گوگل ادوردز چیست؟

گوگل ادوردز چیست؟

گوگل ادوردز چیست؟

احتمالا شما هم هنگام جستجو در گوگل با نتایج تبلیغاتی در گوگل روبرو شده اید که کمی متفاوت از نتایج ارگانیک هستند. معمولا در کنار نتایج پولی (تبلیغات گوگل) کلمه تبلیغ یا ad نمایش داده می‌شود. تبلیغات گوگل نوعی از تبلیغات کلیکی یا CPC است، یعنی شما به ازای نمایش تبلیغات‌تان در نتایج گوگل هزینه ای پرداخت نمی‌کنید و تنها زمانی هزینه پرداخت می‌کنید که کاربری بر روی تبلیغات شما کلیک کند. هزینه پیشنهادی برای هر کلیک بر روی تبلیغات شما که bid نامیده می‌شود، از طرف تبلیغ کننده تعیین می‌شود. به طور کلی تبلیغات در گوگل به این صورت است که ابتدا شما اکانت گوگل ادوردز خود را شارژ می‌کنید و سپس کمپین‌های تبلیغاتی خود را ایجاد کرده و کلمات کلیدی تبلیغات‌تان (کلماتی که با جستجوی آنها تبلیغ شما نمایش داده می‌شود) را تعیین می‌کنید. هر گاه کاربری کلمات کلیدی مرتبط با تبلیغات شما را جستجو کند و تبلیغات شما شرایط لازم برای نمایش را کسب کند، تبلیغ شما برای او نمایش داده می‌شود. در صورتی که کاربر روی تبلیغ شما کلیک کند و وارد سایت شما شود، هزینه ای بابت کلیک صورت گرفته از اعتبار شما در گوگل ادوردز کم می‌شود. با توجه به تعداد بالای تبلیغ کنندگان در گوگل، تبلیغ شما همیشه در گوگل ادوردز نمایش داده نمی‌شود. برای اینکه تبلیغ شما در گوگل نمایش داده شود، بایستی در مزایده شرکت کنید! bid (یا همان پیشنهاد شما برای هر کلیک) در این مزایده شرکت داده می‌شود و هر چه بید بالاتری داشته باشید احتمال پیروزی شما در مزایده و نمایش تبلیغات‌تان بیشتر خواهد بود. اما بید همه چیز نیست! به جز بید، معیار دیگری با نام Quality Score نیز در پیروزی شما در مزایده دخیل است و همیشه بید بالاتر دلیل بر نمایش آگهی در رتبه بالاتر نیست. در ادامه مطلب اطلاعات بیشتری درباره نحوه کار گوگل ادز بدست می‌آورید.

گوگل ادز چگونه کار می‌کند؟

تجربه خوب از تبلیغات گوگل برای همه خوب هست. مانند: کاربران، تبلیغ کنندگان و حتی خود گوگل. ادوردز بر پایه این ایده ساخته شده است. و یکی از روش های اصلی که باعث بدست آمدن تجربه خوب می‌شود اندازه گیری کیفیت تبلیغات است.

مزایده گوگل ادوردز چیست؟

گوگل ادوردز از یک سیستم مزایده (auction system) برای رتبه بندی آگهی هایی که در صفحه نتایج جستجوی گوگل ظاهر می‌شوند استفاده می‌کند. ترتیب نمایش آگهی هایی که در صفحه جستجوی گوگل ظاهر می‌شوند بر اساس یک رتبه بندی است که گوگل آن را ادرنک (Ad Rank) نامیده است. در این مقاله ما این سیستم را به شما معرفی می‌کنیم و پس از مطالعه این مقاله خواهید توانست مزایده ادوردز را درک کنید. و نیز ۳ فاکتور اصلی که روی کیفیت تبلیغات (ad quality) تاثیر می‌گذارند را بشناسید.

مزایده گوگل چگونه کار می‌کند؟

گوگل از سیستم مزایده برای رتبه بندی آگهی هایی که در صفحه نتایج گوگل ظاهر می‌شوند و همچنین برای تعیین هزینه هر کلیک استفاده می‌کند. اول و مهمتر از همه کاربران می خواهند آگهی های مرتبط با آنچه که در گوگل جست و جو می‌کنند را ببینند. و دوست ندارند با آگهی هایی مواجه شوند که که به هیچ وجه با آنچه جست و جو میکنند مرتبط نیست. البته تبلیغ کنندگان هم می‌خواهند آگهی‌هایشان برای افرادی که عبارات مرتبط با محصولات و خدمات‌شان را جستجو می‌کنند، نمایش داده شود. گوگل نیز می‌خواهد تجربه خوبی در اختیار کاربران قرار دهد و برایشان ارزشمند باشد. تا مجددا در آینده از این خدمات استفاده کنند.

بیایید مزایده گوگل را با مثالی توضیح دهیم:

به عنوان مثال ما ۴ تبلیغ کننده داریم که می‌خواهند آگهی خود را برای یک کلمه کلیدی با فضای رقابتی بالا، در صفحه نتایج جستجوی گوگل نمایش دهند. هر یک از آنها به ترتیب می‌خواهند برای هر کلیک در این جایگاه مبلغ ۴ دلار، ۳ دلار ، ۲ دلار و ۱ دلار بپردازند. گوگل از نوع خاصی از مزایده قیمت دوم (second price) استفاده می‌کند. در مزایده قیمت دوم استاندارد (Vickrey auction) تبلیغ کننده مجبور نیست که قیمت پیشنهادی خود را کامل پرداخت کند. و آنها فقط باید بالاترین مبلغ بعدی که دیگران پیشنهاد داده‌اند را پرداخت کنند. بنابراین در مثال ما که نخستین تبلیغ کننده ۴ دلار پیشنهاد داده است، فقط باید ۳ دلار پرداخت کند. که در واقع پیشنهاد دومین تبلیغ کننده است. همچنین همین مساله در مورد تبلیغ کننده دوم و سوم نیز مطرح است و آنها به ترتیب ۲ و ۱ دلار پرداخت می‌کنند. این طراحی باعث می‌شود که تبلیغ کنندگان، بیشترین مبلغی که تمایل به پرداخت آن برای هر کلیک دارند را پیشنهاد دهند. اما باید به اندازه‌ای باشد که بتوانند رقبا را شکست دهند.

ادرنک (Ad Rank) چگونه موقعیت تبلیغ شما را مشخص می‌کند؟

ادوردز برای هر آگهی که در مزایده شرکت می‌کند، Ad Rank را محاسبه می‌کند. Ad Rank جایگاه نمایش آگهی شما را تعیین کرده و مشخص می‌کند که آیا اصلا تبلیغات شما واجد شرایط نمایش است یا نه! به طور کلی، آگهی با بالاترین رتبه تبلیغی (Ad Rank) در موقعیت بالاتر نمایش داده می‌شود و آگهی با رتبه دوم Ad Rank در موقعیت دوم و …

رتبه بندی تبلیغات در سطح بالا به ۵ عامل بستگی دارد

ادرنک = قیمت پیشنهادی + ad quality (کیفیت آگهی) در زمان مزایده + آستانه Ad Rank + عبارت جستجو + تاثیر Ad extensions

سه عامل اصلی که کیفیت آگهی (ad quality) را تعیین می‌کنند

تبلیغ کنندگان تنها زمانی هزینه پرداخت می‌کنند که کاربران بر روی تبلیغات آنها کلیک کنند. ترتیب نمایش آنها فقط بر اساس پیشنهادات نیست. چرا که گوگل می‌خواهد تبلیغات سودمند بیشتری در رتبه های بالاتر صفحه نتایج گوگل نمایش داده شود. اینجا مهمترین معیارهای کیفیت آگهی (ad quality) را معرفی می‌کنیم.

نرخ کلیک مورد انتظار:

گوگل با توجه به سابقه کلمات کلیدی و دیگر اطلاعات اکانت ادوردز شما پیش بینی می‌کند زمانی که یک آگهی نمایش داده شود چگونه بر روی آن کلیک می‌شود. گوگل بر اساس بازخورد کاربران خود تصمیم می‌گیرد. و زمانی که تبلیغات در معرض نمایش قرار گرفت نرخ کلیک کاربران (CTR) به عنوان بازخورد و علاقه کاربران به آگهی شما در نظر گرفته می‌شود و بر اساس آن گوگل تصمیم می‌گیرد که کدام آگهی بهتر است.

تجربه صفحه فرود آگهی:

کاربران صفحات فرودی را می‌خواهند که به آنها کمک کند آنچه به دنبالش هستند را بیابند. یک صفحه فرود بسیار مرتبط، امتیاز بیشتری به دست می آورد. یک صفحه فرود با کیفیت بالا باید محتوای مرتبط و اورجینالی ارایه کند که موجب رفع نیاز و پاسخ به نیازهای کاربر شود. صفحه فرود بایستی به سادگی قابل پیمایش بوده و در رابطه با کسب و کار به صورت شفاف توضیح دهد. همچنین نحوه نمایش آن در صفحه کاربر و نیز نحوه استفاده از اطلاعات کاربر نیز موارد قابل توجهی هستند.

ارتباط آگهی:

ارتباط آگهی میزان تطابق یا مرتبط بودن آگهی با هر آنچه که کاربر در جستجوی آن است را نشان می‌دهد و کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که فقط تبلیغات مفید نمایش داده می‌شوند. همچنین این مرتبط بودن آگهی با نیاز کاربر، مانع از کلیک کاربرانی که پاسخ متفاوتی با موضوع تبلیغات دارند، می‌شود که به سود آگهی‌دهندگان است.

نکته:

در یک مزایده واقعی برای تبلیغات نتایج جستجوی گوگل، عوامل بسیار دیگری نیز (مانند دستگاه یا ابزاری که کاربر با آن جستجو می‌کند، موقعیت کاربر و ساعات شبانه روز) برای تعیین کیفیت آگهی در نظر گرفته می‌شود.

چگونه Ad Rank هزینه واقعی هر کلیک (CPC) را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

اغلب CPC واقعی با هزینه ای که برای هر کلیک تعیین کرده‌اید، برابر نیست. شما نرخ هر کلیک شما نیست. از آنجا که سیستم پویا است، CPC که شما پرداخت می‌کنید در هر مزایده با مزایده دیگر متفاوت است. این موضوع بستگی به رقبا و و محتوای جستوجوها دارد. تبلیغات با کیفیت بالاتر به طور معمول باعث کاهش هزینه ها، موقعیت های تبلیغاتی بهتر و موفقیت بیشتر تبلیغات می‌شود. هنگامی که کاربران تبلیغات بهتر را مشاهده می کنند، آنها رضایت دارند و بیشتر احتمال دارد که بر روی آن تبلیغات کلیک کنند و این تبلیغ کنندگان را راضی نگه می دارد.

دیجیتال مارکتینگ Google Adwords ad quality cost per click CPC google Ad Rank گوگل ادوردز

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities