نگاهی بر چرخه PDCA در برنامه ریزی

نگاهی بر چرخه PDCA در برنامه ریزی

در دنیای مدرن امروز کسب و کارها هر روز به فکر توسعه تجارت خود هستند از این رو از هر روش و شیوه ای برای بهبود فرآیند کارهای خود بهره می برند اما یکی از شیوه هایی که مدت ها است در حوزه کسب و کار نتیجه خوبی را در برداشته است استفاده از از چرخه دمینگ PDCA است. اما PDCA چیست؟ 

چرخه دمینگ یا PDCA چیست؟ 

‌PDCA توسط آقای والتر ادواردز دمینگ در دهه ۱۹۳۰ معرفی شد. وی که در سال ۱۹۰۰ در منطقه آیووای ایالات متحده امریکا به دینا آمد، دارای مدرک دکترای رشته‌‌ی ریاضی‌‌و‌فیزیک از دانشگاه ییل بود. او ابتدا این نظریه را در زادگاه خود معرفی نمود که با استقبال سرد مواجه شد؛ پس از آن، دکتر دمینگ این نظریه را با دانشمندان ژاپنی مطرح نمودند که مورد استقبال آن‌‌ها قرار گرفت. پس از همکاری نزدیک آن‌‌ها و استفاده از نظریات دمینگ در صنعت ژاپن، آن کشور به واسطه‌‌
نظریه‌ی دکتر ادواردز دمینگ پیشرفت‌‌های زیادی نمود.
چرخه ی بهبود مستمر یا چرخه دمینگ یک ابزاری است که، در تمامی بخش های کسب و کار به کمکتان می آید. در نتیجه یک رشد ثابت و بهسازی در تمامی بخش ها را ایجاد می کند. وقتی هدف شما رشد، ترقی و توسعه سازمان به صورت تدریجی ولی پایدار و نتیجه بخش باشد، می توانید از چرخه ی دمینگ استفاده کنید. 
در کل، پی دی سی آ، مخفف Plan یعنی برنامه ریزی، DO یعنی اجرا،  Check یعنی تجزیه و تحلیل، Act یعنی اقدام در جهت اصلاح امور، است. که در زیر شرح داده شده است. 
پیشنهاد آسان مگ به شما:۱۲ شغل اینترنتی پولساز در ایران 
PDCA

چگونه می توان چرخه PDCA را در یک سازمان پیاده سازی نمود؟ 

جاری سازی این چرخه به وسیله انجام دوره ای و مداوم چهار مرحله زیر صورت می گیرد: 

۱- برنامه ریزی(Plan) : 

هدف یا اهداف شناسایی و نهایی شوند. سپس راه های مختلف رسیدن به این اهداف تعیین شوند. بدین منظور می توان کارگروه هایی برای جستجوی نقاط قابل بهبود در فرآیندها و محصولات سازمان تشکیل داد. با شناسایی نقاط مذکور می توان طی جلساتی و با استفاده از تکنیک های خلاقیت گروهی فعالیت های لازم برای بهبود آنها را تعریف نمود. به طور کلی در این مرحله اقدامات زیر انجام می شوند: 
  • تعریف مسئله 
  • تنظیم اهداف 
  • انتخاب روش 

۲- انجام(Do): 

پس از مرحله برنامه ریزی و تهیه برنامه در این مرحله می بایست اقدامات لازم برای حصول به اهداف تعیین شده را اجرا و تغییرات لازم را در فرآیندها و محصولات را اعمال نمود. در این راستا می بایست منابع لازم پیش بینی شده را فرآهم و برای برطرف سازی موانع پیش روی اجرای اقدامات دستیابی به اهداف با ذی نفعان مختلف سازمان و خارج از سازمان در صورت نیاز مذاکره نمود. به طور کلی در این مرحله اقدامات زیر انجام می شوند: 
  • تمرین روش دستیابی به اهداف 
  • اجرای روش دستیابی به اهداف 
  • اعمال تغییرات 
  • اندازه گیری و ثبت نتایج 

۳- بررسی و نظارت(Check): 

یکی از کارهای مهمی که در تحقق برنامه ریزی ها باید به آن توجه داشته باشیم، سنجش مداوم عملکرد هایمان است. در فرایند کنترل و بررسی، نتایج به دست آمده را با اهداف تعیین شده مقایسه می کنیم. در صورت نیاز اصلاحات لازم را انجام می دهیم یا به تکمیل و تدوین دوباره آن ها می پردازیم. 

۴- اقدام(Act) :

اگر تمامی آنچه در مراحل قبل، مانند بررسی کردن ها و آزمایش ها درست بودند، حال نوبت به اقدام کردن و عملی کردن طرح ها و برنامه ها است. با توجه به ماهیت کار باید مناسب ترین شیوه عملی کردن طرح را انتخاب کرد تا به نتیجه دلخواه رسید. 
نتیجه گیری: 
چرخه PDCA یک چرخه پویا و زنده است، یعنی باید بصورت مدام تکرار شود تا نتایج مطلوب بدست آید. 
معمولاً برای دستیابی به موفقیت این چرخه را باید بارها و بارها تکرار کرد تا بتوان به نتایج مطلوب دست پیدا کرد. 

برای بهرمندی از خدمات آسان رایان کلیک کنید.


کسب و کار PDCA چیست؟ چرخه دمینگ چیست؟ چرخه دمینگ یا PDCA چیست؟ کاربرد چرخه PDCA در برنامه ریزی

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities