تاخیر (Latency) چیست؟

تاخیر (Latency) چیست؟

برای همه ما پیش آمده است که به هنگام بازدید از یک سایت، صفحه موردنظر لود نشود و یا ضمیمه کردن یک فایل با حجم بسیار کم نیز مدت زمان زیادی طول بکشد. در حالی که عوامل مختلفی در بروز چنین مشکلاتی موثر هستند، متداول‌ترین آن‌ تأخیر زیاد است. تأخیر به‌طور مستقیم بر هر مشاغل مبتنی بر اینترنت و فعالیت‌های آن‌ها تأثیر می‌گذارد.  

منظور از تاخیر چیست؟

Latency مدت زمانی است که طول می‌کشد تا یک بسته داده از منبع منتقل شود و مجددا به منبع خود برگردد. از لحاظ عملی، تاخیر مدت زمان بین اقدام کاربر و پاسخ وب‌سایت یا برنامه به آن اقدام است. به عنوان مثال، تأخیر را می‌توان مدت زمان بین کلیک کاربر بر روی یک صفحه وب و نمایش صفحه وب توسط مرورگر بیان کرد. عوامل زیادی می‌توانند بر مسئله تاخیر تاثیر بگذارند اما یکی از اصلی‌ترین عوامل نوع اینترنتی است که هر کسب‌وکاری به کار می‌گیرد.  

تاخیر چه تاثیری بر روی کسب‌وکارها دارد؟

اگرچه داده‌های موجود در اینترنت با سرعت بالایی حرکت می‌کنند ، اما فاکتورهایی مانند مسافت و تاخیرهای ناشی از تجهیزات زیرساخت اینترنتی باعث می‌شود که تاخیر هرگز به‌طور کامل از بین نرود. با این وجود لازم است این تاخیر را به حداقل برسانیم. تأخیر زیاد منجر به عملکرد ضعیف وب‌سایت می‌شود، بر سئوی سایت تأثیر منفی می‌گذارد و می‌تواند کاربران را ترغیب به ترک سایت یا برنامه شما کند.

کاهش بهره‌وری سازمان

تاخیر زیاد سرویس اینترنت و طولانی شدن زمان لود صفحات می‌تواند بهره‌وری و عملکرد افراد در سازمان را کاهش دهد. برای توجیح این کاهش بهره‌وری، شرایطی را در نظر بگیرید که کارمندان برای انجام یک کار به جستجوی منابع در اینترنت نیاز دارند و به دلیل تاخیر بالای اینترنت در لود صفحات وب‌سایت، به‌جای یک ساعت، تمام ساعات کاری کارمندان صرف انجام آن کار شود.

از دست دادن منابع و درآمد

معاملات تجاری روز‌به‌روز در حال حرکت به سمت فضای آنلاین هستند و کسب‌وکارهای متعددی خدمات و محصولات خود را به‌صورت آنلاین به مشتریان ارائه می‌دهند. اینترنت با سرعت پایین برابر است با تأخیرهایی که منجر به طولانی‌تر شدن فرایند پردازش می‌شود. در نتیجه اگر کسب‌وکار شما با تاخیر در سایت خود مواجه شود، ممکن است مشتریان خدمات رقیب شما را انتخاب کنند که باعث از دست دادن منابع و درآمد شما خواهد بود.  

چگونه می‌توان تاخیر را کاهش داد؟

برای کاهش تاخیر می‌توان از چند تکنیک مختلف استفاده کرد که در ادامه توضیح می‌دهیم. کاهش میزان تاخیر سرور به بارگیری سریع‌تر منابع وب شما کمک می‌کند و در نتیجه زمان بارگذاری صفحات برای بازدیدکنندگان بهبود می‌یابد.

استفاده از CDN

استفاده از CDN (شبکه تحویل محتوا) گامی اساسی در جهت کاهش تأخیر است. CDN برای کاهش چشمگیر RTT ، محتوای استاتیک را در حافظه پنهان می‌کند. سرورهای CDN در چندین مکان توزیع می‌شوند تا محتوا در نزدیکی کاربران نهایی ذخیره شود و برای رسیدن به آن‌ها نیازی به مسافت طولانی نباشد. این بدان معنی است که بارگیری یک صفحه وب زمان کمتری را به همراه خواهد داشت و سرعت و عملکرد وب سایت را بهبود می‌بخشد.

cache مرورگر

نوعی از caching که می‌تواند برای کاهش تأخیر استفاده شود، cache کردن مرورگر است. مرورگرها منابع خاصی از یک وب سایت را به صورت محلی ذخیره می‌کنند تا به بهبود زمان تاخیر و کاهش تعداد درخواست‌های بازگشت به سرور کمک کنند.

کاهش درخواست HTTP خارجی

درخواست‌های HTTP نه‌تنها برای تصاویر بلکه برای سایر منابع خارجی مانند پرونده‌های CSS یا JS نیز اعمال می‌شود. اگر شما از سرور دیگری غیر از سرور خود اطلاعات دریافت می‌کنید، یک درخواست HTTP خارجی ایجاد می‌کنید که می‌تواند تاخیر وب سایت را بسیار افزایش دهد.   گاهی اوقات، تاخیر شبکه به دلیل مشکلات موجود در سمت کاربر بوده و مشکلی در سمت سرور وجود ندارد. در این مواقع خرید پهنای باند بیشتر راهکاری برای کاهش تاخیر شبکه است. استفاده از اترنت به جای Wi-Fi نیز منجر به اینترنتی پایدارتر می‌شود و به‌طور معمول سرعت اینترنت را بهبود می‌بخشد. همچنین لازم است کاربران با بروزرسانی منظم و تعویض کامل تجهیزات در صورت لزوم، از به‌روز بودن تجهیزات اینترنت خود اطمینان حاصل کنند. مسائل مربوط به تاخیر را نمی‌توان به‌طور کامل حل کرد، اما می‌توان با انتخاب بهترین شرکت ارائه‌دهنده سرویس اینترنت (ISP)، از اینترنتی با تاخیر کم و پایداری بالا بهره‌مند شد.

تفاوت Latency و Ping و Lag :

تعریف Latency : به طور کلی latency به معنی تاخیر در دریافت داده می باشد.عدم زمان تأخیر در دریافت داده ها به یک سیستم می تواند نتیجه مطلوبی را به همراه داشته باشد؛ این اصطلاح در موضوعات مختلف کمی متفاوت می باشد latency در سیستم های مختلف به دلیل وجود فاکتور های مختلف متفاوت خواهد بود. این تأخیر به میزان قابل توجهی به عملکرد در سیستم های مختلف تاثیر گذار خواهد بود. بطور مثال وقتی یک ویدیو آنلاین می بینید و یا مشغول بازی آنلاین هستید. تعریف Ping : Ping به سیگنالی گفته می شود که از یک کامپیوتر ارسال و توسط یک کامپیوتر دیگر در همان شبکه دریافت و به آن پاسخ داده می شود. به مدت زمان طی شده از ارسال یک سیگنال تا دریافت پاسخ آن را ping گویند که با واحد ms سنجیده می شود و هر چقدر این عدد کوچکتر باشد عمل کرد شبکه بهتر خواهد بود. اگر این عدد کوچکتر از 100 میلی ثانیه باشد در اکثر شبکه ها شرایط مطلوبی را خواهیم دید. تعریف Lag : در ابتدای این مطلب latancy را تعریف کردیم. اما اگر این latancy ها خیلی طولانی باشد سبب از بین رفتن داده می شود که به آن اصطلاحا Lag می گویند. lag ها می توانند عواملی غیر از نویز و یا کندی در بستر اینترنت و یا شبکه های آنلاین داشته باشند. lag ها می توانند از عواملی مانند نا کافی بودن قدرت سرور و یا ترافیک بیش از حد در شبکه و سرور و یا کم بودن پهنای باند شبکه و ... رخ دهد.

حافظه Cache حافظه کش CDN سی دی ان ping Latency lag تاخیر لتنسی

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities