زندگی نامه گوگل

زندگی نامه گوگل

نحوه پیدایش گوگل

گوگل در ابتدا فقط یک پروژه تحقیقاتی بود. در سال ۱۹۹۷، لری پیج و سرگی برین دو دانشجوی دکترا در دانشگاه استنفورد بر روی پروژه خود کار می‌کردند؛ آن‌ها موتور جستجوگر گوگل را طراحی کردند . الگوریتم طراحی‌ شده توسط این دو دانشجو، ارتباطی میان وبسایت‌ها برقرار کرد که PageRank نام گرفت؛ بنابراین از این طریق لینک‌های مفید سایت‌های مورد نظر کاربران رتبه‌بندی می‌شد. دامنه این سایت در ابتدا "google.stanford.edu"بود که در سال ۱۹۹۷ با دامنه google.com ثبت شد.

موتور جست‌وجو

موتور جست‌وجوی گوگل طراحی ساده‌ای داشت و به همین دلیل توانست کاربران وفاداری را از سراسر اینترنت جذب کند. موتور جستجوی گوگل در نوامبر ۲۰۰۹ به‌عنوان موتور جستجوی برتر در آمریکا شناخته شد. این موتور جست‌وجو میلیاردها وب‌سایت را ایندکس کرده است. بنابراین کاربران با جستجوی کلمات کلیدی می‌توانند خیلی سریع به نتیجه‌ی مدنظر خود برسند. نیویورک تایمز در سال ۲۰۰۳ از شرکت گوگل شکایت کرده و ادعا کرد که ذخیره‌سازی محتوای سایت برخلاف قوانین کپی‌رایت است. اما دادگاه رای خود را به نفع شرکت گوگل صادر کرد.

کلمه ی گوگل به چه معناست؟

لری پیج و سرگى برین در ابتدا موتور جستجو جدید خود را بک راب (BackRub) نامگذاری کردند، زیرا در این سیستم برای تأیید اهمیت یک وب سایت، لینک هایى که به این سایت از سایت هاى دیگر داده شده را بررسی مى کردند، در واقع بک لینگ ها را معیار قرار مى دادند. ولى در نهایت، آن ها نام موتور جستجوگر خود را به گوگل (Google) تغییر دادند، نکته جالب این است که طبق شواهد نام این موتور جستجوگر مشهور جهان، ناشى از هیجى (غلط املایى) نادرست کلمه گوگول (googol) بوده است که به عدد یک با صد صفر جلوى آن گفته مى شود و به این معناى است که این موتور جستجو جورى طراحى شده است تا دسترسى به مقادیر زیادی اطلاعات را فراهم کند. در واقع، گوگل تحت وب دانشگاه استنفورد، با دامنه google.stanford.edu و z.stanford.edu دایر شد. اولین شعار رسمی این شرکت که توسط یکی از کارکنان شرکت گوگل برگزیده شد"شرور نباشید"(DONT BE EVIL)بود.  

ثبت رسمی شرکت گوگل

این دو دانشجو موفق شدند در سال ۱۹۹۸ اعتماد چند سرمایه‌گذار را جلب کنند. در نتیجه مدتی بعد یعنی در ماه سپتامبر همان سال، شرکت گوگل به صورت رسمی ثبت شد. نخستین دفتر کار گوگل در پارکینگ منزل یکی از سرمایه‌گذاران در کالیفرنیا قرار داشت.

تبلیغات

۹۹ درصد از درآمدهای گوگل ناشی از برنامه های تبلیغاتی این شرکت است. تنها در سال ۲۰۰۶ این شرکت ۱۰/۴۹۲ میلیارد دلار از مجموع تبلیغات خود درآمد داشت. گوگل نوآوری های متعددی در عرصه تبلیغات اینترنتی داشته که این شرکت را در بازار تبلیغات به یکی از بزرگ ترین شرکت ها تبدیل کرده است. این شرکت از ادسنس و دابل کلیک هم برای تبلیغاتش استفاده می کند. اد سنس با هدف درآمدزایی از طریق اینترنت در سال ۲۰۰۳ توسط گوگل به وجود آمده به گونه ای است که اگر از یک پایگاه اینترنتی روزانه بیش از ۱۰ هزار نفر دیدن کنند، می توان در روز دستکم ۱۰ دلار درآمد کسب کرد. هر کلیک بین ۰/۱ تا ۱۰ دلار قیمت دارد. دابل کلیک را گوگل در سال ۲۰۰۷ با ۳/۱ میلیارد دلار خرید که بزرگ ترین خرید تاریخ گوگل به شمار می رفت. تبلیغات در این پایشگاه در کنار محتوایی که ارتباط نزدیکی به آن دارند، قرار می گیرند. اولین تعدیل نیروی مهم گوگل با اخراج ۳۰۰ نفر از کارمندان دابل کلیک صورت گرفت که یک چهارم کارمندان این شرکت در آمریکا را شامل می شدند.

خدمات و محصولات هاى شرکت گوگل

رشد سریع این شرکت از زمان پیوستن به زنجیره ای از محصولات، خرید و مشارکت فراتر از موتور جستجوی اصلی گوگل (جستجوی گوگل) شده است و این شرکت داراى زیر مجموعه هاى زیادى از جمله خدمات گوناگون و محصولات گسترده اى را شامل مى شود. خدمات دیگرى که توسط این شرکت ارائه شده است، عبارتند از : سرویس ذخیره سازی گوگل درایو (Google Drive) که شامل برنامه گوگل داکس (Google Docs)، نرم افزار گوگل شیت (Google Sheets)و نرافزار گوگل اسلایدرس (Google Slides) مى شود، همچنین نرم‌افزارى تقویم گوگل (Google Calendar)، نرم افزار پیام رسان فوری و چت ویدیویی گوگل الو (Google Allo)، نرم افزار چت ویدیویی گوگل دوو (Google Duo)، نرم افزار گوگل هنگ‌آوتس (Google Hangouts)، سرویس ایمیل جى میل (Gmail)، اپلیکشن ایمیل گوگل اینباکس (Inbox by Gmail)، مترجمه ماشینى ترجمه گر گوگل (Google Translate)، وب گوگل مپس (Google Maps)، نرم افزار ویز (Waze)، گوگل ارت یا گوگل ارث (Google Earth)، گوگل استریت ویو (Google Street View)، وب گاه اشتراک گذاری ویدیو یوتیوب یا یوتوب (YouTube)، نرم افزار تحت وب یادداشت برداری گوگل کیپ (Google Keep) و سرویس رایگان اشتراک گذاری عکس گوگل فوتوز (Google Photos)، مرورگر وب گوگل کروم (Google Chrome) و سیستم عامل کروم (Chrome OS) که یک سیستم عامل بسیار سبک بر اساس مرورگر کروم است را نیز شامل مى شود. این شرکت در ضمن در حال توسعه سیستم عامل تلفن همراه آندروید (Android) خود مى باشد. از سال ٢٠١٠ میلادى تا ٢٠١٥ میلادى، شرکت گوگل تمرکز عمده ى فعالیت خود را به سمت تولید سخت افزار برده است و با تولیدکنندگان عمده الکترونیک در خط تولید گوگل نکسوس (Nexus) همکارى نموده است، که این اتحاد موجب شده است، در اکتبر سال ٢٠١٦ میلادى چندین محصول سخت افزاری را منتشر کند، از جمله: گوشی های هوشمند پیکسل (Google Pixel)، بلندگوی هوشمند گوگل هوم (Google Home)، دستگاه مدم وایرلس گوگل واى فاى (Google Wifi) و فناوری واقعیت مجازی دى دریم (Daydream) همچون هدست را شامل مى شوند. در ضمن گوگل در زمینه سرویس اینترنتی همچون پروژه آزمایشى اینترنت گوگل فایبر (Google Fiber)، گوگل فاى (Google Fi) و گوگل استیشن (Google Station) فعالیت دارد.  

گوگل پر بازدیدترین وب سایت جهان

الکسا (Alexa) یکی از زیر مجموعه‌ها شرکت آمازون مى باشد که ترافیک وب تجاری را نظارت می کند. طبق آخرین رتبه بندى فهرست الکسا در تاریخ ١٧ ژانویه ٢٠١٩ میلادى، گوگل را به عنوان پر بازدید ترین وب سایت در جهان معرفى کرده است. چندین سرویس دیگر گوگل نیز در فهرست صد سایت پر بازدید جهان مى باشند، از جمله یوتیوب (YouTube) در رتبه دوم و سایت بلاگر (Blogger) رتبه ١٨٣ قرار دارند.  

بازاریابی موتورهای جستجو گوگل ادز گوگل گوگل ادوردز گوگل آنالیتیکس گوگل آنالیتیک

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities