چرخه حیات دامنه های بین المللی

چرخه حیات دامنه های بین المللی

روزانه هزاران دامنه جدید به ثبت می رسند و هزاران دامین دیگر منقضی می گردند. واقعیت جالب اینجاست که هر دامنه دارای یک چرخه حیات می باشد. در واقع هر دومین در این چرخه دوره های مختلفی را طی می کند. چرخه حیات دامنه به پروسه ای اطلاق می گردد که طی آن یک نام دامنه ثبت، منقضی، حذف و سپس مجدد برای ثبت آزاد می گردد. البته بسته به پسوند آن مدت زمان هر دوره متفاوت می باشد. آیا تا به حال در مورد چرخه حیات یک دامین چیزی شنیده اید؟ آیا علاقمند به دانستن چرخه حیات دومین می باشید؟ در این مقاله سعی شده است مراحلی را که یک Domain در طی حیات خود طی می کند شرح داده شود.   

چرخه حیات دامنه های بین المللی

هر دامنۀ اینترنتی برای خود دارای یک چرخۀ حیات است. همانطور که موسسۀ ICANN مجریِ سیاست گذاری دامنه های اینترنتی تعیین کرده است، همۀ استفاده کنندگان دامنه ها باید از چرخۀ حیات دامنه ها مطلع باشند. در این جا شما با چرخۀ حیات دامنه های بین المللی از جمله دامنه هایی با پسوند com, net, org و ... آشنا خواهید شد. دقت داشته باشید که این چرخه برای دامنه های ملی مثل ir متفاوت است.

برای کسب اطلاعات بیشتر انتقال دامنه ی بین المللی از طریق آسان رایان کلیک کنید.

 آزاد (Available)  

در این دوره دامین برای ثبت آزاد می باشد و می توان با پرداخت هزینه ثبت دامین آنرا به نام خود ثبت نمود. 

 فعال(Active)

در این دوره دامین فعال بوده و مالک آن می تواند در هر زمان آنرا تمدید نماید. مدت تمدید به انتهای مدت اعتبار دامین اضافه خواهد شد همچنین مدت اعتبار دامین نمی تواند بیش از ۱۰ سال از تاریخ جاری باشد. 

منقضی (Expired)

در صورتی که در دوره Active دامین، دامین تمدید نشود. در این دوره دامین غیر فعال خواهد شد. البته در طول این دوره مالک دامین می تواند با پرداخت هزینه عادی تمدید، دامین را مجددا تمدیدنموده و به حالت Active بازگرداند.این دوره  ۳۰ تا ۴۵روز می باشد. 

دوره بازخرید (Redemption Grace Period)

پس از گذشت ۳۰ تا ۴۵ روز از تاریخ انقضای دامین این دوره ۳۰ روزه آغاز می شود در این دوره همانند دوره Expired دامین غیر فعال می باشد. در این دوره تمدید دامین تنها توسط مالک دامین و با پرداخت مبلغ جریمه تا ۱۲۰ دلار مازاد بر هزینه تمدید دامین امکان پذیر است. 

دوره حذف (Pending Deletion)

در این دوره ۵ روزه حتی مالک دامین نیز نمی تواند دامین را تمدید کند و پس از اتمام این دوره دامین برای ثبت مجدد توسط همگان آزاد خواهد شد و به حالت Available درخواهد آمد.  بهتر است موارد زیر را در نگهداری دامین های خود انجام دهید تا در چرخه حیات دامین خود فقط ثبت و تمدید دامین را انجام داده باشید :  دامین میبایست ۱۰ روز تاریخ داشته باشد تا درصورت پرداخت وجه آن از طرف مشتری با راحتی در کمترازچند ساعت   تمدید شود.  درصورتیکه تاریخ دامنه حتی یک روز هم گذشته باشد مشترک برای تمدید دامنه مذکور میبایست دوبرابر هزینه تمدید  ۱سال آن را بابت تمدید مجدد دامنه تاریخ گذشته پرداخت نماید .  خرید دامین  با ارزان ترین قیمت ممکن در آسان رایان یکی از نشانه های ارائه خدمات عالی و مشتری مداری آسان رایان است که با توجه به نیاز بازار و با درک این موضوع که اولین قدم برای راه اندازی یک وب سایت و کسب و کار اینترنتی ثبت دامین است تصمیم بر این داشتیم که ثبت دامنه را با ارزان ترین قیمت انجام بدهیم.  

دامنه دامنه IR. دامنه آی آر چرخه حیات دامنه ها

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities