اولین وب سایت جهان چه زمانی ساخته شد؟

اولین وب سایت جهان چه زمانی ساخته شد؟

اولین وب سایت جهان

همانطور که می‌دانید دنیای تکنولوژی در طی چند سال اخیر پیشرفت گسترده‌ای داشته است. در حال حاضر اینترنت دنیای مستقل خود را دارد و تعداد وب سایت‌های موجود به قدری بالا است که حتی ممکن است امکان شمارش آن‌ها وجود نداشته باشد، اما اکنون یک سوال وجود دارد، اولین وبسایت دنیا در چه سالی و توسط چه کسی ساخته شده؟ اولین وب سایت جهان در سال ۱۹۹۰ میلادی ساخته شده که ۳۰ سال عمر دارد. سال ۱۹۹۰ میلادی تیم برنرز لی، پدر وب در دفتر کوچک خود اولین وب سایت دنیا را ایجاد کرد و پس از آن مخترع وب یا پدر وب نام گرفت. اکنون بعد از گذشت حدود ۳۰ سال وب گسترش فراوانی یافته به طوری که تعداد دامنه های اینترنتی ثبت شده به بیش از ۳۳۰ میلیون رسیده و تعداد وب سایت های اینترنتی ساخته شده نیز به بیش از ۱/۸ میلیارد صفحه وب در اینترنت می رسد. تمام این پیشرفت ها با ساخت اولین وب سایت دنیا توسط این شخص اتفاق افتاده است. برنرز لی مدت ها در فکر طراحی شبکه ای متصل به هم (اینترنت) بود و برای دستیابی به این هدف تلاش های فراوانی انجام داد. نهایتا در ۲۰ دسامبر ۱۹۹۰ توانست با استفاده از ابرمتن (HTML) اسنادی ایجاد کرده و آنها را در یک شبکه عمومی به اشتراک گذارد؛ و این سرگذشت اولین سایت دنیا شروعی برای بلعیدن دنیا توسط اینترنت بود.

تاریخچه پیدایش HTML

در واقع HTML زبان برنامه نویسی بسیار ساده‌ای است؛ این زبان بسیار ساده و با تگ های بسیار ابتدایی متولد شد و در طول زمان تغییرات زیادی کرد؛ به صورتی که از صفات کاملاً استاتیک به صفحاتی که دارای فلش، تصاویر متحرک، فایل صوتی و ویدئویی بودند، تغییر پیدا کرد. تمام این تغییرات در طول تولد تا بلوغ این زبان برنامه نویسی رخ داد. برنرز لی شبکه خود ساخته اش را تار گسترده جهانی (World Wide Web) نام نهاد و جهت توسعه و گسترش سیستم های اینترنتی از یک رایانه workstation استفاده نمود. این شبکه همین شبکه وب است که در حال حاضر تمام سایت های دنیا بر پایه آن ساخته شده اند. عبارت WWW در ابتدای آدرس سایت ها نیز مخفف نام این شبکه می باشد.

گذشت ۳۰ سال از ساخت اولین صفحه وب

پدر وب برای استفاده از شبکه جهانی وب که خودش آن را ساخته بود یک صفحه وب بسیار ساده ایجاد کرد و آن را در شبکه مورد نظر قرار داد. وبسایت ساخته شده توسط وی حاوی اطلاعاتی در خصوص وب و نرم افزار مورد نیاز جهت استفاده از آن بود. این صفحه اینترنتی اولین وبسایت دنیا می باشد. خوشبختانه CERN یک نسخه از اولین وبسایت دنیا را نگهداری کرده و آن را در قسمتی از سایت خود برای دسترسی کاربران قرار داده است. این سایت اینترنتی پس از انتشار عمومی در سال ۱۹۹۱ در دسترس همگان قرار گرفت. همچنین اطلاعات ساختاری و طراحی این سایت و کدهای منبع آن نیز به طور عمومی در اختیار همه قرار گرفتند. بنابراین امکان طراحی وبسایت و حضور در اینترنت بدون صرف هزینه و به صورت رایگان برای همه فراهم شد.

ویژگی های اولین وب سایت ساخته شده در دنیا

در خصوص ساختار اولین وبسایت‌ دنیا باید گفت که این صفحه وب ها با استفاده از ساده ترین کدهای HTML نوشته شده بود. این کدها شامل عناصر سرتیتر، پاراگراف و لینک بود خبری از عناصر جدید و ساختار پیچیده در آن نبود. با گذر زمان و پیشرفت وب ساختارهای جدیدی جهت ساخت صفحات وب ایجاد شده و عناصر جدیدی به HTML اضافه شدند. همچنین ابداع شیوه های آبشاری CSS نیز تاثیر فوق العاده ای در افزایش کیفیت نمایشی سایت ها داشت. اینترنت و وب یکی از بزرگترین اختراعات بشر به حساب می آید که در حال حاضر دنیا را به سلطه خود در آورده و بسیاری از فناوری ها و اختراعات دیگر بشر را نیز به خود مربوط کرده است. این دستاورد بزرگ بشری که جهت اشتراک گذاری اطلاعات می باشد روزی با یک صفحه وب ساده شروع شد و اکنون گسترش فوق العاده ای پیدا کرده است. اختراع وب نقش مهمی در پیشرفت تکنولوژی و علم داشته است و خدمت بزرگی به بشر انجام داده است. تیم برنرز لی سازنده وب همچون دیگر کاربران اینترنت از این اختراع بسیار خوشحال است اما در عین حال از اینکه بعد از عبارت «HTTP» دو نقطه (:) قرار داده و با این کار همه را مجبور به انجام یک کار اضافی کرده متاسف است. سال ۱۹۹۱ پر از رخدادهای موفقیت آمیز برای دنیای تکنولوژی بود و در واقع یک تغییر اساسی در دنیای ارتباطات بود. اکنون وبسایت‌هایی وجود دارد که گاهی اوقات امکانات آن‌ها گیج کننده است و همه و همه به لطف سازنده آن یعنی تیم برزنلی است. پس از آن جهش بزرگی در دنیای تکنولوژی آغاز شده بود و کمپانی‌های بزرگ خواهان ساخت یک وبسایت شخصی برای خود بودند. در سال ۱۹۹۳ شرکت NCSA اولین مرورگر بی نقص در آن زمان را با نام موازییک منتشر کرد که البته لازم به ذکر است این مرورگر سورس باز بود و کاربران قادر به ویرایش آن بودند. رویکرد اصلی تیم برنزلی یک پلتفرم همکاری و انقلابی بود، اما خوب اگر به صورت دقیق‌تر به این مسئله فکر کنیم به راستی که تیم برنزلی تحول عظیمی را در دنیای تکنولوژی ایجاد کرد.    

وبسایت توسعه وب اولین وب سایت جهان برنرز لی

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities