پسوند های متداول ثبت دامنه

پسوند های متداول ثبت دامنه

com. معروفترین و پر استفاده ترین پسوند برای دامنه های سایتهاست.com مخفف Commercial به معنای تجاری است. البته بسیاری از سایتهای همه منظوره نیز از پسوند com استفاده میکنند.net. مخفف واژه Network به معنی شبکه میباشد و عموما توسط شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی و شبکه های اطلاع رسانی مورد استفاده قرار می گیرد. org. اختصار واژه Organizations به معنی سازمان ‌، تشکیلات‌ میباشد و معمولاْ توسط مؤسسات و سازمانهای غیر انتفاعی که غالباْ فعالیت غیر تجاری (یا حتی تجاری) دارند مورد استفاده قرار می گیرد. edu. مخفف واژه Education به معنی آموختن دانش میباشد؛ و برای مقاصد تعلیمی چون پایگاههای آموزشی به کار میرود. gov. اختصار واژه Goverment به معنی دولت میباشد و این پسوند مربوط به نهادهای دولتی است. biz. مخفف Business به معنی تجارت میباشد که خــاص سایتهای شغلی - تجارتی به ویژه خدمات مربوط به تجارت الکترونیکی، ایجاد گشته است. int. اختصار واژه International به معنی بین المللی میباشد که حوزه اینترنتی سازمان های بین المللی را نشان می دهند. inf. اختصار واژه Information به معنی اطلاعات میباشد که در سایت هایی مورد استفاده قرار می گیرد که بنحوی با امر اطلاع رسانی در هر موردی، مرتبط می باشند. انواع اطلاع رسانی در رشته هایی مانند علوم، معرفی محصولات، معرفی خدمات و ... اختصاص یافته اند. web. پسوند سایتهایی که به مباحث Web می پردازند. name. این اولین نوع پسوندی است که خاص افراد (اشخاص حقیقی) ایجاد شده است. در حقیقت کلیه افرادی که به هر منظور شخصی می خواهند برای خودشان Website ایجاد کنند میتوانند از این پسوند استفاده کنند. ac. پسوند دامنه ملی جزایر آسکنشن (Ascention Islands) است. از طرفی برای مراکز ارائه دهنده سرویس است میباشد به شرطی که اداره کامپیوتری، اینترنتی؛ بدون هر گونه وابسته ای،نیروها جدیدی استخدام نماید. ws. پسوند دامنه ملی کشور ساموا (Western Samoa) است ولی بخاطر مشابهت آن با مخفف کلمه (WebSite) مورد توجه فراوان قرار گرفته است و می تواند هر نوع وب سایتی را در بر گیرد. us. این نوع پسوند با آنکه مخصوص دامنه ملی کشور آمریکا است ولی بخاطر مشابهت آن با مخفف کلمه (us) بمعنی (ما) مورد استقبال قرار گرفته است. tv. این نوع پسوند با آنکه مخصوص دامنه ملی کشور توالو (Tuvalu)است ولی بخاطر مشابهت آن با مخفف کلمه (Television) مورد توجه شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای قرار گرفته است و برای این منظور نیز مورد استفاده قرار میگردد. museum. سایتهای دارای این پسوند، مخصوص موزه ها می باشد. aero. این پسوند مختص سایتهای مرتبط با حمل و نقل هوایی می باشد. mil. این پسوند مربوط به سایتهای نظامی است. cat. این پسوند برای انجمن های فرهنگی، تربیتی و زبان شناختی کتلن (Catalan) در نظر گرفته شده است. coop. پسوند اختصاص داده شده برای شرکت های تعاونی می باشد. jobs. سایت های دارای این پسوند، منبع اطلاعات انسانی برای مدیران می باشد که قصد استخدام کارمند را دارند. mobi. کاربرد این پسوند برای پایگاهای فروش و سرویس دهی محصولات موبایل می باشد. pro. این پسوند برای سایت هایی که در حوزه اینترنتی افراد حرفه ای فعالیت می کنند در نظر گرفته شده است. مانند دانشمندان علم فیزیک، حسابداران، حقوق دانان و ... travel. این پسوند مختص شرکت ها و سازمان های ارائه دهنده خدمات مسافرتی می باشد.
 لیست دامنه های آی آر (ir.)ir. پسوند دامنه های ایرانی می باشد و ثبت آن توسط افرادی که رسما مقیم ایران هستند انجام می شود. co.ir. این پسوند مخصوص سازمانها و شرکتهای غیر دولتی میباشد. شرکت های متقاضی این پسوند باید دارای شرکت ثبت شده باشند. ac.ir. این دامنه مخصوص موسسات آموزش عالی دارای مجوز وزارت علوم، وزارت بهداشت، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و ارائه کپی مجوز مذکور الزامی می باشد. sch.ir. این پسوند مختص برای مدارس، موسسات آموزشی و سایر سازمانهای آکادمیک تحت مجوز وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بوده و ارائه کپی مجوز مذکور و درخواست کتبی در سربرگ موسسه الزامی می باشد. net.ir. این دامنه مخصوص شرکتهای ارائه دهنده خدمات شبکه و ISP ها بوده و ارائه کپی مجوز ISP الزامی می باشد. gov.ir. عمومیت این پسوند برای بخش های اجرایی موسسات و وزارتخانه ها و سازمانهای زیرمجموعه قوای مجریه، مقننه و قضاییه جمهوری اسلامی ایران بوده و ارائه درخواست کتبی در سربرگ موسسه الزامی می باشد. org.ir. پسوندی برای انجمن های علمی، سازمانهای غیر انتفاعی رسمی و موسسات بین المللی ثبت شده که دولت ایران یا یکی از موسسات آن عضو آنهاست و ارائه کپی روزنامه رسمی موسسه الزامی می باشد. id.ir. کاربرد این پسوند برای اشخاص حقیقی تابع کشور ایران بوده و ارائه تصویر شناسنامه متقاضی الزامی می باشد.

دامنه IR. آشنایی با پسوندهای دامنه انواع پسوند دامنه انواع پسوندهای دامنه پسوندهای دامنه IR دامنه ac. دامنه biz. دامنه com. دامنه net. دامنه org. دامنه های IR دامنه های آی آر دامنه های متداول رایج ترین پسوند دامنه کاربرد پسوندهای دامنه معروف ترین پسوندهای دامنه معنای پسوندهای مختلف دامنه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities