HTML و CSS چیست؟

HTML و CSS چیست؟

HTML چیست؟

html برگرفته از حروف اول عبارت HyperTextMarkupLanguage می باشد و به عنوان یک زبان نشانه گذاری متن ( زبان استاندارد صفحات وب ) می باشد. معمولا در یک صفحه ی موجود بر روی وب مجموعه ای از متن ها، عکس ها، بخش بندی های مختلف وجود دارد، به کمک تگ ها و کدهایی که HTML در اختیارتان قرار می دهد، می توانید یک ساختار مشخص از اطلاعات را در این قسمت ها به وجود آورید و در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار بدهید. توجه داشته باشید که هر تگ در زبان اچ تی ام ال معنا و مفهوم خاص خود را دارد. صفحاتی که توسط این زبان ساخته می شوند؛ متشکل از markup tag ها و دارای پسوند htm و یا html می باشند. این صفحات را می توان در برنامه های مختلف ادیتور مثل Notepad, Visual Stadio, dearm weaver و …. ویرایش کرد و تغییر داد. در زبان html بخش ها و کدهای مختلف ( سمت سرور و سمت کلاینت ) توسط ” تگ ” از هم جدا می شوند و همین تگ ها ابزاری برای چگونگی نمایش دادن اطلاعات در صفحات وب و توسط مرورگرها هستند. در واقع تگ ها اشکال مختلف نمایش عناصر مختلف یک صفحه ی وب را تعیین می نمایند.

تاریخچه HTML

برای اینکه بدانیم HTML از کجا آمده باید سفر کوتاهی به سال 1991 داشته باشیم. زمانی که آقای Tim Berners-Lee کار خود را روی 18 Tag یا همان برچسب ساده شروع کرد و اولین نسخه HTML را طراحی کرد. HTML روز به روز پیشرفت کرد و در هر نسخه امکانات بیشتری را در قالب تگ‌‌های کاربردی‌تر در اختیار طراحان قرار داد. به این ترتیب این زبان مشکلات قبلی خود را به مرور رفع کرد. HTML4 در سال 1999 معرفی شد و توانست تا مدت‌ها توسط طراحان وب مورد استفاده قرار گیرد، تا این که بزرگترین تحول تاریخ HTML با معرفی HTML5 اتفاق افتاد. این نسخه از زبان HTML توانست بیش از پیش به توسعه دهندگان در طراحی سایت‌ها کمک کند.

آیا HTML یک زبان برنامه نویسی است؟

خیر ،اما به عنوان یک رابط به راحتی می تواند با زبان های پیشرفته ی برنامه نویسی مثل asp و php ارتباط برقرار نماید و جالب است بدانید که تمام برنامه های مرورگری که برای مشاهده ی صفحات وب به وجود امده اند از طریق اچ تی ام ال قادر به درک کدهای زبان های برنامه نویسی شده هستند، یعنی این کدها کامپایل شده و به کد قابل فهم برای مرورگرها تبدیل می شوند و در پایان توسط برنامه ی web browser برای کاربران به نمایش در می ایند. یادگیری Html اصلا سخت نیست و با توجه به مجموعه کدهای مستندی که از آن وجود دارد، می توانید با صرف وقت و تمرین کافی، به آن مسلط شوید و به راحتی بخش ها و المنت های مختلف یک صفحه ی اینترنتی را طراحی نمایید. برخی از تگ های اچ تی ام ال مرتبط با موضوع بهینه سازی یک صفحه ی وب برای موتورهای جستجو هستند و به صورت مستقیم بر seo تسایت تاثیر می گذارند، برای مثال : تگ title, description و تمامی تگ های مرتبط با ویرایش و تغییرات متن نظیر بولد یا ایتالیک کردن، لینک دادن به صفحات دیگر و … بر این اساس یک طراح وب سایت که به HTML و CSS مسلط باشد، می تواند با اطلاع از انواع تگ ها و نحوه ی استایل دهی، یک قالب سایت را از ابتدا کدنویسی کند به گونه ای که فاقد کدهای مخرب و خطا باشد و اصول سئو نیز در آن رعایت شده باشد. قطعا طراحانی که به طراحی تمپلیت تسلط دارند، موفق تر از کسانی هستند که از قالب ها و کدهای آماده استفاده می کنند.

HTML چطور کار می‌کند؟

HTML عناصر مختلفی را از جمله پاراگراف، لیست، عکس، صوت و غیره کنار هم قرار می‌دهد تا چهارچوب اصلی صفحه وب را ایجاد کند. به زبان ساده‌تر ما با HTML بدنه اصلی صفحه وب را می‌سازیم. حال که با اصلی‌ترین وظیفه HTML آشنا شدید، بگذارید به سراغ بررسی یک مثال برویم. اگر HTML را شبیه به یک ساختمان در حال ساخت در نظر بگیریم، مهندس عمران که پی ساختمان را ریخته و اسکلت آن را می‌سازد حکم کسی را دارد که ساختار اصلی صفحات وب را با HTML می‌سازد. همچنین مهندس معماری که وظیفه دارد ظاهر ساختمان را زیباتر کند مانند کسی است که به کدنویسی با CSS می‌پردازد. البته در دنیای وب معمولا وظیفه کدنویسی HTML و CSS به عهده یک نفر خواهد بود. فایل‌‌های HTML با پسوند .htm یا .html در سیستم ذخیره می‌شوند. این فایل‌ها تقریبا توسط همه مرورگرهای وب پشتیبانی می‌شوند و به راحتی می‌توانند محتویات آن را رندر کنند. منظور از رندر کردن این است که عناصر داخل سایت که ترکیبی از کد، تصویر، انیمیشن، ویدئو یا غیره هستند، تبدیل به اطلاعات قابل نمایش برای کاربران می‌شوند.

CSS چیست؟

CSS را می‌توان مکملی بر زبان HTML دانست که با هدف پر کردن نقاط ضعف و خلاء‌های آن توسعه یافته است. CSS مخفف عبارت Cascading Style Sheets و به معنی "برگه‌های آبشاری" است. این زبان با هدف فرم دهی صفحات وب HTML و اجزای مختلف صفحات آن توسط کنسرسیوم بین المللی شبکه جهانی وب یا W3C توسعه داده شده است. در واقع CSS یک زبان نشانه‌ گذاری است که اجازه می‌دهد ساختار صفحات وب را از چیدمان عناصر گرفته تا تغییر رنگ‌بندی و فونت‌ها شکل دهید. این زبان در کنار HTML و JavaScript از هسته‌های اصلی طراحی صفحات وب به حساب می‌آیند.

چرا باید از CSS استفاده کنیم؟

اساسی‌ترین کاربرد CSS، زیبا سازی و بهبود طراحی صفحات وب است. CSS بسیار منعطف‌تر از HTML است و به شما اجازه می‌دهد برای تغییر صفحات وب، کمتر سراغ ساختار HTML رفته و با سرعت بیشتری طراحی خود را خوش استیل کنید.

مزایای CSS

با CSS علاوه بر اینکه کدنویسی تمیزتری نیز خواهید داشت، از یک قطعه کد می‌توانید برای صفحات مختلف HTML استفاده کرده و در زمان صرفه جویی کنید. CSS همچنین به بهبود سئو سایت نیز کمک می‌کند و به اصطلاح SEO Friendly است. زیرا استفاده از این کدها می‌تواند تاثیر بسیار خوبی در زیبایی و دسترسی پذیری صفحات وب، پشتیبانی از صفحات وب در دستگاه‌ها و مرورگرهای مختلف و در نهایت بهبود تجربه کاربری داشته باشد. برخی دیگر از مزایای این زبان به صورت زیر می‌باشند: ویژگی‌های بیشتری برای کار با اجزای صفحات نسبت به HTML دارد. بهبود بخشیدن به سرعت وب سایت و زمان بارگذاری کمتر برای صفحات وب امکان ساخت جلوه‌های تصویری و انیمیشنی جذاب نگه‌ داری آسان کدها جلوگیری از کدنویسی کثیف و غیر اصولی

معایب CSS چیست؟

زبان CSS در مقابل مزایای بسیار زیادی که دارد، شامل ضعف‌ها و محدودیت‌هایی هم می‌باشد. برخی از محدودیت‌های این زبان عبارتند از: ناتوانی در انتخاب والد در CSS نمی‌توان برای هر عنصر، گزینه بالاتر یا والد را انتخاب کرد. دلیل اصلی آن، بهبود کارایی در نمایش صفحات وب در مرورگرهای مختلف است. ناتوانی در نام گذاری نقش‌ها در زمان ارجاع script‌های بخش کاربر و تغییر Selectorها تفاوت کارکرد CSS در مرورگرهای مختلف که ممکن است مشکلاتی برای برنامه نویسان ایجاد کند. دسترسی برای ایجاد هرگونه تغییر به علت متن باز بودن CSS می‌تواند برنامه نویسان را در دام تغییرات ناخواسته ای بیندازد که ممکن است روی ظاهر کل سایت تاثیر بگذارند.

تگ چیست؟

HTML به کمک برچسب‌‌ها (Tags) عناصر مختلف را کنار هم می‌چیند و هر کاربر با توجه به نیاز خود از آن‌ها استفاده می‌کند. شاید بپرسید تگ چیست؟ تگ‌ها عناصری هستند که وظایف گوناگونی دارند و با فراخوانی هر کدام کارشان شروع شده و با بستن تگ کارشان تمام می‌شود. مثلا برای نوشتن پاراگراف‌ها در زبان HTML از تگ p استفاده می‌شود و زمانی که پاراگراف تمام شده، تگ هم بسته می‌شود. همچنین برای نشان دادن لینک‌ها از تگ a استفاده در صفحات وب استفاده می‌شود. تگ‌های HTML در حقیقت همان دستورالعمل‌های این زبان هستند که به مرورگر می‌گویند صفحه مورد نظر از چه عناصری تشکیل شده است. هر کدام از این Tag معنا و مفهوم خاصی دارند و به شما امکاناتی مانند تغییر شکل ظاهری متن‌ها، ساخت لیست‌های مختلف و به هم متصل کردن صفحات را می‌دهند. همچنین از آن‌ها برای کار با صدا، تصویر و غیره استفاده می‌شود.

مهمترین تگ‌های HTML

تنوع تگ‌ها در HTML بسیار بالاست و این تگ‌ها در نسخه‌های جدید در حال پیشرفت و بهبود هستند. بعضی از آن‌ها محبوبیت چندانی نداشته و به ندرت توسط طراحان وب استفاده می‌شوند. مثلا تگ meter که برای اندازه‌گیری است به ندرت توسط طراحان سایت استفاده می‌شود. از طرفی دیگر تگ <div> که برای تقسیم کردن صفحه به بخش‌های مختلف به کار می‌رود، تقریبا بخش جدا نشدنی در طراحی سایت می‌باشد.

مزایا و معایب زبان HTML چیست؟

HTML در کنار css و js هسته اصلی وب را تشکیل می‌دهد و یک زبان بسیار مهم در دنیای وب حساب می‌شود. این زبان مزیت‌ها و محدودیت‌هایی هم دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم و میبینیم دلیل اصلی ماندگاری HTML چیست و چرا این زبان با تمام مشکلاتش هنوز زبان شماره یک وب به حساب می‌آید. برخی از مهمترین مزایا و معایب این زبان عبارتند از:

مزایای HTML :

یادگیری آسان و لذت‌بخش قابلیت اجرا در تمام مرورگرها متن باز و رایگان بودن ادغام آسان با زبان‌های سمت سرور مثل php

معایب HTML:

استاتیک بودن و وابستگی به زبان‌های سمت سرور برای تعامل با کاربر ضعف در پشتیبانی از مرورگرهای قدیمی نیاز به طراحی جداگانه هر صفحه به دلیل نبود قواعد منطقی برنامه نویسی  

CSS HTML

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities