نرم افزار BigBlueButton چیست؟

نرم افزار BigBlueButton چیست؟

برنامه BigBlueButton ابزاری جهت برگزاری وب کنفرانس و کلاسهای آنلاین میباشد و برخلاف ادوب کانکت، هسته اصلی آن اوپن سورس است. هسته اصلی این نرم افزار بر اساس GNU/Linux طراحی شده او بنا به توصیه تولید کننده آن، پایدار ترین حالت نصب آن بر روی لینوکی Ubuntu 16.04 میباشد. مانند سایر سیستم‌های وب کنفرانس، این ابزار قابلیت یکپارچه سازی با سایر نرم افزار آموزش الکترونیک و LMS ها را دارا میباشد. زبان پیش فرض این نرم‌افزار انگلیسی است که می‌توان آن‌را فارسی نیز نمود. این نرم افزار در نگارش جدید خود با استفاده از ابزارهای HTML5 سبب شده کاربران بدون نیاز به نصب برنامه های جانبی، تنها با استفاده از مرورگر، بر روی انواع دستگاه ها مانند کامپیوتر شخصی، تبلت، موبایل قابل استفاده باشد.

تاریخچه

در سال 2007٬ پروژه BigBlueButton در دانشگاه Carleton آغاز شد. اولین نسخه توسط Richard Alam و تحت نظارت Tony Bailetti نوشته شده بود. در سال 2009 Richard Alam ٬ Denis Zgonijanin و Fred Dixon کد BigBlueButton را در کد google آپلود کردند وNetwork Blindside را تشکیل دادند. برای شرکتی که به دنبال مدل تجارت الکترونیکی (E-commerce) منبع باز برای ارائه خدمات و پشتیبانی هست٬ استفاده از BigBlueButton مناسب است. در سال 2010 توسعه دهنده های اصلی یک تخته سفید (white board) برای آپلود کردن ارائه اضافه کردند. Jeremy Thomerson یک رابط برنامه نویسی کاربردی (API) اضافه کرد که نرم افزار BigBlueButton پس از آن بتواند با Sakai٬ WordPress٬ Moodle 1.9 ٬Moodle 2.0٬ Joomla٬Redmine٬Drupal٬Tiki Wiki CMS Groupware٬Foswiki و LAMS ادغام شود. در سال 2011 توسعه دهندگان اصلی اعلام کردند که توانایی ضبط و پخش را به نرم افزار BigBlueButton اضافه کرده اند. آخرین نسخه منتشر شده از نرم افزار BigBlueButton ٬ نسخه 2.0 است. چرا از BigBlueButton برای برگزاری کلاس های آنلاین استفاده کنیم؟! بیگ بلو باتن با توجه به استفاده از ابزار های متن باز و API و رابط برنامه نویسی قوی این امکان را ایجاد مینماید تا به راحتی با نرم افزار های گوناگون یکپارچه شده و درصورت نیاز امکانات جدید به آن افزوده شود. برای راه اندازی بیگ بلو باتن شما نیاز به حداقل یک سرور مجازی لینوکس دارید تمامی امکاناتی که برای یک کلاس اموزشی شما احتیاج دارید در مجموعه ای ساده اما کامل و پیشرفته بیگبلوباتن جمع اوری شده و شما تنها با یک دکمه به تمام دنیای اموزش و یادگیری دسترسی خواهید داشت.

قابلیت های بیگ بلو باتن (bigbluebutton)

امکان اشتراک و ارائه فایل

فایلها می توانند به صورت پی دی اف، پاورپوینت، تصویر و … باشند استاد می تواند در هر زمان فایل های مورد نظرخود را بر روی صفحه با سایر کاربران به اشتراک بگذارد.

عدم محدودیت دسترسی مکانی و زمانی

در هر زمان و مکانی تنها با داشتن اینترنت و موبایل یا کامپیوتر میتوانید روی دکمه استثنایی بیگ بلو باتن bigbluebutton فشارداده و کلاس خود را بالا بیاورید.

اشتراک گذاری صوت و تصویر

تصویر و صوت برای همه کاربران ارائه خواهد شد و همچنین این امکان برای کاربر وجود دارد که کیفیت و اندازه تصویر خود را بر حسب نیاز و کیفیت سرعت اینترت کاهش یا افزایش بدهد.

ضبط جلسات

کلیه کلاسها و جلسات را میتوانید ضبط کنید و بعدا دراختیار داشته باشید.

اسکرین صفحه

کاربر علاوه بر ارائه محتوای مد نظر خود از طریق آپلود فایل در بخش ارائه، میتواند صفحه نمایش خود را اشتراک بگذارد.

نوشتن مستقیم مطالب بر روی تخته

کاربر می تواند همزمان با ارائه محتوای مورد نظر خود، بر روی تخته تایپ نماید و نیز از موس و یا قلم نوری استفاده کند.

پرسش و پاسخ

در کلاس مجازی محیطی برای گفتگوی متنی به صورت عمومی و همچنین به صورت خصوصی وجود دارند که کاربران می توانند سوالات خود را به صورت متنی با استاد و یا با یکدیگر مطرح نمایند. و… می باشد. یادتان باشد تنها با یک دکمه تمامی امکانات بالا امده و این دکمه جادویی درواقع تمامی هزینه های مازاد و اضافی برسر راه اموزش و یادگیری شمارا حدف کرده است. درواقع دلیل و فلسفه نام گذاری این برنامه به دلیل وجود همین دکمه میباشد. دکمه ایکه با فشردن ان کلاس شما بالا میاید.

برگزاری کنفرانس ها در سطح ملی و بین المللی

سیستم وب کنفرانس بیگ بلو باتن bigbluebutton امکان برگزاری وبینارهای یکطرفه و تعاملی را به سازمان ها، آموزشگاه ها و شرکت ها می دهد. اعضای یک سازمان که در پراکندگی جغرافیایی و یا در مسافت های دور با هم قرار دارند می‌توانند با استفاده از ابزار وب کنفرانس، جلسات آنلاین برگزار کنند. آسان رایان همراه شماست.    

سرور مجازی

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities