امنیت سایت را چطور تامین کنیم؟

امنیت سایت را چطور تامین کنیم؟

بسیاری از سایتها امروزه به جهت پایین بودن امنیت آنها مورد حمله هکر ها قرار میگیرند و چهره آنها تغییر میکند و گاها وب سایت خسارتهای جبران ناپذیری میخورد که هزینه های زیادی را به مدیران وب سایت تحمیل میکند. بسیاری از نفوذهای صورت گرفته به وب سایت ها به دلیل ضعف سیستم مدیریت محتوای آنها و یا ناشی از مشکلات امنیتی وب سرورها میباشد که هکر ها به آسانی با یافتن این مشکلات امنیتی به وب سایت نفوذ کرده و تغییرات مختلفی در محتوا و سیستم سایت میدهند. هکر ها به آن دسته از افراد گفته میشود که دانش بالایی در زمینه باگ های امینتی سرورها و سیستم های مدیریت محتوا دارند و با آنالیز وب سایت ها و وب سرور مشکلات امینتی آنها را پیدا کرده و از طریق همین مشکلات امنیتی به وب سایت ها حمله میکنند که این حملات ممکن است دلایل مختلفی چون سودهای مالی، خرابکاری، مسائل سیاسی و … داشته باشد. امنیت سایت به مجموعه اقداماتی گفته می شود که با انجام آنها ضریب امنیت سایت به حداکثر رسیده و امکان نفوذ به آن به حداقل می رسد. توجه داشته باشید که امنیت سایت تابع موارد دیگری نیز می باشد که تمامی آنها نقش بسیار اساسی در تامین امنیت وبسایت دارند. امنیت سرور ، امنیت شبکه ، امنیت اینترنت ، امنیت سیستم عامل ، امنیت نرم افزار و بسیاری از موارد دیگر نقش کلیدی در تامین زیرساخت امنیت سایت دارند. بحث فعلا در مراحل پایه است و هنوز در مورد اقدامات موثر و کلیدی در خود سایت مبحثی ارائه نشده است. با فرض بر اینکه تمامی موارد پایه تامین هستند و مشکلی در سایر موارد که امنیت سایت تحت تاثیر آنهاست به یکسری اقدامات بر روی هر سایتی نیاز است که امنیت آن تامین گردد. با توجه به اینکه اکثر سایت های موجود در وب بصورت پویا ( دینامیک ) هستند به همین جهت روی سایت های دینامیک که با سیستم مدیریت محتوا ( cms ) پایه ریزی شده اند تمرکز کرده و بحث مختصری نیز در مورد سایت های ایستا ( استاتیک ) خواهیم داشت. با توجه به اینکه موضوع امنیت سایت بسیار گسترده است و نیاز به بررسی و بحث زیادی دارد سعی بر آن خواهد بود تا عناوین بصورت منظم و مشروح بیان شود.

روش‌های تامین امنیت سایت

همان‌طور که بیان شد، برای تامین امنیت سایت باید موارد متعددی را مورد توجه قرار داد. طراحی سایت، امنیت سرور، امنیت شبکه، امنیت اینترنت، امنیت سیستم عامل، امنیت نرم افزار و بسیاری از موارد دیگر. این‌ها نقش کلیدی در تامین زیرساخت امنیت سایت دارند. در ادامه روش‌های تامین امنیت وب‌سایت را بیان خواهیم کرد.

میزبانی وب‌سایت بر روی هاست امن

امنیت سایت به عوامل متعددی وابسته است که امنیت هاست نیز یکی از این موارد است. وجود بستر امن که سایت بر روی آن میزبانی می‌شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. استفاده از سیستم‌های امنیتی شامل آنتی ویروس، آنتی اسپم، فایروال سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و… نقش اساسی در برخورد با حملات ایفا می کند. بنابراین بهتر است هاست وب‌سایت را از منابع معتبر تهیه کنید.

استفاده از سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای معتبر و اصلی

کاملا واضح است که استفاده از سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای اصلی، نقش قابل توجهی در تامین امنیت وب‌سایت دارند. این موضوع را در نظر داشته باشید که ممکن است در منابع و نسخه‌های غیراصلی، به قصد تخریب، سوء استفاده، تخریب و… تغییراتی در بخش‌هایی از نرم‌افزار ایجاد شده باشد. بنابراین سعی کنید همیشه از سیستم‌عامل‌ها و نرم‌افزارهای معتبر استفاده کنید. با انجام این کار، علاوه بر افزایش امنیت سایت، به حقوق تولید کننده هم احترام گذاشته‌اید و از محصولات اصلی استفاده کرده‌اید.

استفاده از اینترنت امن و مطمئن

ارتباط اینترنتی بین سایت و کاربران برای ورود، ثبت نام و… باید تا جای ممکن امن، مطمئن و محدود شده باشد. استفاده از اینترنت عمومی که کنترل و محدودیت خاصی بر روی آن اعمال نشده، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. البته باید توجه کنید، حتی در صورت استفاده از اینترنت شخصی نیز باید اقدامات امنیتی مناسب جهت تامین اینترنت امن، صورت گیرد.

دریافت سیستم مدیریت محتوا، قالب و افزونه‌های سایت تنها از منبع اصلی

در صورتی که سیستم مدیریت محتوا، قالب و افزونه‌های سایت از منابع غیراصلی و تقلبی تامین شود، ساختار فایل‌ها به‌راحتی قابل تغییر است و امکان ترکیب آن‌ها با بدافزار، اسپمر و… وجود دارد. بنابراین همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، هر فایلی که از منابع غیراصلی تامین شود، می‌‌تواند حاوی بدافزارها باشد. با رعایت این موضوع می‌توانید از بروز مشکل و تهدید امنیت سایت جلوگیری کنید.

استفاده از معیارهای امنیتی قدرتمند، به‌روز و معتبر

کاربرد نرم‌افزارها و معیارهای امنیتی مانند یک آنتی‌ویروس و فایروال قدرتمند و اصل، از نکات اساسی حفظ امنیت وب‌سایت به‌شمار می‌رود. با تعریف و بررسی عملکرد فایروال و آنتی‌ویروس، که در ادامه خواهد آمد، می‌توان پی برد که بی‌توجهی به این موارد، بدون شک مشکلات امنیتی بسیاری ایجاد می‌کند. فایروال، یک نرم‌افزار یا یک سخت‌افزار است که اجازه عبور یا عدم اجازه عبور به ترافیک عبوری از یک سیستم یا شبکه را (طبق قوانینی که در آن تعریف شده است)، می‌دهد یا نمی‌دهد. این سیستم، شبکه و یا کامپیوتر شخصی شما را در مقابل نفوذ مهاجمین، دسترسی‌های غیرمجاز، ترافیک‌های مخرب و حملات هکرها و… محافظت می‌کند. آنتی‌ویروس نیز نوعی نرم‌افزار است که برای جلوگیری، شناسایی، حذف کدهای مخرب و ویروس‌های کامپیوتری طراحی و ایجاد شده است.

استفاده از یک رمز عبور مطمئن و محافظت از آن

پسورد خوب، قدرتمند و قابل تایید، باید بیش از 8 کاراکتر داشته باشد، تلفیقی از حروف کوچک و بزرگ باشد، تا جای ممکن در آن از نام و شماره تلفن استفاده نشود و… پس از ساخت پسورد مطمئن، مورد دیگر، حافظت و مراقبت از آن است. اطلاعات حائز اهمیت و حساس را باید با اطمینان نگهداری کرد. سیستم‌هایی مانند Bit Locker و مشابه آن می‌توانند از اطلاعات ما مراقبت کنند. رمز عبور را نیز باید در دوره‌های زمانی مشخص (مثلا هر ماه) تغییر داد تا در برابر حملات brute force محافظت شود.

محافظت از وب‌سایت در برابر اسپمرها

روبات‌های اسپمر با جستجو در سایت‌ها و یافتن نقاط ضعف آن‌ها، اقدام به حملات اسپم می‌کنند. اگر اصول امنیت و محافظت از سایت به‌درستی صورت نگرفته باشد، احتمال دارد که با ایجاد اختلال در سرور، شرکت میزبان سایت به شما معترض شود و همچنین از منابع متعدد ابیوز (سوءاستفاده هکرها و سرقت اطلاعات) دریافت کنید. البته با یک اقدام ساده و استفاده از سیستم محافظت CAPTCHA می توانید از بروز مشکلات امنیتی اسپمرها جلوگیری کنید.

تعیین سطح دسترسی مناسب

سطح دسترسی، به‌خصوص برای فایل‌های محتوی اطلاعات کلیدی بسیار ضروری است. مثلا برای اطلاعات دیتابیس باید سطحی از دسترسی را تعریف کرد که تنها وب سرور و صاحب فایل بتوانند اطلاعات داخل فایل گانفیک را بخوانند و غیر از این، به هیچ شکل قابل دسترسی نباشد. برای فایل‌ها و دایرکتوری‌های دیگر نیز باید سطح دسترسی معقول و استاندارد تعیین کرده و از دادن دسترسی سطح بالا خودداری کرد.

تعیین محدودیت برای دسترسی و مشاهده

با اعمال محدودیت‌های دسترسی، امنیت سایت تا حد چشم‌گیری بهبود پیدا می‌کند. مثلا با تعریف IP می‌توان از مشاهده مسیر یا فایلی خاص توسط اشخاص غیر جلوگیری کرد. به این صورت که به سرور گفته می‌شود اگر IP کاربر با مقادیر تعریف شده متفاوت باشد، پیغام forbidden یا access denied را نمایش دهد.

پیگیری مشکلات امنیتی و به‌روزرسانی امنیتی توسط مدیر سایت

مدیر وب‌سایت همیشه باید آخرین اخبار و رویدادهایی که در ارتباط مستقیم با امنیت سایت هستند، را پیگیری و رصد کند. هر شرکتی که اقدام به تولید محصولی می‌کند، زمانی که باگ امنیتی (خطا و نقص نرم‌افزار) آن محصول پیدا می‌شود، وظیفه دارد فورا پچ امنیتی (راهکار و اصلاحیه‌های امنیتی) را برای رفع مشکل ارائه کند. در اینجا، هوشیاری و اطلاع فوری از مشکل و رفع سریع باگ، از ایجاد خطرات امنیتی در وب‌سایت جلوگیری می‌کند.

محافظت از مسیر ورود به مدیریت سایت

همان‌طور که در ابتدای بحث گفته شد، تامین امنیت سایت، به‌شکل 100 درصد، ممکن نیست. اما با انجام و رعایت موارد حفاظتی، می‌توان مشکلات امنیتی را به میزان قابل توجهی کاهش داد. مثلا پیشنهاد می‌شود از قابلیت محافظت از مسیر ورود به مدیریت سایت استفاده کنید. مثلا اگر نام کاربری و رمز عبور وب‌سایت شما به دست هکرها افتاده باشد، با انجام این کار می‌توانید مانع مشاهده مسیر مدیریت توسط هکرها شوید. انجام این کار در کمک به تامین امنیت سایت موثر است.

پروتکل امن SSL

گواهی امنیتی SSL، اطلاعات ورودی و خروجی را با الگوریتم بسیار پیچیده‌ای رمزنگاری کرده و از شنود و ذزدیده شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. بنابراین در صورت استفاده کاربر یا مدیر سایت از اینترنت ناامن نیز مشکلی ایجاد نمی‌شود. در این شرایط حتی اگر هکرها به اطلاعات وب‌سایت نیز دسترسی پیدا کنند با داده‌های رمزنگاری شده‌ای روبه‌رو می‌شوند که به هیچ وجه قابل بهره‌برداری نخواهد بود. بنابراین یکی از بهترین راهکارها برای حفظ امنیت اطلاعات کاربران و مدیران، راه‌اندازی و استفاده از این گواهینامه بر روی وب‌سایت است. آسان رایان بر روی تمامی هاست های خود SSL رایگان ارائه می دهد.  

مهم ترین علل هک شدن سایت ها :

سایت ها به دلیل نقص در موارد مختلف هک می شوند . در زیر لیست برخی از مهم ترین عواملی که باعث هک شدن سایت ها می شوند را مشاهده می نمایید : ۱) در طراحی سایت نرم افزارهای قدیمی مورد استفاده قرار گرفته شده . به طور کل نرم افزارهای طراحی سایت هرقدر که قدیمی تر باشند دارای اشکالات امنیتی بیشتری هستند و این اشکالات در نسخه های بالاتر اصلاح خواهند شد . بنابراین استفاده از نسخه های قدیمی در هنگام طراحی سایت ، به این دلیل که نقاط ضعفشان برای هکرها شناخته شده است ، ریسک بزرگی خواهد بود . ۲) استفاده از سیستم های مدیریت محتوای قدیمی مانند جوملا ۵/۱ که تقریبا احتمال هک شدن سایت طراحی شده با این سیستم ها برابر ۱۰۰% خواهد بود . ۳)استفاده از رمز عبور ضعیف و ساده . استفاده از رمز هایی مانند ۱۲۳۴ ، تاریخ تولدتان ، نام خودتان و … به سادگی توسط افرادی که تا حد اندکی با شما آشنایی دارند قابل حدس زدن است . ۴) نصب ماژول ها ، قالب ها، کامپوننت ها ، پلاگین ها و … کرک شده . این نرم افزارها به صورت فروختنی در بازار وجود دارند و توسط افرادی قفل آن ها شکسته یا به اصطلاح هک می شوند . استفاده از چنین نرم افزارهایی علاوه بر اینکه از نظر اخلاقی درست نیست ، می تواند امنیت وب سایت شما را به مخاطره بیندازد . به این دلیل که شخص کرک کننده نرم افزار قادر است یک در مخفی یا یک تروجان نیز به این افزونه ها اضافه نماید و هنگامی که شما در طراحی سایت خود از آن ها استفاده می نمایید منجر به بروز خرابی در وب سایت شما شوند . بنابر این یکی از راه های افزایش امنیت وب سایت رعایت حق کپی رایت است ! ۵) ویروسی شدن کامپیوتری که برای مدیریت سایت استفاده می شود . کافی است یک تروجان به تبلت ، رایانه ، موبایل و… فردی که مدیریت سایت را بر عهده دارد ، راه یابد تا کلیه رمزها و اطلاعات ورود به سایت برای سازنده ویروس یا تروجان ارسال گردد .    

امنیت سایت SSL رایگان هاست با ssl رایگان امنیت و وردپرس امنیت هاست لینوکس امنیت هاست امنیت

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities