نکاتی مهم در طراحی رابط کاربری 

نکاتی مهم در طراحی رابط کاربری 

برای آنکه بتوانید وبسایت جذاب و کاربر پسند داشته باشید همواره رعایت برخی از نکات ضروری است . گاهی هنگامی که سخن از یک وب سایت به زبان می آید، تفکر به سمت مجموعه ای از لینک ها که هر لینک منتهی به یک صفحه می شود، سوق پیدا می کند.. اما باید به این نکته دقت نمایید وب سایت واسطه ای است که در آن مجموعه ای از اشیا و چیزهای مختلف قرار گرفته است . در وب سایت هویت های متفاوت ، شرکت های گوناگون و یا افراد به معرفی خود می پردازند و می توانند اطلاعات خود  را به اشتراک بگذارند. با اشتراک گذاری اطلاعات افراد ضمن آشنایی باهم، تاثیر مستقیمی بر هم می گذارند. این تعامل سبب رشد و بهینه تر شدن روابط و گسترش فضای ارتباطی خواهد شد. وظیفه یک طراح وب سایت این است فضای وب سایت را به گونه ای طرح نماید تا تجربه کار برای افراد مختلف  بهینه تر شده و کاربرانی که از وب سایت بازدید می کنند، تجربه لذت بخشی را تجربه نمایند. یک طراح رابط کاربری  در کار خود باید تمایز و تفاوت را به گونه ای خلق نماید که هر کاربر این تفاوت را در ذهن خود به یاد بیاورد. 
 برای رسیدن به تمایز و تفکر متمایض باید در درجه اول همواره به کاربر خود فکر نمایید و نیازهای وی را آنالیز کنید. 
در این مطلب با ۱۰ نکته بسیار مهم در رابطه با فرایند طراحی رابط کاربری با شما هستیم. 
آسان مگ پیشنهاد میکنید تفاوت طراحی وب و توسعه وب را مطالعه کنید.

۱- کاربر خود را بشناسید 

اولین و مهمترین قدم، شناختن کاربران‌تان است. شما باید سعی کنید که نیازهای آنان را بشناسید و متوجه شوید که آن‌ها چرا وارد وبسایت شما شده‌اند، به دنبال رسیدن به چه هدفی هستند؟ 
رسیدن به چنین سطحی از دانش به تحلیل‌های دقیق بسیاری نیاز دارد. نیاز است که این افراد را شناسایی کنید، با آن‌ها رو در رو صحبت کنید، وقتی از محصول شما استفاده می‌کنند، به فعالیت‌های‌شان نظارت داشته باشید و از آن‌ها سوالات عمیق‌تری بپرسید، مثلا، «نظرت در مورد طراحی چیه؟». 
آن‌ها چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟ چگونه یک وبسایت می‌تواند به هدف‌های آنان و چالش‌هایی که در پیش‌رو دارند کمک کند؟ 
هیچوقت از درک کردن چیزی که کاربران می‌خواهند دست برندارید. عمیقا مسئله را نگاه کنید و نیازهای آنان را متوجه شوید. باید در نظر داشته باشید که خواسته‌ها و نیازها به صورت دائمی در حال رشد هستند. اگر بتوانید یکی از نیازهای کاربران را برآورده کنید، یکی از نیازمندهای بسیار مهم و ضروری وبسایت را برطرف کرده‌اید. 
تحلیل داده‌ها و صحبت کردن با کاربران، می‌تواند تمام مسائل مهم را برای شما آشکار کند، از اینکه چه تعداد افراد از رابط کاربری شما استفاده می‌کنند تا اینکه چه نوع محتوایی را در رابط کاربر‌ی‌تان نمایان ساخته‌اید. 

۲. تعیین کنید که مردم چگونه از رابط کاربری شما استفاده کنند 

قبل از اینکه رابط کاربری‌تان را طراحی کنید، باید شیوه استفاده مردم از رابط تان را تعیین نمایید. با افزایش دستگاه‌های مبتنی بر تاچ، بسیار مهم است که از پتانسیل این فضا استفاده کرده و در مورد آن به درستی فکر کنید. 
در یک اپلیکیشن مانند Tinder مردم به دو صورت تعامل دارند: مستقیم (تعامل برقرار کردن با یکی از المان‌های محصول) و غیر مستقیم (تعامل برقرار کردن با محصول از طریق یک المان خارجی). 
نمونه‌هایی از تعامل مستقیم 
تپ کردن روی یک دکمه 
کشیدن یک کارد 
درگ/درپ کردن 
نمونه‌هایی از تعامل غیر مستقیم 
اشاره و کلیک کردن با استفاده از یک ماوس 
استفاده از دستورات و میانبرهای کیبورد 
تایپ در یک فرم ورودی 
کاربران شما چه کسانی هستند و وسایلی (موبایل یا  تبلت یا  ….) که آن‌ها استفاده می‌کنند باید دقیق به شما اطلاع دهند. برای مثال اگر قرار است مخاطب شما بیشتر از طریق کامپیوتر رومیزی با اپلیکیشن تعامل داشته باشد، بهتر است کلیدهای میانبری را برای آن در نظر بگیرید.  شما محدودیت طراحی برای افراد مسن و یا معلول نیز دارید. طراحی برای این افراد باید بسیار ساده باشد.  همچنین اگر با برنامه‌نویس‌ها و مهندسین در ارتباط هستید باید از کلیدهای میان‌بر و روش‌های سریع‌تر استفاده نمایید. 

۳- انتظارات را مشخص کنید 

بسیاری از تعاملات با وب‌سایت و یا برنامه‌های کاربردی دارای پیامدهایی هستند: 
 به‌طور مثال کلیک روی کلید، می‌تواند سبب خرج کردن پول، پاک کردن وب سایت و یا توهین درباره یک کامنت کاربر دیگر باشد. هنگامی‌که در طراحی یک بخش منجر به یک پیامد شود، اضطراب نیز در این حیطه وجود خواهد داشت. 
برای اینکه کاربران بتوانند این موضوع را به خوبی مدیریت کنند، راهکارهایی برای شناسایی عواقب بعد از انجام یک عمل (کلیک روی دکمه) را به کاربران بدهید. می‌توانید این کار را از طریق طراحی/کپی انجام دهید. 

۴- پیش‌بینی اشتباهات 

اکساندر پوپ در کتاب تحقیق رأی انتقاد می‌گوید که خطا برای انسان است تا بخشیده شود. 
به این نکته توجه نمایید که افراد و انسان خطا می‌کنند اما نباید برنامه‌ها به گونه‌ای باشد که عواقب خطا نابخشودنی باشد. دور روش برای کاهش تأثیر  خطای نیروی انسانی وجود دارد که نیاز است شما این روش‌ها را مد نظر قرار داده و ان را ارائه دهید. 
جلوگیری از اشتباهات قبل از وقع آن‌ها 
راهکارهای رفع  خطا پس از انجام و وقوع آن 
مطمئنا در طراحی فرم‌ها و وبسایت‌های فروشگاهی تکنیک‌های جلوگیری از خطا بسیاری را مشاهده می‌کنید. برای مثال، دکمه ثبت تا زمانی که تمام فرم‌ها را پر نکنید، غیرفعال می‌ماند. فرم می‌تواند درست بودن یا نبودن ایمیل را تشخیص دهد. پیا‌م‌های هشدار و تایید برای ادامه دادن مسیر در نظر گرفته می‌شود. 
پیشبینی کردن خطاها همواره خستگی کمتری نسبت به حالتی که بخواهید خطاها را اصلاح کنید دارد. 

۵. فیدبک بدهید - سریع 

در دنیای واقعی محیط به ما فیدبک‌هایی می‌دهد. ما صحبت می‌کنیم و بقیه پاسخ می‌دهند. یک گربه را نوازش می‌کنیم، و او خُرخُر می‌کند.  
درست به همین صورت، رابط دیجیتال نیز به ما چنین فیدبک‌هایی را می‌دهد. وقتی صفحه را رفرش می‌کنید، لپ‌تاپ را ریستارت می‌کنید و خیلی کارهای دیگر. 
سعی کنید در رابط کاربری شما نیز از چنین مواردی استفاده کنید. برای مثال وقتی روی یک دکمه کلیک می‌شود، شما یک تعامل یا فیدبک را به کاربر بدهید -البته نیاز نیست که شدت آن‌ها زیاد باشد. سعی کنید وقتی کاربر کاری را به درستی انجام می‌دهد، از طریق المان‌های بصری یک نشانه از «آفرین کارت خیلی خوب بود» را به نمایش بگذارید. 
فقط در نظر داشته باشید که این کارها را به سرعت انجام دهید. Usability.gov هر تاخیری که بیشتر از یک ثانیه باشد را به عنوان یک وقفه شناسایی می‌کند. 

۶. به دقت روی اندازه و مکان المان‌ها فکر کنید 

هرچقدر یک المان نزدیک‌تر و بزرگ‌تر باشد شما با سادگی بیشتری می‌توانید اشاره‌گر موس‌تان را روی آن قرار دهید (یا انگشت‌تان). انواع مختلفی برای پیاده‌سازی تعاملات و طراحی رابط کاربری وجود دارد، اما سه مورد از مهمترین آن‌ها عبارت است از: 
دکمه‌ها و دیگر المان‌های کلیک پذیر را تا جایی که به سادگی دیده و قابل تعامل می‌شود، بزرگ کنید. این موضوع برای منوها و لیست‌ها بسیار مهم است. اگر به اندازه کافی برای المانی مانند لیست فضا در نظر گرفته نشود، ممکن است بسیاری از کلیک‌های کاربران به اشتباه منجر شود. 
دکمه‌ها را برای تعاملات مرسوم و مهم بزرگ‌تر و نمایان‌تر بکنید. 
منوها و المان‌هایی که تعاملات بیشتری دارند، مانند فرم جستجو را در گوشه‌های صفحه نمایش قرار دهید.  
همواره سعی کنید که به تعاملات وبسایت‌تان فکر کنید، مخصوصا اگر مواردی که پیاده‌سازی کرده‌اید با رسومات و روش‌های عمومی متفاوت است، باید در نظر داشته باشید که کاربران چگونه می‌توانند آن را درک کنند و یاد بگیرند. 

۷. استانداردها را فراموش نکنید 

خلاق بودن و تمایل داشتن طراحان به بازتولید چیزها، می‌تواند بسیار زیبا باشد، اما همیشه ایده خوبی هم نیست. 
سعی کنید همواره روش‌های جدید را خلق نمایید اما در نظر داشته باشید این روش ساده‌ترین روش و بهترین روش نیست.بسیاری از وب‌سایت‌ها قبلاً شناخته شده است و مردم سادگی با کار آن را آموخته اند و یک روش جدید ممکن است کاربران هدف را دچار سردرگمی کرده و در نهایت دل‌زده نماید. شما باید روش‌های قبلی را بهبود بخشید و ایجاد یک روش جدید سبب کاهش راندمان می‌شود.

۸. روند یادگیری آسانی در رابط کاربری ایجاد کنید 

در یکی از مقالات هاروارد، جورج میلر می‌گوید که افراد تنها می‌توانند ۵ الی ۹ چیز را در حافظه کوتاه مدت‌شان قرار دهند. همچنین گفته شده که هر چیزی که ساده‌تر باشد، قرار دادن آن در حافظه کوتاه مدت نیز ساده است. همواره سعی کنید که رابط کاربری ساده‌تری داشته باشید. 
برای مثال، سعی کنید از «بیشتر بدانید» استفاده نکنید. چرا؟ به این دلیل که این دو واژه به کاربران اطلاعات زیادی نمی‌دهد و وقتی در یک صفحه ۲۰ بار چنین موضوعی تکرار شده است،‌ به نظر نمی‌رسد که بتواند کمکی به کاربر بکند. این موضوع برای کاربرانی که از Screen Readerها استفاده می‌کنند بیشتر صادق است. 

۹- تصمیم سازی را ساده نمایید 

در بسیاری از وب سایت‌ها از بنرهای تمام صفحه استفاده می کننند که ناگهان برای کاربر نمایان می‌شود. این بنرها با صدای بلند و تمام صفحه گویا فریاد می‌زنند که ما را ببینید و این بنرها زمان کاربر را تلف می‌کند و بدانید که زمان برای کاربر با رازش است. 
بسیاری از مواقع باید یک وب‌سایت ساده و آرام ایجاد نمود. شما باید طراحی  ui را به گونه‌ای انجام دهید که قدرت فکر و انتخاب را به مشتری بدهید تا تصمیم‌گیری نماید. این مورد همه کاری که برای طراحی وب‌سایت انجام می‌دهید را تحت تأثیر قرار می‌دهد: 
منوهای ناوبری 
چیدمان کلی 
صفحه قیمت‌ها 
فهرست بلاگ 
تغذیه مربوطه به محتوا  
موارد ذکر شده فقط به لیست فوق نیست و در آینده توسعه خواهد یافت. شما برای صفحات فرود وی ا ایمیل های تبلیغاتی به نکات کلیدی و اساسی دقت نمایید. گاهی نیاز است که حجم صفحات را کم کنید و گزینه های خاص را در نظر بگیرید. 

۱۰- به داده ها گوش فرا دهید 

در طراحی علاوه بر زیبا سازی وب سایت نکته مهم تری وجود دارد و آن نکته سئو و بهینه سازی وب سایتتان است که شما را به هدفتان نزدیک کند. 
شما باید براساس تحقیق  و آزمایش اطلاعات کاربران را آنالیز نمایید و هدف نهایی را انتخاب کنید. برای این منظور از ابزاری نظیر گوگل وب مستر و گوگل آنالایتیکس . هر دو ابزار مناسبی هستند و برای هر حوزه می تواند بدرخشند. 

برای اطلاع از تخفیف ها و جشواره ها آسان رایان کلیک کنید.


کسب و کار UI UX طراحی رابط کاربری کسب درآمد آسان

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities