رتبه بندی الکسا چیست؟

رتبه بندی الکسا چیست؟

الکسا سایت چیست؟

الکسا یک سایت مثل moz و ahrefs و semrush هست؛ که متخصصین سئو و صاحبین وبسایت ها از Alexa استفاده می‌کنند تا بتونند سایت خودشون یا سایت رقیب شون رو باهاش تحلیل کنند. که البته از این بین الکسا نسبت به بقیه سایت هایی مثل moz , semrush ,… از محبوبیت بیشتری در بین جامعه وبمستر های ایرانی و مدیران سایت ها برخوردار هست چرا؟! به این خاطر که هیچ کدوم از سایت هایی که از اون ها در بالا اسم بردم، به رتبه بندی سایت ها نپرداختن. الکسا هر سایت رو بین همه سایت های جهان و ایران مقایسه می کنه و اعلام می کنه این سایت چندم در جهان و چندم در ایران هست. اجازه بدید به زبان دیگه ای چرایی محبوبیت سایت Alexa رو بگم؛ از نظر روانشناسی ما آدم ها اغلب مون رقابت طلب ایم. برای همین سایتی رو که بهمون اعلام کنه الان در رقابت چندم ایم؟ چقدر نسبت به قبل پیشرفت کردیم؟ یا افت داشتیم؟ رقیب ما الان چندم هست و… به اون بها می دهیم و برای ما اون سایت با اهمیت هست؛ و رنکینگ الکسا معیاری برامون شده که می توانیم قدرت سایتمون رو در مقایسه با رقبا بسنجیم.

الکسا چیست؟

الکسا یا به عبارت درست الکسا اینترنت (Alexa Internet) یک شرکت تحلیل ترافیک وب است. الکسایی که الان وجود دارد آمار بازدید وبسایت‌ها و رفتار کاربران را بررسی و خدماتی برای بازاریابی اینترنتی ارائه می‌کند. این شرکت سرویس‌هایی را به دارندگان وبسایت‌ها برای بررسی وضعیت وبسایت، سئو، تحقیق کلمات کلیدی، مقایسه و تحلیل رقبا ارائه می‌کند. قبل از توضیح درباره خدمات و رتبه‌بندی Alexa کمی با تاریخچه شکل‌گیری آن آشنا شویم چون خیلی از بحث‌ها بر سر الکسا ریشه در تاریخچه و عملکرد گذشته آن دارد.

تاریخچه شرکت الکسا

سرویسی که ما امروز به اسم الکسا یا الکسا رنکینک می‌شناسیم توسط شرکت Alexa اینترنت عرضه می‌شود. این شرکت در سال ۱۹۹۶ با هدف ارزیابی و سنجش ترافیک اطلاعات در فضای وب و آرشیو کردن صفحات وب تشکیل شد. آمازون شرکت الکسا اینترنت را سه سال بعد در سال ۱۹۹۹ خریداری کرد و تاکنون، مالکیت شرکت الکسا اینترنت و طبیعتاً سرویس رتبه بندی الکسا را در اختیار داشته است. اگر با سایت و رتبه Alexa آشنایی ندارید پیشنهاد می‌کنیم ابتدا به http://www.alexa.com سر بزنید و آدرس یک سایت را در آن تایپ کنید تا بتوانید رتبه سایت در الکسا را ببینید و سپس به مطالعه‌ی درس ادامه دهید. عدد کوچکتر به معنای رتبه‌ی بهتر است و همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید رتبه‌ی سایت‌های گوگل و فیس بوک تک رقمی است.

رتبه الکسا چه چیزی را نشان می‌دهد؟

الکسا در سایت خود اعلام کرده که رتبه وب‌سایت‌ها را بر اساس تعداد بازدیدکنندگان و متوسط تعداد صفحاتی که هر نفر در سایت بازدید کرده محاسبه می‌کند. البته در گزارش Alexa پارامترهای دیگری مانند نرخ بانس و متوسط مدت زمان حضور کاربران در سایت هم ارائه می‌شود، اما این پارامترها در محاسبه‌ی رتبه سایت‌‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. جدای از اعلام رسمی الکسا، ما در متمم هم با بررسی چند صد مورد از سایت‌های برتر کشور به این نتیجه رسیدیم که ضریب همبستگی بین مدت زمان حضور در سایت و نرخ بانس با رتبه سایت‌ها نزدیک به صفر است.

برای کاهش رتبه الکسا چه تکنیک‌هایی وجود دارد؟

همان‌طور که گفتیم، کاهش رتبه سایت در الکسا در سه حالت ممکن است برای شما مهم باشد: این‌که در مقایسه با رقبا ادعا کنید مخاطب بیشتری دارید (حداقل عامه‌ی مردم را قانع می‌کند) این‌که در برخورد اول وقتی کسی با سایت شما آشنا می‌شود، آن را معتبرتر فرض کند (البته دیر یا زود، برداشت واقعی‌تری پیدا خواهد کرد) این‌که بخواهید در سایت خود فضای تبلیغاتی در نظر بگیرید و به دیگران بفروشید (که یکی از مهم‌ترین معیارها، رنک Alexa خواهد بود) احتمالاً می‌دانید که کسب و کارهای متعددی در ایران وجود دارند که در ازاء دریافت مبلغ مشخصی، روش‌هایی را برای کاهش سریع رتبه الکسا روی سایت شما اجرا می‌کنند (از جمله استفاده از روبات‌ها؛ استفاده از کد‌های Inject‌شده داخل اپلیکیشن‌ها و …). این روش‌ها واقعاً سریع عمل می‌کنند، اما معمولاً به همان سرعتی که کاهش رتبه از این طریق به عمل می‌آید، بازگشت رتبه به سطح قبلی هم در انتظارتان خواهد بود (مگر این‌که دائماً هزینه‌ای را به آن‌ها پرداخت کنید و بعداً از محل فریب‌دادن دیگران با رتبه‌ی صوری، هزینه‌ی انجام شده را جبران کنید). افزایش رتبه الکسا از جهات بسیاری این پتانسیل را در خود دارد که بر پیشرفت و رونق سایت و کسب‌و‌کار شما تاثیر بگذارد. این شاخص از جمله معیارهایی است که بسیاری از مردم در هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب و همکاری با شما آن را مد نظر قرار می‌دهند. در نتیجه، افزایش رتبه Alexa و قرار گرفتن در جمع صد هزار سایت برتر را باید به عنوان یکی از اولویت‌های خود مشخص و در جهت تحقق این هدف تلاش کنید. چنانچه به مواردی که در بالا به آنها اشاره شد عمل کنید، رسیدن نسبتاً سریع شما به یک جایگاه مطلوب را می توان تقریباً تضمین کرد. در عین حال، اگر به تازگی کار خود را شروع کرده اید و رتبه واقعاً ضعیفی دارید، راه درازی را برای رسیدن به جایگاهی که بتوانید جذابیتی برای فعالان بازار پیدا کنید در پیش خواهید داشت. با این وجود، افزایش رتبه الکسا آنقدر اهمیت دارد که ارزشش را داشته باشد که از دل و جان برای آن مایه بگذارید.  

الکسا تاثیر الکسا رتبه الکسا ارتباط بین سئو و الکسا رنک الکسا

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities