجه به نوع کاربردی که دارد تعدادی وب سایت، دیتابیس یا میل دامین تعریف شده‌اند که در لحظه، پاسخگوی درخواست‌های متعددی از کاربران خواهند بود. همانطوریکه از نام یک سرور اشتراکی می‌توان فهمید، منابع آن اعم از پردازنده، پهنای باند، فضای ذخیره‌سازی و… طبق تعاریف مدیر سرور بین کاربران با اشتراک فضای سرور ایجاد می‌شود. سرور اختصاصی مجازی: مقایس بزرگ‌تر با منابع اختصاصی‌تر از یک سرویس اشتراکی است که از طریق “مجازی‌سازها” تقسیم منابع یک سرور اختصاصی میزبان به چند ماشین مجازی، صورت می‌پذیرد. با توجه به اختصاصی بودن منابع ماشین‌های مجازی، تعداد وب‌سایت‌هایی که بر روی سرور میزبان ایجاد می‌شوند از وب سایت‌های سرور اشتراکی کمتر خواهند بود. سرور اختصاصی: شرکت‌های بزرگ و وب سایت‌های پربازدیدی مانند فروشگاه‌های آنلاین، نیاز به منابعی بیش از یک ماشین مجازی خواهند داشت. کاربران این دسته سرویس‌ها، در پردازنده RAM، فضای دخیره‌سازی اطلاعات، جایگاه قرارگیری در رک و پهنای باند بر روی یک سرور، کاملا اختصاصی میزبانی می‌شوند. در ایران، سرورهای اختصاصی به دو دسته‌ی عمده سرور اختصاصی ایران و سرور اختصاصی خارج کشور تقسیم می‌شوند. تفاوت این دو مورد عموما محدود به موقعیت جغرافیایی آنها می‌شود که در چه محل و دیتاسنتری، میزبانی می‌شوند و در مورد سرور مجازی به، سرور مجازی ایران و همین طور سرور مجازی خارج (سرور مجازی کانادا) تقسیم شده.

انوع سرور

انوع مختلفی از سرور وجود دارند. سرورها اغلب بر اساس هدفی که دنبال می‌کنند دسته‌بندی می‌شوند. سرور به‌صورت فیزیکی درحقیقت یک دستگاه است و براساس سرویسی که ارائه می‌دهد دسته بندی می‌شود. پرکاربردترین سرورها در دنیای وب عبارتند از:
  • Web server: نرم افزار یا سخت افزاری که امکان دسترسی به محتوا را از طریق اینترنت فراهم می کند.
  • Standalone server: نوعی سرور که زیرشاخه زیرساخت های یک شبکه بزرگتر محسوب نمی شود. در واقع یک سرور Standalone بدون وابستگی به یک منبع خارجی به کلاینت های خود خدمات ارائه می کند.
  • Name server: سروری است که پروتکل name-service را پیاده سازی می کند.
  • Printer server: کامپیوتر یا دستگاهی است که از طریق شبکه به یک یا چند پرینتر و تعدادی کلاینت متصل شده و پس از دریافت فرمان پرینت از کلاینت ها آن را به پرینتر مناسب منتقل می کند.
  • Proxy server: سروری است که نقش واسطه را بین کلاینت ها و سرورهای دیگر ایفا می کند. وقتی کاربر بخواهد اطلاعاتی چون فایل، صفحات وب و سایر منابع را از سرور دیگری دریافت کند، به proxy server متصل می شود.
  • Sound server: سروری که دسترسی و استفاده از ابزارهای صوتی همچون کارت صدا را مدیریت می کند.
  • Application server: سروری که به اجرای یک سری برنامه های نرم افزاری خاص اختصاص یافته است.
  • Database server: یک برنامه کامپیوتری است که خدمات database به سایر کامپیوتر ها یا برنامه های کامپیوتری ارائه می دهد که به آن مدل client-server نیز می گویند.
  • Fax server: سیستمی است که در یک سرور شبکه محلی (LAN) نصب شده و به کاربرانی که به شبکه متصل هستند امکان ارسال و دریافت فکس را می دهد.
  • File server: یک نرم افزار یا یک سیستم سخت افزاری به همراه نرم افزار است که فایل ها را ذخیره کرده و آنها را از طریق شبکه با سایر کلاینت ها برای خواندن و نوشتن به اشتراک می گذارد.
  • Game server: کاربران بازی های کامپیوتری می توانند با اتصال به این سرور به صورت آنلاین به انجام بازی های گروهی بپردازند.
  • Home server: سروری برای منازل مسکونی است که از طریق یک شبکه خانگی و اینترنت به سایر دستگاه های داخل خانه خدمات ارائه می دهد.

سیستم عامل‌های سرور

نوع نرم افزار و سیستم عامل مورد استفاده در سرورها می‌تواند متفاوت باشد. انتخاب نوع سیستم عامل و نرم افزارهایی که بر روی سرور نصب شده اند به اهداف و نیازهای مورد نظر مدیران سایت‌ها و سایر کسب و کارها بستگی دارد. سیستم عامل‌ها و نرم افزارهایی که استفاده از آن‌ها در سرورها رایج‌تر است، عبارتند از :
  1. سیستم عامل لینوکس : تمامی توزیعات لینوکس قابلیت نصب بر روی سرورها را دارند .
  2. سیستم عامل ویندوز : تمامی ورژن‌های ویندوز از قابلیت نصب بر روی سرورها پشتیبانی می‌کنند .
  3. نرم افزارهای مجازی ساز : در برخی از سرورها از نرم افزارهای مجازی ساز مانند Vmware ESX استفاده می‌شود.
  سرورها سیستم‌های قدرتمندی هستند که برای اهداف مختلف و سرویس دهی به سایر سیستم‌ها ساخته شده اند. این سیستم‌ها باید قادر به پاسخگویی تعداد زیادی از درخواست‌ها و کاربران بر بستر اینترنت باشند. بنابراین انتخاب سرور مناسب برای سایت، نرم افزار و... امری بسیار مهم است که می‌تواند بر کسب و کار شما تاثیری مستقیم بگذارد. امیدواریم در پایان از این مطلب آموزشی نهایت لذت رو برده باشید. شما با آسان رایان می توانید سرور های مجازی و  اختصاصی و هاست  مورد نیاز خودرا همراه با پشتیبانی قوی تهیه کنید .

هاست سرور سرور اختصاصی هاست اشتراکی سرورمجازی

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities