آشنایی با الگوریتم هوش مصنوعی گوگل (رنک برین)

آشنایی با الگوریتم هوش مصنوعی گوگل (رنک برین)

الگوریتم رنک برین گوگل یکی از فوق العاده ترین الگوریتم های گوگل است که براساس هوش مصنوعی نوشته شده است. اگر در گذشته گوگل کلمات کلیدی کاربران را با محتوای وب سایت ها تطبیق می داد و نتایجی را برای آنها نمایش می داد ولی با بوجود آمدن این الگوریتم و اضافه شدن هوش مصنوعی، مفهوم جستجو شده کاربران مورد توجه قرار گرفت و می توان گفت مفهوم کلیدی جایگزین کلمه کلیدی شد. این الگوریتم دو وظیفه مهم دارد:

  1. عباراتی که کاربران جستجو می کنند را کاملا بفهمد و مفهوم آن را درک کند و بر اساس آنها نتایجی را به کاربر نمایش دهد.
  2. بر اساس رفتار کاربر نتایج بدست آمده را بهینه کند.
طرز کار این الگوریتم شبیه الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل است و یک الگوریتم کمکی برای مرغ مگس خوار به شمار می آید با این تفاوت که در این الگوریتم با تکرار کلمات کلیدی در متن نمی توان الگوریتم را گول زد و این موارد را متوجه می شود. به طور کلی این الگوریتم برای رضایت کاربر طراحی شده است و نمی توان به راحتی این الگوریتم را دور زد.

رنک برین چه چیزهایی را مورد توجه قرار می دهد؟

  • شناسایی مفهوم کلیدی کاربر بر اساس جستجوی کاربران
  • بررسی رفتار کاربران پس از نمایش نتایج جستجو

تاثیر CTR بر هوش مصنوعی گوگل (Rank Brain)

در ابتدا بهتر است به مفهوم CTR بپردازیم. این کلمه مخفف عبارت Click Through Rate می باشد که به معنای کلیک به ازای نمایش است. برای مثال وقتی شما کلمه ی “شبکه های اجتماعی” را در گوگل سرچ می کنید؛ همه ی صفحاتی که برای شما به نمایش در می آیند یک امتیاز Impression (امتیاز نمایش) دریافت می کنند. حال اگر شما بر روی هر یک از این صفحات نمایش داده شده، کلیک کنید؛ بر CTR آن صفحه تاثیر مثبتی می گذارد. درواقع CTR درصدی است که میزان کلیک شدن صفحات به ازای نمایش آن ها در سرچ گوگل را نشان می دهد. این شاخص برای الگوریتم Rank Brain بسیار اهمیت دارد. به طوری که اگر صفحه ی شما برای کلمه ای مشخص، در رتبه ی پنج گوگل باشد و صفحه ای دیگر برای همان کلمه در رتبه ی سوم باشد و صفحه ی شما CTR بیشتری داشته باشد؛ گوگل به تدریج جایگاه شما را با آن صفحه جا به جا خواهد کرد. در کنار CTR و Rank Brain بد نیست به مفهوم Google Dance نیز اشاره ای بکنیم. رقص گوگل زمانی اتفاق می افتد که ربات ها در مورد رتبه دادن به یک صفحه گیج شوند. در این هنگام گوگل رتبه ی آن صفحه را تا حد قابل ملاحظه ای ارتقاء می بخشد تا در دیدرس کاربران قرار گیرد. او از این طریق می تواند رفتار کاربران را در مورد آن صفحه آنالیز کرده و پس از انجام محاسبات به وسیله ی الگوریتم Rank Brain، رتبه ی واقعی صفحه ی مربوطه را مشخص کند. به دلیل آن که جایگاه پیج همواره در حال حرکت است؛ این رویداد را رقص گوگل نام گذاری کردند.

تاثیر Dwell Time بر هوش مصنوعی گوگل (Rank Brain)

بر عکس بانس ریت و متوسط زمان حضور کاربر در سایت، Dwell Time تنها برای کاربرانی محاسبه می شود که از طریق سرچ گوگل وارد سایت شده اند. هوش مصنوعی گوگل (Rank Brain) بر اساس پارامتر های مختلف می تواند رفتار شما را زیر نظر بگیرد و مدت زمان حضور شما در هر صفحه را حساب کند. به طور متوسط زمان حضور ارزشمند یک کاربر در صفحه سه دقیقه و ده ثانیه می باشد. یعنی اگر کاربر این مدت زمان را در صفحه ی شما حضور داشته باشد؛ از نظر گوگل صفحه ی مربوطه برای کاربر کاملاً مفید بوده و رتبه ی بسیار خوبی توسط هوش مصنوعی گوگل برای آن تعیین خواهد شد. اما اگر گوگل بفهمد که کاربر بلافاصله از سایت خارج شده و در مورد همان کلمه به صفحه ی دیگری مراجعه کرده است، رَنک آن صفحه را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.  

تفاوت آن با سایر الگوریتم ها

تفاوت اساسی این الگوریتم با سایر الگوریتم های گوگل این است که این الگوریتم بر اساس یادگیری ماشین (Machine learning) نوشته شده است. یادگیری ماشینی یعنی به جای اینکه انسان ها آموزش بدهند تا یاد بگیرد خودش، خود به خود بعد از مدتی بر اساس یک سری رفتار و اتفاق این مفاهیم را یاد بگیرد. برای همین این الگوریتم نیازی به آپدیت ندارد و خودش هر روز دارد موارد جدیدی را یا می گیرد. در واقع می توان گفت این الگوریتم مفاهیم را درک می کند و براساس آن نتایج را برای کاربر ارائه می دهد. در یافتن نتایج سابقه قبلی جستجوی کاربر، منطقه جغرافیایی و ... را در نظر می گیرد و حتی اگر عبارت جستجو شده برای اولین بار توسط کاربر به کار رفته باشد نیز آن را حدس می زند.

معیارهای مهم برای الگوریتم

  1. مفهوم گرایی در محتوا: توجه به محتوای تولید شده توسط کاربر خیلی مهم تر از تکرار کلمات کلیدی در آن محتوا است.
  2. نمایش یک ویترین جذاب و بررسی رضایت کاربر در حین جستجو.
  3. بررسی فعالیت کاربران روی سایت و رضایت آنها.
  4. بررسی انکرتکست لینک ها.
  5. استانداردهای نگارشی: توجه کنید که محتوای شما برای کاربران نوشته می شود و نه موتورهای جستجو. پس ساده نویسی را رعایت کنید.

seo سئو الگوریتم گوگل گوگل بهبود سئو google الگوریتم های گوگل

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities