پینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

پینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

پینگ چیست؟

پینگ معیاری برای احتساب فاصله‌ی زمانی اتصال بین دو دستگاه در شبکه است. از طریق میزان پینگ یک سرویس اینترنتی، می‌توان دریافت که چقدر طول خواهد کشید که یک بسته اطلاعات از سمت دستگاه هوشمند مانند کامپیوتر به سمت سرور رفته و دوباره از آن مسیر برگردد. پینگ درواقع تأخیر زمانی است که در هنگام انجام هر کار Online اتفاق میافتد، از کلیک بر روی لینک، تا استریم کردن یک ویدئو. اما پینگ صرفاً ابزاری برای اندازه‌گیری «تأخیر» نیست. هر شبکه از تعداد متعددی دستگاه و سرور تشکیل‌شده است. هرکدام از این دستگاه‌ها می‌توانند داده‌ای را که آن را “Packet” می‌نامند به دستگاه هوشمندی که مقصد است ارسال کند. دستگاه مقصد بسته‌ی ارسالی که نیاز به پاسخ دارد را دریافت می‌کند و در جواب یک Packet به دستگاه اول ارسال می‌کند. این مراحل برای هر پینگ تکرار می‌شود. پینگ دستوری است که این امکان را فراهم می‌کند مدت زمان رفت و برگشت بسته‌ها را بین دستگاه‌ها ، اندازه بگیرید. استفاده از دستور پینگ برای چک کردن وضعیت سرورها بسیار مفید است. اگر یکی از سرورها down شود و یا کند عمل کند، می‌تواند مانع اتصال دو دستگاه به یکدیگر شود. در این وضیعت Packet Loss اتفاق خواهد افتاد و همان‌طور که از نامش مشخص است، Packet Loss زمانی اتفاق می‌افتد که بسته ‌یا بسته‌هایی از داده به مقصدشان نمی رسند. پینگ همچنین کمک می‌کند تا بسته‌هایی که از بین رفته‌اند دیده شوند. برای مثال فرض کنید دستور پینگ را اجرا کرده‌اید و با پاسخ‌های مختلف روبرو شده‌اید. مثلاً Request timed out یعنی Packet توسط رایانه مقصد دریافت نشده است، یا پاسخ‌های سرور به دستگاه اول ارسال نشده است. یا ممکن است در طول مسیر ارسال و دریافت از بین رفته باشد. پینگ مقدار از بین رفتن Packetها را نیز مشخص می‌کند. برای مثال بسته‌ی اولی به سرور رسیده و پاسخ آن برای ما ارسال می‌شود و سه بسته‌ی دیگر از بین می‌روند، در این حالت دستور پینگ نشان می‌دهد که سه‌چهارم آن‌ها از بین رفته‌اند. شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنتی، سرعت اتصال اینترنتی و پهنای باند کافی و محل جغرافیایی روی میزان پینگ تاثیر دارد. اگر به پینگ پایین احتیاج دارید، هنگام خرید سرویس اینترنت حتما به اختصاصی بودن سرویس اینترنت توجه کنید. در سرویس‌های اینترنت اشتراکی سرعت دانلود از آپلود بیشتر است و سرعتی که به مشترک هنگام خرید سرویس اعلام می‌شود سرعت دانلود است این در حالی است که سرعت آپلود بر میزان پینگ سرویس تاثیر می‌گذارد.

آیا پینگ سرور روی سئو (SEO) تاثیر دارد؟

اول از همه، باید بدانید که سرعت PING یک سایت جزو فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل نیست و اهمیتی به آن نمی‌دهد. اما … این قضیه یک روی دیگر هم دارد. رفتار کاربران برای گوگل خیلی مهم است؛ پس اگر سایت شما دیر بارگذاری شود، ممکن است کاربر ناراضی از سایت‌تان خارج شود و آن وقت است که گوگل برای‌تان تاثیر منفی در نظر می‌گیرد. اگر سایت شما در سرورهای خارج از کشور خودتان میزبانی می‌شود، سرعت ping در داخل کشور، کندتر خواهد بود (یا به عبارت دیگر سایت‌تان پینگ بیشتری دارد). در کل، در همه‌جای دنیا همینطور است؛ در دسترسی به سایتی که هاست و سرور آن خارج از آن کشور باشد، ping بیشتری را تجربه می‌کنیم. نتیجۀ پینگ بالای سرور، می‌شود تاخیر در بارگذاری سایت و تاثیر منفی روی سئو.

آیا پینگ صفر امکانپذیر است؟

هرچه پینگ کوتاه تر باشد بهتر است. پینگ صفر یعنی رایانه ی ما به صورت بی وقفه با رایانه ی مقصد در ارتباط باشد. با توجه به قوانین فیزیک، حتی بخش بسیار کوچکی از یک داده، که بتوان آن را بسته نامید، برای انجام مسیر رفت و برگشت زمانی را نیاز خواهد داشت. حتی اگر داده های شما در کابل های فیبر نوری ارسال و دریافت شوند، با محدودیت سرعت نور مواجه هستند. از سویی دیگر نیز به دلیل وجود روترهای واسطه که بسته های داده ای را دریافت کرده و آنها را به اتصالات دیگر می فرستند باز هم در رفت و آمد بسته ها محدودیت ایجاد می شود. اگر شما قصد اجرای دستور پینگ را در سرور محلی (Localhost) بر روی رایانه خود داشته باشید، در واقع شما از رایانه خود خواسته اید تا بسته ها را از خودش به خودش ارسال کند و در این حالت شما زمان پینگ را صفر میلی ثانیه خواهید دید. به عبارتی این یعنی رایانه ها می تواند با خودشان به صورت بلادرنگ ارتباط داشته باشند. البته در این شرایط نیز باز هم نمی توان زمان صفر مطلق را برای انجام پینگ انتظار داشت، چرا که برای اجرای دستور توسط نرم افزار مربوطه زمانی هر چند بسیار کوتاه، نیاز خواهد بود. اما به هر حال این زمان آنقدر کم است که می توانیم از آن چشم پوشی کرده و زمان صفر میلی ثانیه برای ارتباط رایانه با خودش را در نظر بگیریم. هنگامی که طول کابل ها، تعداد روترها و فاصله بین رایانه ی مبدا و مقصد را بیشتر کنید قطعا دیگر نمی توانید انتظار پینگ صفر را داشته باشید. می توانید این مورد را بر روی روتر خانگی خود بررسی کنید. ما دستور پینگ را به روتر خانگی خود، که در یک اتاق نسبتا کوچک قرار دارد و به صورت بی سیم به آن متصل هستیم ارسال کردیم و زمان متوسط پینگ ۳ میلی ثانیه و کمترین زمان به دست آمده ۱ میلی ثانیه بود زیرا برای ارتباط با سایر دستگاه ها به مقداری زمان نیاز است. اگر به صورت بی سیم به روتر متصل نباشیم و فقط بخواهیم با آن ارتباط برقرار کنیم، زمان پینگی نزدیک به صفر میلی ثانیه را خواهیم داشت، و همچنین برای ارسال بسته به شبکه ی خدمات دهنده ی اینترنت، و بازگشت آن به سمت روتر و اتصال به اینترنت مقداری زمان نیاز خواهد بود. در نهایت بگذارید خیالتان را راحت کنیم، شما نمی توانید پینگی با زمان صفر داشته باشید. این محدودیت به دلیل قوانین فیزیک است. ما نمی توانیم اطلاعات را بلادرنگ انتقال دهیم - مگر با استفاده از قوانین کوانتومی. اگر بتوانیم راهی برای انتقال اطلاعات در بستر اینترنت با استفاده از قوانین کوانتومی پیدا کنیم آنگاه می توان به پینگ صفر دست یافت. اما این موضوع نیز فعلا در حد یک نظریه است. قطعا در آینده تاخیر ها و فاصله های زمانی ارسال اطلاعات کاهش می یابند. برای مثال مرورگرهایی مانند کروم، فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر در حال حاضر صفحات وبی که شما احتمالا قصد مشاهده ی آن ها را دارید، از قبل بارگذاری می کنند تا تغییر محسوسی را هنگام کلیک بر روی یک لینک و مشاهده ی صفحه ی وب جدید احساس نمایید. به هر حال پینگ صفر -به عبارتی ارسال بدون تاخیر اطلاعات- به احتمال زیاد دست نیافتنی باقی می ماند. آسان رایان می تواند در بهبود سئوی وب سایتتان همراه شما باشد.

seo سئو اهمیت SEO پینگ

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities