سرور مجازی یا هاست

سرور مجازی یا هاست

زمانی که آماده راه‌اندازی وب سایت خود هستید، خرید هاست مهم‌ترین مرحله است. اما قبل از خرید هاست یا سرور مجازی، باید به این نتیجه برسیم که کدام نوع سرویس مناسب سایت شماست. به طور کلی خدمات هاستینگ یا میزبانی وبسایت، به سه گروه اصلی تقسیم می شود:هاست اشتراکی، هاست اختصاصی و سرور مجازی. البته هرکدام انواعی دارند مانند هاست مدیریت شده و مدیریت نشده و یا سرور مجازی با منابع اختصاصی یا نیمه اختصاصی . شما برای راه اندازی یک سایت به فضایی نیاز دارید که اطلاعات و فایل های وبسایت را بر روی آن بارگذاری و ذخیره کنید . بطور معمول مخصوصا تا چند سال اخیر ، اکثر کاربران برای این کار به خرید هاست روی می آورند.پس از مدتی و با معرفی سرور های مجازی ، برخی از افراد به سمت خرید این سرور ها  رفتند . این نوع هاستینگ همیشه برای تمام سایت ها خصوصا سایت های پرترافیک مناسب نیست زیرا جداسازی یک وب سایت از وب سایت های دیگر که تمام آنها دارای یک سرور مشترک هستند، امکان پذیر نیست. معمولا سایت های بزرگ از سرور اختصاصی استفاده می کنند که مخصوص خودشان است.

VPS یا سرور مجازی چیست؟

VPS که مخفف Virtual Private Server به معنای سرور اختصاصی مجازی می باشد و گاهی از آن به عنوان VDS یا Virtual Dedicated Server نیز نام می برند، به طور ساده به سرویس های میزبانی فضایی گفته می شود که همانند یک سرور اختصاصی مستقل با دسترسی سطح بالا به سرور عمل مینمایند لکن بصورت چندگانه و با هم بر روی یک سرور فیزیکی قرار می گیرند. به عبارت بهتر، با استفاده از تکنولوژی مانند Virtuozzo و با بهره گیری از سخت افزارهای بسیار قوی و پیشرفته، یک سرور فیزیکی به چندین VPS با امکانات یکسان یا متفاوت تقسیم می شود. هر VPS بنا به تعریف اولیه، سهم خاصی از منابع سرور از قبیل پردازنده، حافظه اصلی، فضای دیسک سخت، پهنای باند و... را به صورت اختصاصی و تضمین شده در اختیار خواهد داشت. هر VPS به طور کاملاً جداگانه عـمـل می کنـد در نتیجـه VPS هـای موجود بر روی یک سـرور می توانند از سیستم های عامل متفاوت و نرم افزارهای مختلف و نسخه های متفاوتی استفاده نمایند. سرور مجازی نسبت به هاستینگ اشتراکی آزادی و امکانات بیشتری در اختیار کاربران قرار می دهد.در سرور مجازی هر اکانت تعریف شده سرور٬ سیستم عامل مخصوص به خود را دارد و کاربران می توانند بدون اثر گذاشتن بر یکدیگر با سرور مجازی خود کار کنند. اگر قصد گسترش سایت و تجارت تان را دارید و می خواهید محصولات و خدمات بیشتری ارائه دهید، یا اگر بحث امنیت داده و سرعت لود صفحات سایت برای شما اهمیت زیادی دارد٬ بهتر است از همان ابتدای خرید سرور مجازی را انتخاب کنید، زیرا با اینکه اختلاف قیمت بین سرویس هاست اشتراکی و سرور مجازی نسبتا زیاد است، ولی با توجه به مزایای vps، ارزشش را دارد…!

هاست اشتراکی چیست

تقریبا هر سرویس‌دهنده میزبانی، میزبانی اشتراکی (هاست ویندوز، هاست لینوکس، هاست ابری و…) هم ارائه می‌کند و معمولا ارزان‌ترین سرویسی است که می‌توان آن را انتخاب کرد. این ویژگی میزبانی اشتراکی باعث می‌شود بهترین انتخاب برای سایت‌های جدید با بودجه محدود باشد. زمانی که یک هاست اشتراکی تهیه می‌کنید، در حقیقت فضایی را بر روی یکی از سرورهای شرکت سرویس‌دهنده اجاره می‌کنید. همانطور که از نام آن پیداست، اشتراکی بودن هاست بدین معنی است که سایت شما، منابع سرور را با سایت‌های دیگر بصورت اشتراکی استفاده می‌کند. دلیل اصلی گران قیمت نبودن هاست اشتراکی این مورد است. این نوع از سرویس، برای سایت‌هایی که بازدید کمی دارند و فعالیت گسترده ای ندارند بسیار مناسب است. در ادامه به مزایا و معایب سرور اختصاصی و هاست اشتراکی می پردازیم :

مزایا و معایب سرور اختصاصی

 
 مزایا سرور اختصاصی
  • از آنجایی که در سرور اختصاصی تمام سرور به یک کاربر اختصاص داده می شود، منابع سرور به طور کامل در اختیار او قرار می گیرد. در نتیجه سایت از سرعت و قدرت بیشتری برخوردار است. به همین دلیل برای سایت های پرترافیک گزینه بسیار مناسبی است.
  • در سرور اختصاصی کاربر مدیریت سرور را برعهده خواهد داشت. به همین دلیل قابلیت شخصی سازی سرور را داشته و می توانند با توجه به نیازهای خود تغییراتی را روی سرور اعمال کند.
معایب سرور اختصاصی
  • از آنجایی که تمام سرور در اختیار یک نفر قرار می گیرد، هزینه آن در مقایسه با سرویس های دیگر بیشتر است. به همین دلیل تنها برای شرکت ها یا سازمان های بزرگ که ترافیک بسیار بالایی دارند مناسب می باشد.
  • به دلیل اینکه بهینه سازی سرورهای اختصاصی برعهده خود فرد می باشد، باید اطلاعات تخصصی کاربر در زمینه پیکربندی سرور و ارتقاء آن بالا باشد. چرا که تمام مسئولیت سرور برعهده خود فرد می باشد.

مزایا و معایب هاست اشتراکی

 
مزایا هاست
  • سرور به چندین قسمت مجزا تقسیم می شود، هاست اشتراکی از قیمت پایین تری برخوردار است.
  • بهینه سازی سرورهای هاست اشتراکی بر عهده شرکت های هاستینگ ارائه دهنده آن است، نیازی به داشتن اطلاعات تخصصی زیادی نیست.
  • نیازی به تهیه لایسنس های مورد نیاز سرور نخواهید داشت.
  • کانفیگ و پیکربندی های لازم از پیش اعمال شده اند.
  • نیازی نیست سیستم عامل و کنترل پنل نصب کنید و هر بار ان ها را آپدیت نمایید.
  • می توانید از امکانات امنیتی سرور استفاده کنید.
  • پایدار نگه داشتن سرور و رفع مشکلات آن بر عهده شما نیست. و..
معایب هاست
  • از آنجایی که برای ارائه هاست اشتراکی، سرور میزبان به چندین قسمت مجزا تقسیم می شود، منابعی که ارائه می شود، مشترک است. به عنوان مثال به دلیل ترافیک بالای وب سایت های قرار گرفته روی یک سرور، سرعت نیز به همان نسبت کاهش پیدا می کند البته اگر تعداد سایت هایی که روی سرور نگهداری می شوند کنترل شوند و اصطلاحا سرور اور سل نباشد دچار چنین مشکلاتی نخواهید شد. برخی هاستینگ ها با تقسیمات نامعقول موجب کندی و آزار کاربر می شوند.
  • مدیران وب سایت های قرار گرفته روی یک سرور اشتراکی امکان مدیریت سرور و ایجاد تغییرات روی آن را نخواهند داشت. این نوعی مزیت هم محسوب می شود بستگی دارد شما چه نیازهایی داشته باشید اگر تمایل دارید موارد خاصی روی سرور پیاده سازی شود در سرویس هاستینگ این اختیار را نخواهید داشت.
  • به دلیل اشتراکی بودن سرور و حفظ امنیت دسترسی SSH برای کاربران هاست اشتراکی فراهم نمی باشد.
  امیدواریم در پایان از این مطلب آموزشی نهایت لذت رو برده باشید. شما با آسان رایان می توانید سرور های مجازی و هاست اشتراکی مورد نیاز خودرا همراه با پشتیبانی قوی تهیه کنید .

هاست سرور میزبانی وب سرور اختصاصی هاست اشتراکی

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities