15 ویژگی که یک وب سایت خوب باید داشته باشد

15 ویژگی که یک وب سایت خوب باید داشته باشد

یک کسب‌و‌کار برای اینکه بتواند پیشرفت کند، نیازمند این است که بر روی نام تجاری خود سرمایه‌گذاری کند. در دنیای دیجیتال امروز، یکی از راه‌های برند شدن، داشتن وب سایت و فعالیت در فضای اینترنت است. ما در این مقاله به 15 مورد بسیار مهم اشاره می‌کنیم. نکاتی که اگر آنها را در طراحی وب سایت‌تان رعایت کرده باشید، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما مورد پسند مخاطبان‌تان قرار می‌گیرد و چند قدم به سمت موفقیت نزدیک شده‌اید.

1- انتخاب و خرید دامنه متناسب با کسب کار شما:

اولین نکته ای که باید به آن توجه ویژه ای داشت، انتخاب نام دامنه مناسب و همنام کسب و کار شما می باشد. و در همان ابتدای کار می بایست دقیق صورت گیرد؛ زیرا گوگل فرایند seo را بر اساس دامنه شما انجام خواهد داد و در صورت عوض شدن دامنه، رتبه شما در گوگل به شدت تنزل خواهد یافت. دوم اینکه سعی کنید مدیریت دامنه و هاست وب سایت خود را با نام ایمیل خود انجام دهید تا در آینده به مشکلات حقوقی برنخورید. ترجیحاً دامنه خود را 5 ساله ثبت نمائید تا در صورتی که تاریخ انقضاء آن فرا رسید به علت فراموشی شما از دسترس خارج نشود. البته تمدید طولانی دامنه باعث بهتر دیده شدن دامنه شما در موتور جستجوی گوگل نیز می شود.

2- نمایش مناسب وب سایت شما در موبایل:

یکی از مهم ترین ویژگی های وب سایت حرفه ای می باشد. طراحی شما باید خود را ابعاد نمایشگرهای مختلف تطبیق دهد تا همه کاربران بتوانند از وب سایت شما استفاده نمایند.

3- قرار دادن اطلاعات تماس در تمامی صفحات:

شماره تلفن، نشانی سایت، Email، و سایر اطلاعات تماس با شرکت را در تمامی صفحات قرار دهید تا در صورتی که مخاطب نیاز به برقراری تماس با شما پیدا کرد، این اطلاعات در دسترس او باشد. ضمن این که ممکن است افرادی بعضی از صفحات را ذخیره، چاپ یا کپی کنند، در غیر این صورت دیگر به این اطلاعات دسترسی نخواهند داشت.

4- صفحه آرایی جذاب:

چیدمان مناسب در صفحه، تیتر های جذاب، استفاده از فونت و سایز و رنگ مناسب برای تیتر و متن ،تقسیم کردن مقالات طولانی به قسمت های کوچک تر با تیتر های مناسب، مشخص کردن تیتر های مهم با فونت بزرگ و سایز خاص و رنگ متفاوت، باعث جذب مخاطب بیشتر برای سایت می شود.

5- از طراحی قسمت درباره ما و تماس با ما غافل نشوید:

صفحه درباره ما جایی است که به معرفی کسب و کار خود و مدیر سایت می پردازید. در این صفحه به سوالاتی هم چون: شما که هستید؟ چه خدماتی ارائه می دهید؟ وجه تمایز شما با رقبایتان چیست؟ دارای چه نقاط قوتی هستید؟ و سوالاتی از این دست پاسخ می دهید. این کار باعث جلب اعتماد مخاطبان به شما می شود. در صفحه تماس با ما نیز، آدرس، شماره تماس، شماره پیامک و ایمیل شرکت را قرار دهید. در کنار این اطلاعات، یک فرم تماس جهت سهولت در تماس با شرکت قرار دهید.  

6- دسترسی آسان:

یکی از مهمترین نکات برای طراحی سایت حرفه ای، داشتن یک منوی مرتب در وب سایت و لینک صفحات به صفحه اصلی است، تا کاربر بتواند از هر قسمت از سایت به صفحه اصلی یا سایر صفحات دسترسی پیدا کند.  

7- دسته بندی ها را ساده کنید:

کاربران فروشگاه های اینترنتی و وب سایت ها پس از مشاهده صفحه اول به سراغ منو بار وب سایت خواهند رفت. چیدمان صحیح این بخش به کاربر کمک می کند تا بتواند سریعتر به قسمت مورد نظر دست پیدا کند. برای دسته بندی های فروشگاه خود از ترکیب load more (اطلاعات بیشتر) و lazy load استفاده کنید. برای جستجو از دکمه load more همراه با تعدادی از نتایج مرتبط استفاده کنید. نکته: در نسخه موبایل وب سایت نیز از load more استفاده کنید ولی به طور پیش فرض تعداد کمتری از محصولات لود یا بارگذاری شوند.  

8- پشتیبانی از چند زبان زنده دنیا:

سعی کنید مطالب سایت شما به زبانی غیر از زبان فارسی (انگلیسی) هم نشان داده شود. در این صورت، کاربرانی که به طور اتفاقی از دیگر نقاط دنیا، با سایت شما روبرو شده اند، از مطالب سایت شما استفاده خواهند کرد و مخاطب و مشتری بالفعل شما خواهند شد.  

9- به سایت خود تشخص بدهیم:

برای سایت خود از یک سبک استفاده کنید که با محتوا و شخصیت سایت شما همخوانی داشته باشد. توجه داشته باشید که این سبک، نشان دهنده شخصیت شما هم خواهد بود.  

10- شیوه نگارشی مناسب مخاطبان خود را در نظر بگیرید:

مطالب سایت را طوری بنویسید که به مخاطب این حس را القا کنید که این مطلب برای او نوشته شده است. برای این منظور می توانید از لحن محاوره ای هم استفاده کنید. این نکته را مد نظر داشته باشید که از نوشتن مطالب کوتاه و مختصر بپرهیزید و مطالب را به اندازه کافی توضیح دهید.فراموش نکنید زیاده گویی هم باعث خسته شدن مخاطب می شود.  

11- زیبایی، فدای خوانایی نشود:

دقت کنید که برای نوشتن متن های سایت، از زمینه روشن استفاده شود و پس زمینه تیره فقط برای قسمت هایی که حروف درشت دارند، مانند تیتر و صفحه اول استفاده شود.  

12- استفاده از محتوای مولتی مدیا:

اگر شما برای سایت خود فقط از فایل متنی استفاده کنید، سایت شما برای مخاطب به شدت رخوت انگیز و خسته کننده خواهد شد. قراردادن چند فایل مولتی مدیا به عنوان مثال عکس، فیلم و اینفوگرافیک، باعث ایجاد اشتیاق از سوی کاربر برای باقی ماندن در سایت و ادامه دادن مطالعه مطالب سایت می گردد.  

13- از فایل های تصویری کوچک استفاده نمائید:

در دنیای پرسرعت امروزی تقریبا هیچ کس وقت منتظر ماندن (حتی برای 30 ثانیه ) برای باز شدن عکس یا دانلود فیلم در صفحات سایت های مختلف ندارد.ضمن اینکه با توجه به رقابت زیاد بین سایت های مختلف برای جذب مخاطب، باید در کمترین زمان اطلاعات لازم را در اختیار مخاطب قرار داد. این کار باعث می گردد صفحه هر چه سریعتر باز گردد و افرادی که از سرعت و حجم ترافیک اینترنت کمتری برخوردارند هم بتوانند از سایت، بازدید کنند.  

14- توضیح درباره محصول:

یک فروشنده خوب می بایست تمامی اطلاعات محصولی که می خواهد بفروشد را بداند و بتواند به خوبی این اطلاعات را به مشتری خود توضیح دهد. پس اگر شما نیز می خواهید فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید می بایست در ارتباط با محصول خود هر توضیحی که برای مشتری مهم است را ارائه دهید. سعی کنید از فیلم، عکس و جدول های مقایسه ای استفاده نمائید و توضیحی در مورد تجربه کار با محصول شرح دهید.  

15- سئو (SEO) وب سایت:

کلمه seo یا همان Search engine optimization ممکن است برای اکثر ما که تازه می خواهیم کسب و کار اینترنتی را شروع کنیم غیر قابل لمس می باشد و اصولا به واسطه وجود برخی افراد سودجو در این حوزه، درک نادرستی از آن برایمان تعریف شده است و این موضوع از سوی این افراد مطرح می شود که مبلغی را پرداخت کنید تا سایت شما سریعا به صفحه اول گوگل منتقل شود. این افراد با به اصطلاح BLACK SEO سایت شما و تقلب در کد های وب سایت و بک لینک ها در بازه های زمانی کوتاه مدت، وب سایت شما را در صدر وب سایت های گوگل قرار می دهند؛ اما نکته اینجاست که پس از مدت 3 ماه، ربات های گوگل، این موضوع را متوجه می شوند و دامنه شما را به دهها صفحه قبل ارسال می کنند و به اصطلاح، شما پنالتی می خورید. (این راه، کاملا غلط است). فرایند سئو شامل 2 بخش اصلی است : On page Seo: اصلاح کدهای داخلی وب سایت و تمامی فرایند ها و اصلاحات مفیدی که شما در داخل وب سایت خود انجام می دهید. Off page Seo: بک لینک و لینک سازی ( شما می توانید با استفاده از محتوای مناسب در فضای وب مانند صفحات مرجع، شبکه های اجتماعی و لینک کردن به سایت خود انجام دهید) . یک سئوی مناسب می تواند مزایای خوبی را برای وب سایت شما به همراه داشته باشد؛ از جمله: افزایش ترافیک وب سایت، تسریع در اطلاع رسانی، ایجاد لینک های بیشتر به سایت، جذب بازدید کننده بیشتر از سراسر دنیا، سرعت در نشر مطالب وب سایت شما در فضای اینترنت و در دسترس بودن نظرات کاربران و مخاطبان شما یک برنامه منسجم را برای تولید محتوا در نظر داشته باشید، هفته ای ۴ بار و یا بیشتر(تقویم محتوا) کلمات کلیدی خود را در محتوا ادغام کنید و بهینه سازی عناوین، موضوعات صفحه،URL ها و توصیفات متا را انجام دهید. از ابزار های مناسب مانند google analytic وyoast برای تحلیل سایت خود استفاده کنید. به متن ها یا صفحات نا مرتبط با موضوع، لینک ندهید. مقاله نویسان حرفه ای را جذب تیم خود کنید تا محتوای جدید برای شما بنویسند. این کار می تواند به طور برون سپاری و یا استخدامی باشد. گوگل به سایت های مرجع اهمیت بسیاری می دهد. پس تبدیل شدن شما به یک برند در زمینه کارتان می تواند محبوبیت سایت شما را به همراه داشته باشد.

وبسایت طراحی سایت بررسی عملکرد سایت طراحی وبسایت سایت

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities